handdator

Visa fullständig version : Varför får man ölmage?


Pontus
2003-07-09, 21:13
Varför får man ölmage av att dricka öl? Åtminstinde vissa får det iaf. Många "erfarna" öldrickare har ofta stora magar och de finns personer som är spinkiga men har en stor mage. Med tanke på att det heter ölmage så har säkret ölen något med detta att göra.

Vad beror detta på?

rymdrattan
2003-07-09, 21:31
Tror bestämt att det har att göra med att magen "sväller" av att man dricker öl.. å gör man det för mkt så stannar den väl i det stadiet...

men jag vet inte varför så det kan väl nån förklara...

z_bumbi
2003-07-09, 21:38
Kaloriöverskott blir fett, hos män samlas detta fett ofta på magen = Ölmage

Om man dricker öl så är varje gram alkohol 7 kcal samt att alkoholen sänker fettförbränningen för en stund = Större chans att få kaloriöverskott/fettinlagring.

Joachim B
2003-07-09, 21:39
Om man bortser från genetisk fettinlagring så har öl några ordentliga baksidor.

* Öl innehåller mycket humle. Humle är rikt på östrogen.
* Öl innehåller alkohol, alkohol sänker testosteronnivåerna.
* Öl är rikt på kolhydrater.

M.a.o. befinner sig kroppen i ett mardrömscenario efter några stop öl.

GhostFace
2003-07-09, 21:47
Originally posted by Joachim B
M.a.o. befinner sig kroppen i ett mardrömscenario efter några stop öl.

Det är precis det som vi alla andra jorden runtom eftersträvar och kallar en redig och bra fylla !!

:angel:

:thumbup:

Spec^
2003-07-10, 14:04
men får man inte ölmage för att navelsträngen släpper från ryggraden :confused:


:angel:

Pressarn
2003-07-10, 22:27
Öhm... fettet samlas runt organen. Man behöver inte ha mycket underhudsfett för att fett ska samlas runt organen och bilda en ölmage.

Wilson
2003-07-10, 23:46
Originally posted by Joachim B
Om man bortser från genetisk fettinlagring så har öl några ordentliga baksidor.

* Öl innehåller mycket humle. Humle är rikt på östrogen.
* Öl innehåller alkohol, alkohol sänker testosteronnivåerna.
* Öl är rikt på kolhydrater.

M.a.o. befinner sig kroppen i ett mardrömscenario efter några stop öl.

hmm å dem säger att riktiga män dricker öl :rolleyes:
yeah riiight

Everest
2003-07-11, 11:49
Ölmage e ju så läckert :cheers:

King Grub
2003-07-11, 12:02
Vältränade Prippsmuskler är ett tecken på framgång och välstånd. :cheers:

Viveqa
2003-07-11, 12:22
Ölmage=det inre bukfettet ökar p.g.a. bl.a. riktigt dålig insulinkänslighet och något speciellt manligt hormon.

core
2003-07-11, 13:29
Originally posted by Viveqa
Ölmage=det inre bukfettet ökar p.g.a. bl.a. riktigt dålig insulinkänslighet och något speciellt manligt hormon.

Jao, som någon sa, ölmage beror på att det samlas fett kring de inre organen, varför det hamnar där och inte någon annan stans vet jag däremot inte kanske är som Vivega säger

Pez
2003-07-11, 13:29
Sen är det ju så att de flesta som dricker en hel del öl oftast har en viss livsstil - kanske inte den mest hälsosamma dvs...
Hur många är det t.ex som "bara" dricker öl och inte käkar chips, snacks osv till tämligen frekvent också..?

En öl eller två och en halv påse chips är nog en av de vanligare "kvällsmellis" därute..

/pez

Ozz
2003-07-11, 18:17
Hos män samlas fettet oftast runt dom inre organen i en sorts "ficka" (omentum major) i peritoneum=bukhålan. Fickan "hänger" mellan magsäcken och colon transversum, den delen av tjocktarmen som går horisontellt (om man står upp då =) ).
Svårt att beskriva utan bild men... :)
Där samlas som sagt fettet och man får kulmage.

z_bumbi
2003-07-11, 18:38
Ozz: En sån här kanske ?http://www.bartleby.com/107/illus1034.html

Ozz
2003-07-11, 19:03
mm, tack, där ser man allt utom omentum,
hittade denna komplementerade bild

http://www.lef.org/magazine/mag2000/images/1st.jpg

z_bumbi
2003-07-11, 19:11
Ozz: Jag hade bara en ungefärlig uppfattning var den satt så jag valde bara en bild som visade närområdet i alla fall :em:

Ozz
2003-07-11, 21:50
Det var en bra bild om man bara kunnat måla in omentum :D
jaja, nog om det

V.A.R.G.A
2007-12-02, 13:08
Och detta inre fett förbränns när det yttre förbränns??

King Grub
2007-12-02, 14:05
Ja, men i villket förhållande bestäms av gener och status. Ett energiunderskott skapat med intensiv konditionsträning som en del av upplägget reducerar mängden viskeralt fett mer än ett lika stort energiunderskott skapat genom kalorirestriktion.

Mega_man1000
2007-12-02, 23:42
Ja, men i villket förhållande bestäms av gener och status. Ett energiunderskott skapat med intensiv konditionsträning som en del av upplägget reducerar mängden viskeralt fett mer än ett lika stort energiunderskott skapat genom kalorirestriktion.

joo det stämmer för exempelvis när jag deffade så blev jag skit smal i ansiktet medans jag fortfarande såg lika "fet" ut i resten av kroppen*whistle*

nubbe
2007-12-03, 01:19
Ja, men i villket förhållande bestäms av gener och status. Ett energiunderskott skapat med intensiv konditionsträning som en del av upplägget reducerar mängden viskeralt fett mer än ett lika stort energiunderskott skapat genom kalorirestriktion.

Man lär sig något varje dag! Trodde det var precis samma sak om man konditionstränade och åt mer, eller åt mindre och låg på samma underskott. Där ser man!

Raggis
2007-12-03, 01:26
Man lär sig något varje dag! Trodde det var precis samma sak om man konditionstränade och åt mer, eller åt mindre och låg på samma underskott. Där ser man!

Tänk på att tråden är från 2003...

grunt_grunt
2007-12-03, 02:36
Tänk på att tråden är från 2003...

Men King Grubs inlägg var inte gammalt, och han är en redig pojke som man kan lita på!

Raggis
2007-12-03, 02:40
Men King Grubs inlägg var inte gammalt, och han är en redig pojke som man kan lita på!

Ah, det missa jag helt ^^ Trodde han nämnde det back in 2003.

anodslam
2007-12-03, 09:30
Om man bortser från genetisk fettinlagring så har öl några ordentliga baksidor.

* Öl innehåller mycket humle. Humle är rikt på östrogen.
* Öl innehåller alkohol, alkohol sänker testosteronnivåerna.
* Öl är rikt på kolhydrater.

M.a.o. befinner sig kroppen i ett mardrömscenario efter några stop öl.

Åh, så varför får man isf fett på magen, vilket är en typisk testosterondominerad lagringsplats av fett? Om öl är så antiandrogent som du påstår borde man snarare få bitch tits och fett på röven...

Handcuff
2007-12-03, 10:15
joo det stämmer för exempelvis när jag deffade så blev jag skit smal i ansiktet medans jag fortfarande såg lika "fet" ut i resten av kroppen*whistle*

17år och har redan erfarenhet av deff..hur hinner ni? Verkar som att allt ska göras på en gång: bulk, deff osv. Jamen kolla på en bodybuilder han/hon deffar ju!