handdator

Visa fullständig version : taking me back to the 80s! :D


Litecore
2008-12-03, 00:15
då var det dags, efter mer än 2 års allmänt-surfande, att göra en egen journal här.
Calle heter jag, är 22 år och bor för tillfället i uppsala där jag kränger hemelektronik ;P

-

hela historien börjar nån gång på senhösten 2006 när jag flyttade hemifrån och började
på mitt första "riktiga" jobb som i en osund kombination resulterade i att jag i augusti året
efter på tok för mycket skräpmat och icke-träning vägde tresiffrigt för första gången..

ungefär samtidigt dök det upp ett erbjudande om att flytta till uppsala för jobbets räkning
som jag hoppade på direkt, köpte mig en lägenhet och flyttade ihop med min flickvän som
pluggade här sen ett år tillbaka. det här var en nystart - nu skulle alla satans kilo bort !
men näe, sambofetman kom snabbt smygandes och de osunda matvanorna fortsatte.
jobbkläderna envisades med att började sitta allt snävare om midjan och till slut klev
jag motvilligt upp på badrumsvågen en solig bakislördag ungefär halvvägs in i 2008.

jag vägde 110.1 kilo! hur i helvete kunde det stämma!?! 20 kilo på 18 månader? overkligt..
först trodde jag inte på det själv, eller jag ville kanske tro att det inte märktes, men verkligheten
kom ikapp mig när jag fick se några bilder från två olika fester inom loppet av samma vecka.

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/kose-F1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/kose-F2.jpg

jag var fet, orden smakade beskt av sanning och jag insåg att något måste göras direkt !
min sambos föräldrar är aktiva inom viktväktarna och efter att ha läst igenom några foldrar
och räknat lite på hur mycket jag fick/kunde äta per dag gav vi det ändå en ärlig chans ;P

och ja.. säga vad man vill om viktväktarna och POINT-systemet, jag vet att det anses lite
fult att berätta hela sanningen istället för att man bara "tränar och tänker på vad man äter".
just träningen har hela tiden vart min akilleshäl och trots att jag under de kommande 9 veckorna
inte rörde mig mer än att cykla till jobbet och tillbaka varje dag gick jag ner lite mer än planen.
På bilden här under väger jag ungefär 100,3 kilo (nypissad morgonvikt) och allt var på rätt väg !

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/frontDB.jpg

ett par veckor efter mitt första delmål (100-ish kilo) slappnade jag av en helg och bestämde mig
för en ätardag, något som jag bittert ångrar i efterhand.. alla gamla dåliga vanor komm tillbaka och
sakta pekade vågen uppåt igen men inte lika snabbt som tidigare. allt p.g.a dålig självdisciplin så
i slutet av oktober vid v. 43 när jag klev upp på vågen och den visade 107.5 kilo fick det vara nog !

vecka 44 påbörjades en ny viktväktardiet men inte lika agrressivt som tidigare eftersom jag ville
känna att det var okej att äta och kanske fuska lite och fortfarande gå ner i vikt som planerat.
sagt och gjort, ett julbord för två veckor sen förstörde mest men vid invägning hemma i söndags
visade sig resultaten uppenbara igen, 102.9 kg och planen är att bara fortsätta i den riktningen ;P

jag ska gå in lite mer på vad jag har för mål och drömmar när jag vilat upp skrivkrampsfingrarna igen,
det är en "ful" ovana jag har att aldrig sätta punkt och bara fortsätta smattra tangenterna i botten !
lovar att försöka hålla det lite kortare i fortsättningen och uppdatera tråden så ofta jag hinner :)

Nielsen
2008-12-03, 01:59
Välkommen till journal träsket!

Jag önskar dig lycka till.

Litecore
2008-12-08, 13:50
Välkommen till journal träsket!

Jag önskar dig lycka till.
tack så mycket! :)

-

nåväl, idag är det måndag och dags för en första "riktig" uppdatering av min journal !
vi börjar med lite mer stats än mitt tidigare inlägg och fortsätter med schema och mål.
uppdaterar senare ikväll med en måltidsöversikt när jag har käkat middag också ^^

STATS
Ålder: 22 (23 i januari)
Längd: 177 cm
Vikt: ~103 kg

Tidigare träning: jag började spela hockey när jag var ca. 7 år och fortsatte fram till jag
var 17 när jag fick sparken ur laget ;) inte mitt stoltaste ögonblick men såhär i efterhand
inser jag att det kanske var rätt bra ändå, jag fick mycket tid över att ägna åt annat ju..
vid den här tiden var jag i min allra bästa form någonsin och vägde strax över 80kg och var
väl relativt hård men inte speciellt muskulös efter en hel sommars stenhård löpträning.
lägger upp ett par gamla webcambilder som referens, tack till logitech för cp-kvalitén ;P

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/PICTURE_31.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/A04_1.jpg

detta är också anledningen till journalens namn; mitt mål är att vara nere på 80 +/- nåt kg i sommar.
men det är del 2, primärt ska jag ner till 90 nu och stanna kvar där och trappa upp styrketräningen
för att ta dom sista 10 närmare sommaren och förhoppningsvis lagt på mig lite muskler tills dess

-

för att ta reda på hur många POINTS man ska/får äta om dagen finns det en formel som tar hänsyn
till kön, ålder, vikt, aktivitetsnivå och mål med ätandet men jag kan inte den i skallen, det ligger hemma.
jag ska lägga upp den senare ikväll eller imorgon. hur som helst så får jag äta 30 POINTS om dagen ;)

i dagsläget tränar jag inget alls om man inte räknar att cykla till och från jobbet varje dag
(vilket faktiskt räknas som typ -2p i viktväktarvärlden, men jag gör det inte ändå bara.. )
tanken är att jag ska komma igång och börja köra lite löpband på gymet men jag behöver
sätta mig ner och göra ett schema som passar ihop med jobb och övriga fritidsintressen ;P

det sistnämnda i mitt fall är paintball, eller speedball som den lagbaserade tävlingsformen heter !
kom i kontakt med det för första gången runt 2006 men började inte spela själv förens i somras..
under vintern går det inte att lira utomhus p.g.a kylan så kör man s.k reball (gummikulor) innomhus,
och som tur är bor jag i uppsala där kanske sveriges bästa hall finns för tillfället lite utanför city ;P

http://www.paintball.se/forum/showthread.php?t=32177

blanda inte ihop det här med skogspaintball som de flesta har spelat nån gång på en svensexa bara,
det är väldigt annorlunda så jag länkar in en film från youtube som förklara hur det funkar väldigt bra :]

D7BKZ9cj6Kk

Litecore
2009-03-20, 02:58
sammanfattning:

1. jag är sämst på att hålla fan på mig själv (godis).
2. jag är sämst på att gå ner i vikt som jag önskar..
3. jag är jättesämst på att röra på mig (lat hest) :/
4. jag är rätt kass på att uppdatera journalen också

MEN! jag har i alla fall börjat spela innebandy en gång i veckan med ett par kompisar
som spelar korp och dra ballen i gruset och måla mig knallgrön vad jobbigt det är, haha :D
första dagen-efter var en enda lång pina/träningsverk när man skulle sätta sig ner eller
försöka resa sig upp men det kändes jävligt bra ändå - det ska kännas att man rör sig !

igår blev det ingen innebandy av nån anledning så jag fick för mig att gå till
gymmet efter jobbet och försöka flåsa lite liv i kroppen på löpbandet istället !
det gick grymt bra för att inte ha sprungit på "riktigt" sen istiden och jag tror
att morgondagen (idag, när jag vaknat) bjuder på rejält mycket ont i benen.
dock kände jag mig ganska orkeslös eftersom jag inte hade planerat för löpning
utan skulle hinna med att käka middag innan innebandyn. så magen kurrade ikapp
med radioskvalet på F&S och jag fick svårt att andas i 9 sanslösa km/h på bandet ;)

så hur lägger man upp kosten för en sån här dag på bästa sätt, såhär ser det ut i vanliga fall:

8:30 - frukost, havregrynsgröt m. mjölk och nån macka + juice
11:00 - mellanmål, oftast en frukt eller 2 skivor knäckebröd med keso
13:00 el. 14:00 - lunch på jobbet, varierande måltider "husmanskost"
17:00 - mellanmål igen, 2xbanan eller knäckebröd igen.
20:00/21:00-ish - middag, brukar bli sent p.g.a jobb och sambo.

avslutar dagen med en kopp the/te eller juice + frukt igen innan jag går och lägger mig

för dagar när jag ska löpträna, som blir vid 19:30/20:00 så skjuts resten av dagen
framåt och middagen blir ännu senare när jag kommer hem från gymmet helt enkelt.
skulle behöva byta ut 17-målet mot något mer matigt men som samtidigt inte blir en
stor klump i magen så jag får håll senare.. spelar ingen roll om det är fast föda eller
en måltidsdrink som är rätt metod bara jag slipper vara hungrig och kan springa ändå !

nån som har tips eller idéer ? :)