handdator

Visa fullständig version : Blodsprängda ögon


henk4n
2008-12-02, 17:50
Tjeena!
Har sedan en längre tid hadr problem med ögonen, de är konstant rödsprängda fast jag sover 8 timmar per natt. Har varit på vårdcentralen och fick ett par ögondroppar utskrivna men fick ingen förbättring. De tog även ett bakterieprov, men var inget sådant. Så har bokat tid hos en ögonläkare, lär bli av om ca 6 veckor (har ställt mig i kö). Men det kanske finns någon här som har lite tips hur jag ska få borta detta, det är sååå fult :(

MvH

Traenarn
2008-12-02, 18:54
Tjeena!
Har sedan en längre tid hadr problem med ögonen, de är konstant rödsprängda fast jag sover 8 timmar per natt. Har varit på vårdcentralen och fick ett par ögondroppar utskrivna men fick ingen förbättring. De tog även ett bakterieprov, men var inget sådant. Så har bokat tid hos en ögonläkare, lär bli av om ca 6 veckor (har ställt mig i kö). Men det kanske finns någon här som har lite tips hur jag ska få borta detta, det är sååå fult :(

MvH

Allergi?

henk4n
2008-12-02, 20:02
nej, det är de inte.. tagit prover för de också. Detta är skumt

G_lund
2008-12-02, 21:09
mina ögon blir så om jag e trött o sitter framför data skärmen...
när jag är riktigt trött så spänner jag ögonen/ögonbrynen o typ glömmer av att blinka..
då kan man vara rödsprängd ett bra tag efteråt... brukar dock försvinna efter en nattssömn

omnibus
2008-12-02, 21:26
Får röda ögon när jag spelar tv-spel, jag har inte tid att blinka ;)

knackwursten
2008-12-02, 22:33
Testa att spraya nässpray i ögonen. (En dusch i varje öga.) Blir hur klara och vita som helst!

Alexton
2008-12-02, 22:55
mm nässprey är det som gäller. Gammalt trick som vännerna brukar använda för att komma in på klubbar.

n1tro
2008-12-02, 23:39
har du högt blodtryck?

Tolkia
2008-12-02, 23:44
Med tanke på hur nyttigt långvarigt bruk av nässpray är för nässlemhinnan, som den ändå är avsedd för, skulle jag inte spruta den i ögonen.

Mina tankar går också i riktningen många timmar framför skärmen. Samt eventuella miljöfaktorer, ventilation etc.

jaaaaag
2008-12-02, 23:46
Hur kan man ens komma på idén att spruta NÄSspray i ögonen? Vilt.

OT: använder du linser?

JG_81
2008-12-02, 23:54
Tjeena!
Har sedan en längre tid hadr problem med ögonen, de är konstant rödsprängda fast jag sover 8 timmar per natt. Har varit på vårdcentralen och fick ett par ögondroppar utskrivna men fick ingen förbättring. De tog även ett bakterieprov, men var inget sådant. Så har bokat tid hos en ögonläkare, lär bli av om ca 6 veckor (har ställt mig i kö). Men det kanske finns någon här som har lite tips hur jag ska få borta detta, det är sååå fult :(

MvH

Använder du kontaktlinser? Rödsprängda ögon kan bland annat bero på virus, bakterier eller en inflammation (alternativt irritation av något ämne). Hade själv problem för några år sedan. Ögonläkaren konstaterade att det var en inflammation, och efter att ha använt ögondroppar i några dagar försvann det nästan helt.

Rätta mig gärna om jag har fel, men inflammationer brukar väl innebära att ögonen är torra, medan virus gör att de rinner och bakterier att de varar? Om du använder linser kan även överkänslighet mot vissa linsvätskor vara problemet. Har själv råkat ut för det, och då är det bara att byta märke.

shadowfire
2008-12-02, 23:55
o det var inte ögoninflammation? been there, done that, blev inte av med rödögdheten trots importerade "förbjudna" clear eyes-droppar. Fick ha solbrillor i 2v.

Tolkia
2008-12-02, 23:56
Linser med för mycket kurvatur kan också irritera ögat (det borde dock inte vara ett problem om du kollas hos optiker någorlunda regelbundet, inte med nutidens linser i alla fall).

henk4n
2008-12-03, 11:47
Använder inga linser :( Shadowfire, hur blev du av med dina blodsprängda ögon då? Ringde till ögonläkaren, de hade inte fått min remiss än men hon som jag pratade med snackade om att de skulle kunna ta 5-6 månader innan man fick tid. Om det är så pass så ringer jag till något privatsjukhus, för tänker fan inte vänta i ett halvår :P Folk går fram till mig ibland o frågar om jag röker på haha och en gång var det en polis som gjorde det :Virro

picko
2008-12-03, 14:31
Cleareyes är lösningen för dig.

Säljs dock inte i sverige men går att ragga upp lätt om du vet vad google är.

Tolkia
2008-12-03, 15:51
Cleareyes är lösningen för dig.
Inte om han är intresserad av att få bort ögonirritationen.

jakke
2008-12-03, 15:57
Har du testat att köpa ögonskölj på apoteket för att skölja morgon och kväll en vecka?

shadowfire
2008-12-03, 16:31
Använder inga linser :( Shadowfire, hur blev du av med dina blodsprängda ögon då? Ringde till ögonläkaren, de hade inte fått min remiss än men hon som jag pratade med snackade om att de skulle kunna ta 5-6 månader innan man fick tid. Om det är så pass så ringer jag till något privatsjukhus, för tänker fan inte vänta i ett halvår :P Folk går fram till mig ibland o frågar om jag röker på haha och en gång var det en polis som gjorde det :Virro

Jag fick några ögondroppar på recept av en läkare bara, sedan gav jag fan i alkohol o annat o vilade som jag skulle. Tog väl 14 dgr innan det försvann helt. Gick med solbrillor på för övrigt.

Torwald
2008-12-03, 16:32
Jag har sedan jag var liten haft problem med att jag väldigt lätt får torra, irriterade och röda ögon. Jag har testat mig för varenda allergi läkarna kunde komma på, och funnit att jag haft en och annan mildare (som dock inte kunde förklara mina röda ögon), och jag har testat hur många sorters ögondroppar som helst, inklusive receptbelagda. Medicinen jag fick fungerar "bra" när rödheten beror på allergi men är värdelös annars.

Jag har fortfarande inte hittat något som hjälper, och mina ögon berättar verkligen med en gång om det är förr torr luft, om jag har druckit dåligt, sovit dåligt, suttit vid datorn, läst eller bara haft otur.

-C-
2008-12-05, 23:18
För 1 år sen var det en läkare på jobbet som tipsade mig om att man kunde ta Nezeril näsdroppar i ögonen. Ja ni läste rätt, NÄSDROPPAR I ÖGONEN, av märket Nezeril. Sen den dagen jag provade det har jag alltid kört med det när jag fått röda ögon.
Näsdropparna drar ihop blodkärlen och ögonen blir vita.
Engångspipetter is teh shit :)

grunt_grunt
2008-12-06, 02:42
Om du röker på konstant så kan du testa att ha uppehåll och se vad som händer.

Manta
2008-12-06, 02:48
Om du röker på konstant så kan du testa att ha uppehåll och se vad som händer.

Tror du verkligen att han skulle fråga varför han har blodsprängda ögon om han röker på konstant?

henk4n
2008-12-06, 11:54
Jag har fått tid hos ögonläkaren nu den 16:e december. Ska fråga om de där med näsdroppar Nezeril ;) Lite mer än en vecka med knarkar ögon, men sen no more!! (får man hoppas)

raZmus
2008-12-07, 00:40
http://cleareyes.nu/

CiCoro
2008-12-07, 01:01
Cleareyes är lösningen för dig.

Säljs dock inte i sverige men går att ragga upp lätt om du vet vad google är.

Sant, cleareyes funkar direkt! Men jag brukar se att min kompis sprutar något i ögonen för att få de vita och det funkar alltid, tror faktiskt som någon nämnde att det e nässprej .. eller?