handdator

Visa fullständig version : Diskriminerad på diskrimineringskongress !!!


tjabon
2008-12-04, 01:49
Måste starta en ny tråd, bara för att jag tycker att det här:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3906368.ab

är sååååå typiskt Sverige !!

En Romsk kvinna i traditionsenlig dräkt blir misstänkliggjord av hotellpersonalen
under en diskrimineringskongress i Norrköping.............:hbang:

Muskelbyggaren
2008-12-04, 01:52
Vad menar du när du som så många andra säger att det "är såå sverige" egentligen? Att du är missnöjd med att vi i Sverige faktiskt har många jäkligt vettiga principer och försöker behandla alla människor med samma respekt? "Så aftonbladet" tack.

LoTiX
2008-12-04, 01:56
Vilken otroligt korkad personal. Förresten kan hon inte tycka speciellt gott om sina med-romer heller för den delen.

tjabon
2008-12-04, 01:59
Vad menar du när du som så många andra säger att det "är såå sverige" egentligen? Att du är missnöjd med att vi i Sverige faktiskt har många jäkligt vettiga principer och försöker behandla alla människor med samma respekt? "Så aftonbladet" tack.

Jo, du har delvis rätt.
Jag drog väl saken till sin spets lite grann kanske.
Visst har vi många vettiga principer, men samtidigt ligger Sverige högt med
många ärenden i Europadomstolen, och rätt ofta tycker jag att vi försöker
framställa saker som något bättre än vad de egentligen är.

Xealswe
2008-12-04, 13:45
Måste starta en ny tråd, bara för att jag tycker att det här:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3906368.ab

är sååååå typiskt Sverige !!

En Romsk kvinna i traditionsenlig dräkt blir misstänkliggjord av hotellpersonalen
under en diskrimineringskongress i Norrköping.............:hbang:

Klart de ska stoppas! Avsätt skottpengar på dessa gangsters så vi får bort dem från sverige, kvinnorna går runt o stjäl allt möjligt och gubbarna bara super o säljer knark

Tricce
2008-12-04, 13:52
Säga vad man vill men dom har förtjänat sitt rykte själva och fortsätter göra det var man än ser dom.

Shakemynuts
2008-12-04, 13:57
Säga vad man vill men dom har förtjänat sitt rykte själva och fortsätter göra det var man än ser dom.

Jo eller hur. Dra alla över en och samma kant är något vi borde göra oftare! :thumbup:

Exdiaq
2008-12-04, 13:59
Men snälla, om de har haft problem med zigenare tidigare på hotellet så är det väl inte så konstigt att de frågar?

Och det var just bara en fråga. Hon bevisade att hon bodde på hotellet och problemet var ur världen. Big deal liksom. Tycker mest att det är typiskt Aftonbladet att skapa gnäll-artiklar om en sådan skitsak.

Tricce
2008-12-04, 14:01
Jo eller hur. Dra alla över en och samma kant är något vi borde göra oftare! :thumbup:

Det är MIN erfarenhet från verkliga livet, men jag är "öppen" för förändring den dagen jag ser annat.

Nordenator
2008-12-04, 14:02
Det är tragiskt att det ska vara så, men samtidigt måste man ju kunna förstå _varför_ folk reagerar så. Precis som rakat huvud i vissa ögon får folk att tro att man är nazist kommer liknande klädnad få allt negativt folk upplevt från romer riktat mot sig. Jag har aldrig upplevt någonting positivt från någon iförd liknande klädnad, således kommer jag mest omedvetet dra på allt negativt. Om någon stil eller liknande har dåligt rykte kommer varje individ i den råka ut för det kollektiva taskiga ryktet.

Sen verkar ju hotellpersonalen sakna vett, men jag kan samtidigt förstå varför det hände. Säger däremot inte att jag på något vis ställer mig på hotellets sida.

sascha
2008-12-04, 14:33
Jo, du har delvis rätt.
Jag drog väl saken till sin spets lite grann kanske.
Visst har vi många vettiga principer, men samtidigt ligger Sverige högt med
många ärenden i Europadomstolen, och rätt ofta tycker jag att vi försöker
framställa saker som något bättre än vad de egentligen är.

peka på fyra

tjabon
2008-12-04, 14:40
peka på fyra

Börja här:
http://www.regeringen.se/sb/d/10638/a/104401

Sedan kan du ju gå in och läsa enskilda domar.

hultman
2008-12-04, 14:41
Jadu. Det är ett rykte de förtjänat. Via ett par arbeten har jag och tjejen haft kontakt med många zigenare och det finns en anledning till varför man håller ett öga på dem, utan att gå in på för många detaljer. Tycker man får skylla sig själv om man klär sig eller beter sig på ett visst sätt. Om jag klär mig som en luffare och går runt och ser förbannad ut så ser jag naturligtvis mer misstänksam ut än om det istället är proper klädsel och ett smile. Men visst, det är typiskt Sverige att komma och gnälla på olika (både befogade och obefogade) säkerhetsåtgärder.

Jag tänker inte kommentera det lustiga i att kvinnans agerande liknar en mer legitim affärsverksamhet än stöld...

actiwe
2008-12-04, 14:47
så det beter sig i samhället är ju helt sjukt och de försöker bli accepterade.. herregud

sascha
2008-12-04, 14:54
Börja här:
http://www.regeringen.se/sb/d/10638/a/104401

Sedan kan du ju gå in och läsa enskilda domar.

...som handlar om diskriminering.

Exdiaq
2008-12-04, 14:57
Det blir bara fjantigare och fjantigare:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3882404.ab

Fatcan
2008-12-04, 14:59
Måste starta en ny tråd, bara för att jag tycker att det här:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3906368.ab

är sååååå typiskt Sverige !!

En Romsk kvinna i traditionsenlig dräkt blir misstänkliggjord av hotellpersonalen
under en diskrimineringskongress i Norrköping.............:hbang:

Undrar om hon är släkt med Grönfors-zigenarna uppe i Happaranda?

Det blir bara fjantigare och fjantigare:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3882404.ab

40 000kr, dra åt helvete säger jag bara.

tjabon
2008-12-04, 15:37
Det blir bara fjantigare och fjantigare:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3882404.ab

Jag bara konstaterar att det tydligen måste finnas något att
sysselsätta sej med även om man är DO...........:D

Tricklev
2008-12-04, 15:44
Finns nog inget folkslag så utsatt för rasism som romerna.

stevebc
2008-12-04, 16:28
Finns nog inget folkslag så utsatt för rasism som romerna.Sant. Jag har en annars mycket vettig kompis från Bulgarien, men så fort det blir tal om romer... då spårar det.

edit: notera skillnad mellan folkslag och hudfärg.

grisbil3n
2008-12-05, 06:42
Att hålla koll på eventuella zigenare är bland det första man får lära sig när man ska jobba på exempelvis hotell lr butik. Välkommen till världen.

muscleman
2008-12-05, 07:37
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!

mini
2008-12-05, 07:41
Att hålla koll på eventuella zigenare är bland det första man får lära sig när man ska jobba på exempelvis hotell lr butik. Välkommen till världen.

Inte på ett enda ställe jag jobbat på har någon "lärt mig" det. Din värld låter som white trash-delen av världen.

sascha
2008-12-05, 09:23
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!

Ser du nu hur lätt det är?

Buckethead
2008-12-05, 09:26
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!
Fördomarna är ju inte helt tagna ur luften. Har personligen sett på när en grupp försökte sig på "Hej, kan vi få ett glas vatten?"-tricket (dom hade varit runt i hela byn och ringt på), bekanta som råkat ut för vojakkala-familjen, sen när man läser såna här nyhetsnotiser( http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,63841509_852_p_,00.html ) så spär det på alla fördomar man har ännu mer.

Inte på ett enda ställe jag jobbat på har någon "lärt mig" det. Din värld låter som white trash-delen av världen.
Eller så är det helt enkelt ställen som faktiskt har/haft problem med zigenare? Jag hoppas inte WT-beteckningen inte blivit standard här på Kolozzeum också.

Är självklart medveten om att man inte ska döma människor på förhand, och utanför mitt hem så bemöter jag dom som jag bemöter alla andra främlingar. Men skulle någon ringa på dörren så skulle jag inte släppa in dom, utan då får dom vänta utanför medans jag hämtar ett vattenglas åt dom.

Whistler
2008-12-05, 12:09
Den som är fördomsfri får kasta första stenen.

När jag jobbade i krogbranschen lärde man sig rätt fort att även om man inte ska dra folk över en kam så finns det vissa kännetecken som oftare hör ihop med vissa problem och beteenden. Självfallet är det fel att döma någon i förhand, men det tog inte lång tid i branschen innan man fattade att det är större risk för slagsmål när det kommer in ett par killar runt 20 med tatueringar på hals och underarm och går rakt till baren än när det kommer en barnfamilj som vill sätta sig och äta. Likaså blev det efter flera incidenter standard att man höll ett extra öga på individer med romska kläder, då krögaren tröttnat på springnotor och bluffande med överrepresentation i den gruppen.

Värst var när vi en kväll hade ett sällskap på 80 romska individer som gick från krog till krog och åt och drack för att vid notan bara resa sig upp och gå. När det var så många fanns det inte mycket att göra, så polisen varnade samtliga krogar i staden och sade helt sonika åt oss att inte släppa in dem.

Under min utbildning som ordningsvakt hade vi exemplet med de romska kjolarna uppe, där det på många håll inträffat snatterier och stölder där familjer gått och plockat på sig varor i affärer för att sedan stoppa dessa i påsar på insidan av de stora kjolarna. Diskrimineringsfrågan var ju uppenbar och vi fick ju ganska skarpa instruktioner om vad som gällde, men likväl kvarstod rådet att hålla ett extra öga, om än inte ingripa och därmed utsätta någon för särbehandling annat än om brott var begånget.

Exdiaq
2008-12-05, 12:59
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!




Zigenare är förmodligen den grupp som gjort sig mest "förtjänt" av sitt rykte. Det har jag och anhöriga fått erfara flertalet gånger.

hultman
2008-12-05, 13:06
Jag sommarjobbade tre veckor på en Statoilmack förut. Under den tiden fick vi dagligen besök av zigenare, och de stal eller skapade problem eller gånger utom en. En gång försökte en zigenarfamilj plocka på sig så mycket varor de kunde för att sedan springa iväg med dem, och under tiden så låste de två arbetande tjejerna dörren. Det resulterade i att de blev misshandlade och att vi fick dörrarna sönderslagna. Själv har jag blivit hotad ett flertal gånger efter att jag har sparkat på bilar tillhörandes personer som kört springnota efter att ha tankat. Ofta har de i farten öppnat rutan och skrikit att de ska döda mig, och ofta är det zigenarfamiljer som suttit i bilarna. En gång kom det in en till synes trevlig zigenarfamilj och handlade i butiken. De uppförde sig som folk och betalade för många varor. Trots det så skrev jag upp registreringsnumret på bilen de tankade, och när de tankat klart (för över 1000 kr) så körde de iväg. Bilen tillhörde någon med ett finskklingande namn från Umeå. Vad fasen gjorde de i Gävle? :D

Men visst, klart att det finns normala zigenarfamiljer också. Man råkar väl ut för de värsta exemplaren när man står i en mack vid E4:an. Däremot har jag aldrig förstått varför de familjer som tar avstånd från kriminalitet väljer att använda sig av de stereotypa kläderna. Är det verkligen värt att diskrimineras så kraftigt bara för att värna sin identitet och ursprung?

lectris
2008-12-05, 13:19
Inte för att jag har så stor erfarenhet av romer men den lilla jag har är enbart negativ tyvärr.

Jobbade på ett stort byggföretag och på vår parkering framför kontoret bestämde sig en romsk familj att bosätta sig i en antagligen stulen bil. När de var borta av nån anledning en dag så kikade vi in i rutan och där låg spritflaskor överallt på golven och sladdar utdragna vid ratt och där stereon brukar sitta. Skit överallt och allmänt äckligt i bilen.

Polisen fick komma och skulle få bort dem men då vägrade bilen starta så den fick stå kvar tills vidare men personerna flyttade i alla fall på sig. Bilen stod på vår parkering i några dagar och sen kom en skåpbil med hela den romska släkten i som höll på och fixa med bilen, sen lyckades de iaf starta den och de åkte iväg när ytterligare en polisbil kom.

Shakemynuts
2008-12-05, 14:06
Ser du nu hur lätt det är?

Men för i helvete skärp dig. Du kanske ska bold-markera hela texten istället för att märka ut vissa ord? Om det är sådär du håller på kan du ju få honom att säga vad fan som helst.

*slap*

sascha
2008-12-05, 15:20
Men för i helvete skärp dig. Du kanske ska bold-markera hela texten istället för att märka ut vissa ord? Om det är sådär du håller på kan du ju få honom att säga vad fan som helst.

*slap*

eh...?

hultman
2008-12-05, 15:23
Men för i helvete skärp dig. Du kanske ska bold-markera hela texten istället för att märka ut vissa ord? Om det är sådär du håller på kan du ju få honom att säga vad fan som helst.

*slap*

Öh? Läste du verkligen?

victor_n
2008-12-05, 15:42
mjo har för många erfarenheter från att ha jobbat i div klädbutiker och matbutiker för att ända min uppfattning om dom rent generelt.

+1 dom förtjänar ryktet

victor_n
2008-12-05, 15:43
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!


gör inte du samma sak just nu? smart kille...

Shakemynuts
2008-12-05, 16:32
När jag läste hans inlägg såg jag det som att han bara blev förbannad på de personer som haft fördommar om zigenare. Enda jag reagerade på lite var "_alla_ ni som skrivit tidigare i tråden." Men jag tror att han syftade på alla de som haft fördommar.

D angelo
2008-12-05, 16:39
Hände en sjuk grej när vi var på Gröna Lund för cirka 2år sedan med våra barn.
Det samlades en massa poliser kring ett antal Zigenare eller Romer (tillhör dom samma folkslag), hursomhelst så hade dom kidnappat ett litet barn på 2år stoppat henne under kjolen och bara gått iväg som tur var fick dom tag på dem. Får ganska bra betalt för blonda små flickor på svartamarknaden enligt polisen.

Exdiaq
2008-12-05, 16:42
Hände en sjuk grej när vi var på Gröna Lund för cirka 2år sedan med våra barn.
Det samlades en massa poliser kring ett antal Zigenare eller Romer (tillhör dom samma folkslag), hursomhelst så hade dom kidnappat ett litet barn på 2år stoppat henne under kjolen och bara gått iväg som tur var fick dom tag på dem. Får ganska bra betalt för blonda små flickor på svartamarknaden enligt polisen.



Folk som vill vara PK kallar dem romer. Zigenare säger de flesta till vardags, samma sak alltså.

Sen låter historien för "bra" för att vara sann. Så njaa, väljer att inte tro på den.

Purren
2008-12-05, 16:43
Knepig fråga ärligt talat. Ska man bortse från fördomarna för att det är moraliskt tvivelaktigt, eller ska man vara pragmatisk och göra det som fungerar?

Langster
2008-12-05, 16:46
Det ni alla föregående postare skriver och tycker, skrämmer mig.
Hur är ni funtade!!?
Hur i helvete kan ni dra alla över en och samma kant!!?
Jag är zigenare, jag jobbar, ALLA jag umgås med jobbar och tjänar sitt leverbröd på ett hederligt sätt.
Om jag skulle resonera som ni skulle jag beskylla er för att vara pedofiler barnamördare osv.
Men jag vet bättre! Det finns som sagt ingen folkgrupp som blivit mer diskriminerad än zigenarna, och det är pga ignoranta människor som er!
Tänk efter för f**n!

Jag har egentligen bara träffat (alltså pratat med) en zigenare och han jobbade och slet som vårdare på ett ålderdomshem.
Men min bror och hans tjej har väldigt dåliga erfarenheter av zigenare, upprepade gånger.
Med tanke på hur dåligt rykte zigenare har över hela världen så måste det väl nästan ligga någonting bakom det? Du vet säkert om det själv! Och det är väldigt tråkigt för dig och den personen jag pratade med. Då kan man ju bara fråga sig varför ni låter de som är kriminella hållas, eller inte försöker distansiera er från dem?

coxie
2008-12-05, 16:57
Ett folkslag som i mina ögon förtjänar all skit som kommer deras väg.

Miiix
2008-12-05, 16:59
Jag har ingen personlig "erfarenhet" av zigenare, men min brorsas flickvän fick sin då ganska nya hundvalp stulen av en gammal zigenartant. Polisen hittade den när de (av en för mig okänd anledning) gjorde husrannsakan hemma hos familjen.

Tydligen hade hon snott den för att ge i present till ett barnbarn....*gah!*

Om man ska gå lite ontopic så känns det ganska dumt av hotellpersonalen, men så har man ju heller ingen aning om vad de har för erfarenheter av zigenarna..

LindaS
2008-12-05, 17:01
Jag hann aldrig få några fördomar om finska romer. Det blev direkt en ganska tydlig statistik. All heder åt de romer som bryter sig loss från "traditionerna".

Commando1980
2008-12-05, 17:02
Knepig fråga ärligt talat. Ska man bortse från fördomarna för att det är moraliskt tvivelaktigt, eller ska man vara pragmatisk och göra det som fungerar?

pragmatisk, såvida du inte är en PK politiker eller 'bara' är en moralkärring.

zigenare har förtjänat sitt rykte, sen så hamnar givetvis skötsamma romer i klistret, vilket ju alltid sker när man generaliserar en viss folkgrupps beteende.

vidare så blir ju deras beteende inte bättre av att de alltid möts med misstänksamhet och fördomar...

muscleman
2008-12-05, 17:30
Ser du nu hur lätt det är?
Jag menade givetvis alla som uttalade sig fördomsfullt tidigare i tråden.

Jag sommarjobbade tre veckor på en Statoilmack förut. Under den tiden fick vi dagligen besök av zigenare, och de stal eller skapade problem eller gånger utom en. En gång försökte en zigenarfamilj plocka på sig så mycket varor de kunde för att sedan springa iväg med dem, och under tiden så låste de två arbetande tjejerna dörren. Det resulterade i att de blev misshandlade och att vi fick dörrarna sönderslagna. Själv har jag blivit hotad ett flertal gånger efter att jag har sparkat på bilar tillhörandes personer som kört springnota efter att ha tankat. Ofta har de i farten öppnat rutan och skrikit att de ska döda mig, och ofta är det zigenarfamiljer som suttit i bilarna. En gång kom det in en till synes trevlig zigenarfamilj och handlade i butiken. De uppförde sig som folk och betalade för många varor. Trots det så skrev jag upp registreringsnumret på bilen de tankade, och när de tankat klart (för över 1000 kr) så körde de iväg. Bilen tillhörde någon med ett finskklingande namn från Umeå. Vad fasen gjorde de i Gävle? :D

Men visst, klart att det finns normala zigenarfamiljer också. Man råkar väl ut för de värsta exemplaren när man står i en mack vid E4:an. Däremot har jag aldrig förstått varför de familjer som tar avstånd från kriminalitet väljer att använda sig av de stereotypa kläderna. Är det verkligen värt att diskrimineras så kraftigt bara för att värna sin identitet och ursprung?
Hur många gånger har ni haft besök av tjuvar och liknande av svensk härkomst? Förekommer inte det eller? Gissar att det är bra många fler gånger.

mjo har för många erfarenheter från att ha jobbat i div klädbutiker och matbutiker för att ända min uppfattning om dom rent generelt.
+1 dom förtjänar ryktet
Samma sak där, av 100 snattare hur många är zigenare?


Hände en sjuk grej när vi var på Gröna Lund för cirka 2år sedan med våra barn.
Det samlades en massa poliser kring ett antal Zigenare eller Romer (tillhör dom samma folkslag), hursomhelst så hade dom kidnappat ett litet barn på 2år stoppat henne under kjolen och bara gått iväg som tur var fick dom tag på dem. Får ganska bra betalt för blonda små flickor på svartamarknaden enligt polisen.
Men shit! Vilken jävla skröna! Tiilbaka till odla potatisar i varagsrummet nivån!

Jag har egentligen bara träffat (alltså pratat med) en zigenare och han jobbade och slet som vårdare på ett ålderdomshem.
Men min bror och hans tjej har väldigt dåliga erfarenheter av zigenare, upprepade gånger.
Med tanke på hur dåligt rykte zigenare har över hela världen så måste det väl nästan ligga någonting bakom det? Du vet säkert om det själv! Och det är väldigt tråkigt för dig och den personen jag pratade med. Då kan man ju bara fråga sig varför ni låter de som är kriminella hållas, eller inte försöker distansiera er från dem?
Definitivt så vill dom som sköter sig ta avstånd från krimimella.
Speciellt från dom där tokiga i Vojakkala, inte faan blir man stolt av att se några psykiskt sjuka idioter bete sig sådär.
Jag är fullt medveten om att det förekommer kriminalitet bland oss, men det är inget jag eller dom som är hederliga medborgare kan göra något åt.
Annat än ta avstånd.
Ett folkslag som i mina ögon förtjänar all skit som kommer deras väg.Du borde bli medlem på info 14, passar perfekt där med det uttalandet.
Vad anser du om Somalier? Araber?...

Tricklev
2008-12-05, 17:37
Haha Romer, hatar dom nästan lika mycket som Judar och negrer. Ifrån Wikipedia.


Z. äro av medellängd och ha vanl. brungul el. olivfärgad hudfärg, svart strävt hår och mörkbruna ögon. Deras skönhet som i allm. är av mycket flyktig art har starkt överdrivits. Z. visa en utpräglad parasitkaraktär och en naturlig obenägenhet för hårt eller regelbundet arbete. Försörjningen har huvudsakligen vilat på kvinnornas. Z:s främsta förvärvsgrenar äro stöld, tiggeri och spådoms- och trollkonster... Z. ha en medfödd musikalisk och rytmisk begåvning


Edit: Missförstå mig inte.

actiwe
2008-12-05, 17:39
vågar inte kollapå en zigenare.. bara att göra de kan gå illa

Trance
2008-12-05, 17:39
Hur många gånger har ni haft besök av tjuvar och liknande av svensk härkomst? Förekommer inte det eller? Gissar att det är bra många fler gånger.

Samma sak där, av 100 snattare hur många är zigenare?


Nu skall jag inte lägga mig i just detta fallet men måste ändå kommentera den logiska felaktigheten. Det som är intressant för en person är ju hur stor andel av gruppen som medför problem, inte nödvändigtvis totala antalet.

Exdiaq
2008-12-05, 17:40
Nu skall jag inte lägga mig i just detta fallet men måste ändå kommentera den logiska felaktigheten. Det som är intressant för en person är ju hur stor andel av gruppen som medför problem, inte nödvändigtvis totala antalet.


Beat me to it :thumbup:

Mer intressant att veta hur stor procent av den här gruppen som är kriminella.

victor_n
2008-12-05, 17:46
Samma sak där, av 100 snattare hur många är zigenare?




Ja om vi säger såhär generelt så är väl det BRA mycket högre % av romer som folkslag som snor/rånar än svenskar? eller hur. man kan inte ändra på något som pågåt så pass länge, har blivit ett mönster i deras sätt att leva.
Det dom inte har eller kan köpa fixar dom på annan väg

muscleman
2008-12-05, 18:07
Beat me to it :thumbup:

Mer intressant att veta hur stor procent av den här gruppen som är kriminella.
Om vi tar ett annat exempel.
Procentuellt så finns det fler svenska män som åker till Thailand och träffar småpojkar, ger det mig rätt att kalla svenskar för ett peddo folk?

Ja om vi säger såhär generelt så är väl det BRA mycket högre % av romer som folkslag som snor/rånar än svenskar? eller hur. man kan inte ändra på något som pågåt så pass länge, har blivit ett mönster i deras sätt att leva.
Det dom inte har eller kan köpa fixar dom på annan väg
Du har inga fakta på dom uppgifterna, det är din trångsynta åsikt.
Det finns inga mönster av att det är okej att vara kriminell.
Vi har blivit diskriminerade i århundraden, inte så konstigt att vi sluter oss inom gruppen och inte gärna släpper in utomstående.

sascha
2008-12-05, 18:25
Men det är väl egentligen totalt jävla ointressant hur stor andel av en folkgrupp som gör si eller så. Vad som är intressant är ju svaret på frågan varför. Och då tror jag att romer snattar av samma förbannade anledning(ar) som svenskar, italienare, kineser eller etiopier som gör det.

Ignatius72
2008-12-05, 18:40
När övergår en fördom till fakta?

Kollar man på förtrycket som zigenarna blir utsatta för i vissa länder så är ju utsikten att de ska integreras i något samhälle extremt liten. Att en butikskontrollant håller ögonen på en är en bagatell vid en internationell jämförelse. Och vad gäller exemplet så tror jag inte att butiksinnehavarna gör det av rasistiska eller diskriminerande skäl utan av ekonomiska. Hade det försvunnit mycket varor när fotbollslag, pensionärsföreningar eller tomtarnas riksorganisation traskat in i butiken så hade kontrollanten haft ögonen på dem.

victor_n
2008-12-05, 18:48
Om vi tar ett annat exempel.
Procentuellt så finns det fler svenska män som åker till Thailand och träffar småpojkar, ger det mig rätt att kalla svenskar för ett peddo folk?


Du har inga fakta på dom uppgifterna, det är din trångsynta åsikt.
Det finns inga mönster av att det är okej att vara kriminell.
Vi har blivit diskriminerade i århundraden, inte så konstigt att vi sluter oss inom gruppen och inte gärna släpper in utomstående.

åsikt? du det kallas erfarenhet, ska man blunda för vad dom generelet gör för att slippa bli kallad för rasist? knappast.
Jag har min erfarenhet av romer och den står jag vid tills jag ser en förbättring. EN STOR förbättring.
Desuttom handlar integration om att dom som kommer till sverige ska anpassa sig efter vårat sätt att leva och våra lagar, inte skapa egna små samhällen i landet

Exdiaq
2008-12-05, 20:03
Om vi tar ett annat exempel.
Procentuellt så finns det fler svenska män som åker till Thailand och träffar småpojkar, ger det mig rätt att kalla svenskar för ett peddo folk?



Skulle det vara så att 60-70% av alla svenska män gör det så hade man kunnat kalla svenska män för pedofiler. Nu är det förmodligen inte så utan det kanske är 0,5% som gör det. Min uppfattning är att 60-70% (eller mer) av alla zigenare är kriminella på något sätt och då tycker jag att man kan vara extra misstänksam mot dessa. Notera då att det bara handlar om att vara mer misstänksam och inte att neka dem att komma in i en affär etc. Det ser jag inget fel med så länge det stannar vid att man är misstänksam.

Jag och anhöriga har så pass många dåliga erfarenheter av zigenare att jag har svårt för att inte vara misstänksam mot dessa.

hultman
2008-12-05, 20:40
Hur många gånger har ni haft besök av tjuvar och liknande av svensk härkomst? Förekommer inte det eller? Gissar att det är bra många fler gånger.

Samma sak där, av 100 snattare hur många är zigenare?


Ingen aning. Det förekom säkerligen stölder där zigenare inte var inblandade. Däremot slog det sällan fel när man misstänkte sådana för att stjäla. Även om jag sällan orkade bry mig om stölder så kikade man ofta i övervakningskamerorna efter att de dragit. Alltid var det någon godtrogen fjortis man jobbade med som trodde gott om just den familjen... exhibit A, överbevisad...

Trance
2008-12-05, 20:42
Nu är det förmodligen inte så utan det kanske är 0,5% som gör det.

En av 200 svenska män åker ner och har sex med barn i Thailand?

Jens.Andersson
2008-12-05, 20:44
haha :) 60-70% kriminella zigenare känns också ganska taget ur luften.

Exdiaq
2008-12-05, 20:55
En av 200 svenska män åker ner och har sex med barn i Thailand?

Ja, jag vet inte, jag tror bara att det är något sådant. Har du några siffror så tar jag gärna del av dessa.


haha :) 60-70% kriminella zigenare känns också ganska taget ur luften.

Ja, just därför jag poängterade att det var min egen uppfattning och inte verklig fakta.

Jens.Andersson
2008-12-05, 20:59
JJa, just därför jag poängterade att det var min egen uppfattning och inte verklig fakta.

De brukar inte vara av samma art eller?

Deceiver85
2008-12-05, 21:03
Och vad gäller exemplet så tror jag inte att butiksinnehavarna gör det av rasistiska eller diskriminerande skäl utan av ekonomiska.

Sant sant. Jag kommer ihåg en gång jag gick med stor, öppen jacka i skivbutik och då fick jag en kontrollant som bevakade mig. Jag ser egentligen inget fel med det hela, har man inga intentioner på att sno saker så borde man inte bli upprörd.

LindaS
2008-12-05, 21:05
Jag har ingen aning om hur många procent av romerna som är kriminella, men på mitt jobb står dom för minst 50% av stölderna(!), alltså inte snatteri. Stöld är summor över 800kr och planerat. Gissa hur många red bull man kan böra under samma kjol? (Ska vittna på den rättegången i januari).

Exdiaq
2008-12-05, 21:06
De brukar inte vara av samma art eller?


Pallar inte tänka allt för mycket just nu så du får förklara vad du menar.

Tricklev
2008-12-05, 21:06
Sant sant. Jag kommer ihåg en gång jag gick med stor, öppen jacka i skivbutik och då fick jag en kontrollant som bevakade mig. Jag ser egentligen inget fel med det hela, har man inga intentioner på att sno saker så borde man inte bli upprörd.

När jag var yngre och skulle köpa Snickers med en kompis, så kliver butiksinnehavarn (ny kille förövrigt) fram till oss och säger åt oss att om vi snor något så kommer han slå händerna av oss, han har ett brännbollsrack bakom bänken, och han är inte rädd för att använda den på slynglar.

Vi hade inga intentioner att sno något, men vi blev väldigt upprörda iaf.

Gick inte vidare bra för dom heller, man öppnar inte en godisbutik i en småort för att sedan hota dom lokala ungarna, inget affärsmässigt genidrag. Det sprids rätt fort, och föräldrarna i området tog inte lätt på det.

LoTiX
2008-12-05, 21:07
Ja, jag vet inte, jag tror bara att det är något sådant. Har du några siffror så tar jag gärna del av dessa.

Du tror inte mörkertalet för detta är lagom jävla enormt? =)
Men vi kan se, 1/200 män blir 3.5M/200 = 17 500 (3.5M tog jag som hälften av Sveriges befolkning minus en del för att ta bort de skröpligaste och alla mindreåriga)

Enligt en google-länk semestrar 250 000 svenskar i Thailand varje år. Om jag i alla fall drar bort 100 000 som kvinnor och barn har vi 150 000 kvar.

Då blir det 12% av männen som har sex med mindreåriga. Här slutar min kunskap, vet inte hur stort antal av de prostituerade som är mindreåriga. Men i alla fall en tredjedel utav alla männen bör väl köpa sex för att siffrar skall hamna kring 12%? Fan va sviniga vi är. =(

tjabon
2008-12-05, 22:08
Men det är väl egentligen totalt jävla ointressant hur stor andel av en folkgrupp som gör si eller så. Vad som är intressant är ju svaret på frågan varför. Och då tror jag att romer snattar av samma förbannade anledning(ar) som svenskar, italienare, kineser eller etiopier som gör det.

Det kan ju också vara så att det finns en viss jävla, förbannad, satans,
helvetes etnisk grupp av människor som haft (har?) som tradition att
nedvärdera alla andra etniska grupperingar, och också anse att det är
legitimt att utnyttja dessa.
Eller har jag fel ?????

edit: Jädrar vilken fart det blev på tråden !!!!
edit igen, Gammal historia: -Idag är det så kallt att t.o.m. zigenarna
håller händerna i fickorna.........

Ignatius72
2008-12-05, 22:10
När jag var yngre och skulle köpa Snickers med en kompis, så kliver butiksinnehavarn (ny kille förövrigt) fram till oss och säger åt oss att om vi snor något så kommer han slå händerna av oss, han har ett brännbollsrack bakom bänken, och han är inte rädd för att använda den på slynglar.

Vi hade inga intentioner att sno något, men vi blev väldigt upprörda iaf.

Gick inte vidare bra för dom heller, man öppnar inte en godisbutik i en småort för att sedan hota dom lokala ungarna, inget affärsmässigt genidrag. Det sprids rätt fort, och föräldrarna i området tog inte lätt på det.

Din poäng är?

Exdiaq
2008-12-05, 22:16
Gammal historia: - Idag är det så kallt att t.o.m. zigenarna håller händerna i fickorna...


Sådana historier brukar inte gillas av moderator-staben, det vet jag av egen erfarenhet. Just därför håller jag det zigenar-skämtet jag har för mig själv. Även om det är roligt.

Tricklev
2008-12-05, 22:16
Din poäng är?

Jag har ingen, wsup?

sascha
2008-12-05, 22:22
Det kan ju också vara så att det finns en viss jävla, förbannad, satans,
helvetes etnisk grupp av människor som haft (har?) som tradition att
nedvärdera alla andra etniska grupperingar, och också anse att det är
legitimt att utnyttja dessa.
Eller har jag fel ?????

edit: Jädrar vilken fart det blev på tråden !!!!
edit igen, Gammal historia: -Idag är det så kallt att t.o.m. zigenarna
håller händerna i fickorna.........

Ibland förvånar människor mig.

Eller ska jag säga människors ignorans? Dumhet? Vet inte. Något är det i alla fall.

Spiffy
2008-12-05, 22:27
Sådana historier brukar inte gillas av moderator-staben, det vet jag av egen erfarenhet. Just därför håller jag det zigenar-skämtet jag har för mig själv. Även om det är roligt.

Skämtet som Gert Fylking drog i radion? :D

Khyron_
2008-12-05, 23:13
Zigenarna får skylla sig själv att de är så hatade för det är deras eget fel de är totalt ointegrerbara i ett civiliserat samhälle "de väljer" att leva utanför och då får de betala priset.

Vill ni ha lite skrämmande läsning så kan ni kolla in det här dokumentet som Malmö kommun har tagit fram.
http://www.malmo.se/download/18.7e45ceb511c52b7cf07800069416/Romers+situation+i+Malm%C3%B6+20080923.pdf

Exdiaq
2008-12-05, 23:28
Skämtet som Gert Fylking drog i radion? :D



Bingo! :thumbup::D

mini
2008-12-05, 23:28
Vill ni ha lite skrämmande läsning så kan ni kolla in det här dokumentet som Malmö kommun har tagit fram.

Vad i rapporten skrämmer dig?

Exdiaq
2008-12-05, 23:32
Vad i rapporten skrämmer dig?



Nu läste jag bara lite i början, men att 40-60% av zigenar-barnen inte går i skolan överhuvudtaget trots skolplikt ser jag som rätt allvarligt.

stevebc
2008-12-05, 23:33
Säga vad man vill om romer, men de tar iaf inte våra jobb!

tjabon
2008-12-05, 23:39
Sådana historier brukar inte gillas av moderator-staben, det vet jag av egen erfarenhet. Just därför håller jag det zigenar-skämtet jag har för mig själv. Även om det är roligt.

Du har rätt.
Jag skrev först och tänkte sen.......:smash:
Ber om ursäkt för mitt dåliga omdöme...

grisbil3n
2008-12-06, 01:02
Inte på ett enda ställe jag jobbat på har någon "lärt mig" det. Din värld låter som white trash-delen av världen.

Japp, finns inget som säger white trash som fyra stjärnor.