handdator

Visa fullständig version : MAC är jätteseg - vad göra?


_Robbie_
2008-12-02, 21:49
Vi har en gammal burk-MAC som nu blivit otroligt seg. Vad kan man göra för att trimma upp den och bli som ny? Jag är inte intresserad av att köpa något...Kan man göra något i stil med defragmentera eller liknande? Jag har aldrig använt MAC och vet inte hur den funkar alls...

Doctor Snuggles
2008-12-02, 21:53
Om du har os X: Ta bort allt på skrivbordet, och rensa hd:n så att du har åtminstone 10% ledigt på hårddisken. Annars nåt sånt här:
http://lowendmac.com/eubanks/07/0312.html

King Grub
2008-12-02, 21:55
Att regelbundet defragmentera hårddisken är i alla fall en god idé, oavsett vilken dator det handlar om.

MAXX
2008-12-02, 21:59
formatera?

Snobbe
2008-12-02, 22:14
Mitt tips är nog att formatera burken om den är så pass gammal. Har du inte något specielt viktigt och bara massa gamla program som skräpar så är det nog det minst tidskrävande iaf. Dock om du vill behålla den som den e så är väl defrag och rensning av allt som du inte behöver ett tips.

rememberence
2008-12-02, 22:28
Att regelbundet defragmentera hårddisken är i alla fall en god idé, oavsett vilken dator det handlar om.

Även om det handlar om ett journaliserande filsystem som faktiskt inte fragmenteras? ;)

Squirrel
2008-12-02, 23:32
Även om det handlar om ett journaliserande filsystem som faktiskt inte fragmenteras? ;)
Journalen har väl ingenting med fragmentering att göra? Men det finns ju filsystem som minimerar fragmentering automatiskt.

Baan
2008-12-03, 00:29
Även om det handlar om ett journaliserande filsystem som faktiskt inte fragmenteras? ;)

Det motverkar fragmentering, det tar inte bort det helt. Edit: Eller som Sniggel säger är det inte journalen som gör det, men väl lite annat i t.ex. ext4, men det är inget som är 100%-igt direkt.

Om man ska ta ett exempel då det vore en dålig rekommendation - om jag kommer ihåg rätt - så förkortas livslängden på ssd-diskar (som få har antar jag) så pass att tillverkarna avråder från defragmentering.

rememberence
2008-12-03, 06:23
Det motverkar fragmentering, det tar inte bort det helt. Edit: Eller som Sniggel säger är det inte journalen som gör det, men väl lite annat i t.ex. ext4, men det är inget som är 100%-igt direkt.

Om man ska ta ett exempel då det vore en dålig rekommendation - om jag kommer ihåg rätt - så förkortas livslängden på ssd-diskar (som få har antar jag) så pass att tillverkarna avråder från defragmentering.

Nu tänkte jag inte/använder jag inte EXT4. :Virro
Det tar inte bort det helt, men hjälper till mycket, och som i XFS fall så finns det andra "mekanismer" som också hjälper till. Det finns ingen anledning till att fragmentera det filsystemet, vinsten övervägs kraftigt av nackdelarna, såpass lite fragmenteras det.

EDIT: Spelar ingen roll heller, vi snackar ju MAC....

_Robbie_
2008-12-03, 18:35
Nu hänger jag inte med... Ska jag defragmentera eller ej?

Baan
2008-12-03, 18:42
Nu hänger jag inte med... Ska jag defragmentera eller ej?

Ja!!!1111

z_bumbi
2008-12-03, 18:42
Nu hänger jag inte med... Ska jag defragmentera eller ej?

Först kontrollerar du att det finns backup på allt du vill ha kvar, sen kontrollerar du det en gång till. Nu kan du utföra det som mac-typerna bestämmer sig för är den bästa åtgärden, de ska bara diskutera filtabeller etc ett tag innan de kommer fram till något.
En gissning är också att det är en fördel om de vet mer om datorn då åtgärderna kanske varierar.

Pdaddy
2008-12-03, 19:15
Kasta :D
Köp en ny iMac 24 tums 3.06 duocore :D..
Ja skall nog slå till på en sneek 2.8'a , börjar lacka ur på PC'n som är 6 månader och Windows i stora drag.
Har en macbook via jobbet som supportmaskin förutom min vanliga laptop, var riktigt anti mac förut, men nu har vinden vänt :D

Pd