handdator

Visa fullständig version : Ytlighet - det enda som räknas i bloggsverige?


Duffman
2008-12-01, 19:24
http://kanonfilm.se/2008/12/01/ytlighet-det-enda-som-raknas-i-bloggsverige/#more-314

Det här tycker jag stämmer ganska bra! Vad tycker ni? Har kanonfilm rätt eller fel? Är det inte ett jävla fokus på yta och materialism i dagens Sverige och får inte detta alldeles för stor uppmärksamhet? Alla dessa modebloggar och livsstilsbloggar som hela tiden uppmärksammas överallt? Finns det inte viktigare saker att läsa om och att ta till sig? :confused:

Manta
2008-12-01, 19:38
Att vi kan lägga så mycket tid och uppmärksamhet på ytlighet måste ju betyda att vi har det ganska bra på andra plan?

Doctor Snuggles
2008-12-01, 19:42
Att vi kan lägga så mycket tid och uppmärksamhet på ytlighet måste ju betyda att vi har det ganska bra på andra plan?

Nja, det är nog mest en flykt från verkliga funderingar på livet. Enklare att gräva ner sig i skvaller och "livsstil". Den som varit mest inne när man dör, vinner.

Pudzianovski
2008-12-01, 19:49
Jag har kollat in hon på Aftonbladets blogg. Sofie Fahrman heter hon. Det är mest bilder och sånt. Jag antar att det är det som är grejen? Man vill se bilder? För det hon skrev var är inte speciellt intressant. :confused:

G_lund
2008-12-01, 19:52
Jag passar på att slå ett slag för mina vänners bloggar.

www.varanen.blogg.se
spaderlord.blogg.se

allt annat än materialistiska bloggförfattare.

Wilt the Stilt
2008-12-01, 19:52
Kenza VS Blondinbella.

CATFIGHT!? :D

I wish..

Whistler
2008-12-01, 19:54
http://blogvovven.wordpress.com är djup. :D

Nordenator
2008-12-01, 19:58
Att vi kan lägga så mycket tid och uppmärksamhet på ytlighet måste ju betyda att vi har det ganska bra på andra plan?

Word up.

När vilken tröja man ska inhandla är veckans ledande problem kan man nog konstatera att man har det rätt bra. Jag är djupt insatt i funderingar kring möblering nu. Min vardag tillåter det. Jag är rätt nöjd med att vilket skrivbord jag ska köpa är mitt största bekymmer nu.

Duffman
2008-12-01, 20:04
kommentera gärna på bloggen vad ni tycker!

Manta
2008-12-01, 20:06
Nja, det är nog mest en flykt från verkliga funderingar på livet. Enklare att gräva ner sig i skvaller och "livsstil". Den som varit mest inne när man dör, vinner.

Men att vi faktiskt har möjligheten att fly verkliga funderingar tycker jag är en indikation på att vi har det väldigt bra. Jag har full förståelse för att många hellre gräver ner sig i nöjen än djupa jobbiga funderingar och vårat samhälle tillåter det, alla har inte den möjligheten.

Nordenator
2008-12-01, 20:39
.. vad fan citerade jag?

Se nedan i alla fall :P

Tricklev
2008-12-01, 20:39
XOXO is also a symbol for Hugs and Kisses and Love and Kisses .
For the OLPC notebook see XO-2

XOXO (eXtensible Open XHTML Outlines) is an XML microformat for outlines built on top of XHTML. Developed by several authors as an attempt to reuse XHTML building blocks instead of inventing unnecessary new XML elements/attributes, XOXO is based on existing conventions for publishing outlines, lists, and blogrolls on the Web.

The XOXO specification defines an outline as a hierarchical, ordered list of arbitrary elements. The specification is fairly open which makes it suitable for many types of list data. E.g. the more semantic version of the S5 presentation file format is based upon XOXO.

Min gissning är att det i detta fallet syftar på det förstnämnda.

Wilt the Stilt
2008-12-01, 20:47
Bah, raderade för att jag också hittade på Wikipedia..

skaparn
2008-12-01, 20:53
Läser man Aftonbladet samt några fåniga modebloggar kan man säkert komma till slutsatsen att yta är det enda som räknas.

Urvalet i den länkade undersökningen(!) var lite missvisande.

Tricklev
2008-12-01, 20:57
Det har väll alltid varit så att det som får utrymme i Expressen är mode, kändisar, chocksexattacker, samt Linda Rosing, inget nytt under solen.

Det är ju inte svårare än att ignorera det.

Pudzianovski
2008-12-01, 21:02
kommentera gärna på bloggen vad ni tycker!

Varför då? Tråden är här. Såg att du startade samma tråd på FB också, få som läser bloggen? :thumbup:

Tricklev
2008-12-01, 21:06
Hon Kisse som ligger 9 i Sveriges mest lästa blogg är ju riktigt rolig dock, förståligt varför folk läser den bloggen, hon är ju gjord för att vara komiker.

uyOBaxMkK4o


Rätt snygg är hon också, om hon bara hade hållit käft hade man ju kunnat stå ut med henne.

z_bumbi
2008-12-01, 21:07
Det är alltså inte bara yta utan även spam och dålig reklam som driver bloggarna.

Duffman
2008-12-01, 21:13
hur många som läser bloggen skiter jag i men det här med yta och all fixering står mig upp i halsen just nu och jag tycker att det är bra att det tas upp en diskussion, helst på flera ställen därför en uppmuntran till kommentering. Sen är det ju givetvis självmant att läsa eller inte men när jag gick in på bloglovin blev jag förvånad och skrev i ren ilska dessa inlägg :)

erks
2008-12-01, 21:17
azzå den är inte häär zåååee ja får zeee hur jaa göörree

Scratch89
2008-12-01, 21:19
Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att lägga ut varenda liten skitsak man gör, och dessutom vara rät så pantad. Alla attention whores jublade när bloggen blev poppis.

Trance
2008-12-01, 21:19
hur många som läser bloggen skiter jag i men det här med yta och all fixering står mig upp i halsen just nu och jag tycker att det är bra att det tas upp en diskussion, helst på flera ställen därför en uppmuntran till kommentering. Sen är det ju givetvis självmant att läsa eller inte men när jag gick in på bloglovin blev jag förvånad och skrev i ren ilska dessa inlägg :)

Läs Torkel Ödegaards blog så slipper du fixering vid mode och yta: http://www.codinginstinct.com/

Allan
2008-12-01, 21:21
Det finns faktiskt en bloggvärld utanför tonårsrummet.

Doctor Snuggles
2008-12-01, 22:25
Men att vi faktiskt har möjligheten att fly verkliga funderingar tycker jag är en indikation på att vi har det väldigt bra. Jag har full förståelse för att många hellre gräver ner sig i nöjen än djupa jobbiga funderingar och vårat samhälle tillåter det, alla har inte den möjligheten.

Generellt sett ja, d.v.s. vi måste inte slåss mot ett lejon för att få mat osv. Men det åsidosatt, att fylla ens liv med ytlighet kräver ett väldigt begränsat intellekt, om ens ett sådant räcker, för att bli lycklig. Så det kanske talar mer om den genomsnittliga IQ:n än något annat.

Yes
2008-12-01, 23:34
Jag bryr mig inte om modebloggar och skvaller men hellre dessa livets enklare nöjen än att sitta och bekymra sig om allt jämmer och elände i världen.

Trance
2008-12-01, 23:49
Här har ni en ståtlig tjej som är smartare än tåget; tyvärr också på bara på engelska.

http://blogs.msdn.com/tess/default.aspx

Rock'nRoll
2008-12-01, 23:52
För att råda bot på detta fenomen har jag och några vänner skapat en ytters emetionell blogg!

http://menofemotion.blogg.se

Edde_1
2008-12-02, 06:57
http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/index.html

Mycket bra:)

J de Koof
2008-12-02, 08:44
Jag bryr mig inte om modebloggar och skvaller men hellre dessa livets enklare nöjen än att sitta och bekymra sig om allt jämmer och elände i världen.

Personligen tror jag att all fixering vid yta, design och utseende kommer att straffa sig senare i livet. Alltså, om detta stämmer, kommer väldigt många att så småningom må betydligt sämre än de skulle behövt ifall de i något högre grad engagerade sig i livets svårare ämnen under hela vuxenlivets förlopp.

En gissning bara. Men jag tar inga chanser.

Grisen
2008-12-02, 09:10
Det är inte så konstigt att de "ytliga" bloggarna är mest populära, de är att jämnställa med underhållning. Kolla på tv eller någon annan media för den delen vad är mest populärt där? De mest populära tv-programmen är Idol, Lets Dance (Stjärnor på is?) och diverse dokusåpor, alltså underhållningsprogram.

Sen finns det självklart flera andra bloggar som inte är utgör "populär underhållning", och de kan handla om allt möjligt från politik och juridik till fiskespön.

coxie
2008-12-02, 12:32
http://gammalhardrockare.blogspot.com/

En av de få bloggar som jag kollar. Som tur är så är det väldigt enkelt att ignorera all skit som Aftonbladet-bloggarna skriver.

Yes
2008-12-02, 12:38
Personligen tror jag att all fixering vid yta, design och utseende kommer att straffa sig senare i livet. Alltså, om detta stämmer, kommer väldigt många att så småningom må betydligt sämre än de skulle behövt ifall de i något högre grad engagerade sig i livets svårare ämnen under hela vuxenlivets förlopp.

En gissning bara. Men jag tar inga chanser.
Jag vet inte om vi menar samma sak när du pratar om livets svårare ämnen.

I blogginlägget som det länkades till talas det om terrordåd och ekonomiska kriser som gör det klart att författaren vänder sig emot en mer bekymmersfri tillvaro. Frågan man bör ställa sig är varför någon skulle vila fokusera sin tillvaro på lidande. Det är snarare extremt ohälsosamt och vill man inte att livet ska vara plågsamt bör man fästa betydligt större vikt vid de goda sakerna istället.

Sen finns det förstås goda saker som är svåra rent intellektuellt och de kan å andra sidan vara viktiga. Det är dock helt uppåt väggarna fel att kritisera modebloggar och liknande för att de inte fokuserar på all världens jäkla hemskheter. Visst finns det saker man kan kritisera dem för, men inte av den anledningen.

Det är liksom inget fel när ens största bekymmer är vilka skor man ska ha på sig och vad man helst ser för film på bio. Då har man det rätt bra. Däremot kan det bli problem om man bara fokuserar på sånt, dels för att man missar en hel del annat och dels för att livet inte lär fortsätta vara så bekymmerslöst om man inte ordnar med allt annat som är viktigt.

J de Koof
2008-12-03, 07:29
... Frågan man bör ställa sig är varför någon skulle vila fokusera sin tillvaro på lidande......

Att fokusera på lidande är väl att ta i.

Men vem som helst kan vilket ögonblick som helst i sin omedelbara närhet drabbas av svåra tragedier i form av plötslig död och räliga sjukdomstillstånd. Anhöriga, familjemedlemmar, vänner och arbetskamrater - och förr eller senare kommer samtliga individer själva att se sin egen förestående död på nära håll. Har man då under ett helt liv undvikit att sätta sig in i livsöden som drabbar andra människor här på planeten och genom historien, tillika undvikit att kontemplera och överväga sina egna ställningstaganden gällande döden, orättvisan och andra stora mänskliga frågor - för att istället ägna all energi åt hur man ser ut, vad man har på sig och huruvida ens kök har tillräckligt imponerande design; då är jag helt övertygad om att man har mycket svårare att tackla svårigheterna än annars.

"JAG kunde ha drabbats av ödet fattig bonde i Afghanistan"; filtrerar man livet genom denna grundsyn är man bättre rustad för otrevligheter.

Men det är min åsikt.