handdator

Visa fullständig version : Vad rekomenderar ni?


definition
2003-07-09, 19:31
Hejsan.
Jag har en liten fråga...

Jag har både läst och vet att det är nästan omöjligt att bränna fett "snabbt" och bygga massa samtidigt.
Så jag vet inte hur jag ska göra nu.

Ska jag bränna bort det mesta av fettet på kroppen och sen börja träna tyngre?
Jag ligger på övervikt av fett just nu, bilder finns på andra poster jag gjort. Har ingen tillgänglig just nu..

Men om man ex satsar mest på fettförbränning.
morgonprommenader varje morgon, löpning 3-4 ggr veckan men ändå fortsätter med sin styrketräning men kanske minskar sett,reps,vikt eller något sånt?

Eller ska man bara fortsätta träna styrka och lite kondition som man har nu. Men fettet kommer jue ta mycket länger tid att försvinna.

Vilket rekomenderar ni här inne?

Längd: 173 vikt: ca 82 ålder : 18

King Grub
2003-07-09, 19:43
Vid 18 års ålder rekommenderar jag sällan deff, om det inte är riktig övervikt vi talar om, och det är det definitivt inte i ditt fall. Mitt råd skulle vara att inte slösa bort dina bästa muskelbyggande år på att få fram magrutorna för att tillfredsställa... ja, vem egentligen?

Däremot är kondis bara bra. Det håller fläsket på acceptabla nivåer och förbättrar både insulinkänslighet och flåset på gymmet. 2-4 korta, intensiva intervallpass per vecka gör susen.

För att överhuvudtaget kunna förbränna det allra minsta lilla gram kroppsfett måste du ligga på minuskalorier, och gör du det lär du inte bygga mycket muskler. Så är det bara, tyvärr.

Så, vilket är viktigast? Ingen kan nog svara på det, utom du själv. :) Vill du ha rutor på beachen nästa sommar - dra ner lite på maten och rör på dig mer. Vill du vara grov och ha rutor på beachen om några år - satsa på att bygga nu, och deffa när du har några muskler att deffa fram. Hårdhet utan muskler är inte att vara deffad - det är att vara benig.

definition
2003-07-09, 20:07
Tack för tankeställaren.
Bra sagt...

Alltså lite fråga om tillskott.
Gainer är bortglömt nu för jag har redan att bygga på.
Protein ska jag köpa och dricka efter träning..
Men det finns jue annat som förbättrar förbränning som kreatin? men det gillar jag inte riktigt då man måste dricka otroliga mängder vatten och jag är inte direkt förtjust i det.

Vad är detta? en "kompis" har använt det och han sa att det var bra.
TWINLAB -Anabolic Fuel-
Urklipp från *************.com
"ANABOLIC FUEL är sammansatt av de grenade aminosyrorna l-leucin, l-lsolcucin
och l-valin. Dessa kallas gemensamt för "De grenade aminosyrorna" och på engelska
benämnes dessa Branchcd Chain Amino Acids och förkortas BCAA. Muskelns
proteindel består av ca 35% BCAA syror. Ett underskott av dessa för muskeln så
viktiga BCAA-syrorna omöjliggör maximal utveckling och uppbyggnad av
muskulaturen. BCAA syror förbrukas även som energi under hård träning. Ett
underskott måste kroppen kompensera genom ökad nedbrytning av muskulaturen.
Obalanser i BCAA nivåerna kan medföra att aminosyran tryptofan får företräde till
hjärnan och kan bilda sovhormon. Detta orsakar trötthet och kan under ett träningspass
bidra till att man "går in i väggen". Anabolic Fuel finns i burk om 120 kapslar.
SYFTE: Öka muskeltillväxten genom att hindra att muskulatur bryts ned.
NÄR: Intages före och efter träning.
DOSERING: 2 kapslar före och 2 kapslar efter träning."

Scratch
2003-07-09, 20:47
Men hörru Grub...du ligger väl i uppbygnadsfas - alltså på ett överskott?
När du började med HIIT, minskade du i fläsk fast du låg på överskott? Jag menar ungefär som när man börjar styrketräna, då ökar man ju ofta i muskelmassa och ofta om man har övervikt i fläsk minskar den också. Eller fungerar bara HIIten som fläskreglerare och för att bättra på kondisen?
Alltså - tror du att man kan - som nybörjare på kondisfronten att minksa fettet men ändå göra ökningar? eller är det näst intill omöjligt?

MVH

GhostFace
2003-07-09, 20:56
Men det finns jue annat som förbättrar förbränning som kreatin? men det gillar jag inte riktigt då man måste dricka otroliga mängder vatten och jag är inte direkt förtjust i det.


Det där fick du väl om bakfoten?

Kreatin används inte i fettförbränningssyfte. Snarare uppbyggnadssyfte, trots att man tappar den vätska man dragit in i kroppen vid kuren av kreatinet efteråt.

definition
2003-07-09, 21:01
sorry. menade något annat medel. kommer inte på namnet nu.

GhostFace
2003-07-09, 21:48
Originally posted by definition
sorry. menade något annat medel. kommer inte på namnet nu.
Kreatin Pyruvat har väl kommenterats att ha fettförbrännande verkan, eller har de som skrivit detta fått allt om bakfoten.

Själv har jag inte använt kreatin på ca 4 år och slutat läsa om det och dess uppföljare.

zombiealex
2003-07-09, 23:44
ECA-stacken är väl en klassiker?

Finns ju "lagliga" Thermogens i sverige att köpa som är uppbygda på ECA-stacken.

Du får en fettförbrännare samtidigt som du kan pressa mer vikter.... typ ungefär...

King Grub
2003-07-10, 05:43
Men hörru Grub...du ligger väl i uppbygnadsfas - alltså på ett överskott?
När du började med HIIT, minskade du i fläsk fast du låg på överskott? Jag menar ungefär som när man börjar styrketräna, då ökar man ju ofta i muskelmassa och ofta om man har övervikt i fläsk minskar den också. Eller fungerar bara HIIten som fläskreglerare och för att bättra på kondisen?


Självklart måste man ändå ligga på energiunderskott för att minska fettmängden. Fördelen med HIIT är att man kan ersätta långa promenader med 20 minuters, korta effektiva pass som även ger konditionseffekt. Men jag anser att det är en jättefördel att köra cardio även under en bulk, just för att, som du säger, "reglera fläsket", få en kondis som är användbar i gymmet, och för att förbättra insulinkänsligheten.

Cardio året runt - matintagen bestämmer om det är bulk eller deff.

leiap
2003-07-10, 08:08
BCAA:s finns rikligt av i vassleprotein.
Vassle är ett bättre köp än piller.

mvh

STarfish
2003-07-10, 21:39
hehe en rolig sak.... jag är exakt lika lång som dig och väger lika mycket kanske 1 kg mindre... och jag har typ samma problem som dig.... jag vill bygga men endå bli av med lite fett samtidigt....

Jag gör som så nu att, jag skiter TOTALT i Alkoholen, godis, läsk , kakor och annat onödigt skit som gör mig tjock.

Sen tränar jag på stenhårt, drar mig själv ner på gymmet var jävla gång... äter bra och nyttigt

Så får jag se vad som händer, hoppas på nån minskning runt midjan osv... eller jag vet rättare sagt att jag kommer bli av med fett och bygga muskler samtidigt. men hur snabbt/söligt det kommer går det vet jag inte.

Du får gärna adda mig på msn: Fredric_Withlock@hotmail.com

PS. rätt kul hitta en med exakt samma stats :cool:

Niclaaas
2003-07-10, 21:44
vi kan starta nån slags klubb....jag är 18år, 173cm och 81kg stod vågen på alldeles nyss

STarfish
2003-07-10, 22:28
haha fan vad ball! då är vi 3 st nu! vad strävar du efter? Bygga mycket muskler lr bli av med fett?

jag är föressten 20 år hehe

Niclaaas
2003-07-11, 11:39
jeje nära iaf...jag fyller 19 om en månad. det enda jag satsar på just nu är att bli starkare :bpump:

fast jag börjar sakta se smalare ut i spegeln ändå :naughty:

definition
2003-07-13, 10:35
hehe 2 st snubbs som har samma "mått" :D

Jag ska börja om 3 veckor seriöst med träningen. Är i norge och jobbar för tillfället .Går dock en del för att inte bli en säck

Att sluta helt med godis,läsk,kakor, etc etc funkar INTE om man är van vid det. Det håller inte länge, har provat det flertalet gånger när jag var lite yngre, man tröttnar otroligt fort på det och träningen..Jag äter fortfarande godis, dricker läsk osv. MEn jag har minskat ner mängden.
Jag tror inte det funkar som många andra säger att sluta helt tvärt med något sådant.

Så det är bara att :bpump: och att :eating: rätt.
Och minska ner på :cheers: