Visa fullständig version : Vad är blodsocker för något?
Fredrik_S
2008-12-01, 11:16
Är det fruktos/glukos molekyler som flyter runt i blodet eller är det något annat som fått smeknamnet socker utan att vara just sockermolekyler.
Och hur kan det komma sig att det krävs olika mängder insulin för att stabilisera blodsockret trots att det utsöndrats lika mycket blodsocker men från olika livsmedel?
Är det fruktos/glukos molekyler som flyter runt i blodet eller är det något annat som fått smeknamnet socker utan att vara just sockermolekyler.
Och hur kan det komma sig att det krävs olika mängder insulin för att stabilisera blodsockret trots att det utsöndrats lika mycket blodsocker men från olika livsmedel?
Det är glukosmolekyler som flyter runt i blodet.
Eddie Vedder
2008-12-01, 13:16
Blodsocker är blodglukos. Fruktosen måste omvandlas i levern till glukos innan dess att den ger sig ut i blodet. Undantaget är exogen fruktosoxidation om den intas samtidigt som man bedriver någon fysiskt krävande aktivitet t.ex.
Dels är det ju en fråga om individens insulinkänslighet och glukostolerans. Blodglukossvaret hos individ A motsvarar inte blodglukossvar hos individ B även om man standardiserar omkringliggande faktorer jättenoggrant, typ som när GI-värden studeras. Vidare är det ju även en fråga om individens egna insulinkänslighet vid olika tidpunkter, har du kört ett träningspass är den hög, äter du en isokalorisk måltid med samma makronutrientkomposition framför datorn klockan 2 på natten kommer inte kroppen ta hand om den lika effektivt.
Sedan är det även en fråga om aminosyrasammansättning i olika livsmedel, kolhydraterna kan ha samma GL och GI men insulinsvaret annorlunda p.g.a. en annan aminosyrasammansättning.
Fredrik_S
2008-12-01, 15:20
Ok så om jag tex skulle kunna clonas och användas i ett försök där jag fick en matvara i mig vid samma tidpunkt och under samma förhållanden... så skulle kroppen ändå kunna välja att utsöndra olika mängder insulin trots att att matvaran får blodsockret att stiga lika mycket.
Och det skulle då bero på att de olika matvarorna har olika aminosyrasammansättningar?
Eller kan det vara två matvaror fria från aminosyror som ger samma blodsocker stegring men som ändå gör att kroppen utsöndrar olika mängder insulin i blodet.
Eller är det helt enkelt mycket mer komplicerat att det inte går att förklara exakt hur mycket insulin som behöver utsöndras för att det beror på massa andra saker.
Alltså det svåra för mig som inte är så påläst är att förstå hur det kan krävas olika mängder av ett ämne för att neutralisera ett annat ämne. Jag menar har du 10 enheter med värdet 5(blodsockret) och blandar i 10 enheter med värdet -5(insulinet) så får du alltid noll i min värld.
Scratch89
2008-12-01, 15:28
Alltså det svåra för mig som inte är så påläst är att förstå hur det kan krävas olika mängder av ett ämne för att neutralisera ett annat ämne. Jag menar har du 10 enheter med värdet 5(blodsockret) och blandar i 10 enheter med värdet -5(insulinet) så får du alltid noll i min värld.
Fast nu räknar du ungefär som om du skulle blanda svart och vitt för att få grått. Glukosmolekyler använder insulin för att bli transporterade över cellmembranen; tänk dig att insulin tar glukosen i handen och drar med den in i cellen. Det är helt olika storlekar på molekylerna; molekylvikten för glukos är drygt hundra u, medan molekylvikten för insulin är betydligt större.
Eller kan det vara två matvaror fria från aminosyror som ger samma blodsocker stegring men som ändå gör att kroppen utsöndrar olika mängder insulin i blodet.
Om dessa två matvaror är identiska med avseende på innehåll och nedbrytning etc (dvs verkligen identiska :)), ja då är det ingen skillnad på insulinutsöndring. För att ge lite kaka på kaka så är det kort och gott inte bara kolhydrater dvs. glukos som påverkar insulinutsöndring.
Eddie Vedder förklarade det oerhört väl tycker jag angående insulinkänslighet. Låt oss ta mig som exempel (diabetiker sedan 24 år tillbaka) i normala fall tar jag ca. 5 ie insulin(humalog) vid en måltid - samma måltid, sammasättning storlek kräver av mig i dagarna 8 ie, då jag har en infektion i kroppen - trotts den ökade dosen har jag högre blodsockervärde.
Det är inte ett nollsummespel - efter och dagen efter tung och intensiv träning måste jag sänka mitt insulin så ovanstående måltidsdos som jag tog som exempel måste nu ligga på 4 ie istället.
Insulinet fungerar mer som en "dörröppnare" åt glukoset, efter träning exempelvis fungerar det "effektivare" och mindre insulin behövs för att göra samma jobb.
[QUOTE=Scratch89;3349080]Fast nu räknar du ungefär som om du skulle blanda svart och vitt för att få grått. Glukosmolekyler använder insulin för att bli transporterade över cellmembranen; tänk dig att insulin tar glukosen i handen och drar med den in i cellen. Det är helt olika storlekar på molekylerna; molekylvikten för glukos är drygt hundra u, medan molekylvikten för insulin är betydligt större.[/QUOTE
För en dummie som undertecknad var detta bra info!
Scratch89
2008-12-01, 21:06
För en dummie som undertecknad var detta bra info!
Vad bra. :)
Fredrik_S
2008-12-01, 22:58
Fast nu räknar du ungefär som om du skulle blanda svart och vitt för att få grått. Glukosmolekyler använder insulin för att bli transporterade över cellmembranen; tänk dig att insulin tar glukosen i handen och drar med den in i cellen. Det är helt olika storlekar på molekylerna; molekylvikten för glukos är drygt hundra u, medan molekylvikten för insulin är betydligt större.
In i vilken cell? Ut från blodbanan och gömmer undan glukosen i en cell där den inte är farlig längre?
Den stora insulinmolekyeln kanske kan plocka upp flera glukosmolekyler när man har bättre insulinkänslighet?
Jag tänkte från början att det kom en insulinmolekyl och krigade med glukosmolekylen tills båda var döda.
In i vilken cell? Ut från blodbanan och gömmer undan glukosen i en cell där den inte är farlig längre?
Den stora insulinmolekyeln kanske kan plocka upp flera glukosmolekyler när man har bättre insulinkänslighet?
Jag tänkte från början att det kom en insulinmolekyl och krigade med glukosmolekylen tills båda var döda.
Muskelceller och fettceller t.ex.
Insulinet plockar inte upp nånting, och krigar inte heller, den signalerar till celler att ta upp glukosen ur blodet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin#Signal_transduction
Scratch89
2008-12-02, 00:10
På cellerna (som t.ex muskel- eller fettceller) sitter det receptorer som känner av insulinet. Cellen kan inte känna av glukos, men eftersom den känner av insulin kan glukos färdas in i cellen mha insulinet. Bra eller dålig insulinkänslighet har med receptorernas "upptäckande" att göra; är man insulinresistent komme receptorerna inte att känna av insulinet i blodbanan, och insulin- och glukosnivåerna i blodet kommer vara konstant höga.
Vad jag vet är det en insulinmolekyl per glukosmolekyl, ungefär som enzym och substrat.
Fredrik_S
2008-12-02, 01:16
På cellerna (som t.ex muskel- eller fettceller) sitter det receptorer som känner av insulinet. Cellen kan inte känna av glukos, men eftersom den känner av insulin kan glukos färdas in i cellen mha insulinet. Bra eller dålig insulinkänslighet har med receptorernas "upptäckande" att göra; är man insulinresistent komme receptorerna inte att känna av insulinet i blodbanan, och insulin- och glukosnivåerna i blodet kommer vara konstant höga.
Vad jag vet är det en insulinmolekyl per glukosmolekyl, ungefär som enzym och substrat.
Tack då förstår jag hur det funkar.
Eddie Vedder
2008-12-02, 05:34
Nej men däremot har kroppen en bättre förmåga att inte utsöndra mer än nödvändigt. Ju sämre insulinkänslighet desto större insulinsvar även om det överstiger vad som räcker för att transportera näringsämnena i blodet.
Insulin är ett protein för övrigt.
Fredrik_S
2008-12-02, 15:12
Nej men däremot har kroppen en bättre förmåga att inte utsöndra mer än nödvändigt. Ju sämre insulinkänslighet desto större insulinsvar även om det överstiger vad som räcker för att transportera näringsämnena i blodet.
Insulin är ett protein för övrigt.
Mycket bra. Då förstår jag varför 5 enheter blodsocker inte automatisk blir 0 av 5 enheter insulin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.