handdator

Visa fullständig version : [Kampsport] Bli vigare i sparkar


chrilla
2008-12-04, 12:30
Tjenare,

Jag har tränat MMA i snart 4 månader och ska efter jul börja träna i tävlingsgruppen. Men jag är rätt "stel" i kroppen efter all styrketräning och high-kicks har väl inte varit det jag varit bäst på om man säger så.

Inte kollat något med mina tränare eller så efter speciella övningar att bli lite vigare i sparkarna så att säga. Det är det jag känner att jag verkligen vill jobba på. Så är det någon som har lite "övningar" man kanske kan göra hemma för att tänja/bli lite vigare lite så att man kan sätta dom där sparkar utan problem sen :)

/chrilla

sibbes
2008-12-04, 12:48
http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flx3#ddf_5a

Där har du att läsa!

Fredrik_S
2008-12-04, 14:33
För att få bättre dynamisk rörlighet krävs dynamisk streching. Dvs för att kicka högt ska du öva kickar. Att ligga och strecha passivt gör marginell om ens någon nytta för ditt syfte. Gör detta en gång om dagen till en början när du är varm.

Frontkick ca 2-5 set om 10-20 repetition
Sidekick ca 2-5 set om 10-20 repetitioner
Backkick 2-5 set om 10-20 repetitioner.

Bröja alltid det första setet samt de första kickarna i varje set FÖRSIKTIGT. När du nått ditt nuvarande max vilket kan ske redan under andra setet eller tom första setet om du är van vid sådana här övningar så bör du inte göra allt för många repetitioner till då muskeln så småningom börjar dra i hop sig igen och du inte kan kicka lika högt.
Håll kontroll och kicka inte helt okontrollerat, håll en hand ivägen om det känns bra och stoppa foten vid lämplig höjd, mycket viktigt att inte skada sig!

Ju bättre du blir ju snabbare kommer du nå din maxhöjd och ju högre kommer din max höjd bli.

För mig tex så räcker det med ett set i varje riktining och redan efter ca 10 repetitioner når jag mitt max.

Fredrik_S
2008-12-04, 14:43
http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flx3#ddf_5a

Där har du att läsa!

Här står det precis allt du behöver veta om hur det fungerar.
Läs speciellt om skillnaderna mellan isometrisk strechning och passiv strechning.

Passiv streching är absolut vanligast med isometrisk är BETYDLIGT snabbare och effektivare för att bli vig.

Dynamisk streching i kombination med lagom mängd isometrisk streching(läs på ordentligt för det är lätt att göra fel och skada sig) är Guld för ökad rörlighet.

Fredrik_S
2008-12-04, 14:51
Tjenare,

Inte kollat något med mina tränare eller så efter speciella övningar

/chrilla

Jag vet inget om din tränare eller lärare så det är inte riktat personligen till honom.
Men jag har träffat så otroligt många duktiga och begåvade lärare som helt saknar kunskap om hur man faktiskt strechar och blir vig på effektivaste sätt. Har fått så många korkade och direkt farliga tips att det är skrämmande.
Dels kan det bero på att de själva blev viga redan som barn och strechade ut ligamenten och därför aldrig hade problemet med rörlighet när de blev vuxna.
Dels kan det bero på att deras kunskap om streching kommer från vad de hört andra säga.
Det skiljer mycket på hur en vuxen och ett barn ska strecha och fel metod kan leda och leder ofta till skador.

Det är mycket bättre och säkrare om du tar dig tid och lär dig genom att läsa själv än att lyssna på någon som borde veta.

Mushan
2008-12-04, 21:05
Det du tränar på blir du bättre på. Annars stretcha höftböjarna, baksida lår, vader?

Fredrik_S
2008-12-05, 01:20
Det du tränar på blir du bättre på. Annars stretcha höftböjarna, baksida lår, vader?

Mjo.. det är det tipset som är standard... att man ska strecha den och den muskeln... men allt för sällan kommer beskrivningar på exakt hur man ska strecha den. Och passiv strechning är som sagt det sämsta sättet men ändå det vanligaste.

paragon
2008-12-05, 01:59
highkicks är ju rätt värdeöst, satsa på lowkicks istället.

hangatyr
2008-12-05, 07:56
highkicks är ju rätt värdeöst, satsa på lowkicks istället.

säg det till cro-cop anno 2004-2005...


nåja, i princip håller jag med dig.

ARMSTARK
2008-12-05, 08:34
Det var inte det du frågade om men jag håller med de sista inläggen som säger att du ska satsa på low kicks istället. Är man stor och stel i kampsport, särskillt i MMA, så kan man ändå bli en knock out maskin genom bensparkar och krokar.

hoikka poika
2008-12-05, 13:28
highkicks är ju rätt värdeöst, satsa på lowkicks istället.

Och lowkicks är rätt värdelöst om motståndaren blockar ... Man kan ju knappast bli en sämre fighter bara för att man kan lägga en hög spark vid rätt tillfälle.

"highkicks värdelösa" :laugh:

Det var inte det du frågade om men jag håller med de sista inläggen som säger att du ska satsa på low kicks istället. Är man stor och stel i kampsport, särskillt i MMA, så kan man ändå bli en knock out maskin genom bensparkar och krokar.

Det är bara dumt att begränsa sig.


MMA-folk är lite som hardcore-hiphopare som inte lyssnar på något annat än hiphop. Börjar man vidga sina vyer lite så inser man att de flesta av deras idoler hämtar influenser och samplar från helt andra musikstilar paketerar om och säljer som hiphop. Så MMA-utövare, öppna era ögon, _alla_ stilar har något som går att tillämpa, antingen direkt eller med modifikation. :whipped:

@TS: Stretcha både dynamiskt och statiskt. Du har nytta av båda typerna av vighet.

paragon
2008-12-06, 17:17
Och lowkicks är rätt värdelöst om motståndaren blockar ... Man kan ju knappast bli en sämre fighter bara för att man kan lägga en hög spark vid rätt tillfälle.

"highkicks värdelösa" :laugh:



jo det blir man. och ja det är det.

z_bumbi
2008-12-06, 17:19
jo det blir man. och ja det är det.

Hur blir du en sämre fighter om du även kan sparka högt?

JoelR
2008-12-06, 17:20
Paragon: varför är en high kick värdelös?

paragon
2008-12-06, 17:21
Hur blir du en sämre fighter om du även kan sparka högt?

genom att den tid du lagt på att lära dig det, bli vig etc kunde användas till något annat som ger mer i träningen. sen ska man inte förglömma hur oproduktivt generellt höga sparkar, hur lite utdelning det ger samt den negativa effekten av öppnandet för counterattacker, takedowns etc.

hoikka poika
2008-12-06, 18:22
jo det blir man. och ja det är det.

genom att den tid du lagt på att lära dig det, bli vig etc kunde användas till något annat som ger mer i träningen. sen ska man inte förglömma hur oproduktivt generellt höga sparkar, hur lite utdelning det ger samt den negativa effekten av öppnandet för counterattacker, takedowns etc.

Hur stor är den tekniska skillnaden på en hög och en låg spark? Inte särskilt stor det är i princip bara vinkeln mellan låren som ökar. Det är alltså en teknik som man får "gratis" om man är tillräckligt vig och vighet har man väldigt stor nytta av som fighter. T ex är det mycket lättare att "submitta" en stel person än en vig.

Alla nackdelar du räknar upp kan man sätta på low kicks också. Ska vi börja räkna upp värdelösa tekniker med de kriterierna så är det nog bara krok av slagen, knän av "sparkarna" och i submission-kategorin är det bara guilliotin och rakt armlås ( juji-gatame i jujutsu ) som kommer genom sållet.

Blir lite nyfiken på hur du tränar. Kör du bara "fungerande" tekniker i matchliknande situationer hela tiden eller? Tränar du styrketräning? Kondition? "Kampsportsfys"? Varför skulle vighet vara annorlunda?

dared
2008-12-06, 18:52
Håller med Hoikka, vighet har du ju nytta av i fler aspekter än vid high kicks. Hjälper ju vid många aspekter kring en submission-fight etc. Många av de counters och negativa saker kring high-kicken kommer ju också ifrån att motståndaren vill ta ned dig etc. Kör du mot en annan striker som t.ex är sämre än vad du är på marken behöver man inte vara så rädd att han kommer göra en takedown, medan mot en brottare kanske man bör hålla igen lite.

Low-kick i all ära men om man har sparkat 10st sparkar i en fight och alla har varit låga, är då den 11 sparken nödvändigtvis effektivare låg jämtemot en hög?

Dessutom kommer sparkar mot revbenen bli smidigare om man klarar av att sparka i huvudhöjd, istället för att te.x bicephöjd skulle vara "spark-max".

Men sparkar mot magen och revbenen kanske också är värdelösa?

paragon
2008-12-06, 18:52
som sagt, det är slöseri med tid.

kolla vilken fighter som helst som torskat på sistone, det är inte höga sparkar han tränar när han kommer tillbaka till dojon för att bättra sitt game.

vill man köra höga sparkar så rekommenderar jag helt andra sporter t ex tae kwon do, balett eller aerobics.

dared
2008-12-06, 19:01
som sagt, det är slöseri med tid.

Kan ju svära till mitt liv att Anderson Silva, Fedor, Shogun, GSP, kan rabbla upp tunga mma-fighters hur länge som helst och alla har nån gång (kan sätta mycket på att det är många timmar) höga sparkar. Säg till dem att det har varit slöseri med tid.



kolla vilken fighter som helst som torskat på sistone, det är inte höga sparkar han tränar när han kommer tillbaka till dojon för att bättra sitt game.



Och? Om någon mma-fighter skulle vara så ovig att han inte kan göra en high-kick skulle de nog åtgärdas rätt snabbt.



vill man köra höga sparkar så rekommenderar jag helt andra sporter t ex tae kwon do, balett eller aerobics.



Säg det till Peter Aerts

paragon
2008-12-06, 20:06
Kan ju svära till mitt liv att Anderson Silva, Fedor, Shogun, GSP, kan rabbla upp tunga mma-fighters hur länge som helst och alla har nån gång (kan sätta mycket på att det är många timmar) höga sparkar. Säg till dem att det har varit slöseri med tid.

förstod inte det där, prova att skriva på svenska nästa gång. menar du att fedor kan rabbla upp mma fighters hur länge som helst?



Säg det till Peter Aerts

ja för en thaiboxare som peter aerts är det förstås en annan sak, men nu var det ju inte det vi diskuterade.

stridis
2008-12-06, 21:20
Paragon: han menar att de kan rabbla upp många tunga namn (bra snubbar) inom MMA som tränar highkicks. De är proffs som inte är speciellt intresserade av att spilla tid utan att bli överjävligt grymma. Med vilken förståelse och insikter kommer du och säger åt dem att de tränar fel?

paragon
2008-12-06, 21:22
Paragon: han menar att de kan rabbla upp många tunga namn (bra snubbar) inom MMA som tränar highkicks. De är proffs som inte är speciellt intresserade av att spilla tid utan att bli överjävligt grymma. Med vilken förståelse och insikter kommer du och säger åt dem att de tränar fel?


Men det är ju mest spekulationer, tvivlar på att Fedor lägger ner någon längre tid på att köra highkicks... och anderson silva t ex är ju en thaiboxare från början.

stridis
2008-12-06, 21:33
tvivlar på att Fedor lägger ner någon längre tid på att köra highkicks... och anderson silva t ex är ju en thaiboxare från början.

Hur mycket tid kan en MMA-snubbe dedikera på en specifik teknik? De har mååånga att träna på. Det är en i mängden varken mer eller mindre.

dared
2008-12-06, 21:40
förstod inte det där, prova att skriva på svenska nästa gång. menar du att fedor kan rabbla upp mma fighters hur länge som helst?




ja för en thaiboxare som peter aerts är det förstås en annan sak, men nu var det ju inte det vi diskuterade.



Snälla, jag skrev lite snabbt och var stressad för att det ringde på dörren. Om du ska klaga på min svenska kan du väl iallafall skriva lite bättre själv än i ditt svar ovan.

Visst spekulerar jag när jag skriver att de jag rabblade upp har lagt hyffsat många timmar på att träna high-kicks. Gör inte du det när du tror annorlunda? Eller följer du deras träning så pass noggrant?

När jag skrev Peter Aerts var det som svar på att din antydan att high-kicks passade in på balett/aerobics och inte full kontakt. Men ignorera det.

Dessutom började inte ens diskussionen med att hur många timmars high-kicks som var optimal träning, utan trådskaparen ville bara kunna vara tillräckligt vig så att han skulle kunna göra det, vilket vissa verkade tycka var onödigt. Jag tvivlar på att det finns många MMA-fighters som tycker det är onödigt att träna upp vigheten till den triviala nivån.

Sen tror jag inte någon av de fighters jag rabblade upp tränar extremt mycket på high-kicks längre, men jag har sett sparkar från dessa som tyder på att de faktiskt har tränat en hel del på dem innan. Jag tror också det fortfarande ingår till viss del i deras sparkträning (som ingår till viss del i deras stående träning) eftersom det inte endast hjälper för high-kicks, utan deras roundhouse overall.

Men självfallet spekulerar jag bara! Jag hoppas du förstår vad jag skriver denna gång.

Rahf
2008-12-07, 01:59
jo det blir man. och ja det är det.

Rashad Evans vs. Sean Salmon :D