handdator

Visa fullständig version : skärpning!!!! red alert!!!!! deffdax!!!!!


fettsäck
2008-12-04, 11:43
Inspirerad av Christian/Rellos_87:s fantastiska form har jag bestämt mig att göra något åt min egna sorgliga situation.
Idag visade vågen på 110 fläskiga pannor (morgonvikt) och nu är det fan dags för skärpning. Senast jag var i vettig form(för snart 5 år sedan-herrejävlar!), vägde jag bara runt 90-92 kg och jag vet inte ens om jag lagt på mig några muskler sen dess(mest på grund av för många långvariga avbrott)...så det är alltså uppemot 20 pannor som måste bort....suck....
Eftersom mina tidigare försök till skärpning varat i genomsnitt 1-2 dagar så tänker jag föra dietjournal här för att sätta press på mig själv samt utbyta tips o tankar med er, kära forummedlemmar.

Stats:
Ålder:28
Längd:182 cm
Vikt: 110 kg
Överarm: 45 cm
Bröst: ca 123 cm
Midja: ca 110 cm (groteskt men sant!)
Lår(mitten): 63 cm
Vader: typ 40cm

ca 8 chins på kroppsvikt
Bänk: 22x100 senaste passet(kan inte köra särskilt tungt pga axelproblem)
8x62 kg hantelbänk för nån månad sen(men aj va det kändes)
relativt stark i press(tuttar, axlar, tricke), svag i rygg, bicke samt ben

Målet jag har satt upp är att ta mig under 90 kilo och få ner midjan under 90. Ja, och inte se ut som en stor ohälsosam bajskorv längre förstås :)

KAPLAAAAAAAAA!!!!!!

fettsäck
2008-12-04, 12:16
ok...rätt plågsamt att se dessa bilder...och klart man undrar hur fan man lät det gå så här långt...

men nu jävlar!

Trassel
2008-12-04, 12:50
Ska bli intressant att följa :) Jag hejjar på dig!

Hur hade du tänkt att sätta igång? Gör du något just nu?

Celia
2008-12-04, 13:01
Bara man väl bestämt sig är det första steget taget :)

Kämpa på och ge inte upp

fettsäck
2008-12-04, 13:53
Stort tack för de uppmuntrande orden, Trassel o Celia! Jag började idag(eh, dvs alldeles nyss)....efter en riktig svining skräpmatsdag igår....
ska börja med ketogenisk diet, som jag har viss erfarenhet av, även om det var många år o kilon sen ;)
Minns att den var väldans effektiv när jag senast testade den för 5 år sedan, även om träningspassen o framför allt styrkan blev lidande...men det offrar jag gärna, så länge jag inte blir alltför väck i skallen....

Har problem med en hälsena som gör sig påmind vid promenader men jag ska lägga in nån form av lågintensiv cardio varje dag ändå, minst 30 minuter(tex cykel efter passet om hälsenan spökar, annars promenad).
Jag har tidigare legat runt 2000 kcal när jag dietat och ska böra det även denna gång. Det är relativt lågt jämfört med andra gossar, men när jag legat högre än så har jag fått köra en jäklans massa cardio för att det ska hända nåt alls. Så jag börjar med det som utgångspunkt, och får justera om det blir knas :)

Styrketräningen brukar jag köra mest på känn, men så här kan en vecka se ut, vanligtvis tränar jag 4 ggr i veckan:
Rygg
Bröst
Vila
Armar
Vila
Ben (jag började träna benen ganska nyligen efter att inte ha tränat dem på många år)
Vila

Trassel
2008-12-04, 15:45
Åh när sätts det igång?

Finns det en vits med att träna lite färre gånger i veckan i början och sen öka på, så du inte tappar lusten helt efter två veckor;)?

nico
2008-12-04, 16:04
Oh, en ny kille att följa då. Kör hårt.

fettsäck
2008-12-04, 23:17
Ett snabbt rygg o bickepass....
Gjorde till min stora förvåning hela nio chins ;) i första setet...men sen rasade det till 6
Chins 4 set x kroppsvikt
V-Latsdrag 2 set x 65 resp 75 kg (typ 12 resp 8 reps tror jag)
Baksida axlar 3 set x 21 kg (framåtlutade hantellyft)
Bicke (scottcurl med hantel) 3 set x 16 kg x 8-10 reps

känns helt ok...följer ovanstående vänliga tips och går inte ut för hårt :)

Veckoschemat jag skrev var bara ett exempel, kommer gå helt på känsla eftersom jag inte vet hur jag kommer att må på denna diet, med energinivå o dyl.
Men att träna ungefär varannan dag är målsättningen, så det kanske blir ett klassiskt press/drag-upplägg av det hela.... vi får se...

Gymfjollan
2008-12-04, 23:21
Kom igen nu kämpa på ! 22 reps på 100 kg är fan inte dåligt !

tycker det ser ut som magen är " jäst" för pattarna verkar inte vara så överdimensionerade ?

Celia
2008-12-04, 23:25
Fint pass där :)

Tycker du gör rätt i som inte kör för hårt i början, lägg dig på en nivå som du tycker känns bra så att du inte tappar motivationen.'

Om du har problem med fötterna kanske roddmaskin/paddel kan vara något? Crosstrainern och liknande "rundgående" maskiner brukar också vara milda mot knä och ben. Löpbanden däremot är döden för fötterna, specielt om man är lite tyngre (egen åsikt dock)

Heja :)

Spader
2008-12-04, 23:28
Mycket bra av dig att starta journal så andra kan pusha dig lite mera.
Lycka till.

fettsäck
2008-12-05, 17:14
jo, gymfjollan, magen var nog rätt jäst där, hade som sagt junkat loss totalt dagen innan(vilket jag gör alldeles för ofta f.ö), men den är mäkta stor även normalt.
Magen o lööööööv handles är ett problemområde och jag har, även i ojäst tillstånd, en jävla kista som måste bort, om inte annat så bara för hälsan....fan 110 i midja är ju hjärtattacksvarning o ja e ju bara 28 :)

Pattarna har ju blivit just sådana, dvs riktiga hängiga hooters, så nu är det fan tid att ändra på det hehe...

tack för komplimangen ang. bänken! jag ska erkänna att jag reppar snabbt som fan när jag kör höga reps, men jag kan verkligen rekommendera höga reps om man vill spara lederna lite. Grym pump och jävlar vilken träningsvärk man får...
Ikväll ska jag testa att reppa loss i smalbänk på 100...lär bli många färre, håller riktigt brett annars...

Celia - tack för tipsen. Jo, jag testade att kuta på bandet vägandes 107 pannor för ett tag sen - hade ont i knäna i två veckor o kunde knappt gå sedan haha kanske borde man börja stavgång eller vattengympa eller nåt ;) ?

Spader - 140 i bänk av en 18-åring? MAD RESPECT!!!! (o de andra lyften ska vi inte ens snacka om - jävligt starkt! får nästan bråck bara jag tänker på att dra 220, jisses...)

fettsäck
2008-12-05, 21:43
dagens pass:

snedbänk med hantlar 2 set(14x50, 9x57.5)
hantellyft åt sidan 2 set(2x20x10 kg)
smalbänk 2 set(14x100, 5x130)
2 set benspark
2 set vadpress

promenerade 30 min efter passet

håller som sagt ner volymen eftersom jag börjat käka mycket mindre, är ingen fan av HIT o dyl normalt men nu känns det bra

JonatanB
2008-12-05, 21:50
Ska bli kul att följa! Kämpa på, det här klarar du säkerligen galant! =D

fettsäck
2008-12-08, 21:40
dagens pass:

hade mycket mer energi o bättre tryck än tidigare pass, kanske beror på att jag haft två vilodagar från gymet i följd(joggade en kvart i lördags bara), kolisarna är under 20 g/dag och kommer att stanna där tills jag är under 90 pannor...dvs om ett jävla tag!

Smalbänk: (lång vila mellan alla set med mycket snack emellan...)
8x130,4x140(gillar inte att gå under 5 reps, men missade precis 5:an),19x100 (lite slafsigare än då jag gjorde 14(hade fötterna uppe då), men nöjd som tusan!)
French press med hantlar:
2x8x26 halvsnygga(en del gung), fick sedan hybris o gick upp på 30:orna, men det var på tok för tungt(4 reps bara, o snygga var de inte!)
pushdowns 2 set x 8 reps på stacken(står 110 men tror det är mycke lättare)
enarms hantelext. bakom huvet 1 set x 6x22.5:orna
avslutade med 20 dips på kroppsvikt, snabba o halvsnygga, men rätt djupa

Rygg o bicke:
Chins 3 set (+10kg x 7 reps, + 20x5 reps, kroppsvikt x 7)
Latsdrag 3 set x 100 x 10 (rätt lite gung för att vara mig ;)
Konc.curls 3 set x 16 kg, 21 kg, 21 kg
Maskincurls 3 set x 15 reps lätta vikter
2 set wrist curls med hantel
2 set vader

sen joggade jag en kvart på löpbandet

sammanfattningsvis det bästa pass jag haft på länge. Hade inte planerat att köra så många set men hade mycket mer energi o styrka än vad jag hade förväntat mig.
Hoppas det håller i sig.

Rellos_87
2008-12-09, 01:41
Yes! Fan vad skoj att du startat journal nu, den här ska jag hålla ett vaksamt öga på! Kommer se kanon ut när du droppat några kilon, musklerna finns ju där, inget snack om saken :)

Du leker fortfarande med maffiga vikter ser jag, men det är väl inte Jocke-strikt hehe ;) Sanslöst starka pressar du langar av, man får ju svindel här! Ser att du börjat med chins också, en stundande fitness-fjolla jajamensan! :D

Du får komma förbi Balance någon gång, skulle vara kul att langa av ett pass! Fortsätt kämpa på nu så kommer det bli kanon det här!

cheeseflower
2008-12-09, 10:14
Grymma vikter som vanligt, bara att kämpa på så kommer detta att bli riktigt bra!

fettsäck
2008-12-09, 23:38
Tack för de vänliga orden, grabbar!

haha, det är LÅNGT ifrån Jocke-strikt i pressarna men chinsen och latsdragen skulle han nog tycka var ganska ok(hoppas jag). Studsar inte i botten t.ex.

Vill absolut komma förbi och träna med dig o Jocke, du har mitt nummer.
Detsamma gäller dig och din best till bror, Cheeseflower.

Har förresten hört att Jocke är i sund o bra form, med rutor!? Kul som fan, det måste vara du som inspirerat till det!

dagens pass:
lite utsida axlar o framsida ben - hade mycket mindre energi än igår så jag tog det betydligt lugnare.
hantellyft åt sidan x 3 (på 10 kg - Jockestrikt!!!! tja nästan iaf)
kabellyft åt sidan x 2
hantelpress x 2 (10x31:orna o 12x26:orna, höll tillbaka lite)
benspark x 4
benpress x 3 (lätt med kort vila)

promenix 60 min

Käner mig mindre svullen och mår redan bättre...
Målet är att vara under hundringen till 1/1.

med tanke på hur det kändes idag så borde jag kanske ta en vilodag från gymet imorrn, men vi får se...

Rellos_87
2008-12-10, 00:30
Bra pass där! Feta hantelpressar, styrka går du ingen nöd på verkar det som :D

Jajamensan visst är Jocke i schysst form, rutorna finns där också! Han var ju med på cykeln efter varje pass under dieten så det har gett resultat :) Sen är ju hans armar fortfarande sjuka, stenhårda och hans biceps är som tennisbollar, haha :D

Hur lägger du upp kosten förresten? Räknar du kaloriintaget?

fettsäck
2008-12-10, 22:19
tja man! jag kör en sk. ketogen diet, minimalt med kolisar(under 20g) och högt på fett(ligger ungefär på 50 E% fett tror jag).
Jo, jag räknar kaloriintaget någotsånär...Jag ser till att det inte överstiger 2000 kcal/dag och bortsett från det så äter jag när jag känner för det o har tid. Orkar inte va så jävla byggig o äta 6 x /dag....det blir snarare 3
skulle tippa att jag snittar kanske 150-200g prutte...

Jag försöker jag att använda mig av bra fetter så gott det går, inte bacon o smör alltså...:)

Jag har en ruskigt långsam ämnesomsättning så jag brukar få lida ordentligt om jag vill få någon förändring...men än så länge känns det bra.

idag blev det 45 min promenix på gångband...

fettsäck
2008-12-11, 21:47
dagens pass: tuttar
pec-deck 2 set
snedbänk 2 set 15x100, 3x135(för tungt - trodde jag hade en 5:a i mig men icke...)
sned hantelbänk 2 set 14x40, 12x40
maskinpress 3 set (lätta vikter - vid det här laget kände jag mig betydligt svagare)
cable flys 3 set (lätt som fan - bara pumpa ut det sista)
sittande vadres 3 set

30 min promenix på gångbandet

styrkan känns faktiskt helt ok i de första seten, men avtar mycket snabbare under passet än när jag dyngat i mig kolisar....

tränande med Rellos_87 och den jäveln är fortfarande i riktigt bra form...feta maskar på armarna...inspirerande! (o rätt stark är han också - men man måste tydligen tvinga upp honom på de lite tyngre vikterna ;)

Rellos_87
2008-12-11, 23:13
Bra pass, mannen! Får köra ett till pass nån gång! :)

Kommer se ruskigt bra ut när du tappat några kilon, speciellt över bröstet. Pamela Anderson ain't got shit on you! :D

Var kul att köra tungt faktiskt, längesen jag körde på 40kg i sne hantelbänk. Har väl blivit lite insnöad på att köra strikt den senaste tiden, haha. Man blir ju lite taggad när du gnäller om att det inte finns tyngre hantlar, haha. :thumbup:

Promenaderna kan du köra lite raskare tycker jag allt!:naughty:

fettsäck
2008-12-12, 16:55
asg åt Pamela-grejen

Dina reps på 40 var tok-strikta, bara så att du vet. Så det går tydligen att kombinera tungt o strikt!

du har rätt ang. promenaderna haha jag skyller på att jag var så trött efter passet

Idag blir det vilodag. Känner mig rätt sliten.

fettsäck
2008-12-13, 17:47
benpass: (benpressarna är jävligt grunda pga stelhet, hacksen är dock hela vägen ner)

enbens benpress 3 set(15x100,12x150, 10x190)
benpress 2 set(12x270,10x350)
hack squats 2 set (10x120, 3x160 drop till 10x80)
stående vadpress 3 set

hojade 45 minuter (dock väldigt långsamt)

Morgonvikt 103.2

cheeseflower
2008-12-14, 00:01
103kg, nice! fortsätt lika disciplinerat så kommer detta bli skitbra!

fettsäck
2008-12-16, 00:02
idag blev det armar(supersettade bicke o tricke) samt 45 minuter (lugn) promenix

ok tryck men kände mig lite svagare än förra passet

Smalbänk x 2 (6x140, 20x100(inte snygga men tog bra)
French Press m.hantel x 2 (10x23.5, 12x16)
Dips x 2 (10x + 25 kg, kroppsvikt x 15)
French press i kabel x 2 (?)
Pushdowns x 2 (lätt 15-20 reps)

i superset med:

Chins m.omvänt grepp x 2(kroppsvikt x 8, x 6)
Latsdrag m.omvänt grepp x 3(75, 80, 90)
kabelcurl x 2
hammer curl x 2
stångcurl x 2

AmericanDragon
2008-12-16, 00:12
du var riktigt stark ju! kör hårt! :)

fettsäck
2008-12-16, 22:44
Man tackar, AmericaDragon!
Förhoppningsvis kan jag bibehålla styrkan under dieten, det starkaste jag varit i förhållande till kroppsvikt en var en 2:a på 150 i bänk vägandes 92, hoppas kunna slå det denna gång. Drömmen vore att kunna dubbla kroppsvikten nån gång men det känns som utom räckhåll med mina gener faktiskt :(

Idag blev det ben(något som jag INTE är stark i)
Benpress x 3
Hack Squats x 2 (12x120, 5x150+10x100(drop))
Utfall x 2 (20-kiloshantlarna x några steg i gymet)
Ryggres x 1
Vadres x 3

fettsäck
2008-12-16, 22:49
Bild från igår. Tycker det ser ut som jag tappat lite fläsk, men har fortfarande låååååååång väg kvar till en anständig nivå.

fettsäck
2008-12-17, 23:06
axlar idag...promenerade 45 min efter passet
kände mig rätt svag o hade bråttom innan gymmet stängde så det blev lätta vikter med kort vila mellan seten

fettsäck
2008-12-19, 09:34
gårdagens pass: rygg + 45 minuter promenad
Gjorde 11 chins o 9 v-chins vilket är rätt bra för att vara mig, men sen blev jag mycket svagare. Kände mig faktiskt jävligt seg, ville bara ha passet överstökat så fort som möjligt. Hade iofs sovit dåligt den natten, vilket förhoppningsvis är förklaringen.

fettsäck
2008-12-19, 20:02
dagens pass: tuttar + 30 min promenad

bänk 10x130, 3x150, 21x100, 10x120, 10x115
snedbänk i smith 10x100, 6x100
pecdec+maskinpress 2 set
hantelflys 8x31 kg

tränade med en stark jävel som dessutom var en bra passare. Kul pass, trots att jag känner mig allt svagare...

fettsäck
2008-12-24, 01:53
hade två vilodagar, sedan armar måndag o axlar+lite ben tisdag.

armar: inte bra pass. Fick ont i bröstmuskeln i smalbänken och var betydligt svagare än förra passet. Normalt brukar jag vara rel.stark i isolationsövningarna även om basövningarna är off, men så inte denna gång. Svagare även i extensioner o curls...kunde heller inte få en riktig pump, vilket jag märkt blir allt svårare(inte så konstigt med tanke på att jag inte äter kolisar iofs).
Blev faktiskt lite orolig för bröstmuskeln o kommer att behöva köra riktigt lätt ett tag framöver.
Kände mig så sliten på axelpasset att jag bara körde ett lätt o snabbt pass, sen hann jag bara med 3 set benpress o tur var väl det för jag mådde skit....trött som fan...

Nu är smekmånaden över o nu måste jag börja kämpa antar jag...

Härnäst blir det två vilodagar pga Julen.

Morgonvikt 102.3
går sakta framåt och det känns väldigt bra att vara lättare även om jag är Torsten Trycklös på träningen. Som sagt var målet att vara under 100 till 1/1 så nu gäller det att ligga i!

fettsäck
2008-12-27, 17:56
efter juldagarnas ätande(vilket var planerat iofs) ligger nu morgonvikten på 105, men den lär gå ner rätt snabbt. Kommer inte att nå min målsättning att vara under hundringen till nyår men siktar att komma under strecket snart iaf.
Skönt med break från träning o diet var det.
Idag blev det bröst o rygg o lite annat. Bästa passet på länge. Valde att köra lättare o högre reps pga känningarna i tuttsen.

Bänk 3 set 27x100, 22x110, 14x120
(bryggade upp mig, vilket jag normalt inte gör, för att minska sträcket i bröstet)
Hantelbänk 3 set (31, 46, 36 x massa reps(31,14, 25 st men de var inte hela reps)
V-latsdrag 4 set
Hantelrodd 4 set
axlar 3 set(hantellyft åt sidan i kabel)
2 set benpress(enbens 50x100 kg, 25x150(
1 set ryggres

ceejay
2008-12-27, 18:03
Satan så stark i bänk! :D

Rellos_87
2008-12-28, 19:18
Här händer det grejer! Grymma bänkar som vanligt, Pamela!*kissass*

Hur känns det under passen? Blir du lätt trött nu under dieten? Galet att du leker med såna vikter när du ligger på så snålt kolhydratsintag!

Jag får komma och hälsa på dig igen nån helg så du får något att göra, haha. Jag är ju snyltaren numero uno, haha :naughty:

Beef it, Boob-meister!

fettsäck
2008-12-31, 12:21
tjena, nä det blev ju en del kolisaro under jul, o jävlar vilket tryck jag fick efter det...behövde verkligen en paus....passen innan det var jag som en jävla zombie...o skitsvag....o där är jag snart igen....

snylta på! ta det försiktigt med spriten bara ;)

fettsäck
2008-12-31, 12:23
armpass i förrgår:
6 set tricke(hantelext 20x15, 10x23, 8x26, stång french press 15x40, 8x50)
6 set bicke

helt ok tryck...fettotrycket från julen satt fortfarande i lite...

fettsäck
2009-01-03, 18:45
tutts o lats ikväll...var sent ute så det blev ett snabbpass.
Morgonvikten är nere på 102.2 igen efter julens excesser, och 3 dar på låga kolisar.

Bänk 120x20, 100x30 reps. Kändes mycket bra styrkemässigt även om jag fick lite känningar i vänstertutten efteråt...
(bör påpeka att jag bryggar upp mig järnet(fast med röven i bänken såklart) eftersom jag inte vill ha så mycket sträck i botten o pumpar snabbt som fan, så det är inte så imponerande egentligen, men det tar jättebra iaf)
1 set hantelsnedbänk 11x52 kg(kändes tyngre än väntat)
1 set hantelbänk plan 31 kg x en massa reps
1 set dips x 25 x kroppsvikt(dock ej utlåsta helt om jag ska va ärlig)
mellan bröstsetten körde jag latsdrag o chins, skulle gissa typ 8 set totalt, kändes bra även där

Har insett att min motivation blir lidande när jag sätter upp för svåra o långsiktiga mål, så nu ska jag helt fokusera på att bara ta mig under hundrastrecket till att börja med.

fettsäck
2009-01-06, 17:09
morgonvikt 101.5

snabbt armpass
5 set tricke
(2 set french press-z-stång(20x40, 15x50), 2 set french press-hantel(20x20,15x20-lite ostrikta)1 set hantelext bakom huvet(13x20kg)
5 set bicke(2 set scottcurl, 2 set hammers, 1 set konc. curl, använde 20:orna på allt - 8-12 reps)

kändes bra

Rellos_87
2009-01-09, 19:53
Yeah! Fin utveckling här, 20 reps på 120kg i bänkpress är sanslöst bra! Kör du på samma diet-schema? Hur känns det i skallen, känner du dig seg? Återigen, grymma pass du langar av, styrkan är det inget fel på :thumbup:

Men du får slopa snacket om bickar, trickar, kolisar och protte, du vet vad Jocke tycker om det haha :D

fettsäck
2009-01-18, 14:51
tja! nä jag pallade inte längre....haha
jag mådde så uselt sista tiden på så låga kolisar...plus att jag aldrig sket....inte kul
nu är vikten 101.6 morgonvikt, men med bättre tryck...äter cleant men mer kolisar, ska köra ett nytt ryck snart. träningen är betydligt roligare nu också.
ska börja promenera mer nu när jag käkar mer, men det är ju så jävla tråkigt. slå mig en pling om du vill gå ut o knalla bort några av de där ölkilona du säkert lagt på dig, din festprisse där ;)