handdator

Visa fullständig version : Fettceller, men vart?


Niklasss
2008-12-04, 15:46
Hej på Er Kolozzeum användare!

Är ny på forumet men har tränat styrke sedan en tid tillbaka.....

Jag har en fråga om fettceller och deras placering, om frågan redan sen tidigare är ställd kan ni bara länka till den tråden...

Vet sedan tidigare att man har fetteller i underhuden och i bukhålan runt de inre organen, men hur ser det ut i musklerna?

Finns det fettceller/fettvävnad som ligger insprängda i musklerna?, och då menar jag inte triglycerider som kan lagras i muskelcellerna.

Tacksam för svar!

MVH Niklas

Betsson1
2008-12-04, 15:56
Hej på Er Kolozzeum användare!

Är ny på forumet men har tränat styrke sedan en tid tillbaka.....

Jag har en fråga om fettceller och deras placering, om frågan redan sen tidigare är ställd kan ni bara länka till den tråden...

Vet sedan tidigare att man har fetteller i underhuden och i bukhålan runt de inre organen, men hur ser det ut i musklerna?

Finns det fettceller/fettvävnad som ligger insprängda i musklerna?, och då menar jag inte triglycerider som kan lagras i muskelcellerna.

Tacksam för svar!

MVH Niklas

Väldigt intressant. Väntar på king grubs inkl andras svar!

Scratch89
2008-12-04, 18:50
Både ja och nej. Själva muskelcellen består inte av fett, och det finns inga fettceller insprängda i muskeln. Däremot finns det fett i form av smörj; myelinskidor, nervtrådar och liknande. Varje muskelfiber är dessutom inlindad i bindväv (kollagen); inte omöjligt att fett finns kvar för att bibehålla en struktur och reglera permeabiliteten.

Två bilder inscannade från min Vander's:

http://i33.tinypic.com/30bjsya.jpg

http://i37.tinypic.com/21loms5.jpg

z_bumbi
2008-12-04, 19:21
Skär en skiva av en entrecote så ser man ett bra exempel på fett som är inlagrat i musklerna. Det fungerar bl a som ett energilager som ska vara lokalt tillgängligt vid ansträngning, det går något snabbare än att transportera från någon annan punkt i kroppen.
Vid konditionsträning så kan lagren öka i storlek och en del anser det vara minst lika viktigt att fylla på fett som kolhydrater, jag är lite böjd att hålla med men vet inte hur snabbt det måste ske för att vara effektivt.

Scratch89
2008-12-04, 19:41
Skär en skiva av en entrecote så ser man ett bra exempel på fett som är inlagrat i musklerna. Det fungerar bl a som ett energilager som ska vara lokalt tillgängligt vid ansträngning, det går något snabbare än att transportera från någon annan punkt i kroppen.
Vid konditionsträning så kan lagren öka i storlek och en del anser det vara minst lika viktigt att fylla på fett som kolhydrater, jag är lite böjd att hålla med men vet inte hur snabbt det måste ske för att vara effektivt.

Fast jag trodde det handlade om själva muskelcellen, och inte hela muskelfascia med tillhörande delar.

Sverker
2008-12-04, 19:58
Jag är tveksam till att vi mäniskor marmorerar våra muskler. Jag tror mer att vi gör som grisen och sparar allt fettet under huden.

z_bumbi
2008-12-04, 21:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Intramuscular_fat

Jag vet faktiskt inte hur väl välmarmorerad människor är ( :D ) utan det var ett exempel på var man kan se fenomenet med egna ögon.. Griskött är inte heller en bra jämförelse då det består av en så stor andel typIIB-fibrer som inte är bra på att bränna fett som energi. Det förklarar däremot varför de är så snabba på korta sträckor. :)
Gissningvis ser människor ut som något mellanting (som varierar med träninggraden) men någon som sysslar med den sidan av sjukvård kan säkert svara på hur det förhåller sig.

Scratch89
2008-12-04, 23:36
Var det ingen som såg mina bilder eller?

Danny Devito
2008-12-05, 05:43
Griskött är inte heller en bra jämförelse då det består av en så stor andel typIIB-fibrer som inte är bra på att bränna fett som energi. Det förklarar däremot varför de är så snabba på korta sträckor. :)

Sorry för spam men det där lät bara för roligt. :laugh:

Ola Wallengren
2008-12-05, 08:28
Muskelceller kan innehålla en liten del fett, sk intramyocellulärt fett (ca 0,2-1% av muskelvolymen, men frågan är om det fettet man ser på tex en entrecote är fettceller melllan muskelcellerna eller om det faktiskt är intamyocellulärt fett.

Bild på intramyocellulärt fett.
http://ajpregu.physiology.org/content/vol292/issue3/images/large/zh60030756800001.jpeg

William
2008-12-05, 08:54
Finns det fettceller/fettvävnad som ligger insprängda i musklerna?, och då menar jag inte triglycerider som kan lagras i muskelcellerna.

Tacksam för svar!

MVH Niklas

Jag har för mig att jag sett bilder liknande dom Ola visar ovan men där det funnits enstaka fettceller mellan muskelcellerna i musklerna. Jag kan dock inte svära på att det stämmer.

Anders The Peak
2008-12-05, 09:06
Det beror på hur fet personen är. Om det handlar om övervikt kring ett BMI 35 så är det rätt mycket fett insprängt i musklerna, men i normalfallet har vi övervägande subkutant och visceralt fett.

Anders The Peak
2008-12-05, 09:13
Det beror på hur fet personen är. Om det handlar om övervikt kring ett BMI 35 så är det rätt mycket fett insprängt i musklerna, men i normalfallet har vi övervägande subkutant och visceralt fett.
Om man är intresserad av veta mer om det här är den här avhandlingen av stort värde:http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-677-2__fulltext.pdf