handdator

Visa fullständig version : Räkna gymnasiesnitt.


stenis
2008-12-04, 14:56
Tja.

Har sökt lite utbildningar på gymnasiebetyg och fick ett kontrollbesked där jag vart lite förvånad över snittbetyget dom räknat ut åt mig.

Jag har 2500 gymnasiepoäng, men sedan läste jag även in Idrott och hälsa B vilket gav mig 100p till.

Det dom har gjort är att dom har räkna ut mitt gymnasiesnitt på 2600p, är de verkligen riktigt?

Jag har alltid trott att man i dessa fall kvittar bort en 100p med lägre betyg för att sedan få slutsumman 2500 och sedan räkna ut snittet på det.

Någon som vet hur de fungerar?

Tacksam för svar.

jonteman
2008-12-04, 15:34
När jag valde att sluta gå på en kurs i gymnasiet för att jag inte "behövde" den, då jag redan hade 2500, så behövde jag särskilt gå till handledaren och be honom om att inte få med den i slutbetyget. Den hade hamnat där som ett fult IG, men istället fick jag det vid sidan om på ett särskilt papper.
Sedan får man väl förstås inte räkna bort kärnämnena.

Hermanssson
2008-12-04, 15:57
1 Först ges dina betyg dessa siffervärden:
Icke godkänd 0
Godkänd 10
Väl godkänd 15
Mycket väl godkänd 20

2 Siffervärdet för varje betyg multipliceras med kursens gymnasiepoäng. VG i en kurs som omfattar 100 gymnasiepoäng ger till exempel 15 * 100 = 1 500. På detta sätt räknas betygsvärdet fram för varje kurs.


3 Samtliga betygsvärden adderas. Du får då fram en summa mellan
20 000 och 50 000.


4 Detta sammanlagda betygsvärde divideras med poängsumman av de betygssatta kurser (IG - MVG) som ingår i ditt slutbetyg.

Källa: http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=969

stenis
2008-12-04, 20:02
Alltså formeln för uträkning var inte de jag frågade efter, den kan jag. Tack endå för era svar.

Frågan jag ställde var om man alltid räknar gymnasiesnittet på 2500 eller om man kan räkna på 2600p också om man har en extra kurs, för det är vad dom gjort i mitt fall, jag tyckte de lät konstigt för jag har alltid hört att har man 100p över 2500 så får man kvitta en annan 100p kurs med lägre betyg så slutsumman blir 2500.

capture
2008-12-04, 20:03
Jag fick kvitta när jag läste för mycket för 3-4 år sedan. Kan inte tänka mig något annat. Har för mig att du bestämmer vilka 2500p som du vill ska synas på ditt officiella betyg och sen får du ett papper vid sidan som där det står vilka kurser du läst.

Mantus
2008-12-04, 20:04
Alltså formeln för uträkning var inte de jag frågade efter, den kan jag. Tack endå för era svar.

Frågan jag ställde var om man alltid räknar gymnasiesnittet på 2500 eller om man kan räkna på 2600p också om man har en extra kurs, för det är vad dom gjort i mitt fall, jag tyckte de lät konstigt för jag har alltid hört att har man 100p över 2500 så får man kvitta en annan 100p kurs med lägre betyg så slutsumman blir 2500.

Jodå, så var det när jag gick ut i alla fall (2005). Kan inte tänka mig att det skulle ha ändrats sedan dess. Ring och fråga, antagligen har de gjort ett slarvfel.

stenis
2008-12-04, 21:59
Okey då ska jag ringa upp VHS igen och ta ett snack med dom för då har dom gjort fel nu, tycker det låter helt otroligt att VHS ska göra sådant fel när dom gör iordning betyg varje år men alla kan väl göra misstag.

Nej för jag ringde dom o fråga hur jag kunde ha så lågt snitt, jag hade fått de mycke högre. Då sa dom att dom räknat på 2600p.. Va, svara jag. Får man jag inte kvitta en 100p kurs med lägre betyg så ni räknar på 2500? Nej de fick man tydligen inte, hade man en extrakurs då skulle det räknas på den poängen, i mitt fall 2600p. Låter helt galet tycker jag.

Lär ringa upp dom igen o snacka med dom.

Tack för alla svar.

Mantus
2008-12-04, 22:10
Okey då ska jag ringa upp VHS igen och ta ett snack med dom för då har dom gjort fel nu, tycker det låter helt otroligt att VHS ska göra sådant fel när dom gör iordning betyg varje år men alla kan väl göra misstag.

Nej för jag ringde dom o fråga hur jag kunde ha så lågt snitt, jag hade fått de mycke högre. Då sa dom att dom räknat på 2600p.. Va, svara jag. Får man jag inte kvitta en 100p kurs med lägre betyg så ni räknar på 2500? Nej de fick man tydligen inte, hade man en extrakurs då skulle det räknas på den poängen, i mitt fall 2600p. Låter helt galet tycker jag.

Lär ringa upp dom igen o snacka med dom.

Tack för alla svar.


Om jag inte minns fel så ordnade jag det via skolan. Vad som gäller när betyget skickats in till VHS vet jag faktiskt inte.

stenis
2008-12-04, 22:29
Om jag inte minns fel så ordnade jag det via skolan. Vad som gäller när betyget skickats in till VHS vet jag faktiskt inte.

Ok, tack! Jag ska ringa och höra med dom igen, har som sagt svårt o tro att VHS har gjort en sådan jättetabbe, känns som dom vet vad som gäller med sånt där, men alla kan göra misstag, får ringa dit igen och höra!

Tack igen för alla svar.