handdator

Visa fullständig version : Varför har jag fått internet när de inte har installerat det, dock 500 gånger långsam


Fredrik_S
2008-12-01, 11:14
Jag har beställt fiberlina från telia på 100/10. och det skulle ta ca 10 dagar, men jag testade att stoppa in sladden redan efter en dag och jag hade internet med en uppkoppling på ca 200 kb/sekund. Vilket gör att det går att kolla mail och surfa låååångsamt men ändå fungerar det.

Hur kan det komma sig? Supporten på telia hade ingen aning och vad de kunde se så hade det inte kopplat in någonting ännu.
Tillhör Zitius stadsnät i hammarby sjöstad.

kaer
2008-12-01, 11:26
Det är inte så att du har trådlöst och den har autouppkopplat sig mot någon grannes risiga uppkoppling?
Är ju iofs enkelt att testa, dra ur sladden och se om du har kvar den.

Fredrik_S
2008-12-01, 11:27
Det är inte så att du har trådlöst och den har autouppkopplat sig mot någon grannes risiga uppkoppling?
Är ju iofs enkelt att testa, dra ur sladden och se om du har kvar den.

nej det är min stationära dator. Den har inte trådlöst. Fungerar inte om jag drar ur sladden.

Greven_2008
2008-12-01, 11:29
kanske den som bott där innan (om du är nyinflyttad?) som inte sagt upp abb..

Fredrik_S
2008-12-01, 11:30
När jag kolla status för nätverket står det uppkoppling 100,0 mbit/s och telia.net... så jag tycker det ser ut som om det skulle vara inkopplat redan. Men som sagt sa supporten att det var inkopplat när jag ringde dem..

Fredrik_S
2008-12-01, 11:31
kanske den som bott där innan (om du är nyinflyttad?) som inte sagt upp abb..

Är ej nyinflyttad bott här 8 månader... plus att om han inte sagt upp det skulle det väl inte gå så långsamt som 200kb/sekund

Mr.Cosybear
2008-12-01, 11:33
Troligen så har det blivit något fel och det är inte din "riktiga" uppkoppling eftersom dem säger att dem inte kopplat in dig än. Dem sa 10 dagar, hur många dagar har det gått?

dice
2008-12-01, 11:34
En del stadsnät tillhandahåller en kass uppkoppling som är inbakad i hyran, vill man ha redig fart måste man betala mer. Men det är väl något som telia borde vetat om i så fall tycker man.

Piranha
2008-12-01, 11:37
För att du skall kunna ansluta emot telia teckna ett avtal där själv, oftast brukar du per automatik hamna på deras "anslut mig som kund" sida.



BBB har likadant.

Fredrik_S
2008-12-01, 14:59
En del stadsnät tillhandahåller en kass uppkoppling som är inbakad i hyran, vill man ha redig fart måste man betala mer. Men det är väl något som telia borde vetat om i så fall tycker man.

Det är ju en ok förklaring. Men är det då inte konstigt att det redan står 100 mbit och telia i "status för anslutning" fast hastigheten bara är 200 kbit...

Som sagt beställde jag för två dar sedan men detta slöa internet fick jag i går redan och supporten på telia säger att de ej har kopplat in mig än och att det tidigast ska ske 5 december.
Visst kan jag vänta och se vad som händer men är väldigt konfunderad och vill kunna utesluta att det är något fel på min sida....

jakke
2008-12-01, 15:16
Det är ju en ok förklaring. Men är det då inte konstigt att det redan står 100 mbit och telia i "status för anslutning" fast hastigheten bara är 200 kbit...

Som sagt beställde jag för två dar sedan men detta slöa internet fick jag i går redan och supporten på telia säger att de ej har kopplat in mig än och att det tidigast ska ske 5 december.
Visst kan jag vänta och se vad som händer men är väldigt konfunderad och vill kunna utesluta att det är något fel på min sida....'

Du har 100Mbit till Telias swich, mao inget som rör din kopping ut mot internet.

Snobbe
2008-12-01, 15:19
Vad jag vet måste det vara mot telias nät. Eftersom det är en fiber anslutning du har så kan det inte vara till något annat. Om jag inte e helt borta i ämnet. Iaf så tror jag inte det kommer vara någon fara när dem satt in det på "riktigt" dock så är det väl skumt att du redan nu har en uppkoppling.

Fredrik_S
2008-12-01, 15:52
'

Du har 100Mbit till Telias swich, mao inget som rör din kopping ut mot internet.

Ok det förklarar varför det står så i min status. Men fortfarande är det väl konstigt att det sipprar igenom 200 kb/sekund vid deras switch? Antingen borde den väl vara på eller av.

Fredrik_S
2008-12-01, 15:54
Vad jag vet måste det vara mot telias nät. Eftersom det är en fiber anslutning du har så kan det inte vara till något annat. Om jag inte e helt borta i ämnet. Iaf så tror jag inte det kommer vara någon fara när dem satt in det på "riktigt" dock så är det väl skumt att du redan nu har en uppkoppling.

Jag hade runt 10 operatörer att välja mellan. Jag tillhör zitius stadsnät men jag valde Telia efter att ha hört mig runt lite.

Granatgiraffen
2008-12-01, 16:01
Ok det förklarar varför det står så i min status. Men fortfarande är det väl konstigt att det sipprar igenom 200 kb/sekund vid deras switch? Antingen borde den väl vara på eller av.

Det går att begränsa bandbredd på en visst uttag i en switch.