handdator

Visa fullständig version : Bäst kropp till sommaren, hur?


Betsson1
2008-11-30, 22:13
Tjena, det inte jag den riktiga användaren för Betsson1. Lånar hans användarkonto så länge, jag ska göra en egen imorn.

Jo det är så att jag inte har styrketränat i 4,5 månader nu. Har helt enkelt tappat kontrollen och har inte tränat alls. Nu vill jag börja träna och jag har lärt mig att aldrig sluta träna igen. Har lärt mig av mina misstag nu.
Hur som helst har jag förlorat muskler och har fett kvar. Och jag vill se bra ut fram till sommaren. Hur ska jag göra?

Först tänkte jag bulka tills slutet av mars och sedan deffa tills sommaren. Men jag har för mig att det är dåligt med så korta perioder och att det oftast blir fel osv. Eller? Jag är osäker, det är just därför jag skriver i denna underbara forum.

Jag vill vara deffad, och ha tillbaka mina muskler. Det är det jag vill uppnå.
Tycker ni att jag ska deffa hela vägen till sommarlovet? Ska jag bulka nu och sedan deffa 3 månader innan sommarlovet? Finns det någon att man kan göra för att lösa problemet?

Tacksam för svar.

Jacksatan
2008-11-30, 23:22
hur ska vi kunna svara på det när vi inte vet hur mkt fett resp muskler du har nu? Lägg upp en bild på dig själv samt ge en hint om hur du vill se ut till sommaren så kan jag kanske ge några riktlinjer.

Betsson1
2008-12-01, 15:46
hur ska vi kunna svara på det när vi inte vet hur mkt fett resp muskler du har nu? Lägg upp en bild på dig själv samt ge en hint om hur du vill se ut till sommaren så kan jag kanske ge några riktlinjer.

Om vi säger så här då: Vad är bäst. Att bulka 3 månader och sedan ´deffa 3 månader fram till sommarlovet. Eller deffa i 6 månader och sedan bulka?

Jag har muskler. Men inte så mycket. Jag skulle helst vilja skaffa fram muskler i 3 månader och sedan skrapa bort fett 3 månader innan sommarlovet. Och jag vill verkligen nå detta tills sommarlovet!

väger just nu 89. Jag vill väga 80. Men frågan är om det verkligen är bra att deffa 3 mån o bulka 3 mån om man delar upp dom. Är det bättre att deffa hela vägen till sommarlovet så är jag rätt så nöjd ändå.. För muskler har jag ju i alla fall..

joko
2008-12-01, 16:08
Det är ju säkrare att 'deffa' med start nu. Jag tror du blir nöjd ändå, mindre fett och kreatinstinna muskler räcker nog för att du ska se bra ut.

Du kanske kan köra det andra upplägget också och lyckas, men du ger ju dig själv mindre marginaler. 3 månader kan låta långt när man har dem framför sig, men ofta känns de rätt korta när de ligger bakom en.

Fatcan
2008-12-01, 18:13
Först tänkte jag bulka tills slutet av mars och sedan deffa tills sommaren. Men jag har för mig att det är dåligt med så korta perioder och att det oftast blir fel osv. Eller? Jag är osäker, det är just därför jag skriver i denna underbara forum.


Jag skulle nog tränat stenhårt och kört en "kontrollerad bulk", fram tills första mars. Då har du 3 månader att deffa innan sommaren.

Betsson1
2008-12-02, 20:02
Jag skulle nog tränat stenhårt och kört en "kontrollerad bulk", fram tills första mars. Då har du 3 månader att deffa innan sommaren.

Hinner man verkligen gå ner ungefär 10 kg på 3 månader?
Vet verkligen inte vilket av dom jag ska välja... Skulle vara nice och vara riktigt deffad till sommarlovet. Men spinkig vill man ju inte se ut! =/

Hur brukar ni göra i sånna situationer?

Elfsberg
2008-12-02, 21:23
10 kg på tre månader är inga problem. Jävligt drygt dock.
Det är inget fel på att köra kortare perioder av deff/bulk heller om du vill det. Man kortar ju av perioden av ökningar, inte ökningarna i sig.

Fatcan
2008-12-03, 00:53
Hinner man verkligen gå ner ungefär 10 kg på 3 månader?
Vet verkligen inte vilket av dom jag ska välja... Skulle vara nice och vara riktigt deffad till sommarlovet. Men spinkig vill man ju inte se ut! =/

Hur brukar ni göra i sånna situationer?

10kg fett är vet jag inte, däremot 10kg totalvikt tappar du lätt på 3 månader, jag tappade 8kg på två månader.

kalajset
2008-12-03, 01:35
Det är som sagt inget problem att tappa 10kg på tre månader. En takt på 0.5kg i veckan brukar rekommenderas för att undvika muskelförluster i största möjliga mån. Lite snabb överslagsräkning: ca 15 veckors deff, 7.5kg redan där, plus några kg glykogen/vätska som alltid försvinner vid deffstart= ca 10kg utan större risk för enorma muskelförluster. (Första kilona ryker väldigt snabbt just p ga glykogen/vätsketömning).

Däremot är väl snarare frågan om 10kg räcker. Inte så kul att senare märka att det snarare var 15kg som behövde bort, och behöva spendera en månad eller två till när man redan hade räknat med att vara i toppform till ett visst datum. Särskilt med tanke på att du ev. planerar en bulk. Jag ser det såhär:

- Å ena sidan kan du deffa nu, men om 80kg är målvikten du satt upp, (och du sedan inte bryr dig sådär jättemycket om t ex två-tre kg'n lätt skulle behövas skalas bort till), Är det faktiskt lite väl tidigt för deff. Ifall du verkligen bara, av någon anledning, inte tänkt deffa mer än så, behövs det då rakt inte startas någon deff nu. Varför inte försöka ligga i hyffsat energibalans, (stå still i vikt), någon månad till eller två, och försöka öka styrkan så gott det går i gymmet under tiden. Det tjänar senare gympass på. Sedan kan det börjas deffas när det närmas sig vårkanten just i feb/mars. Dessutom kan man ju succesivt öka på mängden konditionsträning för att vänja kroppen, så det inte behövs en rivstart till vårkanten om man har tänkt köra sådan under deffen.

- Å andra sidan kan du såklart bulka nu, men det "måste" isåfall bli frågan om en mindre bulk, av flera starka skäl. Till att börja med, ju mer fett du redan har, desto mindre av viktuppgången kommer bestå av muskler. (Och då du redan har nio kg's övervikt enligt dig själv bör viktuppgången följdaktligen tas långsamt). Ett annat, kanske ännu större skäl att hålla igen lite, är att naturligtvis kommer deffen behöva bli längre än önskvärt om du redan har nio kg's övervikt nu, och sedan kanske lägger på dig fem-sex kg fett till under vintern. Nej, ska du bulka, är mitt råd att ta det långsamt, satsa på att gå upp kanske två-tre kg till till början av februari, och sedan ta det därifrån beroende på hur kroppen ser ut.

En sista kommentar bara: Bilder som efterfrågades i början av tråden är trots allt det lättaste sättet att se vilka åtgärder som behöver vidtas. Fast i slutändan är det ändå du själv som avgör, då detta ändå är ett förhållandevis delikat problem, med inte helt solklara svar på dina frågor, utan det blir ofrånkomligen en hel del tycke och smak i slutändan.

Betsson1
2008-12-03, 12:43
Tack så jättemycket för er svar. Med all information jag har fått nu vet jag exakt hur jag ska göra nu! =) Tack!

Fredrik_S
2008-12-03, 16:48
Tack så jättemycket för er svar. Med all information jag har fått nu vet jag exakt hur jag ska göra nu! =) Tack!

hm ok.. och vad blev din slutsats?

Att bulka när man redan är tjock är inte vidare smart om ens prioritet ligger i att hålla mycket kroppsfett borta från kroppen.
Det är INTE lätt i praktiken att bara deffa bort x antal kilo fett på bestämde tid, även om det är lätt i teorin, utan större erfarenhet kring deff, speciellt inte om man har många kilos extra vikt.

Jag skulle nog valt att deffa först och "semibulka" därefter.. visar det sig att du nått bra form i mars redan så kan du börja smygbulka och gå sakta upp i vikt och bygga och fylla upp musklerna inför sommaren.
Ett troligt scenario är dock att du upptäcker i mars att dessa 10 kg inte gav dig den kropp du ville ha ock de lilla extra muskler du skulle tjänat på att bulka i tre månader först hade inte gjort någon synbar skillnad.

Shavin
2008-12-03, 21:43
Hade jag varit dig hade jag börjat deffa nu tills jag blir nöjd och därefter köra korta perioder, dvs 2-3 veckor bulk följt av 2-3 veckor deff och sedan börja om igen. Då blir det lättare och slipper känna dig stressad inför sommaren sen :)

Betsson1
2008-12-04, 22:00
En till fråga..

Tycker ni att jag ska styrketräna 5 gånger i veckan och sedan 1 timmes cardio. tycker ni att det är nödvändigt med styrketräning 5 gånger i veckan i detta fall (har valt att deffa)? Ska jag sänka det till 3 gånger istället? Det där med cardio kommer att stanna kvar förstås.

Elfsberg
2008-12-04, 22:14
Högst tre gånger per vecka. Behöver absolut inte träna mer än så.

Shavin
2008-12-05, 15:23
Högst tre gånger per vecka. Behöver absolut inte träna mer än så.

Jag skulle rekomendera 5 gånger om du lägger upp det på ett bra sätt. Musklerna behöver inte mer än 48-72 timmars vila beroende på hur hårt du kör. Har du tid och ork så kör på 5, tycker jag.

jaosef
2008-12-05, 15:45
Jag skulle rekomendera 5 gånger om du lägger upp det på ett bra sätt. Musklerna behöver inte mer än 48-72 timmars vila beroende på hur hårt du kör. Har du tid och ork så kör på 5, tycker jag.

Är personen otränad så är 5 pass i veckan väl mycket.

Elfsberg
2008-12-06, 19:30
Fem gånger i veckan under deff..? Glöm. Behövs helt enkelt inte.

Desto mindre frekvens och volym som det går att komma undan med desto bättre.

Arfenhouse
2008-12-07, 01:28
Fem gånger i veckan under deff..? Glöm. Behövs helt enkelt inte.

Desto mindre frekvens och volym som det går att komma undan med desto bättre.

Seriöst? För jag deffar just nu och tränar 5 gånger i veckan, dock kör jag såklart ett uppdelat schema så jag kör inte överkropp, underkropp, repeat.

Elfsberg
2008-12-07, 12:53
Jäpp.

Det behövs relativt lite styrketräning för att behålla massa och styrka under deff förutsatt att du tränar tillräckligt hårt när du väl gör det. Mer är inte bättre och när du stryper kroppens energiintag kan det bli trixigt att återhämta sig tillräckligt mellan passen - dvs. du kanske konstant nedtränar dig själv under en längre period.

Jag har lyckats komma undan styrkeförluster med så lite som ett eller två set per muskelgrupp de senaste fyra veckorna och jag har ungefär tappat 3-4 kg under tiden.

Cerberus
2008-12-07, 17:30
ett eller två set ? De passen kan inte va långa. Nu vet ja att fler set inte behöver va bättre men är det inte trist att träna så lite?

tigerofsweden
2008-12-07, 17:35
Fem gånger i veckan under deff..? Glöm. Behövs helt enkelt inte.

Desto mindre frekvens och volym som det går att komma undan med desto bättre.

+1

Ganska onödigt och värdelöst att spendera massa tid med vikterna under diet. Bättre att ge allt de få gånger man tränar och satsa mer på cardion.

Arfenhouse
2008-12-07, 20:19
Inte för att jag vill sno tråden helt och hållet, men om det som ni säger nu stämmer så kan jag alltså träna 3 gånger i veckan, t.ex. måndag överkropp, onsdag underkropp och fredag mage? (exempelvist dvs. :) )

Cerberus
2008-12-07, 22:23
+1

Ganska onödigt och värdelöst att spendera massa tid med vikterna under diet. Bättre att ge allt de få gånger man tränar och satsa mer på cardion.

om man nu inte gillar att styrketräna då...jag tränar hellre fler reps o set än kör massa kardio, även om det kan va skönt en stund.

Sniggel
2008-12-07, 22:58
Inte för att jag vill sno tråden helt och hållet, men om det som ni säger nu stämmer så kan jag alltså träna 3 gånger i veckan, t.ex. måndag överkropp, onsdag underkropp och fredag mage? (exempelvist dvs. :) )

Det som hittills fungerat bäst för mig under en deff där jag tappar cirka 500g i veckan är där jag tränar 2 tunga styrkepass i veckan (med tunga, menar jag så som de flesta brukar köra, göra sitt bästa eller åtminstone närapå). Ska jag träna oftare får man mixtra med några andra variabler, såsom att köra lätt-lätt träning några av passen, laddardagar etc...
5ggr/v låter kontraproduktivt, fast med ett smart upplägg kan det nog också fungera.

Elfsberg
2008-12-07, 23:57
ett eller två set ? De passen kan inte va långa. Nu vet ja att fler set inte behöver va bättre men är det inte trist att träna så lite?

Nä. Jag tycker inte det är vidare roligt att träna, det är resultaten jag är ute efter och om jag kunde skulle jag gärna vakna upp och vara en hunk utan att behöva bekymra mig om träning eller mat: jag gör gärna så lite som möjligt och tar alla genvägar som går.

Äta mat suger också. Förutom choklad, sylt, kakor och mjölk.

Inte för att jag vill sno tråden helt och hållet, men om det som ni säger nu stämmer så kan jag alltså träna 3 gånger i veckan, t.ex. måndag överkropp, onsdag underkropp och fredag mage? (exempelvist dvs. :) )

Jäpp. Damma av några riktigt tunga set i de större basövningarna så är du good to go.

Tung, effektiv träning i mina ögon: man tar i så ögonen vill sprängas och man ser gärna stjärnor efteråt. Inte nödvändigtvis till failure, men det ska då inte gå att göra en repetition till.

om man nu inte gillar att styrketräna då...jag tränar hellre fler reps o set än kör massa kardio, även om det kan va skönt en stund.

Problemet är som sagt att det i många fall kanske bara stör återhämtning och blir kontraproduktivt för att behålla massan. En timme på gymmet bränner heller inga större mängder kalorier om det är energiförbrukningen man vill åt.

Det som hittills fungerat bäst för mig under en deff där jag tappar cirka 500g i veckan är där jag tränar 2 tunga styrkepass i veckan (med tunga, menar jag så som de flesta brukar köra, göra sitt bästa eller åtminstone närapå). 5ggr/v låter kontraproduktivt, fast med ett smart upplägg kan det nog också fungera.

Instämmer absolut.

Arfenhouse
2008-12-08, 08:28
Haha, YES. Gud så skönt, har verkligen börjat bli trött på träningen för att det alltid tar så grymt lång tid, men 3 pass i veckan ska jag allt klara av. Tackar så väldans för tipsen boys! Men nu tycker jag att vi går mer on-topic. ;p

Hakuna matata
2008-12-11, 22:36
fattar inte riktigt problemet med konceptet =D

Bulka betyder inte lägga på dig +5000 kcal per dag xD :D
kör en långsam bulk på tex +500 kcal per dag i 8 månader tex , svik inte planen,
så går du upp muskler och om du äter rätt och kör rätt kosttillskott (det nya whey sägs bygga muskler himla effektivt samtidigt förlora kroppsfett bra) om jag nu förstått rätt,
så behöver du inte köra deffen . lägger du på dig +1500 per dag typ så klart det blir fett.

kör bulk +500 hela livet så har du aldrig överflöd av fett skulle jag vilja PÅSTÅ .
min teori . :D