handdator

Visa fullständig version : En kille som lucia?


Dumleman
2008-12-01, 17:42
Skulle ni ha någonting emot att se en kille som lucia i luciatåget på er skola, arbetsplats eller var som helst? Motivera gärna svaret med kloka ord.

EDIT: JA i pollen betyder att ni inte har någonting emot en kille som lucia. En snäll moderator får gärna förtydliga detta :)

coxie
2008-12-01, 17:47
Varför inte, Kvinnofolket har ju trots allt tagit sig fram skoningslöst i tex arbetslivet varför ska vi då inte ha rätt att göra likadant?

Vill de ha Lucian som sitt så vill jag ha tillbaka kvinnorna i hemmet, som mest kan de få jobb som ammor eller i hushållsnära tjänster.

Exdiaq
2008-12-01, 17:47
Ni som säger nej är inte ensamma:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=858277

Exdiaq
2008-12-01, 17:49
Väntar på att feminist-rörelserna ska börja klaga på rektorns betéende. Det borde de göra eftersom allt ska vara helt jämnlikt.

Om en kille röstas fram som Lucia, så kan han väl få göra det tycker jag.

Torwald
2008-12-01, 17:51
Fast Lucia var ju kvinna. Man brukar ju inte avbilda David som kvinna heller.

Cilia
2008-12-01, 17:55
Lucia var dessutom mörkhårig likväl så envisas vi med att oftast ha blonda lucior.
Det jag tycker är intressant är att man inte vet hur man ska reagera på olika situationer. På dagis vill många vara lucior även killar. Här lät man en kille ställa upp i tävlingen men när han vann så hittade man på andra regler. Dessutom så utgår rektorn ifrån att pensionärerna skulle bli upprörda som om pensionärer är en grupp där alla tycker lika.

mini
2008-12-01, 17:57
Luciatåget är inte ett avbildande som sådant utan en tradition i de flestas ögon skulle jag tro. Ungefär som att tjejer/kvinnor kan vara tomtar. Vill han vara lucia och hans kamrater vill rösta fram honom så varsågoda.

coxie
2008-12-01, 17:57
Fast Lucia var ju kvinna. Man brukar ju inte avbilda David som kvinna heller.

Detaljer vi ska gömma, vi måste ta strid för vårt kön.

Black Star Abyss
2008-12-01, 17:58
Jamen vafan... formulera frågan rätt i rubriken! Nu svarade jag NEJ som svar på frågan i rubriken, sen såg jag att du menade något helt annat i själva inlägget. Självklart kan en kille inte vara Lucia.

King Grub
2008-12-01, 17:58
Att avskaffa inrutade könsroller i all ära... men Lucia var väl en kvinna, ett jungfruhelgon. Varför skulle en kille spela den rollen? Nej, tack.

Coldsmith
2008-12-01, 17:58
Klart killen ska få vara lucia!
Verkar som att kärringen (ursäkta språket) till rektor är en grinig ragata som vill att allt ska vara som förr.

Coldsmith
2008-12-01, 18:00
Att avskaffa inrutade könsroller i all ära... men Lucia var väl en kvinna, ett jungfruhelgon. Varför skulle en kille spela den rollen? Nej, tack.

Vad hade hon för hårfärg, ögonfärg, religion, ålder och genetisk uppsättning då?

Hur nära måste det vara originalet för att barnen ska få klä upp sig och ha roligt? :smash: :)

Pudzianovski
2008-12-01, 18:04
Jag har inga problem med det. Bara han sjunger lite likt Sebastian Bach.
Gärna något tufft skrik som början i denna också: :hbang:
xmOUvRlGsW8

Nu röstade jag fel i pollen också eftersom jag fattar dåligt.

Morrris
2008-12-01, 18:05
Blir han framröstad så är det klart att han ska vara Lucia. Vad är det för värderingar skolan i fråga lär ut? Att tradition går före demokrati?
Ska dock tillägga att om jag ser ett till företagsorganiserat Luciatåg där kvinnorna är tomtar och stjärngossar och männen Lucia och tärnor så spyr jag. Hur tokroligt och kontroversiellt är det egentligen?

Nitrometan
2008-12-01, 18:12
Ungefär som att tjejer/kvinnor kan vara tomtar.
Va?

Klart att tjejer/kvinnor kan vara tomtar. I vilket sammanhang skulle de inte kunna vara det?

stridis
2008-12-01, 18:14
Dietistsektionen har haft en manlig lucia; vår avgående Ordförande. Mycket uppskattat och varför inte? Det gör inte mig något, snarare är det bättre om någon som intresserar sig lite är lucia.

Nitrometan
2008-12-01, 18:14
Att avskaffa inrutade könsroller i all ära... men Lucia var väl en kvinna, ett jungfruhelgon. Varför skulle en kille spela den rollen? Nej, tack.

Vad hade hon för hårfärg, ögonfärg, religion, ålder och genetisk uppsättning då?

Hur nära måste det vara originalet för att barnen ska få klä upp sig och ha roligt? :smash: :)

Jag antar att Grub i detta fall menar att man ska följa originalet i alla detaljer. Man ska spela upp hela martyrskapet.

mjukglass
2008-12-01, 18:15
Varför inte? Vad har oskuld/kön för betydelse i ceremonin och traditionens sensmoral/budskap? Jag är lite dålig på kristna-vodo-grejjor. Är det så att trollformen inte funkar om det är en kille?

mini
2008-12-01, 18:21
Va?

Klart att tjejer/kvinnor kan vara tomtar. I vilket sammanhang skulle de inte kunna vara det?

Säger jag att de inte kan vara tomtar?

mjukglass
2008-12-01, 18:22
Säger jag att de inte kan vara tomtar?

Oavsett vad du säger, har du gång på gång bevisat att de har alla möjligheter att vara just en 'tomte', ;)

mini
2008-12-01, 18:26
Oavsett vad du säger, har du gång på gång bevisat att de har alla möjligheter att vara just en 'tomte', ;)

Grattis, det var kul. Eller, va, jag fattar inte.

stridis
2008-12-01, 18:30
Vissa verkar ju ha lite problem med att läsa minis inlägg. Mjukglass gå och kamma dig?

\Tomte

Solros
2008-12-01, 18:33
Ska vi ta lucian också? Då har ju bara kvinnorna barnafödandet kvar att vara bäst på.

Mental
2008-12-01, 18:34
En manlig lucia känns ungefär lika konstigt som en kvinnlig präst, eller polis för den delen.
Dvs inte speciellt konstigt alls, utan bara gamla traditioner som kan behöva luftas lite.

z_bumbi
2008-12-01, 18:34
Man ska spela upp hela martyrskapet.

Troligen väldigt populärt på dagis.

mjukglass
2008-12-01, 18:40
Mjukglass gå och kamma dig?

\Tomte

Någon särskild anledning? Eller bara grälsugen?

mjukglass
2008-12-01, 18:41
Grattis, det var kul. Eller, va, jag fattar inte.

Precis. Kul. Inte så allvarligt. Därav den leende gula figuren i slutet utav inlägget.

Palm
2008-12-01, 18:46
I högstadiet kände man sig ju som en feminismens Robin Hood när man röstade på den där långhåriga killen som Lucia. Eller var det bara för att provocera konservativa lärare? Hmm... Sett så här i efterhand handlade det nog mest om att på ungdomligt vis ge fan i traditioner för fangivandets egen skull.

Kwon
2008-12-01, 18:49
Generellt så skiter jag i vem som är Lucia och bryr mig inte om luciatåg överhuvudtaget nuförtiden, men jag stödjer ej idéen med manliga Lucior i skolorna.

Skall hushållen ha kvinnliga jultomtar också? Har inte det varit mannens roll enligt tradition?

Visst, traditioner är traditioner.

Visst är jag för förändringar, sålänge det är positivt för majoriteten av parterna.

Vill mannen se frun vara jultomten vid julafton och att sonen skall vara Lucia ist för dottern, så är det ju helt upp till honom.

Har man däremot kvinnliga Jesus-statyer i kyrkorna tror jag nog fler kommer reagera än vid ett simpelt Luciatåg i skolan.

Coldsmith
2008-12-01, 18:57
Har man däremot kvinnliga Jesus-statyer i kyrkorna tror jag nog fler kommer reagera än vid ett simpelt Luciatåg i skolan.

Om dagisbarnen skulle spela upp en pjäs och en tjej fick rollen som jesus, skulle folk bli irriterade och upprörda då så behöver dom psykhjälp. Låt barnen ha kul för fasiken.
Vad är problemet liksom? Är det inte viktigare att barnen får ha kul och ta del av något tillsammans än att vuxna stofiler ska få tjura? *gah!*

PowPow
2008-12-01, 18:57
Klart som korvspad att killen ska få vara Lucia. Förstår inte ens rektorn. Känns ju märkligt att ställa sig bakom en skolpolicy som går ut på att arbeta mot traditionella könsroller samtidigt som man förbjuder en kille att vara Lucia.

Vill kamraterna se honom med ljus i håret så ska de få det, tycker jag.

rQx
2008-12-01, 19:27
Lucia var kvinna så gestalta henne då som en tycker jag..

Hästar spelar ju inte åsnor och viseversa

ceejay
2008-12-01, 19:30
imo skulle det bara vara roligt om en kille lyckades bli d :D

Manta
2008-12-01, 19:36
Kunde män spela kvinnor på 15-1600-talet bordet det väl gå idag också?

LoTiX
2008-12-01, 19:41
Folk som tror sig ligga i fronten för en ny, bättre och mer jämlik värld genom att kräva manliga lucior ger mig utslag utav irritation. Det finns människor för allt...

LadyG
2008-12-01, 19:48
Låt den som blivit framröstad vara lucia oavsett kön. Vad har man en omröstning till annars?

Spela roll om det är en tjej eller kille under särken, lussefirandet är inte en kristen högtid från början ändå även om det finns vissa gemensamma beröringspunkter.

mjukglass
2008-12-01, 19:54
Folk som tror sig ligga i fronten för en ny, bättre och mer jämlik värld genom att kräva manliga lucior ger mig utslag utav irritation. Det finns människor för allt...

För oss som tycker traditionen i sig i löjeväckande och tramsig då? För min del kan de ha en kossa som lucia, det har noll och inget med kön eller eventuella oskulder att göra.

Coldsmith
2008-12-01, 20:11
Lucia var kvinna så gestalta henne då som en tycker jag..

Hästar spelar ju inte åsnor och viseversa

Du är emot att blonda kvinnor gestaltar lucia också förstås? Eller tjejer med fel längd, ögonfärg eller religion?

Coldsmith
2008-12-01, 20:12
Folk som tror sig ligga i fronten för en ny, bättre och mer jämlik värld genom att kräva manliga lucior ger mig utslag utav irritation. Det finns människor för allt...

Handlar nog mindre om jämlikhet, mer om underhållning och att ungarna ska få ha kul.

Cilia
2008-12-01, 20:23
Folk som tror sig ligga i fronten för en ny, bättre och mer jämlik värld genom att kräva manliga lucior ger mig utslag utav irritation. Det finns människor för allt...
Jag håller med Coldsmith, varför tror du att dom gör det bara för att skapa en mer jämlik värld? Han kanske bara ville vara lucia?

Tricklev
2008-12-01, 20:32
Ska vi ta lucian också? Då har ju bara kvinnorna barnafödandet kvar att vara bäst på.

Haha, underbart inlägg, påminer mig om en artikel som så fint uttryckte att kvinnor och män är lika bra på allt, kvinnor är bara lite bättre på att föda barn.

Haha, lite bättre.



Ont: Silket intetproblem, låt den som vill vara Lucia vara det, varför är det ens en diskussion, dom enda som jag kan förstå att dom blir smått irriterade är väldigt Kristna. Men varför skulle någon annan bry sig.

LoTiX
2008-12-01, 20:51
För oss som tycker traditionen i sig i löjeväckande och tramsig då? För min del kan de ha en kossa som lucia, det har noll och inget med kön eller eventuella oskulder att göra.

Där har du min poäng. Att det ens kan uppstå en diskussion om något så idiotiskt rörande något så onödigt gör att jag tar mig för pannan.

Jag håller med Coldsmith, varför tror du att dom gör det bara för att skapa en mer jämlik värld? Han kanske bara ville vara lucia?

Nu blev väl mitt inlägg en attack mot personen som ville vara lucia. Du har helt rätt i att hans avsikter kan ha varit annorlunda. Låt mig omformulera mitt första inlägg till att behandla tomten som tyckte det här var något att ringa tidningarna om.

PowPow
2008-12-01, 20:53
Jag tror att en av anledningarna till att många rasar är att rektorn väljer att omyndigförklara eleverna, eftersom de inte röstade som hon själv ville. Det känns inte som ett okej agerande från en rektor, tycker jag. Det handlar förvisso bara om luciafirandet, men kan mycket väl vara en av de första gångerna eleverna är med och röstar.

Eller så bryr de sig inte alls, och inser att det hela är lite uppskruvat.

sascha
2008-12-01, 21:01
För mig ligger inte det "farliga" i att killen nekats platsen som Lucia, utan i att argumentationen kring nekandet bygger på att Lucia var kvinna. Hade man sagt att killens medverkande kunnat resultera i "för mycket" spex (whatever that is) och oroligheter (läs inte oro som i "nej en kille är Lucia, var är världen på väg" utan snarare som i "hahahahaha, en kille") bland publiken, hade jag eventuellt kunna frambringa lite förståelse. Reaktionerna som kommer av att en kille är Lucia "hotar" dock jämställdheten minst lika mycket som det faktum att killen från första början nekas på grund av tradition.

Wintermute
2008-12-01, 21:04
Jag tror att en av anledningarna till att många rasar är att rektorn väljer att omyndigförklara eleverna, eftersom de inte röstade som hon själv ville. Det känns inte som ett okej agerande från en rektor, tycker jag. Det handlar förvisso bara om luciafirandet, men kan mycket väl vara en av de första gångerna eleverna är med och röstar.

Eller så bryr de sig inte alls, och inser att det hela är lite uppskruvat.
Ett kallt o hårt uppvaknande till hur saker går till i den stora världen... Rektorn fick veta vad väljarna ville och tog sedan en helt egen väg.

Låt den som vill vara lucia vara det.

joriice
2008-12-01, 21:11
Nej, Lucia är tjej-göra. För fan.

Mental
2008-12-01, 21:26
Jag känner igen frågeställningen, det är kanske 15 år sedan en rektor ville hindra en mörkhyad flicka från att bli lucia, för lucia skall enligt svensk tradition vara en ljushyad tjej, samma argument framfördes då, tradition, sedvana och "somebodey think of the elderly!"

Det kommer alltid vara någon som tar illa upp när traditioner förändras, må det vara att tillåta kvinnliga präster, mörkhyade, eller gud förbjude manliga lucior. Jag tycker det är trist och bakåtsträvande.

Allan
2008-12-01, 21:37
luciatåget är inte ett avbildande som sådant utan en tradition i de flestas ögon skulle jag tro. Ungefär som att tjejer/kvinnor kan vara tomtar. Vill han vara lucia och hans kamrater vill rösta fram honom så varsågoda.

+1

regus
2008-12-01, 21:43
Jag hade en kille i mitt gymnasium som skulle vara riktigt söt som lucia.

rQx
2008-12-01, 22:22
Du är emot att blonda kvinnor gestaltar lucia också förstås? Eller tjejer med fel längd, ögonfärg eller religion?

Det är lite skillnad på de egenskaperna tycker jag nog.... Om du tänker efter så förstår du nog hur jag tänker... testa i alla fall

Tricklev
2008-12-01, 22:25
Det är lite skillnad på de egenskaperna tycker jag nog.... Om du tänker efter så förstår du nog hur jag tänker... testa i alla fall

JA, VAD SKA JESUS TRO!?

Varför tänker ingen på Jesus!



Jesus!

Three pigs
2008-12-01, 22:28
En snubbe var Lucia på ett annat gymnasium här i stan, det var mysigt :)

Ramrod
2008-12-01, 22:40
Jag kan säga att jag skiter fullständigt i luciatåg och vem som är lucia.

hoikka poika
2008-12-01, 23:18
Luciatåg är ren och skär pennalism och bör förbjudas.

Coldsmith
2008-12-01, 23:44
Det är lite skillnad på de egenskaperna tycker jag nog.... Om du tänker efter så förstår du nog hur jag tänker... testa i alla fall

och om du tänker efter så fäörstår du vad jag menar också :)

Timme
2008-12-01, 23:45
Fast Lucia var ju kvinna. Man brukar ju inte avbilda David som kvinna heller.

+1 och tänker samma.

tp_88
2008-12-01, 23:47
Nej tack.

Nordenator
2008-12-01, 23:48
Allt vad regler kring tradition är är ju bara löjligt. Det ska på något vis samla folk (alternativt stimulera konsumering), men vem bryr sig om vilket kön personen bär? Kanske ska börja göra halloweenkostymer efter statistik också. Shit vad många fler män som var sjörövare, inga jävla piratkvinnor ska det finnas på mina halloweenfester!

Mantus
2008-12-02, 00:30
Att avskaffa inrutade könsroller i all ära... men Lucia var väl en kvinna, ett jungfruhelgon. Varför skulle en kille spela den rollen? Nej, tack.

Sedan kan man fråga sig vad vårt luciafirande egentligen har med helgonet Lucia att göra. Förutom namnet på högtiden som antagligen tagits av namnets betydelse så ser jag inga omedelbara likheter. Jag har för mig att Lucia inte vandrade fram med ljus i håret tillsammans med pojkar och flickor utklädda i allehanda kristna och hedniska klädnader. Vår moderna tradition har så lite med den ursprungliga Lucia och den katolska tron att göra att en sådan slutsats som att enbart en tjej kan spela Lucia blir fel.
I det fall man tycker att firandet är knutet till Lucia kunde man istället luta sig mot kyskheten istället och enbart kräva att en oskuld skall spela Lucia eftersom det är det hon är känd för. Hon är inte känd för att vara kvinna, hon är känd för sin kyskhet. Alltså borde både killar och tjejer kunna spela Lucia så länge de är oskulder.

Stoltz
2008-12-02, 00:42
Kunde inte bry mig mindre, om jag ska vara helt ärlig.

Väntar på att feminist-rörelserna ska börja klaga på rektorns betéende. Det borde de göra eftersom allt ska vara helt jämnlikt.

Om en kille röstas fram som Lucia, så kan han väl få göra det tycker jag.

Detta däremot - Har de låtit honom kandidera så får de fan ta och låta honom vara det när han vinner. På skolan lockar man fan inte med ett pris som man sedan totalskiter i när personen i fråga vunnit.

Diggler
2008-12-02, 02:35
Om det är en kille som är feminin och ser ut som en snygg, blond tjej så javisst. Ingen skäggig läderbög för böfvelen!

Kaboffastar
2008-12-02, 03:41
hade jag sett honom bli vald så hade jag blivit krut på bögkärringen som satte P för det hela så yess.. manlig lucia it is. även om han inte såg så manlig ut.

Bahir
2008-12-02, 04:19
Jävla dumheter... what's next, en kvinnlig jultomte? En manlig drottning?

Pingu
2008-12-02, 13:50
Klart han ska få vara lucia

Brian The Family Dog
2008-12-02, 14:09
Har alltid haft en förkärlek till shemales så JA :naughty:*drool*

Men när det kommer till vanliga killar så NEJ *mini

hangatyr
2008-12-02, 14:13
för att ytterligare öka på realismen, kära nån någon kan ju bli upprörd om det inte är en kvinna, så borde lucians ögon dessutom petas ut. annars kan det uppfattas som historieförfalskning!

Tricce
2008-12-02, 14:18
Jag har inga problem med det. Bara han sjunger lite likt Sebastian Bach.
Gärna något tufft skrik som början i denna också: :hbang:
xmOUvRlGsW8

Nu röstade jag fel i pollen också eftersom jag fattar dåligt.

O.T men man har ju nästan glömt hur bra dom där gamla Skidrow låtarna är :)

dared
2008-12-02, 14:21
Röstade nej för jag tyckte det lät lite efterblivet, men å andra sidan är hela grejen med ett luciatåg rätt retarderat och kan det störa vissa kristna (eller konservativa gamlingar) är jag helt klart för en kille som lucia.

När jag tänker efter hade säkert exempelvis Dileva kunnat spela lucia med mycket mer inlevelse (och möjligtvis mer likt utseende?) än de flesta kvinnliga varianter man sett.

Bubban
2008-12-02, 14:31
Det ska vara en tjej, PUNKT SLUT!

Tolkia
2008-12-02, 15:31
Många som inte har koll på den svenska luciatraditionens rötter, märker jag av refererandet till hur folk som är "väldigt kristna" (kan man förresten komparera "kristen"?) skulle lida särskilt mycket av att se en manlig lucia.

sundvall
2008-12-02, 15:32
Nej för i helvete!

rQx
2008-12-02, 18:16
och om du tänker efter så fäörstår du vad jag menar också :)

Jag förstår vad du försöker mena ja, men fattar inte hur du kan jämföra man/tjej skillnaden mot längdskillnad ? :S

Mantus
2008-12-02, 18:31
Många som inte har koll på den svenska luciatraditionens rötter, märker jag av refererandet till hur folk som är "väldigt kristna" (kan man förresten komparera "kristen"?) skulle lida särskilt mycket av att se en manlig lucia.

Ja, jag ser inte riktigt hur en ändring av en tradition med hedniska och katolska rötter skall kunna irritera en protestant.

Bönne
2008-12-02, 18:55
En kille hade förmodligen gjort det flera gånger bättre på alla sätt och vis. Förutom att han då inte hade kunnat ha schyssta bröst, är väl enda nackdelen.

von huff
2008-12-02, 18:59
Duger det inte att vara stjärngosse?nej tycker att det skall vara en tjej som Lucia.Pojkarna kan vara julgubben istället

the_cube
2008-12-02, 20:04
Han kandiderade ju inte för att han ville vara Lucia såklart, han gjorde det för att vara cool och få mer brudar då han blir kändare.


Det kan väl alla se igenom?

tejpis
2008-12-02, 20:07
Sure bacon. Spelar ingen roll för mig. Försökte trycka ur mig en åsikt men det var helt dött inombords i den här frågan.

PowPow
2008-12-02, 20:20
Han kandiderade ju inte för att han ville vara Lucia såklart, han gjorde det för att vara cool och få mer brudar då han blir kändare.


Det kan väl alla se igenom?

Fast då ville han ju vara Lucia.

Varför tror du tjejerna vill bli lucia? För att smuggla ner mat till fängelsehålorna?

Stoltz
2008-12-02, 22:20
(kan man förresten komparera "kristen"?)

Det har väl gjorts tillräckligt många gånger för att nästan vara gilktigt nu mer - Sen om det är rätt eller fel är väl en annan fråga.

Kwon
2008-12-02, 22:29
Om killar vill gå omkring i klänningar så får de la göra det.

Kan nog vara ganska intressant för många att se en kille ist för den traditionella tjejen gå som Lucia (nu långhårig, skallig eller snaggad?) i sin dress med sitt entourage av stjärtgossar och pepparkakor.

Traditioner (de dåliga) är till för att brytas.

Denna tradition bryr jag mig inte speciellt mycket om så för mig kvittar det.

Inget fel med att pojkar/killar går omkring i långa dresser/klänningar i skolan, tjejer/kvinnor har ju använt långbyxor och jeans ett ganska långt tag nu.

Så länge de fortfarande har koll på sina roller så det inte skapas konflikt/er mellan dom, så säger jag more power to you.

Detta kan ju även inspirera och motivera andra killar (klasskamrater) att testa nya roller och kläder. Omväxling förnöjer.

Huffo the A-LagaRe
2008-12-02, 22:30
Det är helt enkelt en tradition att Lucia skall vara kvinna, så har det alltid varit och kommer alltid vara.

De som vill se en manlig Lucia får väl skapa ett stjärtgossetåg och se om det också blir en långvarig tradition.

Jag menar, i ett tåg till minne av förintelsen går inte jag utklädd till Hitler, varför skall då en man vara Lucia?

PowPow
2008-12-02, 22:39
Det talades om just det på SR häromdagen (då det var aktuellt). Någon vetare, tror jag, som pratade om hur drängar och dyligt brukade gå lucia och vaka för sina gårdsherrar på morgonen. Back in the dizay någon gång.

Så en kvinnlig lucia har det väl inte alltid varit. Det är väldigt mycket i det moderna luciatåget som inte alltid har varit.

Jag tycker förvisso att det saknar relevans här. Att något alltid har varit på ett speciellt sätt är inget argument i sig. Det är bara ett konstaterande.

Och hur tänker du med Hitler-liknelsen, Huffo?

Huffo the A-LagaRe
2008-12-02, 22:46
Och hur tänker du med Hitler-liknelsen, Huffo?

Jag ville trolla:confused:

mini
2008-12-02, 22:51
så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Tydligen inte.

Huffo the A-LagaRe
2008-12-02, 22:57
Tydligen inte.

Med rektorernas hjälp slår vi ned uppkomlingarna!

kalle_kula
2008-12-02, 22:59
killarna i min gamla klass hade velat slå den kille som var lucia iaf

Anton Fräs
2008-12-02, 23:16
killarna i min gamla klass hade velat slå den kille som var lucia iaf

Då är de killarna fullständiga idioter..

ceejay
2008-12-02, 23:17
kalle_kula, det är omanligt att slåss!

miss_incorrigible
2008-12-03, 00:04
Jag är otroligt delad i frågan, det går bara inte att komma fram till antingen det ena eller andra. Såklart ska alla få bli det de vill bli men ska man ändra alla sångtexterna som handlar om en hon till han också? Knepigt. Jag tycker om lussekatter, tända ljus och lussande men samtidigt är traditionen ganska förlegad och förskönad för att vi människor manipulerat den till att se ut på ett visst sätt. Egentligen förväntas jag om någon vara för att bryta eller ändra den. Helt enkelt gallskrika "QUEERTEORIII!!" eller något annat konstigt.

Det är roligast om man gör en stor grej av det, drömma bort sig i alla vackra ljusen en stund eller en liten grej där man får skratta åt för små barn. Man vet ju att de delvis tvingas in i det hela av föräldrar som bara vill filma dem när det sjungs helt åt skogen fel eller snavas över för långa skjortklänningar.

Hm stjärngosse… Drömmen om att själv en dag bli en Lucia dog rätt snabbt när jag var en unge med snopp. Inte fan tänkte jag stå där som stjärngosse igen även om jag gillar stjärnor och glitter, i måttliga mängder då förstås. Japp, jag tackade bestämt "NÄÄÄJ, vill inteee!!1" med ett klassiskt utbrott andra gången trots att jag var med i kören och det var "obligatoriskt" att vara med i tåget. Jag minns dessutom att jag blev förskräckligt avskräckt för den sötaste blonda tjejen, som såklart valdes alltid till Lucia vid sidan av alla sötare mörkhåriga tjejer, fick en massa stearin i håret pga. ljuskronan som såg ut som en atrapp från någon av Saw-filmerna. Ni kan tänka er vilket drama det blev när hon storgrät medan alla tärnorna skulle dra ut alla bitarna stearin ur hennes hår. Det ökända ful-gråtet, ”Aaaaaah! Det gör så ont!” Det var en liten attention whore redan då. Inte tänkte jag låta mitt fantastiskt glansiga hår bli förstört när jag kämpat så länge mot mina föräldrars påtryckningar för klippningar.

Ah, vilka minnen... idag, snart igår fyllde jag 26 år och jag vill fortfarande inte bli något så tråkigt som en Lucia. Madonna 80 tal fram till mitten av 90-tal däremot, det hade varit roliga grejer en stund i alla fall. Fan, jag borde ha bloggat om det här...

Huffo the A-LagaRe
2008-12-03, 01:07
killarna i min gamla klass hade velat slå den kille som var lucia iaf

Gött:D

JockeKillen
2008-12-03, 01:09
Är inte det ungefär som att låta en kvinna spela hulken?

Tricklev
2008-12-03, 01:14
Är inte det ungefär som att låta en kvinna spela hulken?

Nej.

JockeKillen
2008-12-03, 01:24
Skillnaden?

Tricklev
2008-12-03, 02:20
På vilket sett är det ens samma sak?

JockeKillen
2008-12-03, 02:54
På det sätt att hulken ursprungligen var en manlig karaktär, precis som lucia.

Tricklev
2008-12-03, 13:15
Vad Lucia ifrån början var, har väldigt lite med våran tradition att göra, vilket du säkerligen vet.

Precis som vårat julfirande har väldigt lite med Jesus att göra, precis som vårat påskfirande har väldigt lite med Jesus att göra den också. Jag har läst Bibeln, och jag har inte hittat orden kanin ägg, tomte eller gömmaiträdgårn en enda gång.

Här är en länk om Lucia, läs igenom och se om du hittar något som har med vårat Lucia firande att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia_(helgon)

Hulken är inte på något sätt likt detta, han är en Seriefigur, inte en Nordisk tradition med rötter ur något helt annat än Kristendomen, och Hulken har sina satta egenskaper, om du gör det till en kvinna, målar den blå, eller ger han 7 armar, så är det inte längre Hulken, utan någon annan, tex MsHulktheSevenarmMONSTAH.

JockeKillen
2008-12-03, 13:29
Visst, vi firar inte högtider för det dom ursprungligen var. Men bara för att man ändrat utförandet på firandet så kan man ju inte ändra könet på personen som ligger i bakgrund för firandet. Du tog upp julfirandet och Jesus här också. Hade du kunnat acceptera en kvinna som Jesus i en julpjäs?

Tricklev
2008-12-03, 13:31
Man ändrar inte könet på ursprungspersonen bakom firandet. Det är ingen som förespråkar att vi ändrar på historieböckerna.

JockeKillen
2008-12-03, 13:35
Blah, du förstår hur jag menar.

Nitrometan
2008-12-03, 13:43
Är inte det ungefär som att låta en kvinna spela hulken?
She-Hulk?

http://aboutheroes.com/meta/images/SHEHULK021.jpg

Skillnaden?
Det finns en Luciatradition, men ingen Hulktradition vad jag vet?

Vilken dag firar man Hulk? Hur firar man?

jwzrd
2008-12-03, 13:44
Jag vill också köpa billigt LSD.

Låt för höge farao grabben få vara Lucia. Hur kan en tänkande människa ens fundera på att försöka bromsa detta?

Stoltz
2008-12-03, 13:45
Visst, vi firar inte högtider för det dom ursprungligen var. Men bara för att man ändrat utförandet på firandet så kan man ju inte ändra könet på personen som ligger i bakgrund för firandet. Du tog upp julfirandet och Jesus här också. Hade du kunnat acceptera en kvinna som Jesus i en julpjäs?

Rätt lustigt faktiskt - Vi tar påsken, slänger in en massa ägg färgade som Austin Powers-filmerna, slänger in en stor jävla hare som springer runt och gömmer äggen i vår trädgård, samt går till Hemmakväll och köper godis som han/hon sedan först fyller äggen med.

Men fy satan om vi skulle låta en kvinna representera Jesus i en illustration av honom i nutid :D


Som jag sagt tidigare, jag skiter personligen i vilket, men påsken är ju den mest assrapade högtiden av dem alla, till och med mer så än julafton :laugh:

Nitrometan
2008-12-03, 13:47
Låt för höge farao grabben få vara Lucia. Hur kan en tänkande människa ens fundera på att försöka bromsa detta?
Ja. Nu fick ju eleverna rösta och grabben fick vara kandidat.

Var är respekten för demokrati?

Tricklev
2008-12-03, 13:51
Jag är på din sida Jocke, män som rollspelar kvinor, och vice versa, är hemskt.Monty Python, många män som föreställar kvinnor, eller Bob Dylan rullen, en kvinna som Bob, chocking, jag grät, precis som jag gråter nu när en kille försöker vara Lucia, precis som jag grät när Mario gick över till 3d, precis som jag gråter nu när Fisherman´s Friend inför en flädersmak. Wtf, nymodigheter.

JockeKillen
2008-12-03, 13:51
She-Hulk?

http://aboutheroes.com/meta/images/SHEHULK021.jpg


Det finns en Luciatradition, men ingen Hulktradition vad jag vet?

Vilken dag firar man Hulk? Hur firar man?

Det är väl 30e november? Nej justja, där var man röd, inte grön!

JockeKillen
2008-12-03, 13:52
Jag är på din sida Jocke, män som rollspelar kvinor, och vice versa, är hemskt.Monty Python, många män som föreställar kvinnor, eller Bob Dylan rullen, en kvinna som Bob, chocking, jag grät, precis som jag gråter nu när en kille försöker vara Lucia, precis som jag grät när Mario gick över till 3d, precis som jag gråter nu när Fisherman´s Friend inför en flädersmak. Wtf, nymodigheter.

Det var bättre förr!

Tricklev
2008-12-03, 13:53
Det var bättre förr!

Word bro! Snart får väll kvinnor för sig att även män ska städa och laga mat, wtf. Jag är upprörd.

Nitrometan
2008-12-03, 13:54
Det var bättre förr!
Ju förr dess bättre!

JockeKillen
2008-12-03, 13:58
Word bro! Snart får väll kvinnor för sig att även män ska städa och laga mat, wtf. Jag är upprörd.

Min kvinna jobbar mer än mig :cryout::cryout:

Tolkia
2008-12-03, 16:16
Men fy satan om vi skulle låta en kvinna representera Jesus i en illustration av honom i nutid. :D
Det är ju iofs det vi gör nu, ironiskt nog (se länk). Faktum är att Lucia verkar vara tämligen queer.
Vad Lucia ifrån början var, har väldigt lite med våran tradition att göra, vilket du säkerligen vet.

Precis som vårat julfirande har väldigt lite med Jesus att göra, precis som vårat påskfirande har väldigt lite med Jesus att göra den också. Jag har läst Bibeln, och jag har inte hittat orden kanin ägg, tomte eller gömmaiträdgårn en enda gång.

Här är en länk om Lucia, läs igenom och se om du hittar något som har med vårat Lucia firande att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia_(helgon)
Jag tycker att du drar för höga växlar på den kristna traditionen, Tricklev. Lucia är ju milt uttryckt en soppa av kristet (katolskt, nota bene), förkristet och kommersiellt,och den kristna aspekten är även i sig en blandning av flera olika bruk, t.ex. ett från det tyska språkområdet där man klädde ut ett barn till jesusbarnet (Med andra ord borde en kille fungera utmärkt? Av någon anledning verkar man dock ha låtit flickor spela jesusrollen.). Här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia) är en i mitt tyckte bättre länk än den du hänvisar till.

Personligen tror jag att historien som är upphov till tråden (och många liknande som aldrig hamnat i tidningen) är ett utslag av allmän oppositionslusta, och att det enklaste sättet att få fortsätta ha kvinnliga lucior för den som föredrar detta är att godkänna även manliga. Det är inte alls lika tufft att spela opportunist om ingen bryr sig (fat lot I care om det är en kille eller en tjej som lussar på random högstadieskola, personligen).

Troll
2008-12-03, 22:17
Tycker att könsdebatterna börjar bli ganska dryga.

Kvinnor och män är olika.
Trots detta kan vi göra i stort sätt samma saker lika bra. (lite beroende på individuella egenskaper såklart)

Men att låta en man gestalta en kvinnoroll?? :Virro Inte för att jag bryr mig märkbart men varför?...

Stoltz
2008-12-03, 23:29
Det är ju iofs det vi gör nu, ironiskt nog (se länk). Faktum är att Lucia verkar vara tämligen queer.

Vilken länk syftar damen på? Jag tror jag har missat något.


Men att låta en man gestalta en kvinnoroll?? :Virro Inte för att jag bryr mig märkbart men varför?...

Det sker ju dagligen i olika pjäser, just pga att det fungerar ;)

Tolkia
2008-12-03, 23:35
Vilken länk syftar damen på? Jag tror jag har missat något.
Den i mitt inlägg, här lite mindre kamouflerad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia
Det sker ju dagligen i olika pjäser, just pga att det fungerar ;)
Jag vill minnas att det tidigare var män som spelade alla kvinnoroller (t.ex. Julia i "Romeo och Julia"), då det inte ansågs lämpligt att kvinnor uppträdde offentligt på det sättet. Så man kan ju också säga att Luciakillen bara följer traditionen. :D

Stoltz
2008-12-03, 23:52
Den i mitt inlägg, här lite mindre kamouflerad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia

Jag vill minnas att det tidigare var män som spelade alla kvinnoroller (t.ex. Julia i "Romeo och Julia"), då det inte ansågs lämpligt att kvinnor uppträdde offentligt på det sättet. Så man kan ju också säga att Luciakillen bara följer traditionen. :D

Men... jag förstår inte riktigt vad du syftar på där... Med din länk och min kommentar menar jag. (Jag har jobbat för mycket idag, så bear with me :))

Troll
2008-12-04, 02:36
Det sker ju dagligen i olika pjäser, just pga att det fungerar ;)

Det är väl klart att det fungerar, men sen var det i luciatåg som var frågan inte i pjäser..

Men som sagt bryr mig inte, har inte sett ett luciatåg sen man var tvungen någon gång i mellanstadiet.

tejpis
2008-12-04, 04:13
Det är väl 30e november? Nej justja, där var man röd, inte grön!

http://www.instablogsimages.com/images/2008/06/02/the-red-hulk_16842_E8s15_16842.jpg

Stoltz
2008-12-04, 09:35
Det är väl klart att det fungerar, men sen var det i luciatåg som var frågan inte i pjäser..

Men som sagt bryr mig inte, har inte sett ett luciatåg sen man var tvungen någon gång i mellanstadiet.

Du skrev ju dock "Men att låta en man gestalta en kvinnoroll?" så det lät som om du pratade rätt generellt. Sen kan man ju diskutera om Luciatåget inte har en hel del likheter med en pjäs. Jag tror inte att Lucia egentligen var omringad av en bagare, pepparkaksgubbar och smygande nissar.

Vinter
2008-12-04, 11:03
Känns skönt att vara ateist ibland så man slipper bry sig om kristna problem.

Vinter
2008-12-04, 11:05
http://www.instablogsimages.com/images/2008/06/02/the-red-hulk_16842_E8s15_16842.jpg

Oj den gluteus maximus var inte att förakta.

jwzrd
2008-12-04, 11:05
Känns skönt att vara ateist ibland så man slipper bry sig om kristna problem.

Hur blir detta ett kristet problem?

Vinter
2008-12-04, 11:07
Hur blir detta ett kristet problem?

Du menar hur man ska fira lucia(kristet helgon eller?) om man nu firar lucia?

stolpskott
2008-12-05, 12:08
även om man firar ett kristet helgon så är det inte en kristen utan en svensk tradition.
onT: personligen tycker jag att killar ska få vara lucia, eftersom allting annat oxå ska va jämlikt... eller ska jämlikhet bara gynna det kvinnliga könet?
bra tråd btw:thumbup:

stolpskott
2008-12-05, 12:11
Word bro! Snart får väll kvinnor för sig att även män ska städa och laga mat, wtf. Jag är upprörd.

även om en kille skulle kunna få va lucia håller jag med, tycker om bättre tiderna där ett frieri bestod av att man tog tag i håret på kvinnan, släpade in henne i grottan och gjorde sitt. Sen var hon en livslång hushålls slav :D

jwzrd
2008-12-05, 12:11
Du menar hur man ska fira lucia(kristet helgon eller?) om man nu firar lucia?

Jag är inte kristen men deltar gärna i den svenska lucia-traditionen, precis som jag deltar i både påsk och jul. Om en man eller en kvinna ska förestå lucia-rollen är ett problem andra har som de, om de vill, gärna får skylla på sin gud eller på laserns röda färg. Men det blir aldrig ett kristet problem utan ett mänskligt sådant.

spoonchest
2008-12-05, 12:29
Rektorn på skolan tyckte det var "tradition" att lucian skulle vara kvinna.
Skolan ska ju MOTARBETA traditionella könsroller. Samtidigt ska de också lära barn och ungdomar demokrati.
Nu gick ju rektorn emot ändå.. Det sänder ju verkligen signaler om hur stor respekt hon/han har för elevernas åsikter.
När jag växte upp skulle alla tomtar vara killar, alla stjärngossar killar, tärnorna skulle vara tjejer, och lucian skulle inte bara vara tjej, hon skulle vara blond också...

spoonchest
2008-12-05, 12:53
Där har du min poäng. Att det ens kan uppstå en diskussion om något så idiotiskt rörande något så onödigt gör att jag tar mig för pannan.



Det stora debaklet handlar ju inte om att lucian var manlig, hade röstningen gått igenom hade ingen brytt sig, utan att rektorn för skolan gick emot en omröstning på grund utav traditionenliga könsroller.
Sen att en manlig elev vid Dinglegymnasiet blivit trakasserad på grund utav detta.

"Jesus avbildas ju som man", ja det är för att han VAR en man. Likaså Lucia, hon avbildas som kvinna för att hon är just en sån.
Men det är ju bara en man som låtsas vara Lucia. De sätter inte Lucia i rollen som man.
Förr så gestaltades alla roller på teatrarna av män. Inte för att gå emot könsroller utan för att kvinnor hade inte på scen att göra, tydligen.

Det är trots allt en pjäs, en uppvisning gott folk.

spoonchest
2008-12-05, 12:58
jag menar, i ett tåg till minne av förintelsen går inte jag utklädd till hitler, varför skall då en man vara lucia?

what?

billmaier
2008-12-05, 13:14
Hur kan man ens fråga sånt? En kille som lucia *spy*

Stoltz
2008-12-05, 13:16
LSD-halten i den här tråden är fan större en testohalten i hela Kolozzeum!

Cilia
2008-12-10, 11:09
Hörde på radion härromdagen att det tydligen från början var så att killar klädde ut sig och var lucior. Det gjorde rektors beslut ännu roligare.

Stoltz
2008-12-10, 12:46
Hörde på radion härromdagen att det tydligen från början var så att killar klädde ut sig och var lucior. Det gjorde rektors beslut ännu roligare.

GGKGDmc1pUI

Bullen!
2008-12-10, 13:17
på jobbet har en karl varit lucia i alla tider. då det aldrig varit några kvinnor som kandiderat.

för eftersom vi inte har någon kamera att ta bilder med och sätta upp på röstplakatet så får man kopiera fejan eller röven på kopiatorn och sätta upp sig som kandidat. det nappar aldrig damerna på.

userfriendly
2008-12-10, 14:23
DET ÄR TA MEJ FAN PÅ TIDEN att killar börjar bli lucior och prinsessor.
*flex* Det är inte stenålder längre. Kön är ute ;)

Diggler
2008-12-10, 15:20
Jag har ändrat mig, jag tänkte först att det handlade om någon ung homosexuell man som ville känna sig kvinnligt vacker för en dag, och då var det i mina ögon helt ok.

Mn när folk börjar yla, underminera och ifrågasätta fina Svenska traditioner blir jag less. Vi har inte så mycket kvar, och att ändra saker för att tillfredställa några heltokiga ärkeliberaler och rabiata feminister, då vill inte jag vara med.

jwzrd
2008-12-10, 15:24
Jag har ändrat mig, jag tänkte först att det handlade om någon ung homosexuell man som ville känna sig kvinnligt vacker för en dag, och då var det i mina ögon helt ok.

Mn när folk börjar yla, underminera och ifrågasätta fina Svenska traditioner blir jag less. Vi har inte så mycket kvar, och att ändra saker för att tillfredställa några heltokiga ärkeliberaler och rabiata feminister, då vill inte jag vara med.

Jag håller med dig. Vi borde genast tillsätta en svenskhetskommission vars syfte är att god- respektive underkänna sedyttringar som gör anspråk på att vara svenska. Lämpligast är att tillsätta just dem som gör störst väsen av sig.

Scratch89
2008-12-10, 16:15
Jag håller med dig. Vi borde genast tillsätta en svenskhetskommission vars syfte är att god- respektive underkänna sedyttringar som gör anspråk på att vara svenska. Lämpligast är att tillsätta just dem som gör störst väsen av sig.

De borde ha ett speciellt utskott som tar hand om svenska traditioner som inte är svenska heller, som t.ex Lucia, julen och påsken.

jwzrd
2008-12-10, 16:18
De borde ha ett speciellt utskott som tar hand om svenska traditioner som inte är svenska heller, som t.ex Lucia, julen och påsken.

Om jag får vara allvarlig ett ögonblick så påstår jag nog att de traditionerna i allra högsta grad är svenska. Eller menar du att vi är tyska på påskafton?

Scratch89
2008-12-10, 16:21
Om jag får vara allvarlig ett ögonblick så påstår jag nog att de traditionerna i allra högsta grad är svenska. Eller menar du att vi är tyska på påskafton?

Jag förstår hur du menar. Sättet vi firar på, med luciatåg, julbord, påskmiddag osv är svenskt, men traditionerna i sig, att fira lucia, jul och påsk, är inte svenska.

Baan
2008-12-10, 16:24
Jag förstår hur du menar. Sättet vi firar på, med luciatåg, julbord, påskmiddag osv är svenskt, men traditionerna i sig, att fira lucia, jul och påsk, är inte svenska.

Luciafirande som det är här tror jag är mer eller mindre ganska unikt. Jul, påsk, nyår etc inte lika mycket (jag räknar med nyår då det är den kristna kalendern vi följer) kanske, men det är nog ingen som kan riktigt ta åt sig "äran" för dom. Kanske mer eller mindre internationella helgdagar med lokala variationer :) Sen firade väl vikingarna någon sorts vinterfest där dom söp och hade sig, det var väl lätt bara slänga in jul/nyår där.

Scratch89
2008-12-10, 16:27
Luciafirande som det är här tror jag är mer eller mindre ganska unikt. Jul, påsk, nyår etc inte lika mycket (jag räknar med nyår då det är den kristna kalendern vi följer) kanske, men det är nog ingen som kan riktigt ta åt sig "äran" för dom. Kanske mer eller mindre internationella helgdagar med lokala variationer :) Sen firade väl vikingarna någon sorts vinterfest där dom söp och hade sig, det var väl lätt bara slänga in jul/nyår där.

Det var väl precis vad jag sa?

jwzrd
2008-12-10, 16:30
Jag förstår hur du menar. Sättet vi firar på, med luciatåg, julbord, påskmiddag osv är svenskt, men traditionerna i sig, att fira lucia, jul och påsk, är inte svenska.

Jo det är de. De kan vara svenska och tyska samtidigt. I sverige är de svenska, i tyskland tyska. Givetvis finns det rimligtvis ett geografiskt område där det hela startade men det är knappast relevant för hur din och min familj lärt oss traditionen eller för hur du och jag firar dem idag. Både du och jag är svenskar och därav ges att traditionen är svensk.

Baan
2008-12-10, 16:33
Det var väl precis vad jag sa?

I bästa fall: mja. Kallar man dom svenska kan det implicera att det skulle vara något unikt, eget. Det gäller passa sig jävligt noga vad man skriver va!

Scratch89
2008-12-10, 16:33
Jo det är de. De kan vara svenska och tyska samtidigt. I sverige är de svenska, i tyskland tyska. Givetvis finns det rimligtvis ett geografiskt område där det hela startade men det är knappast relevant för hur din och min familj lärt oss traditionen eller för hur du och jag firar dem idag. Både du och jag är svenskar och därav ges att traditionen är svensk.

Är Halloween en svensk tradition?

Diggler
2008-12-10, 17:01
för att förtydliga, snart sitter vi där, då skägg är förbjudet hos män men krav på kvinnor. En ohelig allians av nyliberaler och rabiatfeminister styr landet och vi får ingen OB på julafton.

Tom Warrior
2008-12-10, 17:18
Förbannat vämjeligt smäck att utöva defekta könsroller. Tvi vale, jag tror jag kräks.

Deceiver85
2008-12-10, 17:27
Är Halloween en svensk tradition?

Du tramsar nu, Scratch89, och det vet du. Det svenska julfirandet är dels byggd på äldre förkristna traditioner och inkommande traditioner från Tyskland, dvs samma kultursfär som Sverige geografiskt tillhör och har gjort de senaste 700-800 åren.

P.S
Halloween har fått "fäste" i Sverige först de senaste åren, och det går att diskutera hur hård denna förankring egentligen är. Istället har vi firat Alla helgons dag. Alla Helgons Dag är en svensk tradition.

Scratch89
2008-12-10, 19:02
Du tramsar nu, Scratch89, och det vet du. Det svenska julfirandet är dels byggd på äldre förkristna traditioner och inkommande traditioner från Tyskland, dvs samma kultursfär som Sverige geografiskt tillhör och har gjort de senaste 700-800 åren.

P.S
Halloween har fått "fäste" i Sverige först de senaste åren, och det går att diskutera hur hård denna förankring egentligen är. Istället har vi firat Alla helgons dag. Alla Helgons Dag är en svensk tradition.

För det första så var det en fråga till jwzrd. För det andra så tror jag att du förstår varför jag frågar om du läser det jag citerade.

johan karlberg
2008-12-10, 19:54
vem bryr sej egenligen om det är n kille som är lucia? finns väl för fan tjejer som ser ut som karlar som har varit lucior. men bara för man har en pick mellan bena ska man särbehandlas?

om en kille nu vill va den med ljus i håret så be my guest.,

för övrigt så bor han och jag i samma stad och har samma efternamn, dock ingen släkting då kunde han ju fått vara lucia för mej

miss_incorrigible
2008-12-11, 09:16
Ok, jag har tänkt igenom saken och ja, en kille ska få bli Lucia om han nu vill något så gräsligt. *screwy*

Kwon
2008-12-13, 07:12
Dom körde en mörkhårig tjej som Lucia på STV2 denna morgon! (alla andra ljushåriga)

Intressant att de kör riktigt traditionsenligt efter italiensk/siciliansk look.