handdator

Visa fullständig version : Bra grundläggande fakta om träning/kost


quality
2008-12-01, 04:56
De flesta har säkert läst detta och för många är det självklara saker. Jag tycker dock det är så bra info så jag klistrar in det ifall någon ännu inte läst det. Hoppas det inte är repost, sökte på Lyle och hittade ingen tråd om detta.

Av Lyle Mcdonald:

Training Secrets for Size and Strength Gains (for Naturals)

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.
2. Training a bodypart less than 2X/week will not give you optimal gains. An upper/lower split done Mon/Tue/Thu/Fri is close to optimal for most. Full body twice a week can work very well. Once every 5th day is the least frequently I would ever recommend a natural train. You’ll get less sore training more frequently and you’ll grow better. Save once/week bodypart training for pro bodybuilders (read: steroid users) and the genetically elite.
3. When in doubt, do less volume, not more. You don’t need a zillion sets to stimulate hypertrophy, the bullshit written in the magazines to the contrary. If you can’t get it done in 4-8 hard sets (sometimes less, rarely more) you need to quit training like a pussy in the gym. I had a friend who sold supplements one time who kept asking me to design him a product that would really work. I told him to make a supplement that would make people work hard in the gym and watch their diets. He thought I was joking.
4. Generally, basic compound exercises are best but isolation stuff has its place. Same for the machines versus free weights ‘argument’: both have their place. Anybody who tell you that you MUST do a certain exercise is arguing from an emotional stance, not a physiological one.
5. If you think you can gain muscle without eating sufficient food or calories, you should quit bodybuilding and take up something easier, like golf. You can’t magically make muscle out of nothing, you need calories and protein to grow. If you can’t buckle down to eat enough on a consistent basis, you won’t grow an ounce of muscle. And spare me the excuses that you’re not hungry or your schedule won’t allow it. It’s about priorities, eat more or stay skinny.
6. Most hardgainers train like idiots and don’t eat enough.
7. Diets should be based around whole foods first, supplements second. Remember the hoopla over zinc and testosterone and ZMA from Balco (hi Victor, hope you’re enjoying the forced sodomy in jail)? Red meat is a great source of zinc, iron, B12 and protein. Not to mention who knows how many other trace nutrients that are involved in optimal human physiology. Eat it every day. Remember all of that crap about indole 3 carbinole. Guess what, it’s found in cruciferous vegetables like broccoli and cauliflower. Every time you hear about a new magic compound, 99 times out of 100 it’s found in some whole food that you’re probably not eating. Eat whole foods with a shitpile of veggies every day.
8. There is no singular best protein, each one has pros and cons. Generally, I thinnk casein is better for dieting, whey for around workouts, whole proteins the rest of the time. You can’t beat milk (and the dairy calcium has benefits on bodyfat). I think mixing proteins at a given meal is a good idea to eliminte any shortcomings of one. I think food combining (or protein rotation) is a lot of hippy holistic bullshit.

Dieting Secrets for Fat Loss

1. You can’t magically lose weight unless you eat less or burn more calories with activity. Not unless you take drugs and those either make you eat less or burn more anyhow.
2. Don’t bitch about how much you hate dieting or exercise. You can either change your diet and activity patterns, or you can stay fat. Those are your two options, except for drugs.
3. To lose weight and keep it off you must change some aspect of your training and diet and do it forever.
4. All diet books, no matter what line of bullshit they sell you, are working in terms of what’s in #3. Cutting all of the carbs out of your diet will generally make you eat less, so will cutting out all of the fat, so do diets taht change your eating habits in one fashion or another. Some books go the activity route. At the end of the day, even if they tell you that you don’t have to eat less to lose weight, they will trick you into doing it one way or another

Note: My job, as diet book author, is to turn Eat Less, Exercise, Repeat Forever into a 300 page book. Most diet books do it with 150 pages of recipes.

Everything else that you may come across, including my various gibberings in my books, are just details on the above. But at a fundamental level, until you are dealing with that 1% of 1% of trainees (elite athletes, bodybuilders trying to get to 5% bodyfat without muscle loss), those secrets are about all you need to know.

The equation is this:
Hard Work + Consistency + Time = Results.

Burn that into your head and quit looking for quick fixes and secrets.

Because they don’t exist.
Share and Enjoy:

Scratch89
2008-12-01, 08:03
Lyle uttrycker sig så skönt.

ravendb
2008-12-01, 09:10
Kul läsning =)

laserapa
2008-12-01, 10:39
Lyle uttrycker sig så skönt.

Hehe word :thumbup:

Emil_Larsson
2008-12-01, 11:16
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.

mjukglass
2008-12-01, 12:06
Mmm. Men, men, men min nya super-duper-mega-drop-giants-dunder-set-rotation-spit med 29 olika bicepssplitsvarianter i cablecrossen då?

Borde vara en sticky samt vara tvungen läsning för någon som gör sin första post på forumet.

C.E.J.
2008-12-01, 12:49
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

If it's broken, fix it.

Guddi
2008-12-01, 13:01
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.Lite fler reps på något lägre vikter har sin del då det ger ökad sarkoplastik hypertrofi. Det finns dock gränser för denna och när du är där så måste du bygga på dina muskelfiber (vilket kommer med/leder till ökad styrka) för att kunna öka ytterligare.

Så perioder av lite mer högreps med mer kontakt (12-15RM) har sin del (tex inför beachsäsongen) men det är inget man ska köra på konstant.

jontet
2008-12-01, 13:06
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.

jag uppfattar det som att han pratar om progressivitet i det långa loppet. Om och hur du skall ändra din bröstträning för bättre resultat går inte att utröna av det påståendet du klistrade in

tobbo
2008-12-01, 13:08
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.

Men du ökar väll ändå vikterna? Det är det han säger.

pragmatist
2008-12-01, 13:21
Hur stark man är i en specifik övning kommer ju bero en hel del på hur mycket man kör just den övningen just då, så att säga att styrka och volym hänger ihop är en sanning med viss modifikation. Om man slutar med t.ex. bänkpress under en period utan kör tunga hantelpressar istället (progressivt) så kan det ju mycket väl hända att musklerna växer fast man faktiskt blir svagare i just bänkpress p.g.a. nervsystemets "ovana" vid just bänkpress. Detsamma gäller det repetitionsintervall man brukar köra i. Man kan öka i 12RM i en viss övning (och öka volymmässigt) utan att 1RM påverkas nämnvärt.

Jag skulle nog snarare säga att volymökning hänger ihop med "framsteg" snarare än styrkeökning, eftersom man kan göra framsteg på flera sätt än i termer av 1RM i en viss övning. (Men det kanske var det han menade också.)

hampee
2008-12-01, 14:31
Menar han på punkt 2 att man inte bör köra exempelvis biceps endast en gång per vecka såvida man inte är "pro bodybuilder"?

JohnRick
2008-12-01, 14:51
Menar han på punkt 2 att man inte bör köra exempelvis biceps endast en gång per vecka såvida man inte är "pro bodybuilder"?

Han menar rent generellt att en ökad träningsfrekvens är att föredra ja (2 ggr i veckan eller så). I stället för det löjligt allmänt vedertagna "en gång i veckan".

actiwe
2008-12-01, 16:00
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.


du har väl ändå ökat med vikter sen du börja träna?

menar du började väl inte med hantelpress på 21kg och ligger där än idag

joko
2008-12-01, 16:19
Det är faktist en grej jag länge funderat på, känner mig rätt dum när jag frågar detta men;

1. If you are natural, you must get stronger to get bigger. If, over time, you are not adding weight to the bar, you are not growing.

Slutsats: Så att träna på en medeltung vikt med mycket kontakt och explosivitet bygger ingen massa alls? allting handlar om att pusha sig själv med tyngre vikter?
jag brukar nämligen träna bröst väldigt mycket med kontakt och inte 100% tunga vikter och mina bröst har alltid släpat, finns det en koppling?

/Fred.

Medeltung vikt kan funka. Det diskuterades här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56376

jebu
2008-12-01, 17:18
Han menar rent generellt att en ökad träningsfrekvens är att föredra ja (2 ggr i veckan eller så). I stället för det löjligt allmänt vedertagna "en gång i veckan".

Och att vid dessa pass inte köra sjuttielvaövningar med massor av sett. köra färre övningar (behålla de bra övingarna) och inte så många sett. Samt träna muskeln 2ggr per vecka.
Men även indirekt att byggarsplittar inte är någon höjdare för rena byggare, då det ej går att bara träna en viss muskel, du kopplar alltid in flera muskler av större eller mindre grad.

jaosef
2008-12-01, 18:00
Bra läsning! Inget sådär tvärnytt, men en bra påminnelse ändå. Som sagt; sticky!

Emil_Larsson
2008-12-01, 18:55
Lite fler reps på något lägre vikter har sin del då det ger ökad sarkoplastik hypertrofi. Det finns dock gränser för denna och när du är där så måste du bygga på dina muskelfiber (vilket kommer med/leder till ökad styrka) för att kunna öka ytterligare.

Så perioder av lite mer högreps med mer kontakt (12-15RM) har sin del (tex inför beachsäsongen) men det är inget man ska köra på konstant.

Aha okej.

jag uppfattar det som att han pratar om progressivitet i det långa loppet. Om och hur du skall ändra din bröstträning för bättre resultat går inte att utröna av det påståendet du klistrade in

Nja, njae. Det jag menar är snarare att om det går att öka i styrka (och massa givetvis) av att helt enkelt träna på ett visst sätt, te.x. explosivt på lägre vikter, men sen slog det mig en sak. Styrka är väl inte bara den maximala styrkan man lyfter på ett visst antal reps utan det kan väl innebära att man rent explosivt blir starkare av att träna explosivt, även om man inte tränar på maximalt tung vikt om ni förstår? man blir bra på det man håller på med, dvs att köra explosivt i det här fallet?
Det känns lite som om jag pratar utan att komma någonstans nu, men hoppas ni förstår.

Men du ökar väll ändå vikterna? Det är det han säger.

Japp.

du har väl ändå ökat med vikter sen du börja träna?

menar du började väl inte med hantelpress på 21kg och ligger där än idag

Nej det är sant. Om jag tänker efter så har jag faktist haft en rätt långt period under min träning då jag tränade på samma vikter (fråga mig inte varför) då jag varken ökade i styrka eller massa så det finns väl en koppling då.

Medeltung vikt kan funka. Det diskuterades här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56376

Jaså? oki.