handdator

Visa fullständig version : Hjälp med lite självinsikt!


aelgen
2008-12-02, 19:05
Tjenare!

Nu behöver jag lite hjälp för mina ögon räcker inte till längre, samt finns en risk att tjejen ljuger för att vara snäll.

Storyn so far:
November 2007 94kg fett vikt. är 22 år gammal och 182cm lång. Började här spontan träna men ändrade inget i kost.

Februari 2008 började kolla lite mer vad jag käkade och började träna 5 dagar i veckan styrka och kondition.

April - börjar deffa på riktigt och räknar kcal.
Maj - väger 84kg och ser tydlig skillnad från när jag började
sommaren tränar jag lite sporadiskt och har inte stenkoll på vad jag äter

September - väger runt 85kg och börjar med riktigt kontrollerad deff med vägande av allt jag äter.

10 Nov - väger 80-81 kg Ser tydliga skillnader mellan Maj och nu samt mycket starkare.

2 Dec - väger nu 78 kg men tycker jag ser likadan ut som 10 nov. Drog ner ytterligare på kcal intaget runt den 22 november för en sista "spurt" inför jul, så jag har käkat typ 2100-2200 träningsdagar och 1800-1900 vilodagar. Detta har lett till att jag oroar mig för att de sista 2 kilona jag förlorat är mer muskelmassa än fett. Tycker dock att musklerna ser liknande ut jämfört med korten i november.

Här är bilderna, tagna för några minuter sedan:
http://i37.tinypic.com/65tmpk.jpg

http://i36.tinypic.com/t62w5f.jpg

http://i34.tinypic.com/2558k6p.jpg
(lite taskig hållning på profil kortet)

Frågor: Ser jag tjock ut för er? Jag tycker fortfarande det, mestadels mina 'love handles' som är grymt envisa.
Ska vid jul ta ledigt från deffen i 2-3 veckor men ändå inte vräka i mig mat. Bör jag sen i januari fortsätta deffa tills jag är helt nöjd, Eller bör jag försiktigt bulka (200-300 kcal över förbrukning) i 2 månader eller så för att sedan deffa bort det sista?

Målet är självfallet beach 2009 :hbang:

Blev lite långt, men hade uppskattat all insikt ni kan ge!
Tack!!

Kräket
2008-12-02, 19:15
Frågor: Ser jag tjock ut för er? Jag tycker fortfarande det, mestadels mina 'love handles' som är grymt envisa.
Ska vid jul ta ledigt från deffen i 2-3 veckor men ändå inte vräka i mig mat. Bör jag sen i januari fortsätta deffa tills jag är helt nöjd, Eller bör jag försiktigt bulka (200-300 kcal över förbrukning) i 2 månader eller så för att sedan deffa bort det sista?

Målet är självfallet beach 2009 :hbang:

Blev lite långt, men hade uppskattat all insikt ni kan ge!
Tack!!

Nej jag tycker inte du är för tjock. Tycker det ser ut som du har en normal kropp (normal då vi går utanför Kolozzeums normer).

Jag tror du behöver börja bygga nu. Att fortsätta deffa kommer inte ge annat än att du ser mager och klen ut. Sen tycker jag du ska skippa beach -09 och satsa mer långsiktigt. Detta innebär inte att du ska bli tjock. Snarare att du ska hitta en lagom takt där du märker styrkeökningar och (förhoppningsvis) muskulär utveckling.

Bästa rådet som poppar upp i mitt huvud är att revidera dina planer med fokus på långsiktighet. Tror många är alldeles för kortsiktiga, vilket får till konsekvens att det varken "blir hackat eller malet" s.a.s.

forslund
2008-12-02, 19:17
Frågor: Ser jag tjock ut för er? Jag tycker fortfarande det, mestadels mina 'love handles' som är grymt envisa.

Absolut inte. Du är inte tjock, inte fet, inte ens mullig. Du ser helt normal ut.


Ska vid jul ta ledigt från deffen i 2-3 veckor men ändå inte vräka i mig mat. Bör jag sen i januari fortsätta deffa tills jag är helt nöjd, Eller bör jag försiktigt bulka (200-300 kcal över förbrukning) i 2 månader eller så för att sedan deffa bort det sista?

Först och främst bör du arbeta med dina tankar som du har. Tycker du själv att du är fet nu, klarar du av en viktuppgång? Risken finns ju annars att du börjar bulka och efter 3 kilo tycker att du är fet och börjar deffa igen. Tänk igenom ditt beslut och låt ingen annan göra det åt dig.

Hur som helst starkt jobbat med viktnedgången hittills och lycka till med vad du nu beslutar. :thumbup:

Yankeee
2008-12-02, 19:17
Tjock är du definitivt inte.

aelgen
2008-12-02, 19:42
Tack för kommentarerna! Var ju kul att höra att det bara är jag som är löjlig. Känns jävligt skönt att höra!

Målet till sommaren är inte att bli 'ripped' med sex pack och hela kittet. Nöjer mig med att se bra ut i badbyxor för första gången på många år! Sen har jag ju långsiktiga mål att succesivt bygga om min kropp och bli stenhård! :D Detta är jag full medveten om tar lång tid, men jag har inga planer att sluta träna på länge!

Tänker som sagt inte tok bulka på något sätt, räkna kalorier stör mig inte alls så kommer nog göra det i början av bulken också. Jag kommer absolut kunna hantera att jag går upp på vågen igen eftersom jag vet att det kommer muskler tillsammans med fettet denna gång! När jag sen deffar den gången kommer jag vara mer försiktig för att behålla så mkt massa som möjligt och låta det ta lite mer tid.

Tom Jr
2008-12-02, 20:02
Tycker inte du ska varken bulka eller deffa.
Träna hårt, variera kondition med styrketräning, se till att träna hårt och se till att få i dig mycket näringsriktig och nyttig mat.

För övrigt är du inte alls i närheten av tjock.

Lycka till.

calleballe123
2008-12-02, 20:12
Hur mycket vikt går du ner i veckan? Du är ju inte tjock längre så gå inte ner för snabbt. Tycker du ligger på för lite kalorier per dag, men du kanske inte rör dig så mycket?

aelgen
2008-12-02, 20:25
jag styrketränar 3 ggr i veckan, ca 8 övningar med 3-4 set 6-8 reps per övning. Sen kondition 2 ggr i veckan, 30-40 minuter bestående av springa, cykla, eller simma. Avslutar även ibland styrkepassen med 10-15 min HIIT.

Tänkte försöka ligga runt min förbrukningsnivå i några veckor efter jul för att se vad det ger. Behöver ju mest fasta till kroppen jag har. Dock irriterar mig min 'valkar' eller 'love handles' mig något grymt, men får väl leva med dem ett tag till.

Går väl ner mellan 0,5 och 1kg i veckan.

Elfsberg
2008-12-02, 21:17
En normal människa skulle aldrig kalla dig för tjock.

Större bröst och något större axlar skulle få dig att se väldigt mycket mer trimmad ut.

aelgen
2008-12-02, 21:24
fan va gött det känns att höra. Har vart små tjock hela min uppväxt så att äntligen höra "inte tjock" istället för "tjockis" känns jäävligt bra :D

Vad tror ni, ligga på "maintenance" nivå i några veckor och köra på hårt eller käka lite mer än "maintenance"?
Sen den eviga frågan: bör jag öka reps antal lite? Kör som nu mellan 6-8 reps, är det bättre för "toning" att köra typ 8-10?

Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

HåkanAd
2008-12-02, 21:37
Tjock, absolut inte. Helt normalt.

Kräket
2008-12-02, 21:38
Vad tror ni, ligga på "maintenance" nivå i några veckor och köra på hårt eller käka lite mer än "maintenance"?

Gör det du känner för. Min personliga åsikt är att man inte bör göra för stor "grej" av att bulka/dieta.

Själv äter jag i stort sett samma saker, oavsett om jag strävar efter att öka i vikt eller minska. Skillnaden är bara att jag äter lite mer när jag strävar efter att öka.


Sen den eviga frågan: bör jag öka reps antal lite? Kör som nu mellan 6-8 reps, är det bättre för "toning" att köra typ 8-10?

Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Eviga Frågan möter det Eviga Svaret; Gör det som känns bäst. Sen motsäger detta inte att du varierar dig.

creperiet
2008-12-02, 22:30
jag styrketränar 3 ggr i veckan, ca 8 övningar med 3-4 set 6-8 reps per övning. Sen kondition 2 ggr i veckan, 30-40 minuter bestående av springa, cykla, eller simma. Avslutar även ibland styrkepassen med 10-15 min HIIT.

Tänkte försöka ligga runt min förbrukningsnivå i några veckor efter jul för att se vad det ger. Behöver ju mest fasta till kroppen jag har. Dock irriterar mig min 'valkar' eller 'love handles' mig något grymt, men får väl leva med dem ett tag till.

Går väl ner mellan 0,5 och 1kg i veckan.

Återkommande fras: Träna tungt och regelbundet och ät bra mat. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid bulk/diet i ditt läge, bara köra hårt med bra tränings- och kostvanor. "Utbytet" eller "tillfastningen" kommer även om du ligger på kaloribalans, det är bara så att säga en tidsfunktion.

Gör du allt perfekt fram till '09 kommer du ändå inte vara i närheten av var du är '10. Men du kommer ändå vara ljusår framför där du startade.

aelgen
2008-12-02, 22:47
Kräket: tack, det låter som ett sunt sätt att leva, kan ju inte räkna kalorier hela livet!

Creperiet: tack för en bra insikt. Så länge det är märkbar skillnad från 08' nästa sommar så är jag nöjd! 10' Får bli det riktiga "woow" året :D

Keep it coming, Jätte bra grejer hittils!

ceejay
2008-12-02, 22:49
Tycker du ska börja bygga nu jag med. Vidare deff tror inte jag skulle bli bra eftersom jag tycker du saknar muskelmassa för att det ska kunna bli bra.

därför säger jag att du ska börja äta mer och träna mer innan deff :D