handdator

Visa fullständig version : Vegetarism + Träning = Sant?


TruthSeeker
2008-12-02, 19:15
Har alltid funderat över att bli vegetarian, men hur påverkar det min träning då jag kör löpning varannan dag och gym varannan dag? Är det hållbart eller bara dumt?
Och hur fungerar dieten bara grönsaker och kött tillsammans med träning? Prestationsnedsänkande?

Eddie Vedder
2008-12-02, 19:21
Vegetarianism och träning är inga problem i sig, ju mer du plockar bort ur kosten desto större krav ställs dock på kunskap. Är du lakto-ovo vegetarian blir det betydligt lättare än om du är helvegan t.ex. Om mjölkprodukter och ägg ingår är ju t.ex. proteinet inte minsta problematiskt och lite svårare blir det med t.ex. D-vitamin och järn jämfört med en kost där fisk och kött ingår.

Att bara äta grönsaker och kött går ju också men där riskerar du nog att få i dig lite för energisnål mat och eventuellt en lite för kolhydratsnål kost för att prestera bra. Men in med lite potatis, andra rotfrukter och baljväxter så är det plötsligt en utmärkt kost för träning även det.:)

Det enda som INTE går ihop är om du vill kombinera vegetarianism med en kost bestående av kött och grönsaker, där skiter det sig.:D

thomast
2008-12-02, 19:33
Jag är lakto-ovo-vegetarian och har varit det i över 1 ½ år. För mig har det fungerat väldigt bra i kombination med styrkelyft/styrketräning och lite sporadisk konditionsträning (med inriktning på välmående framför superkondition). Det enda problemet är att hela mitt proteinintag består av mjölk, ägg och soja vilket nog kan bli lite långrandigt i det långa loppet och dessutom dyrt då jag är laktosintolerant (16-20 kr/l mjölk).

På en strikt vegetarisk (uteslutande av alla animalier) går det givetvis att blir större, starkare och snabbare men det kommer kräva kunskap och vilja från individen som ger sig in på det. Det finns flera forum dedikerade för veganer/vegetarianer på nätet, bl.a. http://veganfitness.net/ , där det disskuteras konditions- och styrketräning för veggosar.

Ironwoman
2008-12-03, 16:15
Jag blev vegetarian (lakto, ovo) för drygt 10 år sedan och nästan-vegan (vegan hemma, vegetarian då jag är bortbjuden/äter ute, vilket är sällan) för snart 6 år sedan.

Första halvåret som vegetarian blev min form sämre, men det var pga att jag inte hade tillräcklig kunskap om närningslära. Efter det har jag inte upplevt att kosten på något sätt hindrat min idrott, snarare tvärt om.

Tar nu inga tillskott och mår bra och träningen fungerar bra. Dock använder jag berikade produkter, (b12 ett måste, D är det bra om det finns med)

Då kör jag bara kondition, men i hög mängd.

z_bumbi
2008-12-03, 16:58
Det enda problemet är att hela mitt proteinintag består av mjölk, ägg och soja vilket nog kan bli lite långrandigt i det långa loppet och dessutom dyrt då jag är laktosintolerant (16-20 kr/l mjölk).

Även om jag antar att du vet det så finns det ärtprotein och även vanliga bönor blir ganska bra om du kombinerar med mejeriprodukter. Ostgratinerad bönlåda t ex så slipper du även laktos (vällagrad ost har nästan noll i laktoshalt)

thomast
2008-12-04, 00:13
Även om jag antar att du vet det så finns det ärtprotein och även vanliga bönor blir ganska bra om du kombinerar med mejeriprodukter. Ostgratinerad bönlåda t ex så slipper du även laktos (vällagrad ost har nästan noll i laktoshalt)

Jag är inte så förtjust i bönor och det begränsar ju såklart mina proteinkällor. Äter inte heller ostlöpe så det är svårt att få tag på ost. Det finns men de är ofta dyra och det är ett väldigt begränsat utbud.

mariamaria
2008-12-04, 16:23
Jag är inte så förtjust i bönor och det begränsar ju såklart mina proteinkällor. Äter inte heller ostlöpe så det är svårt att få tag på ost. Det finns men de är ofta dyra och det är ett väldigt begränsat utbud.
Ett tips på en billigare ost med vegetabilisk ystenzym är ica:s egen ost med låg fetthalt.

thomast
2008-12-04, 16:46
Ett tips på en billigare ost med vegetabilisk ystenzym är ica:s egen ost med låg fetthalt.

Tack för tipset! Jag fick faktiskt samma tips för någon vecka sedan men hittade tyvärr inte osten på ICA. Ska jag vara ärlig har jag helt glömt bort det... Ska kolla upp den igen! Det hade varit guld med billig ost som går att äta. Tack igen.:thumbup: