handdator

Visa fullständig version : Träna styrketräning på morgonen?


gorillan11
2008-12-03, 15:14
En sak jag undrar över,
har nu börjat gymma på morgonen före/efter frukost varierar helt. Jag känner mig riktigt pigg och orken på morgonen är bra efter flera timmars vilande.
En kompis till mig menar att på morgonen kan det inte vara bra resultat mässigt och gymma eftersom man har så lite energi i kroppen även fast man käkat frukost, att det istället är bättre på kvällen för då har man käkat flera måltider och det finns massvis med energi då.

Jag förklarade att detta säkert är relativet individuellt beroende på vilken människa man är, men han blånekade och tror inte alls på att gymma på morgonen. För då har man inte käkat mycket under flera timmar.

Så för bäst träningsresultat, när är det bäst och gymma? Morgonen eller kvällen?

King Grub
2008-12-03, 15:18
På eftermiddagen/kvällen. Då är hormonbalansen bättre för anabolism.

Dessutom presterar dom flesta bättre då.

Men trivs man med morgonträning är det klart man skall träna då. Det är inte en energifråga, om man äter korrekt. Det är vad man ätit efter förra passet och dagen innan det aktuella som man använder som energi, inte en frukost någon timme innan. Den har inte ens lämnat magsäcken och ger ingen energi.

Helt fastande bör man inte träna styrketräning; det är kontraproduktivt och innebär ett antal timmars negativ proteinbalans. 6-10 gram essentiella aminosyror eller en vassleproteindrink före passet ev tillsammans med 30-50 gram socker/maltodextrin så är förutsättningarna för muskeltillväxt efter passet goda, morgon som kväll. Frukost efter passet.

gorillan11
2008-12-03, 15:27
Tack för svaret.
Brukar köra en vassle+dextro innan passet.
Misstänkte att svaret skulle vara såsom detta då jag har för mig att du gymmar själv på morgonen innan frukost.

Mescreant
2008-12-03, 15:38
Jag kör oftast direkt efter jag vaknat och jag gillar det, men mest för att jag är så ivrig att träna. Dricker EAA+ Maltodextrin under passet.
Men visst märks det att man är starkare på kvällen. Så jag brukar lägga maxningar på kvällspassen.

Kan det inte tänkas vara en fördel med morgonpass att man äter hela sitt energiintag efter utförd träning?

747
2008-12-03, 16:17
Jag märker ingen som helst skillnad i prestation på att träna morgon eller kväll. Tränar då visserligen efter frukost. Tycker jag sover bättre om jag låter bli att träna på kvällen också.

ceejay
2008-12-03, 17:27
Jag kör alltid ett par timmar efter lunch ! funkar alltid bäst för mig då

CrazyJoeDavola
2008-12-03, 17:34
Jag som går upp strax före 5 har mycket svårt att prestera bra på eftermiddagen runt 15-16 när man är hemma efter jobbet. Väldigt stor skillnad på de passen mot de passen man kör på helgen när man vaknar upp utvilad.

L-Sami
2008-12-03, 18:25
Märker stor skillnad på prestation mellan en morgon och kvällsträning, bättre mental ork, styrka, energi på kvällen. Dessutom att det är positivt för anabolismen att träna på kvällen gör inte saken sämre.

Ungrim
2008-12-03, 18:40
Jag tränade kl 05:00 under en 3 månaders period för nått år sedan, tyckte jag ökade lika mycket under den 3 månaders perioden jämfört med eftermiddags träning. Det man märkte av däremot var att det behövdes lite mer uppvärmning för att komma igång ordentligt.


Blev väll iof inga maxnings försök under denna tid.

creperiet
2008-12-03, 19:38
Jag är pigg i huvudet på morgonen, men har minst 15% sämre maxstyrka då. Aldrig kvalitetspass före 14 eller senare än 23.

Scratch89
2008-12-03, 20:13
Om man bortser från typ jättetunga marklyft eller knäböj, så funkar träning på morgonen innan frukost jättebra för mig.

r3mpuh
2008-12-03, 20:22
Om man bortser från typ jättetunga marklyft eller knäböj, så funkar träning på morgonen innan frukost jättebra för mig.

Varför funkar inte tunga lyft nå bra just då för o.O?

Scratch89
2008-12-03, 20:32
Varför funkar inte tunga lyft nå bra just då för o.O?

För att jag inte alltid orkar, antagligen. ;)

Det har nog lite med energimobiliseringen att göra. Jag fick upp en trea på 150 i mark igår, runt lunch, men när jag försökte veckan innan vid halv-sju-tiden så funkade det inte alls, fick precis upp en singel. Däremot funkar nästan allt annat bra, om inte bättre, på morgonen.

King Grub
2008-12-03, 20:38
Skaderisken för ryggraden är större dom första timmarna efter det att man stigit upp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1733313&postcount=42

Arf Pingvin
2008-12-03, 21:14
Skaderisken för ryggraden är större dom första timmarna efter det att man stigit upp.

Tänkte just skriva det. Det kan inte vara riktigt bra att belasta kroppen riktigt hårt tidigt på morgonen av just den anledningen.

Här är artikeln som grub snackar om: http://www.acefitness.org/pdfs/LowBackStabilization.pdf

CrazyJoeDavola
2008-12-03, 21:25
Har precis kört mitt första kvällspass, 20-21 gick bra de första 15min och var riktigt stark men sedan gick det utför men det beror nog mest på att jag bara har käkat 3st tekakor under hela dagen, men nu ska jag ladda med världens i särklass äckligaste mat tonfisk med ris *spy*

Nattljus
2008-12-03, 22:59
om man ska undvika träning på morgonen pga ökad skaderisk när man precis stigit upp, vad gäller då för någon som mig? jag jobbar på nätterna, lägger mig cirka sju på morgonen och vaknar två-tre på eftermiddagen. ska jag då undvika träning precis när jag vaknar på eftermiddagen av samma anledning?

och svagare på morgonen pga hormonbalans och annat, gäller det även när man, som jag, har konsekvent omvänd dygnsrytm?

Scratch89
2008-12-03, 23:16
Om du väntar en timma eller så, och sedan värmer upp ordentligt, ska det inte vara några problem.

Forz
2008-12-03, 23:31
om man ska undvika träning på morgonen pga ökad skaderisk när man precis stigit upp, vad gäller då för någon som mig? jag jobbar på nätterna, lägger mig cirka sju på morgonen och vaknar två-tre på eftermiddagen. ska jag då undvika träning precis när jag vaknar på eftermiddagen av samma anledning?

och svagare på morgonen pga hormonbalans och annat, gäller det även när man, som jag, har konsekvent omvänd dygnsrytm?

Den tanken slog mig också. Om morgon = när man går upp efter sömn när man känner sig utvilad så torde inte morgon, kväll, natt spela någon roll eftersom allt är relativt?
En dålig beskrivning, men man måste ju se detta ur individens perspektiv och inte följa normerna där 06.00 - 09.00 är morgon, 10.00 - 11.30 förmiddag etc etc.

Jag säger inte emot någon studie eller tvivlar på Grubs påstående om ökad skaderisk för ryggrad inte heller det metabolis(ka).

Men jag tvivlar på att man presterar olika på morgon och kväll, om morgonen inkluderar: kaffe, protein, malto och kreatin samt eaa under passet.
Jag presterar iaf lika bra, om inte bättre på morgonen, då det oftast är
mindre folk - inget upptaget --> intensitet
välja musik själv - höjer prestationsförmågan för de flesta

Även att när man väl är klar med passet så har klockan knappt slagit lunch, vilket gör att man har resten av dagen att göra vad man vill.
Det psykologiska i träning har även en stor effekt på resultaten.

Aja, det är bara mina tankar.

CrazyJoeDavola
2008-12-03, 23:48
Men det kan ju vara så att folk jobbar i t.ex 8h och att de varit uppe sedan kl 05. Då kan det kännas rätt segt att utföra ett hårt gympass jämför med en helgmorgon.

Forz
2008-12-04, 00:36
Men det kan ju vara så att folk jobbar i t.ex 8h och att de varit uppe sedan kl 05. Då kan det kännas rätt segt att utföra ett hårt gympass jämför med en helgmorgon.

Absolut, känner mycket mindre tryck de dagar jag går upp 05.20 och jobbar till 15.00 för att sedan träna 16.00.

CiCoro
2008-12-04, 01:04
alla vet att de stora trycken och maxningarna inte kan ske på morgonen..blir alltid illamående och snurrig och sånt på morgonen också, troligtvis pga. maten..träning på kvällen känns bara bättre

J.V
2008-12-04, 01:09
alla vet att de stora trycken och maxningarna inte kan ske på morgonen..blir alltid illamående och snurrig och sånt på morgonen också, troligtvis pga. maten..träning på kvällen känns bara bättreTalar du för alla nu?

Jag tränar alltid bäst på morgonen, innan frukost. Oavsett om det är lullpass eller om jag är där för att maxa. Har gjort det ett år med bra resultat och kommer fortsätta så länge jag har möjlighet. Någon form av PWO och EAA så är man alive and kickin'.

Greven_2008
2008-12-04, 02:22
Det är vad man ätit efter förra passet och dagen innan det aktuella som man använder som energi, inte en frukost någon timme innan. Den har inte ens lämnat magsäcken och ger ingen energi.


Så låt oss säga att om man isåfall bestämmer sig för att träna vid 15, känner sig tom på energi och allmänt off, inte ätit speciellt mkt på dagen innan typ frukost+proteindrink, och bestämmer sig för att käka vid 12-13.30 c:a ett rejält mål, för att sedan bli på g och känna sig stark... kommer då den energin/styrkan som man förhoppningsvis får inte från den strax innan intagna måltiden?! *flex*

Scratch89
2008-12-04, 05:42
Så låt oss säga att om man isåfall bestämmer sig för att träna vid 15, känner sig tom på energi och allmänt off, inte ätit speciellt mkt på dagen innan typ frukost+proteindrink, och bestämmer sig för att käka vid 12-13.30 c:a ett rejält mål, för att sedan bli på g och känna sig stark... kommer då den energin/styrkan som man förhoppningsvis får inte från den strax innan intagna måltiden?! *flex*

Energi som i att man blir lite vaknare, och att man inte är hungrig, jo. Dock är ett par timmar alldeles för kort tid för att ha lagrat in någon glykogen (särskilt när det inte är t.ex direkt efter träning du äter) som du kan använda att lyfta vikter med.

Eddie Vedder
2008-12-04, 06:33
alla vet att de stora trycken och maxningarna inte kan ske på morgonen..blir alltid illamående och snurrig och sånt på morgonen också, troligtvis pga. maten..träning på kvällen känns bara bättre

Jag kan hålla med så till vida att man pratar om "vanliga" dagar. Först och främst utgår jag från konditionsträning nu men att prestera max tycker jag är jämförbart både när det kommer till styrka och kondition.

Har då förberedelserna sett utt som de brukar med en helt vanlig middag vid kanske 18-19 och ett litet kvällsmål vid kanske 21-tiden eller så då är det nog en nackdel. Men om man aktivt laddar inför att orka prestera på morgon och satsar redan från kvällen innan med vila och extra mycket käk då blir det rejäl skillnad.

spoonchest
2008-12-04, 07:04
Talar du för alla nu?

Jag tränar alltid bäst på morgonen, innan frukost. Oavsett om det är lullpass eller om jag är där för att maxa. Har gjort det ett år med bra resultat och kommer fortsätta så länge jag har möjlighet. Någon form av PWO och EAA så är man alive and kickin'.

+1, morgonträning is the shit.

Greven_2008
2008-12-04, 08:15
har tränat på morronen 3 dagar i rad nu denna vecka.. 20 kg's kakorna känns tunga. det är en måttståck ja har.. inte läga för o maxa då.. skillnad mot när man tränar på kvällen efter 2 stadiga måltider och 5 koppar kaffe med mera o hugger tag i en 20 kgs kaka och den känns någorlunda "lätt" då vet man att det blir ett bra pass! :hbang:

Scratch89
2008-12-04, 08:35
har tränat på morronen 3 dagar i rad nu denna vecka.. 20 kg's kakorna känns tunga. det är en måttståck ja har.. inte läga för o maxa då.. skillnad mot när man tränar på kvällen efter 2 stadiga måltider och 5 koppar kaffe med mera o hugger tag i en 20 kgs kaka och den känns någorlunda "lätt" då vet man att det blir ett bra pass! :hbang:

Där ser man. Det är när jag känner mig som bedrövligast som det brukar gå bäst. :D

Ch4rles
2008-12-04, 16:26
Helt fastande bör man inte träna styrketräning; det är kontraproduktivt och innebär ett antal timmars negativ proteinbalans. 6-10 gram essentiella aminosyror eller en vassleproteindrink före passet ev tillsammans med 30-50 gram socker/maltodextrin så är förutsättningarna för muskeltillväxt efter passet goda, morgon som kväll. Frukost efter passet.

Blir det sämre proteinbalans om man skippar de kolhydraterna? Jag har alltid bara tagit EAA, och tränar alltid innan frukost. Tycker jag presterar lika bra utan flytande kolhydrater innan passet, men om det ger kraftigt försämrad proteinbalans kanske man borde börja med det.

Mescreant
2008-12-04, 17:03
Kan det inte tänkas vara en fördel med morgonpass att man äter hela sitt energiintag efter utförd träning?

Bump!

Arf Pingvin
2008-12-04, 17:19
Kan det inte tänkas vara en fördel med morgonpass att man äter hela sitt energiintag efter utförd träning?

Nej, klar nackdel. Du har fastat hela natten. Dåligt laddat, du kan inte prestera lika bra under själva passet. Rent erfarenhetsmässigt måste jag säga att det är bäst att träna för mig efter två lagade mål mat och ett par timmars dötid innan passet. Då blir det träning på eftermiddag eller strax före vanlig middagstid. Sen hinner man äta ytterligare två-tre lagade mål efter passet. Bra laddat inför passet och bra återhämtning. Tyvärr har man inte den tiden längre.

Mescreant
2008-12-04, 17:28
Ok, men EAA+malto räcker väl för att ta bort den negativa effekten av nattens fasta? Att man presterar sämre är jag med på. Menade mest att det kanske kan vara positivt för proteinsyntesen och återhämtningen?

Sniggel
2008-12-04, 19:04
Nej, klar nackdel. Du har fastat hela natten. Dåligt laddat, du kan inte prestera lika bra under själva passet. Rent erfarenhetsmässigt måste jag säga att det är bäst att träna för mig efter två lagade mål mat och ett par timmars dötid innan passet. Då blir det träning på eftermiddag eller strax före vanlig middagstid. Sen hinner man äta ytterligare två-tre lagade mål efter passet. Bra laddat inför passet och bra återhämtning. Tyvärr har man inte den tiden längre.

Exakt så för mig också!
Har testat att ladda ordentligt i 24-48 timmar före passet och träna tidigt på dagen, men hur jag än gör så måste jag ha 2 ordentliga mål i mig innan träningen om jag ska ha någon chans att prestera på topp. Det är enbart vid tillfällen när jag äter på detta vis som jag lyckas slå rekord/förbättra mig.
Förmodligen är det väldigt individuellt dock.

Ch4rles
2008-12-04, 21:12
Jag tycker min fråga försvann i vimlet; måste man tillföra kolhydrat med EAA om man tränar innan frukost för att undvika kraftigt negativ proteinbalans?

Scratch89
2008-12-04, 21:19
Jag tycker min fråga försvann i vimlet; måste man tillföra kolhydrat med EAA om man tränar innan frukost för att undvika kraftigt negativ proteinbalans?

Nope.


EDIT: Lite fler frågor och svar...
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3339243&postcount=14

Ervin
2008-12-04, 22:21
Nope.


EDIT: Lite fler frågor och svar...
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3339243&postcount=14

nice thx!

Greven_2008
2008-12-04, 23:45
ibland kan de gå kanon o träna på en måndag för mig fast ja typ tagit en rejäl fylla på lördag natten + chips&pizza söndag ... tycker det ibland kan gå lite bättre då än i vanliga fall... men de e väl pga alla kolhydrater man dragit i sig... + fettet... lyckas inte ofta få till sånt tryck i normala fall...

Anton Fräs
2008-12-05, 06:10
Personligen tränar jag helst på morgonen, lite kaffe och man e fit for fight. Mår ju bra hela dagen efter ett redigt pass, sprudlar av energi, (mer än vanligt alltså!) :)

Morty
2008-12-05, 13:54
Tror folk att det är sjukligt energikrävande att sova? Att man är fullständigt glykogentömd när man vaknar? Iom 6-8 timmars fasta så kommer levern inte att ha så mycket glykogen i sig, men det avhjälps ju med malto innan passet. Som grub sa, malta, eaa, sedan frukost (stor!). Jag tror att det är fördelaktigt, eftersom man kan äta under dagen med mycket gott samvete! Tränar man det sista man gör på kvällen, för att sedan dricka gainer och gå och lägga sig, så tror jag att det blir sämre.