handdator

Visa fullständig version : Varje muskelgrupp en gång i veckan.


pwnyou
2008-12-02, 23:06
Tja.

Jag har tänkt att ändra mitt schema och jag undrar... Ifall jag tränar varje muskelgrupp bara en gång i veckan, är det för lite? Ökar man mindre i styrka då?

Är det bra att köra varje muskelgrupp bara en gång i veckan om man kör tungt eller är det bara skit? Kom gärna med egna teorier.

Ostbågen
2008-12-02, 23:36
Frekvens är viktigare för proteinsyntesen än volym.
Du kan köra hur tungt/hög volym du vill under dina pass, proteinsyntesen kommer bara vara marginellt högre än ett helkroppspass med betydligt lägre volym.
Skillnaden är dock att med helkroppspass kan du köra igenom alla muskler flera gånger i veckan och därmed stimulera de muskelbyggande processerna oftare.

Kreh
2008-12-03, 00:05
För den stora majoriteten gymmare, d.v.s du, så är en <4-split överlägset muskelgruppsplitt.

Jag tror inte att en nybörjare ökar bättre i t ex bic/tri av 10 set i jämförelse med 1-3. Snabbt kan du räkna ut att det är förbannat onödigt att köra en muskelgrupp i taget.

Dessutom behöver nybörjare (du har tränat ett tag men 75kg i bänken är fortfarande en siffra där man kan klassas som nybörjare) öva upp CNS och tekniken. Då kan mer frekventa pass (helkropp/halvkropp) vara befogade. Att låna CNS vara utan stimulans från särskilda övningar i en vecka är inte optimalt om man har som mål att bli bra på vissa övningar. Olympiska tyngdlyftare tränar t ex sina lyft flera gånger i veckan. Det gäller bara att då ge fan i failure och utmattning.

Som Ostbågen skriver, så är även proteinsyntesen begränsad och 10 set bänk kommer inte att ge mer än 5 set (för nybörjare). Att uppreglera den 3 x i veckan är bättre än bara 1. Tränade personer däremot, behöver mer överbelastning och TUT för att öka.

Kör en 3-split (var och ett av passen baserat på 1-2 basövningar och 1-2 isoleringsövningar), halvkroppspass eller helkroppspass.