Visa fullständig version : Dricka grädde ?
Tänkte bara höra om det kan vara farligt att dricka för mycket grädde ? :P
Säg att jag blandar 3dl grädde och 4 dl mjölk för att få i sig runt 1300 extra kcal ?
Så länge du inte oroar dig för massiva mängder mättat fett så...
Jag skulle nog leta efter något mera näringsrikt och varierat än att halsa grädde.
Men som sista utväg för en ordentligt underviktig så fine.
Anton Fräs
2008-12-02, 23:17
Det går alldeles utmärkt, om du gör det för att komma upp i kalorier, (vilket jag antar), kan du ju även pröva på att variera dig och ha grädden, eller annan fet produkt, i matlagningen. Fetare såser och liknande.. Dock är ju grädde i sin vanliga form, enligt mig, jäkligt gott det med!
Fredrik_S
2008-12-02, 23:21
Finns flera goda sätta att få i sig grädde. Matlagning tex... bara att hälla på på kötet när du stekt klart och putra lite.
Eller använda istället för mjölk i gröten som Eddie brukar göra.
Ska testa dricka en klunk vänta....
... ja det går också... smakar rätt likt det vita som brukar vara på tårtor
Det här med mättat fett ?
På vilket sätt kan det vara "farligt" ?
Ja jag gör det för att att komma upp i kalorier.
Tycker det är rätt gott o dricka det så om det inte är "farligt" är jag mer än nöjd :)
AmericanDragon
2008-12-02, 23:40
Testade Eddies råd förra veckan och måste säga att det var inte alls dumt!
Testade Eddies råd förra veckan och måste säga att det var inte alls dumt!
Och det är ?
Och det är ?
Ha grädde istället för mjölk i gröten..
Ha grädde istället för mjölk i gröten..
aha såg inte :smash:
Äter inte gröt så dricker nog den istället *popcorn*
AmericanDragon
2008-12-02, 23:53
Och det är ?
Du kan få gissa tre gånger om du vill.
Nu vet jag inte om det var ett råd eller ej, men jag gjorde som Eddie sa han gjorde :)
Du kan få gissa tre gånger om du vill.
Nu vet jag inte om det var ett råd eller ej, men jag gjorde som Eddie sa han gjorde :)
Jag letade som en tok efter nån i tråden som hette Eddie men hittade ingen så jag trodde de va nån big deal tråd jag missat som jag inte orkade leta upp :P
nån som kan svara på det med mättat fett? gratis kcal verkar funka, men vill heller inte bara få fett som lägger sig på magen..då kämpar jag hellre vidare med pastan :P
nån som kan svara på det med mättat fett? gratis kcal verkar funka, men vill heller inte bara få fett som lägger sig på magen..då kämpar jag hellre vidare med pastan :P
Bästa av två världar = Gräddstuvad pasta *drool*
Fredrik_S
2008-12-03, 01:06
Kalori som kalori.. det spelar ingen roll om det är grädde eller pastan som hjälper till att skapa energiöverskottet så länge födan är komplett i övrigt med proteiner och annat.
Eddie Vedder
2008-12-03, 05:58
Gröt med ca 50-60 g vispgrädde är suveränt gott. Ibland ersätter jag yoghurten (mjölk har jag aldrig i vilket fall som helst) och har då kanske 50-60g vispgrädde plus någon skopa proteinpulver i gröten och ibland har jag både yoghurt och vispgrädde.
Men jag har vispgrädde även på ris och på pasta, att dricka det har jag också provat på och det smakar gott även det.:)
I skrivandets stund äter jag faktiskt tonfiskröra gjord på tonfisk i vispgrädde som frukost.:thumbup:
Varför 1 300 kcal extra:confused: Låter som värsta grisbulken. Räcker inte traditionella 500 kcal extra för dig !
Med 1 300 kcal till så spelar det nog ingen roll ifall det är grädde, fett fläsk, majonäs, jordnötter eller pasta du trycker i dig. Du lär höja blodfetterna och sänka insulinkänsligheten med alla alternativen.
Fredrik_S
2008-12-03, 11:24
Varför 1 300 kcal extra:confused: Låter som värsta grisbulken. Räcker inte traditionella 500 kcal extra för dig !
Med 1 300 kcal till så spelar det nog ingen roll ifall det är grädde, fett fläsk, majonäs, jordnötter eller pasta du trycker i dig. Du lär höja blodfetterna och sänka insulinkänsligheten med alla alternativen.
Det framgår inte om han vill ha 1300 kcal extra utöver sin kaloribalans. Han kanske bara vill få i sig 1300 kcal (som hans mjölk+grädde blandning ger) till pga att han har svårt att få i sig ett överskott överhuvud taget.
nä det var inte så jag menade att jag alltid skulle tänka o ligga på 1300 kcal i överskott.
Detta var bara ett alternativ att få i sig de extra kalorierna.
Ska väll ligga på runt 3200 kcal om dagen så ska satsa nu på att ligga på runt 4000 ett tag o se vad som händer, så där är grädden bra om man känner att jag inte kommer upp i 4000 så är det ett bra sätt att få i sig det som fattas.
Fredrik_S
2008-12-03, 12:35
nä det var inte så jag menade att jag alltid skulle tänka o ligga på 1300 kcal i överskott.
Detta var bara ett alternativ att få i sig de extra kalorierna.
Ska väll ligga på runt 3200 kcal om dagen så ska satsa nu på att ligga på runt 4000 ett tag o se vad som händer, så där är grädden bra om man känner att jag inte kommer upp i 4000 så är det ett bra sätt att få i sig det som fattas.
Om det inte påverkar smak alltför mycket kan du kanske testa byta ut 1 dl grädde mot 0,5 dl rapsolja.
Ej sagt att för mycket mättat fett är dåligt(det vet jag inget om) Men rapsolja har en bra sammansättning av de omättade fettsyrorna.
Om det inte påverkar smak alltför mycket kan du kanske testa byta ut 1 dl grädde mot 0,5 dl rapsolja.
Ej sagt att för mycket mättat fett är dåligt(det vet jag inget om) Men rapsolja har en bra sammansättning av de omättade fettsyrorna.
Ska prova det också. Finns kanske risk att magen säger ifrån så det går lite fortare o bli klar när man är på toa ? *rolleyes*
Om du lägger till så mycket fett per dag kan magen mycket väl reagera, lägger du det i samma måltid så är risken ännu större.
Jag skulle snarare öka fettmängden i kosten i kombination med att äta något mer vid varje mål och sen dricka de kalorier som är kvar men då inte enbart från fett och protein.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.