handdator

Visa fullständig version : Stort flickvän problem!


actiwe
2008-12-03, 18:49
Hallå kolo..

jag har ett jävla stort problem.. Jag och flickvännen har varit tillsammans i 6 mån.. vi är båda 19 år.. Hon har bestämt sig för att dra till USA i April och vara Au Pair i ett år..

Hon fråga mig om jag tror att det kommer funka att vi är tillsammans under tiden och jag har svarat att jag inte vet.. Hon är skit ledsen och har gråtit i timmar, men ärligt talat så vet jag inte om det kommer funka, när jag tänker på det liksom ett helt jävla år, livet förändras mycket på ett år speciellt i våran ålder t.ex. just att hon drar iväg.. klart jag älskar henne, men vet inte om jag kommer klara ett helt år att vänta på henne..

Kabuto
2008-12-03, 18:52
Så du vet att du älskar henne redan? Då vet du ju att du måste vänta..

lectris
2008-12-03, 18:52
Det är ju ett val som du gör men det skadar inte att prova. Det GÅR helt klart att få det att fungera, en vän till mig hade sin pojkvän i Arizona som utbytesstudent i ett år och de klarade sig utmärkt. Hon var över och hälsade på osv.

Sadde
2008-12-03, 18:55
Det skadar väll inte att försöka? Och OM det spricker efter ett par månader så kommer du iallafall inte ångra dig för inte ha försökt

Honken
2008-12-03, 18:55
Min förra flickvän reste runt rätt ofta, var hemma 2-3 dagar varje månad eller så och det funkade skitbra (gjorde slut då hon permanent fick jobb i Asien/Afrika som reseledare). Det är rätt jobbigt då tiden alltid verkar stå still, men glädjen du känner när man träffas igen slår allt på denna jord.

Älskar du henne så pröva, tror nog det ska gå bra. :)

coxie
2008-12-03, 18:56
Hade aldrig pallat och absolut inte om förhållandet är såpass nytt. Dock är jag en pessimist när det gäller det mesta.

actiwe
2008-12-03, 19:04
alltså den känns redan som vi har rubbad den där sköna känslan att vara tillsammans med varandra när vi vet att hon ska dra i april.. känns som man kommer gå o vara olyckligt kär eller vad man ska säga.. jag säger till henne att 1 år är väldigt lång tid, och eftersom jag tog studenten i somras vet jag inte alls hur mitt liv kommer se ut, det tar en ny fart nu..

Shajjn
2008-12-03, 19:05
Svaret är enkelt: Ni är tillsammans (för båda tycker om varandra) men ni/du erkänner att det helt klart kan bli problem med avståndet under så lång tid.
Självklart kan du inte veta Om ni ska hålla ihop livet ut (få par vet), men Du vet väl vad du Vill just Nu? Du skriver att du älskar henne? Dåså.

ante
2008-12-03, 19:05
Om ni verkligen tycker om varandra så finns ju inte alternativet att göra slut pga en sådan grej. Å andra sidan kanske man inte skulle dra iväg bara sådär, utan sin partner, om man planerat en framtid tillsammans.

Exdiaq
2008-12-03, 19:07
Är problemet att din flickvän är stor?

ante
2008-12-03, 19:11
Är problemet att din flickvän är stor?

Nej, då hade rubriken varit "Stor flickvän problem".

Skärpning!

Baan
2008-12-03, 19:13
Om ni verkligen tycker om varandra så finns ju inte alternativet att göra slut pga en sådan grej. Å andra sidan kanske man inte skulle dra iväg bara sådär, utan sin partner, om man planerat en framtid tillsammans.

Det sistnämnda tänkte jag med på. Visst, man kan ju snacka om att åka iväg om man får värsta jobbet, men au pair...?

actiwe
2008-12-03, 19:13
Är problemet att din flickvän är stor?

nej glömde särskrivning i rubriken.. Stort flickvännsproblem så?

Solle
2008-12-03, 20:18
Får intrycket av att hon verkar vara jävligt egoistiskt genom att ta ett så stort beslut utan att ens diskutera det med dig (?). Till råga på allt har hon mage att ge dig skuldkänslor genom att leka drama-queen.

Dumpa.

rAjj
2008-12-03, 20:33
Jag va i New York hela förra året och hade en del svenska vänner som hade förhållande på hemmaplan. De hade för avsikt att stanna i staterna en längre period också. De hade förvisso några år bakom sig i deras förhållanden till skillnad från dig, men känslorna ni känner för varandra kan säkert vara lika starka!? Alla lockelser hon kommer ställas inför får du ju bara hoppas att hon klarar av.. ;)

Mitt råd är väl att ni ger det ett försök. Det viktigaste är då att ni är ärliga och berättar för varandra om det skulle börja brinna i knutarna.

Du får se de positiva i det hela också.. gratis kost och logi vid eventuellt besök (?) ;)

sundvall
2008-12-03, 20:38
Är du säker på att problemet verkligen är STORT och inte LITET? För att ibland kan en tjej säga stort bara för att göra en glad...

Baan
2008-12-03, 20:43
Är du säker på att problemet verkligen är STORT och inte LITET? För att ibland kan en tjej säga stort bara för att göra en glad...

Det är ju givetvis ett löjligt problem med tanke på svält, krig etc.

spoonchest
2008-12-03, 22:33
Det är inte så enkelt att man bara väntar och ser om man väntar ur på personen eller inte.
Det kommer bli en enorm prövning för erat förhållande, och ni måste jobba för att inte glida ifrån varandra.
Det är klart att du inte vet om ni klarar det, allra helst om ni varit tillsammans i ett halvår för att sedan vara isär i ett helt år.
Så man inte klandra sig själv för att inte veta. Frågan är ju bara hur mycket ork ni har för att få ett distansförållande att fungera. Det återstår att se.
Ni kan ju börja med att prata igenom hur det skulle gå till.
Sex, svartsjuka, för lite kommunikation, är ju bara vissa saker som kommer orsaka problem.

Sitt ner och prata ut om vilka problem ni kan tänkas få, och hur ni ska tackla dem. I och med att kommunikationen mellan er inte kommer att vara som i ett normalt parförhållande är det extra viktigt att vara ärlig om hur man känner och mår, samtidigt som det är extra viktigt att visa hänsyn mot varandra.

Det löser sig nog.:cool:

chidde
2008-12-04, 00:36
Hallå kolo..

jag har ett jävla stort problem.. Jag och flickvännen har varit tillsammans i 6 mån.. vi är båda 19 år.. Hon har bestämt sig för att dra till USA i April och vara Au Pair i ett år..

Hon fråga mig om jag tror att det kommer funka att vi är tillsammans under tiden och jag har svarat att jag inte vet.. Hon är skit ledsen och har gråtit i timmar, men ärligt talat så vet jag inte om det kommer funka, när jag tänker på det liksom ett helt jävla år, livet förändras mycket på ett år speciellt i våran ålder t.ex. just att hon drar iväg.. klart jag älskar henne, men vet inte om jag kommer klara ett helt år att vänta på henne..

tid är pengar min vän, DET är ditt problem... och du ska förklara ditt problem för henne. håller med som någon tidigare nämnt att det var mycket egoistiskt av henne att ta ett sånt beslut utan att ha diskuterat det med dig

nedan citerar jag en välkänd koloit, kort och koncist

"****** henne en sista gång och hitta något nytt. Mvh" - ryska_raketen, aka RR

Snobbe
2008-12-04, 00:53
Jag tror själv jag hade tagit chansen iaf sen om det går åt helvete så får man nog leva med det om du verkligen gillar henne dvs. Dock tycker jag det verkar lite ego av henne o bara dra iväg 1år förstår om hon velat det länge men fortfarande om man är tillsammans med någon så ser jag inte varför man skulle vilja åka iväg från den personen. Dock så kan du ju åka dit o hälsa på? Vet inte om du har problem me pengar osv kan ju va svårt men går väl o försöka spara ihop iaf.

chidde
2008-12-04, 01:28
Dock så kan du ju åka dit o hälsa på?

jag vill inte skrämma bort trådskaparen på nåt vis nu, men en bekant till mig (en tjejkompis till en av mina bästa vänner) åkte iväg på en resa till australien, vi snackar om backpacking och det handlade om en 6 månaders resa om jag inte minns fel

hon hade varit tillsammans med en annan bekant till mig (en killkompis till en av mina bästa vänner) i ett gäng månader, och de hade kommit överens om att han skulle komma till australien och hälsa på

vet ni vad hyndan gör? (ursäkta språket)
det första hon gör är att dumpa honom där *screwy*
visst är det sjukt? vad jag har fått höra så var han helt förstörd, vet fortfarande inte hur han återhämtade sig.. det var ju inte precis så att han var medlem på kolozzeum och kunde skriva av sig

så tänk på det här scenariot innan du tar dig över halva jordklotet för ingenting

rAjj
2008-12-04, 01:50
jag vill inte skrämma bort trådskaparen på nåt vis nu, men en bekant till mig (en tjejkompis till en av mina bästa vänner) åkte iväg på en resa till australien, vi snackar om backpacking och det handlade om en 6 månaders resa om jag inte minns fel

hon hade varit tillsammans med en annan bekant till mig (en killkompis till en av mina bästa vänner) i ett gäng månader, och de hade kommit överens om att han skulle komma till australien och hälsa på

vet ni vad hyndan gör? (ursäkta språket)
det första hon gör är att dumpa honom där *screwy*
visst är det sjukt? vad jag har fått höra så var han helt förstörd, vet fortfarande inte hur han återhämtade sig.. det var ju inte precis så att han var medlem på kolozzeum och kunde skriva av sig

så tänk på det här scenariot innan du tar dig över halva jordklotet för ingenting

Praktexempel på att hon inte vågade dumpa honom face-to-face.. 2 flugor i en smäll! Vill heller inte skrämma TS btw :)

jacco
2008-12-04, 02:16
Jag har egen erfarenhet av ditt problem och det slutade med att vi gick olika vägar. Jag och flickvännen i fråga hade varit tillsammans i 2-3 månader och vi båda älskade varandra, vi bestämde oss för att verkligen försöka allt vi kunde för att få det att hålla mellan oss tills hon kom tillbaka. Anledningen till att det tog slut var helt enkelt att hon träffade en kille i Usa (vilket hon sa till mig innan dom blev tillsammans) som tillslut ledde till att dom blev tillsammans.

Den första månaden hon var borta var fruktansvärt plågsam både för mig henne, men allteftersom vande man sig vid att hon var en kontinent bort. självklart varierar det efter omständigheter och vad hon är för typ av person. Jag tycker absolut att ni ska försöka om ni älskar varandra men deppa inte ner dig totalt ifall det inte skulle funka, there's plenty of fish in the sea

JJ
2008-12-04, 08:39
Det funkade för mig när jag var i samma situation, men i efterhand önskar jag nästan att vi hade gjort slut istället. Men det höll i ett par år efter så om det är rätt tjej så visst kan det vara värt ett försök, men det blir jobbigt.

miss_incorrigible
2008-12-04, 08:45
Prövningar stärker eller så belyser de bara bristerna som egentligen inte går att åtgärda. Då kan man lika gärna gå skilda vägar.

elo_
2008-12-04, 08:51
Det går utmärkt. Se det som en möjlighet att sticka över till teh US of A någon gång till hösten för en par veckors semester!

Om det inte funkar, så lär det ju märkas.

obesogen
2008-12-04, 10:38
Jag hade samma problem när jag var i din ålder, min dåvarande flickvän skulle plugga utomlands i 6 mån. Vi löste det helt enkelt så att jag åkte med och jobbade under tiden :) Fungerade prima och var utvecklande för oss båda. Något att ha i åtanke kanske....

actiwe
2008-12-04, 11:10
intressesant att läsa era historier ni som har erefarenhet av sånt här.

Jag har tänkt sjukt mycket senaste dygnet, och jag tänker på hur vårat förhållande kommer se ut tills hon åker, för hon åker ju ändå i april 09.. varje gång jag kramar henne kommer jag ju tänka på att i april drar hon.

Sen så vet jag inte om jag låter egoistisk nu men det känns som jag kommer slösa 1 år av mitt liv genom att jag inte kan roa mig på samma sätt som när man är singel, om vi skulle vara tillsammans när hon är i USA.. om ni förstår hur jag menar..

mini
2008-12-04, 11:24
Sen så vet jag inte om jag låter egoistisk nu men det känns som jag kommer slösa 1 år av mitt liv genom att jag inte kan roa mig på samma sätt som när man är singel, om vi skulle vara tillsammans när hon är i USA.. om ni förstår hur jag menar..

Det skulle du ju inte kunna om hon var hemma i Sverige heller.

actiwe
2008-12-04, 11:26
Det skulle du ju inte kunna om hon var hemma i Sverige heller.

nej men då hade jag ju kunnat träffa henne hela tiden

YuKE
2008-12-04, 11:40
Sen så vet jag inte om jag låter egoistisk nu men det känns som jag kommer slösa 1 år av mitt liv genom att jag inte kan roa mig på samma sätt som när man är singel, om vi skulle vara tillsammans när hon är i USA.. om ni förstår hur jag menar..

Hoppas att jag inte förstår hur du menar.Även om du säger att du älskar henne så finner du det roande att ligga runt med andra? Det är väl enda skillnaden?!

Du har ju själv sagt att du älskar henne. Ge det hela ett försök då. Låt säga att det går 6månader och att det skiter sig. So what? Är det allt nuppande du missar du är orolig för så ta en kryssning eller två och jobba ikapp om du blir lyckligare för det.

Singellivet med polare/fester/skräpmat/Gym24/7./osv har du ju även om ni har ett tillfälligt långdistansförhållande.


Bara mina 2korvören.