handdator

Visa fullständig version : CSN-lån: leverage?


Bahir
2008-12-02, 08:04
Tjena,

jag har en fundering som jag gärna vill ha lite andra synvinkar om:

I nuläget pluggar jag utomlands, och kan således ta fullt CSN-lån, och får då de betalningarna per termin, i en klumpsumma i början av terminen. För år 2008 var räntan på ett CSN-lån 2,1 %. Jag har inte hittat några siffor på räntan för 2009, men räntehistoriken tyder på att den kommer att fortsätta vara låg (dock vet jag inte ifall finanskrisen påverkar).

Hursomhelst, jag har även ett sparkonto där jag årsräntan är 5,25 %, och ca 3,47 % efter skatt, räknat med 33 % skatt. Räntan är rörlig.

Min fråga är: finns det några motargument för att ta ett maxlån från CSN, och sätta pengarna på sparkontot? Med de räntor jag nämnt så blir 5,25-3,47=1,78. Alltså tjänar jag 1,78 % i ränta på de pengar jag kan låna från CSN. Med andra ord kan jag helt enkelt tjäna pengar på att låna pengar. Är det något här jag inte har tänkt på? Enligt mina tankegångar behöver jag inte räkna med inflationen, eftersom det inte sätts i spel förrän jag använder pengar till något annat än att betala av lånet.

Självklart kommer jag ju använda en del av pengarna till studierna, men jag räknar med att en del blir över, och de är de pengarna jag sparar och kan tjäna pengar på.

Synpunkter?

Mental
2008-12-02, 08:07
Se till att kontot du spar på omfattas av en insättningsgaranti bara. Så att du inte lånat pengar som försvinner.

Bahir
2008-12-02, 08:18
Självklart. Det är det.

Shakemynuts
2008-12-02, 09:53
Jag ser ingen anledning till att du inte skulle få det.
Det är ju faktiskt dina pengar, tills du ska betala tillbaka dom. Under den tiden är det ju ditt ansvar.

Bahir
2008-12-02, 10:18
Jag ser ingen anledning till att du inte skulle få det.
Det är ju faktiskt dina pengar, tills du ska betala tillbaka dom. Under den tiden är det ju ditt ansvar.

Det handlar inte om ifall jag kan få lånet eller inte, utan mer om det är vettigt och lönsamt att ta det (och lägga pengarna på ett sparkonto).

Shakemynuts
2008-12-02, 10:40
Det handlar inte om ifall jag kan få lånet eller inte, utan mer om det är vettigt och lönsamt att ta det (och lägga pengarna på ett sparkonto).

Jag sa inget om att du får lånet eller inte. Det har du väl redan så som jag förstod ditt första inlägg.
Jag menade att du borde få lägga dom på ett eget sparkonto om du vill och då, tjäna 1,8% ränta på det hela.

Manta
2008-12-02, 10:45
Hur mycket får du låna?

Bahir
2008-12-02, 11:03
Jag sa inget om att du får lånet eller inte. Det har du väl redan så som jag förstod ditt första inlägg.
Jag menade att du borde få lägga dom på ett eget sparkonto om du vill och då, tjäna 1,8% ränta på det hela.
Ah, ok.

Hur mycket får du låna?
Har inte kollat helt på det än, men jag har för mig att det rör sig om minst 2200 kr/vecka, i 19 veckor, och jag kan även få merkostnadslån till studieavgifter, men jag vet inte hur mycket det rör sig om. Ska kolla noggrannare på det innan jag tar lånet.

C.E.J.
2008-12-02, 11:21
Hur menar du att differensen mellan brutto- och nettoavkastningen på ditt sparkonto (5.25-3.47) är vad du tjänar? 3.47% är vad du tjänar på pengarna du sätter in, 19x2200 = 41800, årlig "avkastning" 1450kr. På dessa 41800 ska du betala 2.1% ränta - per år? - dvs. 878kr. Vinsten således borde väl bli 1450-878 = 572kr, eller "3.47% - 2.1%" ?

Prankie
2008-12-02, 11:39
Du har glömt att ta med inflationen...
Med 5,25% ränta får du ut ca 3,5% ränta efter skatt, 2,1% betala du till csn. Dvs din realkapital växer med 1,4% per år, vilket är lägre än inflationen som ligger runt 2,3% i medel. Dessutom har CSN extra avgifter som gör effektiv räntan lite högre.

Hur som helst är det ett bra sätt att spara ihop ett startkapital till framtida projekt. Det kräver trots allt pengar för att skapa pengar. Men för att tjäna på det behöver du hitta investeringsmöjlighet som ger lite mer än 5,25%. :)

Avesta
2008-12-02, 11:55
Du har glömt att ta med inflationen...
Med 5,25% ränta får du ut ca 3,5% ränta efter skatt, 2,1% betala du till csn. Dvs din realkapital växer med 1,4% per år, vilket är lägre än inflationen som ligger runt 2,3% i medel. Dessutom har CSN extra avgifter som gör effektiv räntan lite högre.

Hur som helst är det ett bra sätt att spara ihop ett startkapital till framtida projekt. Det kräver trots allt pengar för att skapa pengar. Men för att tjäna på det behöver du hitta investeringsmöjlighet som ger lite mer än 5,25%. :)
Precis.

Jag har CSN lån som jag inte alls använder, men det är för att ha lättillgänglig kapital vid en ev. investering. Men tjäna pengar på ränteskillnaden gör man inte.

Bahir
2008-12-02, 12:09
Hur menar du att differensen mellan brutto- och nettoavkastningen på ditt sparkonto (5.25-3.47) är vad du tjänar? 3.47% är vad du tjänar på pengarna du sätter in, 19x2200 = 41800, årlig "avkastning" 1450kr. På dessa 41800 ska du betala 2.1% ränta - per år? - dvs. 878kr. Vinsten således borde väl bli 1450-878 = 572kr, eller "3.47% - 2.1%" ?

Hoppsan, idiotisk felräkning av mig. Men hursomhelst, även om det inte rör sig om mycket pengar i vinst, så gör man i alla fall inte förlust på affären, och kan sedan kanske använda pengarna till något bra...? Jag vill bara kolla så att jag inte missar något och går back på alltihopa.

Du har glömt att ta med inflationen...
Som jag skrev så, enligt mina tankegångar, kommer inflationen inte i spel förrän jag använder pengarna till att köpa något. Alltså, lånet och räntan är i absoluta siffror - jag blir inte skyldig mer pga inflation, eftersom den mäter priser på varor och annat, så lånet i sig ökar inte i takt med inflationen.


Förresten, nån som haft problem med att betala tillbaka sina CSN-skulder? Enligt CSNs räknare skulle jag under det första året betala tillbaka strax över 1000 kr per månad om jag tog ett lån på 300.000 kr, vilket inte låter så farligt. Right?

C.E.J.
2008-12-02, 12:32
Hoppsan, idiotisk felräkning av mig. Men hursomhelst, även om det inte rör sig om mycket pengar i vinst, så gör man i alla fall inte förlust på affären, och kan sedan kanske använda pengarna till något bra...? Jag vill bara kolla så att jag inte missar något och går back på alltihopa.

Mmm jo du lär få ut sisådär 4000 på de 300,000 du lånat iaf.


Som jag skrev så, enligt mina tankegångar, kommer inflationen inte i spel förrän jag använder pengarna till att köpa något. Alltså, lånet och räntan är i absoluta siffror - jag blir inte skyldig mer pga inflation, eftersom den mäter priser på varor och annat, så lånet i sig ökar inte i takt med inflationen.

Precis. Det ska alltid vara en massa gnäll om inflationen, när det är som du säger.

Kryss
2008-12-02, 12:59
Jag gör iallafall på det sättet, tar fullt lån och låter mina sparpengar ligga uppdelat mellan sparkonto och räntefonder. Vinsten man gör må som sagt vara liten, men när jag är färdigutbildad om några år så är det välkommet att ha en insats ifall jag köper bostadsrätt t.ex.