handdator

Visa fullständig version : Illustrerad vetenskap vs. Allt om vetenskap


Windstalker
2008-12-02, 19:23
Har sökt men hittar ingen liknande frågeställning, så testar att göra en här.
Om man prenumererar på en av dessa, är det då onödigt att prenumerera på den andra? (Är dom väldigt lika eller olika m.a.o?)
Om dom nu är väldigt lika, vilken är i sådana fall "bäst"?(definera begreppet bäst som ni vill, men förklara gärna) Vad är skillnaden på dom? (om det nu finns någon stor sådan).

/Wind

Jens.Andersson
2008-12-02, 19:29
Jag har inte prenumererat på den men jag tycker Forskning och Framsteg http://fof.se/ är mer intressant eftersom de inte brukar ha "Så här skulle det se ut om vi kom från Jupiter!" eller "Pippi Långstrump - sanning eller myt?". De håller sig inom ganska realistiska ramar. Sno en hos tandläkaren och kolla först.

egge
2008-12-02, 19:29
Läste ett par nummer av Allt om Vetenskap på mitt förra jobb och jag höll på avlida pga alla felstavningar och kassa meningsuppbyggnader. Och nej, jag säger inte att jag är bättre men är man journalist ska man fan kunna skriva korrekt svenska.

Pretender
2008-12-02, 20:17
Jag har inte prenumererat på den men jag tycker Forskning och Framsteg http://fof.se/ är mer intressant eftersom de inte brukar ha "Så här skulle det se ut om vi kom från Jupiter!" eller "Pippi Långstrump - sanning eller myt?". De håller sig inom ganska realistiska ramar. Sno en hos tandläkaren och kolla först.

Håller med ovanstående, FoF är klart mer givande.

ceejay
2008-12-02, 21:03
Tycker illustrerad vetenskap alltid brukar vara så intressant att läsa!

Eddie Vedder
2008-12-02, 21:24
Jag har inte prenumererat på den men jag tycker Forskning och Framsteg http://fof.se/ är mer intressant eftersom de inte brukar ha "Så här skulle det se ut om vi kom från Jupiter!" eller "Pippi Långstrump - sanning eller myt?". De håller sig inom ganska realistiska ramar. Sno en hos tandläkaren och kolla först.

Håller med ovanstående, FoF är klart mer givande.

Även jag håller med dessa två herrar!:thumbup:

Nu har jag inte prenumererat på någon av nämnda tidningar men jag har läst i tillräcklig utsträckning för att definitivt ha kunnat bilda mig en uppfattning och då tycker jag att Forskning och Framsteg är bäst av de tre.

Sparven från Minsk
2008-12-02, 21:58
Har köpt Illustrerad vetenskap i en herrans massa år och jag tycker då den är väldigt bra. Har testat allt om vetenskap, men den har sämre artiklar och är lite sämre skriven.

Windstalker
2008-12-02, 23:23
Tack för alla svar!

Prenumererar i dagsläget på Illustrerad Vetenskap, så tänkte om det var någon idé att även slänga iväg en pren. på Allt om vetenskap eller om de i stort sett är likadana artiklar, men då de flesta av er inte har gillat AoV så tror jag att jag struntar i det.
Hur är det med FoF, är det någon idé att prenumerera på både FoF OCH Ill. vet.? Eller är det artiklar om samma saker, fast olika skrivet?

/Wind

Racso
2008-12-02, 23:57
Det är ofta faktafel och väldigt fantasifulla spekulationer i Illvet. AoV kan jag inte uttala mig om, men FoF är vetenskaplig dock kanske lite svårläst för lekman.

Håller mig själv till FoF som håller hög standard för att vara en populärvetenskaplig tidskrift.

heltborta_
2008-12-03, 05:51
Jag kan inte uttala mig om Allt om Vetenskap, men jag är nöjd med IV, ibland får man någon fin gratis premie i form av böcker och annat, och efter ett år som prenumerant fick jag även en sänkning på 10kr per nummer.