handdator

Visa fullständig version : Ang, Def en guid


Johan29j
2008-12-04, 07:30
Hej ganska ny på forumet men vill börja med att säga att jag tycker att det finns väldigt mycket bra info här! Ni är verkligen duktiga!

Har några frågor dock.

Tränar ca 5 pass styrka per vecka och 1 konditions pass (löpning) runt milen.
vad skulle ni säga att jag ligger på stress- och aktivitetsfaktor?
har räknat med ungefär 1,6. Kan det stämma?
detta ger mig ungefär 2700 kcal/d väger 70kg, 177cm o 24år. arbetar mest framför datorn..

Måste säga att Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett är det bästa jag provat, men med risk för att verka lite trög :Virro. måste jag ändå fråga, när man lägger in egna data räknar man per 100g?

tacksam för svar!

jaosef
2008-12-04, 08:08
Hej ganska ny på forumet men vill börja med att säga att jag tycker att det finns väldigt mycket bra info här! Ni är verkligen duktiga!

Har några frågor dock.

Tränar ca 5 pass styrka per vecka och 1 konditions pass (löpning) runt milen.
vad skulle ni säga att jag ligger på stress- och aktivitetsfaktor?
har räknat med ungefär 1,6. Kan det stämma?
detta ger mig ungefär 2700 kcal/d väger 70kg, 177cm o 24år. arbetar mest framför datorn..

Måste säga att Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett är det bästa jag provat, men med risk för att verka lite trög :Virro. måste jag ändå fråga, när man lägger in egna data räknar man per 100g?

tacksam för svar!

Stress - aktivitetsfaktor är ju olika beroende på vad du gör den dagen (man kan ju ev. räkna per vecka om man vill) Men jag skulle nog säga 1.5-1.6 någonting.

Och ja, vanligtvis räknar man per 100g.

Kapten A
2008-12-04, 11:21
Måste säga att Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett är det bästa jag provat, men med risk för att verka lite trög :Virro. måste jag ändå fråga, när man lägger in egna data räknar man per 100g?

tacksam för svar!

Nu har jag inte laddat ned excelmallen som finns klistrad, men varför gör du inte ditt egna program i excel. Väldigt enkelt om du har grundläggande baskunskaper i excel.
Kapten A

Nelli
2008-12-04, 11:55
Nu har jag inte laddat ned excelmallen som finns klistrad, men varför gör du inte ditt egna program i excel. Väldigt enkelt om du har grundläggande baskunskaper i excel.
Kapten A


varfor uppfinna hjulet igen ;)

Fredrik_S
2008-12-04, 12:41
Nu har jag inte laddat ned excelmallen som finns klistrad, men varför gör du inte ditt egna program i excel. Väldigt enkelt om du har grundläggande baskunskaper i excel.
Kapten A

Väldigt tidsödande att få till det bra.

jaosef
2008-12-04, 17:19
Själv gjorde jag ett eget program som jag tycker funkar kanon, men som sagt, om man inte vill lägga ner den tiden så kör på det som redan finns.

Fralleee
2008-12-09, 19:43
Själv så kör jag att jag räknar ut på 1.2 det lägsta värdet på aktivitetsnivå sen adderar övriga kalorier som jag bränner, ex träning, jogging osv. Känns som det går att lita på det lite mer då.

Anton Fräs
2008-12-09, 20:24
Dock är en dag med normal vardagsmotion, lite korta promenader och bära hem matkassarna mer än 1,2 :)

jaosef
2008-12-09, 21:35
1.2 om man är sängliggande.

Eddie Vedder
2008-12-10, 06:23
1.2 om man är sängliggande.

Nej då är det 1

jaosef
2008-12-10, 23:01
Nej då är det 1

Är du säker? Eller tänker vi på olika saker?


Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Från deffguiden

steelgurra
2008-12-10, 23:05
Är du säker? Eller tänker vi på olika saker?


Från deffguiden

En dag framför datorn och sängliggande är ju inte samma sak..

Eddie Vedder
2008-12-11, 07:19
Är du säker? Eller tänker vi på olika saker?


Ditt citat bekräftar ju bara det jag skrev.

Ligger man helt still en hel dag så motsvarar ens energiförbrukning BMR. Efterson BMR-mätningar görs just helt sängliggande, oftast efter 12 timmars fasta.

Att sova innebär en aktivitetsfaktor på 0.9.

jaosef
2008-12-11, 07:44
Ditt citat bekräftar ju bara det jag skrev.

Ligger man helt still en hel dag så motsvarar ens energiförbrukning BMR. Efterson BMR-mätningar görs just helt sängliggande, oftast efter 12 timmars fasta.

Att sova innebär en aktivitetsfaktor på 0.9.
Orkar du förklara skulle det vara jätteschysst!
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101125&postcount=14
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3059106&postcount=2

Eddie Vedder
2008-12-11, 07:57
Orkar du förklara skulle det vara jätteschysst!
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101125&postcount=14
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3059106&postcount=2

Förklaringen har du redan fått.

Att ligga still och titta rakt upp i taket ett helt dygn innebär en aktivitetsfaktor på 1.

jaosef
2008-12-11, 08:03
Förklaringen har du redan fått.

Att ligga still och titta rakt upp i taket ett helt dygn innebär en aktivitetsfaktor på 1.

Okej! Då fick man lära sig något nytt idag! :)
Så när man säger "1.2 om du inte lämnar sängen" så menar man då att man vrider på sig, springer på toa, äter mat osv?

M|cke
2008-12-11, 09:35
Okej! Då fick man lära sig något nytt idag! :)
Så när man säger "1.2 om du inte lämnar sängen" så menar man då att man vrider på sig, springer på toa, äter mat osv?

Nej man säger 1.0 om du inte lämnar sängen.
1.2 är om du sitter upp t.ex framför datorn.

Det skiljer mellan att ligga och sitta.

jaosef
2008-12-11, 12:12
Nej man säger 1.0 om du inte lämnar sängen.
1.2 är om du sitter upp t.ex framför datorn.

Det skiljer mellan att ligga och sitta.
Jo visst, jag blev bara förvirrad av Grubs inlägg:

1.2 är total inaktivitet.

samt
1.2 är om du inte kliver ur sängen!
Med tanke på att det är 1.0 om man ligger i sängen.
Kanske en övertolkning från min sida dock.
Jag köper absolut att det är 1 vid sängliggande och 1.2 vid en lugn dag i hemmet, men blev som sagt förvirrad och därför jag frågar så mycket.