handdator

Visa fullständig version : Stopp i avloppet?


Stenberg
2008-12-03, 08:46
Har nyligen flyttat in i en ny (färdigställd i oktober) lägenhet. Har dock lite problem med avloppet. *gah!*

I duschen rinner det dåligt genom golvbrunnen, det rinner undan dåligt när man spolar i toalettstolen och när man duschar eller spolar kranen i handfattet ”kluckar” det i toalettstolen (dvs det trycks upp vatten). Spolar man vatten i handfatet trycks det även upp vatten genom golvbrunnen i duschen. Brukar det va så när det ä frågan om ”vanliga” proppar, alltså typ hår och liknande?

Problemet uppstod för någon dag sedan, och eftersom jag bara bott här en vecka har jag svårt att tro att det beror på hårproppar eller dylikt. I köket verkar det dock inte vara några problem, utan endast i badrummet.

Ska jag försöka mig på med någon kemikalisk propplösare typ kaustik soda eller ar någon som varit med om liknande några andra förslag?

Granatgiraffen
2008-12-03, 09:25
Ny? Ring fastighetsskötaren och gapa lite. Det låter ju sådär.

Gnusram
2008-12-03, 09:29
Skippa gapandet men ring fastighetsskötaren. Eftersom det är stopp på flera ställen så verkar det ju som att proppen sitter lite längre ut i systemet.

Stenberg
2008-12-03, 09:44
Mmm, hade tänkt testa själv först innan man går till värden. Men kanske bäst att gå dit först. Kan ju va så att proppen kommer från byggnationen, svårt att tro att jag lyckats slamma igen nya rör på en vecka bara

mangs
2008-12-03, 10:02
En polare köpte en ny lgh med exakt samma problem, det visade sig att rören/avloppen var fyllda med "skit" (Inte bokstavligen som tur var) från byggnatione, papper,plast, damm, sten,murbruk etc.

De fick komma dit och rensa upp och sedan blev det bra. Tyvärr innebär inte ett nytt boende idag ett problemfritt boende. :(

Stenberg
2008-12-03, 11:24
En polare köpte en ny lgh med exakt samma problem, det visade sig att rören/avloppen var fyllda med "skit" (Inte bokstavligen som tur var) från byggnatione, papper,plast, damm, sten,murbruk etc.

De fick komma dit och rensa upp och sedan blev det bra. Tyvärr innebär inte ett nytt boende idag ett problemfritt boende. :(

Mmm så är det nog här med. Kanske ska försöka mig på att rensa med rensband själv. Antar dock att det kan sitta rätt hårt då det är byggmaterial som gips och dylikt?

Tolkia
2008-12-03, 11:24
Ring fastighetsskötaren, som redan föreslagits. Enklast och bäst.

mangs
2008-12-03, 11:34
Ja, börjar du rota själv och något går fel kan det bli som så att du hamnar i en än värre sits.

MAXX
2008-12-03, 12:46
låter som ett jobb för allsug..

gå till fastighetsvärden som sagt, det är det dom är till för.

Stenberg
2008-12-03, 12:48
Nu är det ju lite speciellt då jag hur en "sokkelleilighet" (typ källarlägenhet) i en villa. Så jag for gå upp till familjen jag hyr av och höra med dem. Me ndet bör ju vara deras sak att åtgärda så lär inte innebära några problem.