Visa fullständig version : Laktosintolerans, vad går att äta?
Alex1989
2008-12-03, 19:14
Tjena alla laktosintoleranta, fick idag reda på att jag är laktosintolerant effter att ha spytt många gånger då jag druckit lite för mycket mjölk eller tagit en portion vassleprotein på full mage.
Men i alla fall vad jag har förstått är att man bör undvika produkter med hög laktoshalt, alltså mjölkprodukter.
Jag tål ganska mycket laktos då jag kan dricka i varje fall lite mera än 1/2l mjölk "ca 5 g mjölksocker per 1dl" och komma undan utan större besvär.
Min fråga till er kunniga inom kosst är vad som egentligen inehåller mycket laktos? så att man kan undvika detta.
Creme fraische är en mjölkprodukt men inehåller välldigt låg laktoshalt samma som med smör som inehåller endast 0,5g mjölksocker per 100g.
Vilka laktosreducerade/fria proteinpulver finns det på marknaden som man kan använda sig utav?
Mvh
Sloow Protein
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Extremt lite laktos
Fairing - WPI VassleIsolat
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131
Fortfarande väldigt lite laktos
Fairing - Complete Protein III
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Även detta har väldigt lite laktos.
Scratch89
2008-12-03, 20:10
De flesta isolat borde gå bra, eftersom det är högre filtrering av proteinet, och mindre skräp. Dock kostar de därefter.
machine gun
2008-12-03, 20:18
Om man tål drygt en halvliter mjölk vid ett och samma tillfälle är man nog inte att betrakta som laktosintolerant, däremot kanske något känslig. Men det är klart att du ska undvika det du mår dåligt av hursomhelst.
Alex1989
2008-12-03, 23:09
Om man tål drygt en halvliter mjölk vid ett och samma tillfälle är man nog inte att betrakta som laktosintolerant, däremot kanske något känslig. Men det är klart att du ska undvika det du mår dåligt av hursomhelst.
Alla är olika känsliga, det finns dem som kan dricka mjölk och komma undan med lite gaser och lös avföring.
Sedan finns det dem som får välldiga problem utav att få i sig det minnsta.
På wikipedia kan man läsa att många blandar ihop laktosintolerans med mjölkallergi och är två helt olika typer utav reaktioner.
Citerat "Överkänslighet för laktos är ingen allergi, eftersom det inte bildas några antikroppar i blodet mot laktos".
Alex1989
2008-12-03, 23:10
Sloow Protein
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Extremt lite laktos
Fairing - WPI VassleIsolat
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131
Fortfarande väldigt lite laktos
Fairing - Complete Protein III
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Även detta har väldigt lite laktos.
Tack för svar, skall kolla in produkterna.
TylerDurden84
2008-12-04, 00:10
+1
Klarar du en halv liter mjölk utan problem så kommer med all sannolikhet laktosen från vassleprotein, smör, såser mm inte vara ett problem för dig!
Alex1989
2008-12-04, 18:04
+1
Klarar du en halv liter mjölk utan problem så kommer med all sannolikhet laktosen från vassleprotein, smör, såser mm inte vara ett problem för dig!
Ja, om jag föredrar lös avföring/gaser och eventuellt spya.
machine gun
2008-12-04, 18:58
Alla är olika känsliga, det finns dem som kan dricka mjölk och komma undan med lite gaser och lös avföring.
Sedan finns det dem som får välldiga problem utav att få i sig det minnsta.
På wikipedia kan man läsa att många blandar ihop laktosintolerans med mjölkallergi och är två helt olika typer utav reaktioner.
Citerat "Överkänslighet för laktos är ingen allergi, eftersom det inte bildas några antikroppar i blodet mot laktos".
Jag vet skillnaden, eftersom jag jobbar med det. Jag påpekade bara att man sällan klassar någon som klarar så pass mycket mjölk för laktosintolerant. "Normal" toleransnivå för en laktosintolerant person är ca 5 g laktos (ca 1 dl mjölk) utspritt över en dag.
Men som jag skrev, mår man dåligt av någonting är det givetvis rätt att utesluta det, oavsett namn på åkomman.
Laktasenzym i kapslar borde kunna fungera bra för dig. De som är väldigt känsliga måste ta så många kapslar för att det ska fungera, att det mest blir dyrt och krångligt, men i ditt fall kan det nog vara ett bra alternativ att ta till emellanåt. Finns receptfritt på Apoteket och tas i samband med intag av laktosinnehållande mjölkprodukter.
Scratch89
2008-12-04, 19:03
Folk slänger rätt så mycket med just laktosintolerans, även fast det onda i magen kan bero på många fler faktorer. Det är inte heller ovanligt att en sönderstressad människa går till läkaren och får diagnosen laktosintolerant, när egentligen hela systemet brakat sönder av stress...
machine gun
2008-12-04, 19:17
Laktos är dessutom naturligt laxerande i höga doser. Det är ingen tillfällighet att messmör används som laxermedel för barn :)
TylerDurden84
2008-12-04, 22:57
Ja, om jag föredrar lös avföring/gaser och eventuellt spya.
Okej!? Varför skrev du då: Jag tål ganska mycket laktos då jag kan dricka i varje fall lite mera än 1/2l mjölk... och komma undan utan större besvär. ???
Hursomhelst. Om du får spyattacker så skulle det kunna vara matsmältningen i din magsäck som spökar!? Laktosnedbrytningen sker annars en bit efter den passerat magsäcken.
Folk slänger rätt så mycket med just laktosintolerans, även fast det onda i magen kan bero på många fler faktorer. Det är inte heller ovanligt att en sönderstressad människa går till läkaren och får diagnosen laktosintolerant, när egentligen hela systemet brakat sönder av stress...
Chansen finns iofs att den personen är laktosintollerant så jag ser inget konstigt i det, sen kanske det inte är den permanenta formen men det är ju svårt att veta utan att lösa andra möjliga orsaker och sen testa igen.
Har du så hög tolerans så har du ingenting att oroa dig för någonsin. Jag tål runt decilitern eller kanske två per "gång" och kan utan problem använda både Sloow, Complete Protein och DoublePro så väl som diverse mat med ost och grädde och sådant i. Pizza går utmärkt. Om din mage ändå krånglar så bör du kanske kolla upp vad du kan tänkas ha för problem.
Två koppar kaffe med mjölk (eller bara två glas mjölk)och jag får massiv diarré. Däremot kan jag äta mjölkprodukter såsom ost, tillagad eller som pålägg och mjölkprodukter utan vidare besvär.
Jag misstänker att det är laktosen som skapar oro i magen, eftersom jag inte har dessa problem när jag dricker laktosfri.
Två koppar kaffe med mjölk (eller bara två glas mjölk)och jag får massiv diarré. Däremot kan jag äta mjölkprodukter såsom ost, tillagad eller som pålägg och mjölkprodukter utan vidare besvär.
Jag misstänker att det är laktosen som skapar oro i magen, eftersom jag inte har dessa problem när jag dricker laktosfri.
Jag märker ganska snabbt av om jag fått i mig för mycket laktos. Först blir jag törstig, magen sväller, sen kallsvettig och en timme senare produceras mer av dödns rågummigas än danmarks samlade kolkraftverk. Kan man få i sig en halvliter mjölk så ser jag inte hur man kan lida öht.
TylerDurden84
2008-12-05, 00:12
Shit asså, kallsvettningar, spyor, och törst av laktos.. aldrig hört innan att man kan reagera så hårt på det. Jag får väl skatta mig lycklig som bara blir lite kass i magen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.