handdator

Visa fullständig version : Hur tänker ni som är nöjda/färdiga med er kropp och prestation?


Fredrik_S
2008-12-04, 12:25
Ni som tränar utan att ha styrkemål eller konditionsmål. Ni som inte tränar för att lyfta tyngre och tyngre eller springa snabbare och snabbare eller orka längre och längre.
Ni som tränar endast av estetiska och/eller hälsomässiga själ.
Ni som tränat och fått en sådan kropp som har exakt den mängd muskler och den mängd fett som ni alltid velat ha.
Hur tänker ni?

Vad motiverar er när ni gymar? Vad motiverar er när ni springer/går? Vad tänker ni när ni ska välja vilka vikter som ni vill träna med?

jaosef
2008-12-04, 12:36
Blir man någonsin helt nöjd? Det är min fråga.

Fredrik_S
2008-12-04, 12:51
Blir man någonsin helt nöjd? Det är min fråga.

Ja, om man inte vill bli större så är man ju nöjd med mängden muskler man har.
Har man även en fett% som man tycker är snygg, kan man vara nöjd.

Jag personligen tycker inte det är snyggt med för stora muskler(och vad det är, är ju relativt allas egna preferensram)
Jag tycker heller inte det är snyggt med för låg fett% på kroppen(även detta är personlig uppfattning om vad som är för lågt)

Tävlar man inom fitness eller BB eller annan sport, kan man ju alltid bli bättre inom sin sport, men tävlar man inte så kan man bli klar.

Sen kan man kan ju önska sig en konstant spotlight belysning från rätt vinkel...

King Grub
2008-12-04, 12:54
Man måste ju ändå träna, annars är man snart inte nöjd med hur man ser ut längre.

Damien Thorne
2008-12-04, 12:58
Man måste ju ändå träna, annars är man snart inte nöjd med hur man ser ut längre.

Bra skrivit.

De som är nöjda måste träna för att behålla den form de har.

Hemi
2008-12-04, 13:41
Exakt. Speciellt nar man kommer upp i typ min alder.

Annars, jag har tranat skivstang i sadar snart 30 ar och jag ar varken 'grov' eller 'stark' men jag bevisar anda for mig sjalv och andra att jag fixar det jag vill, fysiskt. Dessutom var det alltid ett komplement till andra sporter. Utan skivstangen hade jag varit en annan mannsika. Man far anda tanka i stort, trots att mitt mal aldrig var Coleman eller ens Arne Tammer.

Ungrim
2008-12-04, 13:48
Jag har nått mitt slutgiltiga mål 2 gånger nu, men när jag nått dit så är jag ändå inte nöjd, utan ribban bara höjs,

Nu har jag mer muskelmassa än vad jag som "ny" innom tränings kretsar tyckte var snyggt och tycker jag är alldels förliten,

Det börjar kännas som ett ekorrhjul....*gah!*

LadyInsane
2008-12-04, 13:56
Jag kommer aldrig bli nöjd. Man kan alltid bli starkare!

jaosef
2008-12-04, 14:14
Jag har nått mitt slutgiltiga mål 2 gånger nu, men när jag nått dit så är jag ändå inte nöjd, utan ribban bara höjs,

Nu har jag mer muskelmassa än vad jag som "ny" innom tränings kretsar tyckte var snyggt och tycker jag är alldels förliten,

Det börjar kännas som ett ekorrhjul....*gah!*

Det var så jag tänkte

Whistler
2008-12-04, 15:37
Målet har länge varit 90kg i bra form. Jag väger 90kg, jag har inte bra form. Halvvägs? :D

kalajset
2008-12-04, 15:47
Målet har länge varit 90kg i bra form. Jag väger 90kg, jag har inte bra form. Halvvägs? :D

Just 90kg i bra form var faktiskt mitt första mål när jag började gymma. (Vilket knappast var sådär jättelängsedan skall tilläggas). Nu väger jag 92kg med usel form. (Någonstans på vägen insåg man hurpass grov man faktiskt är på 90kg, i kanonform, och att det är ett jäkla arbete att ta sig dit). Så jämfört med mig är du bra mycket mer än halvvägs kan jag trösta dig med. :D

pellepedal
2008-12-04, 18:09
Jag har nått mitt slutgiltiga mål 2 gånger nu, men när jag nått dit så är jag ändå inte nöjd, utan ribban bara höjs,

Nu har jag mer muskelmassa än vad jag som "ny" innom tränings kretsar tyckte var snyggt och tycker jag är alldels förliten,

Det börjar kännas som ett ekorrhjul....*gah!*

Är det inte det som heter megarexi?

Otroligt vanlig åkomma bland de som tränar.

Fredrik_S
2008-12-04, 20:16
Jag har nått mitt slutgiltiga mål 2 gånger nu, men när jag nått dit så är jag ändå inte nöjd, utan ribban bara höjs,

Nu har jag mer muskelmassa än vad jag som "ny" innom tränings kretsar tyckte var snyggt och tycker jag är alldels förliten,

Det börjar kännas som ett ekorrhjul....*gah!*

Men när jag tittar mig omkring så ser jag exempel på kroppar jag inte skulle vilja ha och däribland ligger dels coleman och andra jätteliga BB, men även betydligt mindre BB tycker jag är alldeles för stora och inget jag på långa vägar vill eftersträva (inte för att det är något fel i att vilja det).

Så alla hamnar inte i samma ekorrhjul...

J.V
2008-12-04, 20:22
Jag tror jag har uppnått den mängd massa jag vill ha, måste bara deffa bort några kilon så den syns också. Sen fortsätter jag träna dels för att behålla den formen men framför allt för att jag tycker det är riktigt roligt. Svårare än så är det inte, det är kul.

Anton Fräs
2008-12-05, 06:11
Man kan alltid pressa sig liiiiiiiite längre, de som är helt nöjda måste jag ta mig faen överräcka ett stort GZ till :)

Rocco74
2008-12-05, 10:36
Trådskaparen frågade väl vad som motiverade er att träna, inte om man måste träna för att behålla det man har?

King Grub
2008-12-05, 10:52
Ja, och det är väl motivation, att "man måste ju ändå träna, annars är man snart inte nöjd med hur man ser ut längre". Som jag skrev.

jwzrd
2008-12-05, 10:55
Lika dumt som att fråga: Har du sett, hört och lärt dig allt? När är det dags att sluta läsa böcker/tidningar/prata med andra människor?

Fredrik_S
2008-12-05, 12:10
Lika dumt som att fråga: Har du sett, hört och lärt dig allt? När är det dags att sluta läsa böcker/tidningar/prata med andra människor?

frågan var inte "varför fortsätter ni träna när ni är nöjda"
Mer hur går tankegångarna. Är motivationen att ni vill behålla det ni har eller är motivationen bara känslan som är så skön efter man tränat eller är motivationen att det så roligt att gå till gymet/löpspåret/annat.
För styrke och prestations inriktade människor är ofta motivationen att kunna lyfta lite tyngre eller springa lite snabbare.

Jag personligen får inte ut någonting alls av att se att jag orkar lyfta tyngre, och tycker det är minst lika roligt att lyfta "lätta" vikter.

Fredrik_S
2008-12-05, 12:16
Har man ett mål som tex 130 i bänk eller milen under 50 min så det ju jättelätt att sätta ett nytt mål. Men har man som mål att ha 10% fett varken mer eller mindre och en estetiskt tilltalande(för personen) mängd muskler, så kan man faktiskt bli klar och kan inte sätta något nytt specifikt mål.

Många tränar också endast av anledningen att de känner att de måste det för att inte säcka ihop och gillar det inte alls.
Vissa bryr sig inte det minsta om fettprocent etc utan vill bara kunna lyfta så mycket som möjligt.

Trytter
2008-12-05, 14:23
Jag tror många hittar nya mål på vägen som motiverar.
Ex någon som kanske började på gymmet för att "få en kropp som Bradd Pitt" kanske blir nöjd efter ett par år men har istället snubblat över ett nytt mål eller intresse på vägen?
Han kanske träffade en styrkelyftare/klättrare/löpare på gymmet och vips har målet flyttats till att förbättra något inom valt område?
Människan hittar alltid något nytt att sträva efter.

z_bumbi
2008-12-05, 14:27
Jag tror många hittar nya mål på vägen som motiverar.
Ex någon som kanske började på gymmet för att "få en kropp som Bradd Pitt" kanske blir nöjd efter ett par år men har istället snubblat över ett nytt mål eller intresse på vägen?
Han kanske träffade en styrkelyftare/klättrare/löpare på gymmet och vips har målet flyttats till att förbättra något inom valt område?
Människan hittar alltid något nytt att sträva efter.

+1

Det går alltid att lära sig något nytt och ha det som utmaning.

Trytter
2008-12-05, 14:27
Av samma anledning kanske man ska vara försiktig med att stämpla någon med Megarexi, då det KAN vara ett helt naturligt sätt att sträva efter att förbättra sig själv och hela tiden flytta referensramarna.
Visa mig den affärsman som säger, "njae nu är jag banne mig rik nog".
Ganska sällsynt

jwzrd
2008-12-05, 14:29
frågan var inte "varför fortsätter ni träna när ni är nöjda"
Mer hur går tankegångarna. Är motivationen att ni vill behålla det ni har eller är motivationen bara känslan som är så skön efter man tränat eller är motivationen att det så roligt att gå till gymet/löpspåret/annat.
För styrke och prestations inriktade människor är ofta motivationen att kunna lyfta lite tyngre eller springa lite snabbare.

Jag personligen får inte ut någonting alls av att se att jag orkar lyfta tyngre, och tycker det är minst lika roligt att lyfta "lätta" vikter.

Nej jag vet att frågan inte var det. Jag svarade på frågan som gällde i tråden, läs gärna igenom det igen.

Vad är din motivation bakom att fortsätta läsa böcker/tidningar eller tala med andra människor?

CrazyJoeDavola
2008-12-05, 14:41
Det är väl därför idrottsmän slutar. Dvs att de uppnått sina mål, de blir inte längre snabbare, starkare, större, tagit 5vm guld osv. Ganska svårt att hålla motivationen uppe då. Så det går faktiskt inte alltid att bli starkare som någon skrev när man nått toppen på backen så går det alltid utför.

Sedan vad man väljer att göra när man nått sina mål är ju en fråga man bara själv kan svara på.

Ungrim
2008-12-05, 15:21
Det är väl därför idrottsmän slutar. Dvs att de uppnått sina må, de blir inte längre snabbare, starkare, större, tagit 5vm guld osv. Ganska svårt att hålla motivationen uppe då. Så det går faktiskt inte alltid att bli starkare som någon skrev när man nått toppen på backen så går det alltid utför.

Sedan vad man väljer att göra när man nått sina mål är ju en fråga man bara själv kan svara på.

Jag skulle vilja vända på det där.

Det är väll därför idrottsmän slutar. Dvs att de inte kan uppnå sitt nästa mål.

För de vill säkerligen bli snabbare, starkare, större, men det går inte nåmer.

ChrisDEFC
2008-12-05, 15:28
Jag skulle vilja vända på det där.

Det är väll därför idrottsmän slutar. Dvs att de inte kan uppnå sitt nästa mål.

För de vill säkerligen bli snabbare, starkare, större, men det går inte nåmer.

skulle nog tippa på att det finns både och där.
och till trådskaparen så tror jag det är extremt liten procent som känner en vacker dag att "nu är jag helt nöjd och nu är jag färdig", tror att det är extremt ovanligt så det vanliga är nog att hela tiden ändra målen och höja ribban alt sänka ribban om det går dåligt.

the_cube
2008-12-05, 16:22
Finns ju en del som ser träningen i sig som en ROLIG aktivitet. Då behöver man inte motivera vad man gör med att man ska göra si och så...

kavalen
2008-12-05, 16:57
För mig handlar inte styrka och kondition om att uppnå och vara färdig med något. För mig är det en färskvara som innebär att jag den dagen då jag slutar känner att jag inte kommer må lika bra längre, helt enkelt en del av min livsstil.

För mig kommer resultaten på gymmet naturligt efter hur mycket jag tränar. Jag går inte och tänker i banorna att nu ska jag pumpa upp brösten lite mera, detta ska vara klart nästa sommar, samtidigt som jag kanske vill det så vill jag också ha kondition och massa annat. Det ätnker jag inte på, det jag tänker på är att försöka må bra både fysiskt och psykiskt för då presterar jag också bra, både på gymmet och utanför.

Det handlar om helheten vilket jag idag insett. Att ha en funktionell kropp som klarar psykiska och fysiska påfrestningar utan större problem. Sen är väl klart att det alltid går att bli bättre även på dessa områden, men saken är den att man egentligen aldrig vet hur ultimat man själv kan bli. Men mår man jävligt bra och känenr sig jävligt bra på alla plan samtidigt som man har en realistisk intällning till saker och ting har man kommit jävligt långt.

Att sätta mål tror jag kan vara bra i sig men kan ofta bli en börda som gör att man blir för fokuserad på vissa saker medan man glömmer bort andra.

Jag skulle vilja säga som så att jag idag är nöjd, jag har en kropp som är i topptrim, både konditions och styrkemässigt. Låg fettprocent och snygg symmetri. Jag anser mig själv vara nöjd men jag vet innerst inne att jag kommer få mer resultat och utvecklas mer, detta är dock ingenting jag tänker på iom att jag vet att det kommer med tiden. Några direkta mål har jag inte med min träning förutom att fortsätta träna bara, för att upprätthålla det jag har idag, men jag gråter inte floder om jag blir större heller. Samtidigt vill jag inte bli större iom att jag tycker det är kul att springa och vill kunna hålla bra tempo där också, så ja jag är nöjd.

Anders The Peak
2008-12-05, 17:05
Från början när jag startade med min träning hade jag en målbild som såg ut ungefär så här:
http://blog.mrfire.com/wp-content/uploads/2008/04/steve-reeves-2.jpg

Efter ett antal år så fick man en ny målbild nå´ting så´nt här:
http://www.sportwallpapers.net/data/media/36/Arnold_Schwarzenegger.jpg

Idagläget har man förstått att mycket hänger på generna...Hur hårt man än tränar så räcker det inte till

Så någonting sånt kring 65 år klarar jag säkert ;)av ställa till om hälsan håller i sig.

http://kroppsbygging.files.wordpress.com/2008/02/frankzane.jpg

Aldrig blir man nöjd utan man bara skjuter till nya målbilder.... En drivkraft kanske i allt vi människor gör.

capture
2008-12-05, 18:43
Först och främst gör jag det för att jag tycker det är riktigt kul och får lite abstinensbesvär om jag inte tränar. Känner den krypande nu när jag är sjuk och vill inte träna för att inte bli sämre.

pellepedal
2008-12-05, 18:55
Så någonting sånt kring 65 år klarar jag säkert ;)av ställa till om hälsan håller i sig.

http://kroppsbygging.files.wordpress.com/2008/02/frankzane.jpg

Aldrig blir man nöjd utan man bara skjuter till nya målbilder.... En drivkraft kanske i allt vi människor gör.

Om jag ser ut så där vid 65 skulle jag vara MYCKET nöjd. Kunde jag dessutom få min kropp att må bättre och fungera bättre än den gör just nu skulle jag känna mig helt nöjd. *flex*

ceejay
2008-12-05, 19:31
Jag hoppas att jag aldrig blir nöjd.

Anders The Peak
2008-12-05, 21:07
Om jag ser ut så där vid 65 skulle jag vara MYCKET nöjd. Kunde jag dessutom få min kropp att må bättre och fungera bättre än den gör just nu skulle jag känna mig helt nöjd. *flex*
Pellepedal det gäller att sätta lagom nåbara mål i livet. Men som vanligt siktar jag in lite högre än trädtopparna för att ha ett "realistiskt mål"

joriice
2008-12-05, 21:15
Idagläget har man förstått att mycket hänger på generna...Hur hårt man än tränar så räcker det inte till

Så någonting sånt kring 65 år klarar jag säkert ;)av ställa till om hälsan håller i sig.

http://kroppsbygging.files.wordpress.com/2008/02/frankzane.jpg

Aldrig blir man nöjd utan man bara skjuter till nya målbilder.... En drivkraft kanske i allt vi människor gör.

Tror inte det går, rent.

bear.flowertwig
2008-12-05, 21:41
Först och främst gör jag det för att jag tycker det är riktigt kul och får lite abstinensbesvär om jag inte tränar. Känner den krypande nu när jag är sjuk och vill inte träna för att inte bli sämre.

+1

Skönt att ha fått lite distans till det efter år av B&K-tummande, kesellaätande, proteinshejkar och snudd på ohälsosam fixering. Det finns andra värden i livet. Lite tragiskt med folk som bygger hela sitt jag kring att vara den "grova/stora snubben".

Jag är rätt nöjd. Försöker påminna mig ibland om hur lyckligt lottad man är... Lite för lätt att bli fokuserad på utseende och vad som saknas/är fel helt i onödan.

Jonny_88
2008-12-06, 02:03
Tror inte det går, rent.
Om det inte går rent oavsett hur mycker man ger då får man väl preppa då om kulorna skrumplat ihop.

Allan
2008-12-06, 08:17
Låter man doparna sätta ribban kan man lika gärna köpa golfklubbor.

Sverker
2008-12-06, 09:29
Det är väl därför idrottsmän slutar. Dvs att de uppnått sina mål, de blir inte längre snabbare, starkare, större, tagit 5vm guld osv. Ganska svårt att hålla motivationen uppe då. Så det går faktiskt inte alltid att bli starkare som någon skrev när man nått toppen på backen så går det alltid utför.

Sedan vad man väljer att göra när man nått sina mål är ju en fråga man bara själv kan svara på.


Många aktiva upplever efter karriären att livet blev dött. Ingen uppmärksamhet, inga mål att sträva mot, inga dagliga rutiner att fylla tillvaron med osv.
Antingen gör man en comeback eller så byter man aktivitet.

Hade jag inte haft en långsiktig plan att tävla som veteran så hade jag säkert lärt mig köra skidor eller tävlat på cykel i skogen.

Jonny_88
2008-12-07, 16:43
Om det inte går rent oavsett hur mycker man ger då får man väl preppa då om kulorna skrumplat ihop.
Menade inte att det var just mitt mål...