handdator

Visa fullständig version : Bäst föredatum på burkar som saknar information om öppnad hållbarhet


Fredrik_S
2008-12-02, 21:59
Vissa burkar med salsa ostronsås, currypasta eller Sambal oelek också vidare har flera års hållbarhet, men det gällre ju förståss oöppnad.

Vissa burkar står det "öppnad förpackning ska konsumeras inom 4 dagar och ska förvaras i kylskåp" tex.
Men vissa burkar har ingen sådan information, och hur ska man veta hur länge en sån burk håller oöppnad.

Finns det inga regler för hur man ska datummärka förpackningar som har väldigt mycket kortare hållbarhet när de är öppnade?

Att titta och lukta fungerar ju inte heller på alla typer av bakterier så då vågar man inte ta det som en garanti. (tråkigt att förstöra en hel maträtt för att man blandat i 1 msk currypasta som var aldeles för gammal utan att man visste om det)

LindaS
2008-12-02, 23:04
Så länge innehållet inte är på väg ut ur förpackningen av egen kraft, så är förmodligen det värsta som kan hända att du kräks/motsvarande.

Fredrik_S
2008-12-02, 23:07
Så länge innehållet inte är på väg ut ur förpackningen av egen kraft, så är förmodligen det värsta som kan hända att du kräks/motsvarande.

Det är jag mycket tveksam till att det skulle vara det värsta som kan hända vid matförgiftning.
Tror nog Sverker kan rada upp bra många värre saker som kan ske vid intag av dålig föda.

LindaS
2008-12-02, 23:16
Matförgiftning uppkommer inte av sig själv dock.

Fredrik_S
2008-12-02, 23:26
Matförgiftning uppkommer inte av sig själv dock.

que? blir inte mat gammal av sig själv? eller vad menar du?
Öppnar jag burken så gör jag det i en normal inomhus miljö ej i ett klinsikt rent labb.

Tolkia
2008-12-02, 23:48
Inväntar en kvalificerad gissning från Sverker. Dock skulle jag rekommendera att alltid vara noga med att använda rena skedar etc. när du tar ur en sådan burk, förvara den i kylskåp samt se till att locket är ordentligt stängt. Det minskar åtminstone risken för att där blir en koloni.

Scratch89
2008-12-03, 01:05
Just sådana saker ska det inte vara någon större fara med, så länge du inte har kontaminerat med andra tveksamma livsmedel. Som Tolkia säger; använd separat sked när du ska gräva i burkarna. Pastor har en bra blandning av salt och socker, som båda fungerar konserverande. Oftast, i massproducerade produkter, är det dessutom tillsatt askorbinsyra, samt andra konserveringsmedel.

Fredrik_S
2008-12-03, 01:15
Just sådana saker ska det inte vara någon större fara med, så länge du inte har kontaminerat med andra tveksamma livsmedel. Som Tolkia säger; använd separat sked när du ska gräva i burkarna. Pastor har en bra blandning av salt och socker, som båda fungerar konserverande. Oftast, i massproducerade produkter, är det dessutom tillsatt askorbinsyra, samt andra konserveringsmedel.

Men jag som lekman skulle placer tacosåsen i samma fack och den håller flera år oöppnad men det står att den ska konsumeras inom 3 dagar om den öppnas.
Och i så fall skulle jag även placera sweet and soursås i samma fack som tacosåsen men den håller hur länge som helst när den är öppnad. Ostronsåsen har jag ingen aning om var jag ska placera den, ej heller sambal oelek och ett tiotal andra burkar med olika innehåll.
Det ända gemensamma alla har är att det är flera år kvar tills de går ut men det gällde även tacosåsen oöppnad....

Eddie Vedder
2008-12-03, 06:08
Och i så fall skulle jag även placera sweet and soursås i samma fack som tacosåsen men den håller hur länge som helst när den är öppnad.

Jämför sockerinnehåll i de två produkterna. Sweet Sour har ofta jättemycket socker och mycket socker innebär längre hållbarhet. Samma sak med mycket salt. Och mycket salt är det ju ofta i färdigsåser samt askorbinsyra, citronsyra etc. som Scratch89 nämner.

Greven_2008
2008-12-03, 06:17
[QUOTE=Fredrik_S;3351732]Vissa burkar med salsa ostronsås, currypasta eller Sambal oelek också vidare har flera års hållbarhet, men det gällre ju förståss oöppnad.


sambal tror ja håller länge... dock köpte ja nån skitäcklig sambal på netto som va mera som köttfärssås än t.ex santa marias sambal... den verkade inte va så lång hållbarhetstid på... annars brukar ja ha sambal öppnad i typ 1 månad minst innan den tar slut..

Sverker
2008-12-03, 07:19
Finns det inga regler för hur man ska datummärka förpackningar som har väldigt mycket kortare hållbarhet när de är öppnade?



En tillverkare anger förvaringsanvisning och bäst föredatum ( sista förbrukningsdag ). Följer vi förvaringsanvisningen garanterar tillverkaren hållbarheten på produkten.

Hur snuskigt vi har hemma i vårat kök och kylskåp kan inte tillverkaren veta. Det är alltså en extra tjänst som tillverkaren ger oss med informationen "öppnad förpackning ska konsumeras inom 4 dagar och ska förvaras i kylskåp". Informationen kan vara motiverad ifall förpackningen är stor och inte ätes upp vid ett tillfälle. Följer vi anvisningen så garanterar tillverkaren att maten är säker ytterligare 4 dygn.

Fredrik_S
2008-12-03, 11:18
En tillverkare anger förvaringsanvisning och bäst föredatum ( sista förbrukningsdag ). Följer vi förvaringsanvisningen garanterar tillverkaren hållbarheten på produkten.

Hur snuskigt vi har hemma i vårat kök och kylskåp kan inte tillverkaren veta. Det är alltså en extra tjänst som tillverkaren ger oss med informationen "öppnad förpackning ska konsumeras inom 4 dagar och ska förvaras i kylskåp". Informationen kan vara motiverad ifall förpackningen är stor och inte ätes upp vid ett tillfälle. Följer vi anvisningen så garanterar tillverkaren att maten är säker ytterligare 4 dygn.

Men hur går det ihop med de burkar där bäst föredatumet är flera år framåt i tiden och där det står att öppnad förpackning förvaras i kylskåp.
De kan ju aldrig garantera att produkten håller ända tills bäst-föredatumet efter man öppnat burken även om den förvaras i kylskåpet?

Sverker
2008-12-03, 19:30
Ge mig ett exempel så reder vi ut det. Gärna något som jag själv kan kontrollera i närbutiken hos mig.

snej
2008-12-03, 21:31
Jag har haft en burk rönnbärsgelé öppnad i kylen i över 1 år, smakar likadant nu som när jag öppnade den. Även Samba Olek (eller hur de stavas) har jag haft i mååånga månader öppnade i kylen. Inga som helst problem. Dom flesta bäst-före datum är ju kraftigt underdrivna, ta bara fil och ägg tex, går ju fan att äta i flera veckor efter datumet (iaf ägg) så länge man har det i kylen. Skruva gärna ner tempen till 4-6 grader istället för standard 8 med..

Sverker
2008-12-04, 07:12
Samba Olek. Jag gissar att det är något surt och sött. Konserverad genom syrning och hög halt socker. Händer inte så mycket i burken eftersom inte ens mögel kan växa i det. Troligen är datumet satt eftersom smaken kan förändras och färgen gå mot gråbrun.

Rönnbärsgelé, samma sak här. Finns alltid en viss risk att båda produkterna släpper vatten och ytan kan mögla.

Eddie Vedder
2008-12-04, 07:24
Samba Olek. Jag gissar att det är något surt och sött. Konserverad genom syrning och hög halt socker.

Nej Sambal Oelek är sjukt starkt. Dock mycket salt i och den Sambal Oelek som är vanlgast i affärerna innehåller även citronsyra och/eller askorbinsyra om jag inte minns fel. Jag vet i vilket fall som helst att det är hög salthalt i kombination med konserveringsmedel. Inget socker.

Det är denna jag pratar om:

56703

Den har jag köpt i flera av Örebros butiker så du hittar den vart som helst om du är sugen Sverker.:thumbup:

mariamaria
2008-12-04, 16:07
Underbar tråd.

Detta med hållbarhet på öppnade förpackningar är ju en fråga som kan ge upphov till väldigt frustrerande diskussioner. Själv tycker jag att de flesta livsmedel är rätt bra på att berätta när de inte bör användas längre (till exempel currypasta som börjar mögla efter inte alltför lång tid eller mjölkprodukter som börjar lukta jäst).

Sverker
2008-12-04, 18:24
Uääää...*spy*


Jag hittade råttgiftet i mitt egna kylskåp. Jag var bara tvungen att smaka en sked Sambal Oelek. Gjord på mald chilipeppar, salt, citronsyra och bensoesyra. Burken är märkt 05/12/09.

Det måste vara minst två års hållbarhet på innehållet. Det smakar mycket salt. Jag gissar att det måste vara minst 10 - 12 % salt i produkten. Intre en chans att något vi kallar liv kan trivas i den salta och sura produkten.

snej
2008-12-04, 20:21
Uääää...*spy*


Jag hittade råttgiftet i mitt egna kylskåp. Jag var bara tvungen att smaka en sked Sambal Oelek. Gjord på mald chilipeppar, salt, citronsyra och bensoesyra. Burken är märkt 05/12/09.

Det måste vara minst två års hållbarhet på innehållet. Det smakar mycket salt. Jag gissar att det måste vara minst 10 - 12 % salt i produkten. Intre en chans att något vi kallar liv kan trivas i den salta och sura produkten.


Du har missförstått det här Sverker, du ska inte äta Sambal Oelek ur burken ;)

Seriöst det är min favoritkrydda, sjukt stark och underbar smak. Grejen är ju den att det räcker typ med 1-2 teskedar till 500g köttfärs, så den stora burkvarianten räcker hur länge som helst.

Fredrik_S
2008-12-04, 20:24
Du sa tidigare att en produkt ska hålla tills sitt datum utgång om man följer anvisningarna.

Men jag förstår inte hur det kan vara exakt samma hållbarhet på en oöppnad burk av valfritt diskuterad matvara från denna tråd och en öppnad som förvaras enligt anvisningarn, svalt. Det är så osannolikt att dessa två olika sätt att förvara en matvara ska hamna på exakt samma datum.

Mer sannolikt hade varit tex att en burk sambal oelek håller 3 år oöppnad och 2 år eller 4 år eller vad som helst annat än just exakt 3 år öppnad och svalt.


Finns det regler för att om det måste anges att hållbarheten är betydligt mindre vid öppnad burk eller är det bara en bonus om det står ett sånt datum?

Tolkia
2008-12-04, 22:04
Jag tror inte att det finns krav på att tillverkaren anger hållbarheten för öppnad förpackning. Det blir ju också ganska svårt att göra det när hållbarheten varierar beroende på hur varmt och/eller torrt varan står, om man varit och petat i den med fingrarna eller smutsiga redskap etc. Felaktigt hanterade kan många varor förstöras på nolltid.

Sverker
2008-12-05, 07:03
Hur snuskigt vi har hemma i vårat kök och kylskåp kan inte tillverkaren veta.

Du tillför alltså allt möjligt till livsmedlet så fort du börjar röra i det.
Beroende på vilket livsmedel det är, kan olika matförgiftande baklterier, jäst och mögel som du tillför växa till i antal och bilda gifter.

Ifall det sker en tillväxt eller inte, är beroende av X antal faktorer, pH, vattenaktivtet, salthalt, konserveringsmedel, kondens av vatten, uttorkning osv, osv.
För mig är det uppenbart att Sambal Oelek bevaras tack var lågt ph tillsammans med hög salthalt.