handdator

Visa fullständig version : För mycket potatis?


spoonchest
2008-12-03, 09:34
Kan man äta FÖR mycket potatis? Skulle man kunna byta ut pasta och ris mot att äta potatis till allt istället?

King Grub
2008-12-03, 09:40
Visst kan man äta för mycket av allt, men att byta ut din normala mängd pasta och ris mot motsvarande kalorimängd potatis är inga problem. Du lär bli mättare och få mer volym på avföringen.

Eddie Vedder
2008-12-03, 09:46
Själva definitionen av "för mycket" är ju just att det är FÖR mycket. Så ja, att äta för mycket av något innebär att man äter för mycket.

spoonchest
2008-12-03, 10:02
Själva definitionen av "för mycket" är ju just att det är FÖR mycket. Så ja, att äta för mycket av något innebär att man äter för mycket.
Taskig formulering, jag vet..
Visst kan man äta för mycket av allt, men att byta ut din normala mängd pasta och ris mot motsvarande kalorimängd potatis är inga problem. Du lär bli mättare och få mer volym på avföringen.

Det var det svaret jag var ute efter. Tack så mycket.
Ska se om jag inte kan få ner matkostnaderna avsevärt nu.

creperiet
2008-12-03, 15:07
Taskig formulering, jag vet..


Det var det svaret jag var ute efter. Tack så mycket.
Ska se om jag inte kan få ner matkostnaderna avsevärt nu.

Hos mig är potatis dyrare än pasta sett till kalorimängd.

Greven_2008
2008-12-03, 15:08
Visst kan man äta för mycket av allt, men att byta ut din normala mängd pasta och ris mot motsvarande kalorimängd potatis är inga problem. Du lär bli mättare och få mer volym på avföringen.

den där killen på din avatar, har han ätit mkt potatis?? :cool:

Fredrik_S
2008-12-03, 17:05
Taskig formulering, jag vet..


Det var det svaret jag var ute efter. Tack så mycket.
Ska se om jag inte kan få ner matkostnaderna avsevärt nu.

Det kan du inte.. pasta och ris är billigare än potatis.

Potatis kostar ca 5 kronor för 850 kcal.
Pasta kostar ca 5 kronor för 1750 kcal.
Ris kostar ca 5 kronro för 1160 kcal

(räknat på ett kilo pris på 5 kr för potatis och 10 kr för pasta och 15 kr för ris)

Så vill du äta lika många kalorier som innan så blir det dyrast med potatis.
(är det något i kosten som gör att dina matkostnader är höga så är det troligtvis inte någon av dessa tre produkter då alla är väldigt billiga räknat till kcal mängd de ger.)

Nattljus
2008-12-03, 17:31
i mitt fall är potatis billigare än alla andra livsmedel, eftersom jag får den gratis av mina morföräldrar :D

trådskaparen kanske har ett liknande upplägg? :)

spoonchest
2008-12-04, 07:00
i mitt fall är potatis billigare än alla andra livsmedel, eftersom jag får den gratis av mina morföräldrar :D

trådskaparen kanske har ett liknande upplägg? :)

:thumbup:

Fredrik_S
2008-12-04, 09:04
i mitt fall är potatis billigare än alla andra livsmedel, eftersom jag får den gratis av mina morföräldrar :D

trådskaparen kanske har ett liknande upplägg? :)

Mjo men även om man äter pasta och ris motsvarande 1000 kcal om dagen så blir det inte mer än 100 kronor i månaden på dessa matvaror.

Och det kan jag lova är en försvinnande liten del i trådskaparens matkostnader.

Vill bara inte att trådskaparen ska tro att som han säger i inlägg #4 att matkostnaderna ska sjunka avsevärt.

spoonchest
2008-12-04, 09:36
Har inte räknat på hur mycket jag lägger ut på pasta/ris. Mina/våra matkostnader är alldeles för höga. Och då har jag redan gratis nötkött och mjölk.
"avsevärt" var att ta i, men det var inget jag visste bestämt heller.

Fredrik_S
2008-12-04, 11:57
Har inte räknat på hur mycket jag lägger ut på pasta/ris. Mina/våra matkostnader är alldeles för höga. Och då har jag redan gratis nötkött och mjölk.
"avsevärt" var att ta i, men det var inget jag visste bestämt heller.

Hur höga är era matkostnader i månaden? Hur ofta äter ni ute/eller hämtmat?

creperiet
2008-12-04, 12:34
Har inte räknat på hur mycket jag lägger ut på pasta/ris. Mina/våra matkostnader är alldeles för höga. Och då har jag redan gratis nötkött och mjölk.
"avsevärt" var att ta i, men det var inget jag visste bestämt heller.

Alltså. Gratis potatis, nötkött och mjölk och samtidigt alldeles för höga matkostnader. Käkar du ostron till frukost?

Fredrik_S
2008-12-04, 12:44
Alltså. Gratis potatis, nötkött och mjölk och samtidigt alldeles för höga matkostnader. Käkar du ostron till frukost?

Ja hade jag fått gratis kött hade jag sparat in 3000 kronor i månaden bara på det :(

z_bumbi
2008-12-04, 12:53
Alltså. Gratis potatis, nötkött och mjölk och samtidigt alldeles för höga matkostnader. Käkar du ostron till frukost?

Det beror väl på vad man har att spendera..

z_bumbi
2008-12-04, 12:55
Ja hade jag fått gratis kött hade jag sparat in 3000 kronor i månaden bara på det :(

Äter du två kilo kött per dag?

spoonchest
2008-12-04, 13:04
Hur höga är era matkostnader i månaden? Hur ofta äter ni ute/eller hämtmat?

Hur mycket vet jag inte exakt.
Vi äter ute i snitt, 1gång per månad, kanske mindre.

Fredrik_S
2008-12-04, 13:05
Äter du två kilo kött per dag?

1,2 kg fläskfilé för 80 kronor kilot om dagen fördelat på 2 portioner.

snej
2008-12-04, 20:25
1.2kg fläskfilé om dagen. LOOL

WHITEFOLKS
2008-12-04, 21:13
Najs, 245g protein bara från kött. Prisvärd diet, verkligen :D

stevebc
2008-12-04, 21:34
1,2 kg fläskfilé för 80 kronor kilot om dagen fördelat på 2 portioner.omfg

Du behöver ju inte ens ta kreatin med de där köttmängderna.