handdator

Visa fullständig version : Träning vid snuva (läs: ej feber)


yamatomoman
2008-12-02, 15:03
Har gått och dragit på mig någon liten förkylning eller liknande där symptomen är rinnande näsborrar (när jag vaknar, känner mig mer eller mindre frisk ~4 timmar efter) och någon gång om dagen lite spontanhosta sådär ;)

Jag tänker inte träna förren jag känner mig "helt" frisk igen, men jag skulle gärna vilja veta under vilka omständigheter man inte ska träna, när man har lunginflamation eller feber vet jag att man ska hålla sig undan, men i övrigt?

Ants
2008-12-02, 15:06
När du har ont i halsen (Alltså ett virus i kroppen) då det kan sprida sig till hjärtat.

Fredriiik
2008-12-02, 15:07
Vid halsont ska du inte heller träna. Men egentligen inte alls när du känner dig sjuk.
Låt kroppen ta hand om infektionen(eller va de nu är) så blir du snabbare frisk :)

actiwe
2008-12-02, 15:08
tror inte nån tänker tanken på att träna när man har lunginflammation ens :P

iaf, vid halsont ska man icke träna

yamatomoman
2008-12-02, 18:42
tror inte nån tänker tanken på att träna när man har lunginflammation ens :P

iaf, vid halsont ska man icke träna
Haha, nej min hjärna spelade nog ett spratt på mig, tänkte nog på att man kunde få lung(?)inflamation om man tränar när man är förkyld eller hur det nu var :smash:

BigBuck
2008-12-02, 20:46
När du har ont i halsen (Alltså ett virus i kroppen) då det kan sprida sig till hjärtat.

Det där är alltför bond-förenklat.
Du kan vara ganska symtomfri halsmässigt, men ändå trilla av pinn p g a pericardit, myocardit och flera andra mindre önskvärda hjärtåkommer med -it suffix.

Har själv legat där på britsen med färsktaget CRP och EKG uppkopplat

Och varför skriver jag nu något sådant här och väcker oro?
Jo kort sagt: stanna hemma och chilla om du är eller nyligen var sjuk.
Lär känna din kropp.

Jag är mer eller mindre snuvig as a muthaf*cka för jämnan, men efter 2-3 år känner jag mitt normaltillstånd hyfsat.

capture
2008-12-02, 21:00
Jag brukar träna om jag är lite förkyld. Om det är värre än så så är det no no för min del. Har tränat någon gång när det har varit värre än en liten förkylning och det tänker jag inte göra igen.

actiwe
2008-12-02, 21:05
Haha, nej min hjärna spelade nog ett spratt på mig, tänkte nog på att man kunde få lung(?)inflamation om man tränar när man är förkyld eller hur det nu var :smash:

jag har hört något liknande.. att man kan förvärra deyt

BigBuck
2008-12-02, 22:04
jag har hört något liknande.. att man kan förvärra deyt

Tja, teoretiskt sett borde det inte vara omöjligt.

Hela grejen med att inte träna vid förkylning - speciellt med halssymtom - är väl, grovt förenklat, att den skit du har i näs- och munhåla inte ska skramla ner i vare sig lungorna eller vidare till hjärtmuskulaturen.