handdator

Visa fullständig version : Reklamera min nya dyra säng, hjälp!


BigDwarf
2008-12-03, 12:47
I början av sommaren investerade jag i en ny Lectus Europa säng (1,80) som kostade mig ca 40,000kr. I priset ingick deras dyra madrass Lectus Forma som är gjord av naturlatex och cirrus-fiber.

"En upplevelse i sig. Exceptionellt följsam bäddmadrass med följsam kärna av utvald naturlatex och stoppning av superfibern Cirrus®, som avvisar kvalster och avleder fukt." saxat från deras hemsida.

Madrassen buktar nu innåt där jag oftast ligger vilket gör det väldigt jobbigt för mig att ligga nån annanstans än just i "inbuktningen". Ligger jag tex på andra sidan så ligger jag snett och har ganska ont i kroppen när jag vaknar. Jag har fått byta denna madrass en gång men har nu samma problem igen så jag ringde till den trevliga "reklameringstjejen" på deras företag och hon sa att hon skulle ringa upp mig i nästa vecka och att vi nog skulle komma med en lösning. 1 månad har gått och jag har inte fått något samtal än. Men visst är det så att latex ska vara elastiskt och gå tillbaks till ursprunglig form när man väl klivit upp ur sängen? har även vänt på madrassen ett antal gånger men "inbuktningen" försvinner inte för det. Vad tycker ni att jag ska ta mig till? Har fått tips om att skriva brev kan vara bra då dom kanske tar det lite mer seriöst? Konstigt att hon inte ringt tillbaks ändå, jag menar det är inte ett par skor jag köpt på din sko för 200kr utan en säng för ca 40 000kr, klart jag kommer ringa tillbaks om hon inte hör av sig. Väldigt dåligt Lectus!

So what to do, tips? nån som vart i samma sits? Går det att vinna detta krig?

Lägger in en bild strax.

mini
2008-12-03, 12:49
Jag tycker absolut att din bäddmadrass ska hålla formen längre än vad den nu gjort. Ring upp igen.

BigDwarf
2008-12-03, 12:50
http://i34.tinypic.com/2qmgikn.jpg

mini
2008-12-03, 12:54
Är det bara bäddmadrassen då, eller är det själva madrassen under? Kan du ha köpt en för mjuk säng?

BigDwarf
2008-12-03, 12:57
Är det bara bäddmadrassen då, eller är det själva madrassen under? Kan du ha köpt en för mjuk säng?

Det är bäddmadrassen som spökar. Jag har Medium vilket ska vara det bästa för mig då jag väger 70Kg ca.

mini
2008-12-03, 12:58
Det är bäddmadrassen som spökar. Jag har Medium vilket ska vara det bästa för mig då jag väger 70Kg ca.

Ok. Som sagt, ring igen.

Yankeee
2008-12-03, 12:59
Jag antar att du inte köpte en säng för 40k från Internet.
Så, bege dig till affären och prata med dem face to face.

Racso
2008-12-03, 13:00
Så där såg min (mjuka) IKEA-"continental"-säng ut efter 2 år och då har jag vägt 100kg som mest, samt haft sällskap en gång eller två...

Edit: så din lyxknullare borde man ju förvänta sig hålla längre...

BigDwarf
2008-12-03, 13:03
Köpte sängen från en butik som är återförsäljare för Lectus. Inte internet alltså.

BigDwarf
2008-12-03, 13:20
Kan även tillägga att denna tjej som var så trevlig på Lectus (hon är reklamationsansvarig) ringde upp till återföräljaren och frågade vad jag var för kille osv. Jag känner säljaren lite som jag köpte sängen av så han berättade det för mig. Så hon har inte bara "glömt" att ringa utan hon struntade i det vilket gör mig förbannad.

hultman
2008-12-03, 13:24
Kan även tillägga att denna tjej som var så trevlig på Lectus (hon är reklamationsansvarig) ringde upp till återföräljaren och frågade vad jag var för kille osv. Jag känner säljaren lite som jag köpte sängen av så han berättade det för mig. Så hon har inte bara "glömt" att ringa utan hon struntade i det vilket gör mig förbannad.

Han kanske sagt något elakt om dig? :)

BigDwarf
2008-12-03, 13:30
hehe nejdå.

hahavaffan
2008-12-03, 13:34
Ring henne igen då?

Nitrometan
2008-12-03, 14:08
Advokatjouren (gratis hjälp) http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=4525

Konsumentvägledning: http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Handcuff
2008-12-03, 15:41
Ja med sängar får man verkligen INTE det man betalar för *rolleyes*

Vilket skräp!

Langster
2008-12-03, 15:46
Ja med sängar får man verkligen INTE det man betalar för *rolleyes*

Vilket skräp!

+1
Ikea har bra sängar faktiskt som håller bättre än hästens m.fl, till en tiondel av det priset.

coxie
2008-12-03, 16:15
Samtidigt är det rätt kul att äga en dyr säng, lyxkonsumtion ftw.

kberg
2008-12-03, 16:16
Sverker Olofsson..

Racso
2008-12-03, 16:46
+1
Ikea har bra sängar faktiskt som håller bättre än hästens m.fl, till en tiondel av det priset.

Klart man väljer ikea framför "jag är dum och köper kraftigt marknadsförda"-sängar.

Råd och rön gjorde ju ett test med bland annat IKEA, Hästen och DUX tror jag det var. IKEA vann på alla punkter om jag inte minns fel. Jag är grymt nöjd med min.

Racso
2008-12-03, 16:52
Det var inte råd och rön. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kampanj/fy08/sangtest/sangtest.html

coxie
2008-12-03, 16:57
Jo men vill du ha en ställbar säng blir det med än gång en milsvid skillnad mellan en dyr och billig säng.

mini
2008-12-03, 17:05
Testet visar inte hur skönt du sover i din säng. Det är heller inte säkert att de testade punkterna är direkt överförbara på långtidsslitage.

Racso
2008-12-03, 17:17
Testet visar inte hur skönt du sover i din säng. Det är heller inte säkert att de testade punkterna är direkt överförbara på långtidsslitage.

Appropå om sängen skulle gå sönder, lämnar ikea 25 års garanti. En äldre säng än så är lite äcklig att sova i.

(snart kommer jag ta betalt av Kamprad...)

Racso
2008-12-03, 17:18
Jag kom ihåg rätt, refererade bara till fel test.

Råd och röns test:

"Sultan Forsbacka från IKEA får högst betyg i samtliga moment."

http://www.smartson.se/test/hushall/rad-och-ron-testar-madrasser.htm



Vilket ytterligare styrker IKEAs kvalitet.

CrazyJoeDavola
2008-12-03, 17:25
Jag har också en IKEA säng, och det är en grop i den också, sängar slits som allt annat!

För att återgå till trådskaparen, ring upp kvinnan och fråga hur det går med ditt ärende och fråga henne snällt varför hon inte ringt upp och om deras kunder inte betyder något.

mini
2008-12-03, 17:43
Jag har inget emot IKEAs sängar, jag har rekommenderat dem förut och kommer att göra det igen, men det är tramsigt att låtsas att det inte är någon skillnad mellan en säng för 2000 och en för 20 000.

Garantin gäller produktionsfel. Har man inte upptäckt dem inom de två år konsumentköplagen gäller lär man knappast hitta dem senare heller. 25 års garanti är således ganska ofarligt och genererar troligen betydligt mer intäkter pga att det är ett ganska starkt försäljningsargument för de som inte vet vad det betyder än vad det kostar.

"Garantin täcker inte normalt slitage, skärmärken, repor eller
skador som orsakats av slag eller olyckor."
"Garantin täcker inte skador som uppstår indirekt eller till följd
av användande av produkten."

sascha
2008-12-03, 18:03
Förstår inte riktigt problemet... Du kan alltid reklamera en vara - när du vill. Att reklamera en vara innebär att man talar om för säljaren "du, det är fel på varan". Konsumentköplagen säger då att om du gjort detta inom två månader från det att du upptäckt felet så är reklamationen gjord i rätt tid. Till detta kommer vissa restriktioner och möjligheter. Först och främst måste du åberopa felet inom tre (inte två) år, om inte exempelvis en längre garanti finns, från det att du har fått varan. Om ett fel upptäckts inom 6 månader ska detta även anses vara ett fel som funnits vid avlämnandet (när du får sängen i din besittning), om inte säljaren visar på du är att skylla för felet (exempelvis att du använt varan på ett som inte den är ämnad att användas på...). Efter detta följer möjligheter som rätt att hålla inne med betalningen, få avhjälpande (de löser problemet) och omleverans (en ny vara) eller till exempel prisavdrag eller hävning av köpet.

Grisen
2008-12-03, 18:25
Jag har inget emot IKEAs sängar, jag har rekommenderat dem förut och kommer att göra det igen, men det är tramsigt att låtsas att det inte är någon skillnad mellan en säng för 2000 och en för 20 000.

Garantin gäller produktionsfel. Har man inte upptäckt dem inom de två år konsumentköplagen gäller lär man knappast hitta dem senare heller. 25 års garanti är således ganska ofarligt och genererar troligen betydligt mer intäkter pga att det är ett ganska starkt försäljningsargument för de som inte vet vad det betyder än vad det kostar.

"Garantin täcker inte normalt slitage, skärmärken, repor eller
skador som orsakats av slag eller olyckor."
"Garantin täcker inte skador som uppstår indirekt eller till följd
av användande av produkten."


3 år enligt KKL.

kharon
2008-12-03, 18:36
deffa

Troll
2008-12-03, 22:42
Det är ju sånt här som gör att man backar för att köpa en lite dyrare säng! (skulle behöva en ny för min rygg)

Stå på dig att detta inte är akseptabelt!. Om du inte får en ny eller pengarna tillbaka så kontakta Plus!!

Med massmedias hjälp brukar sådana här saker ordna sig! Lycka till! :thumbup: