handdator

Visa fullständig version : Vilken gröt?


HåkanAd
2008-11-30, 17:50
Tjena, det är så att jag bantar just nu och har käkar havregryns gröt och har tänkt på att byta havregrynsgröten mot risgrynsgröt. Innehåller havregrynsgröt mer kcal än risgrynsgröt? Har sökt runt lite på google men hittar dock inget. Hur många DL risgrynsgröt tycker ni att jag ska käka till frukost?

Eddie Vedder
2008-11-30, 17:56
Det går ju inte att veta om du inte berättar vilka ingredienser du använder när du kokar din risgrynsgröt och i vilka mängder.

Och om du äter färdig så står det ju på förpackningen.

HåkanAd
2008-11-30, 17:59
Jag har tänkt på att köpa risgrynsgröt imon. Och havregrynsgröten gör jag hemma med bara vatten och havregryn.

Eddie Vedder
2008-11-30, 18:00
Den på tub från FELIX är iaf 110kcal/100g och däromkring brukar de färdiga ligga. Men då är det ju standardmjölk och lite socker.

Hönke
2008-11-30, 18:06
Funderar oxå lite på det där? Är risgrynsgröt "sämre"? Minde vitaminer o mineraler? Eller funkar de lika bra till frukost som havregrynsgröt?

HåkanAd
2008-11-30, 18:07
Hittade nyss att Havregrynsgröt ligger på cirka 350kcal/100g är det verkligen så stor skillnad mellan risgrynsgröt och havre? Om risgrynsgröt ligger på 110kcal.

Eddie Vedder
2008-11-30, 18:09
Funderar oxå lite på det där? Är risgrynsgröt "sämre"? Minde vitaminer o mineraler? Eller funkar de lika bra till frukost som havregrynsgröt?

Mindre näring i grötris än havregryn. Men att per automatik kategorisera det som "sämre" för varje individ är helt fel.

Eddie Vedder
2008-11-30, 18:10
Hittade nyss att Havregrynsgröt ligger på cirka 350kcal/100g är det verkligen så stor skillnad mellan risgrynsgröt och havre? Om risgrynsgröt ligger på 110kcal.

Du kan ju inte jämföra okokta gryn mot färdig gröt. Antingen jämför du 100g gröt mot 100g gröt eller 100g havregryn mot 100g okokt ris.

HåkanAd
2008-11-30, 18:20
Vettefan, hittar inte pålitliga hemsidor där man kan jämföra sånt. Om någon har en hemsida eller något där man kan jämföra så vore det utmärkt om han/hon kunde skriva den här.

Eddie Vedder
2008-11-30, 18:23
Vettefan, hittar inte pålitliga hemsidor där man kan jämföra sånt. Om någon har en hemsida eller något där man kan jämföra så vore det utmärkt om han/hon kunde skriva den här.

Det finns ju en sticky med databaser på förstasidan i den här forumdelen.

Fredrik_S
2008-11-30, 18:24
Hittade nyss att Havregrynsgröt ligger på cirka 350kcal/100g är det verkligen så stor skillnad mellan risgrynsgröt och havre? Om risgrynsgröt ligger på 110kcal.

Havregrynsgröt ligger på ca 55 kcal/100 gram. Risgrynsgröten är väl oftast gjord på någon mjölk och ofta tillsatt socker. Du räknar ut det såhär
1dl gryn=35 gram
1dl gryn plus 2dl vatten = 235gram
1dl gryn =350*0,35= 136 kcal
136kcal/235gram= 52kcal pre 100 gram
Det är alltså dubbelt så många kalorier i risgrynsgröt som i havregrynsgröt.

Eddie Vedder
2008-11-30, 18:52
Det är alltså dubbelt så många kalorier i risgrynsgröt som i havregrynsgröt.

Fast om man ska göra en helt rättvis jämförelse bör nog kcal från eventuell mjölk även läggas till havregrynsgröten. Det är ju trots allt väldigt sällan den äts utan mjölk eller liknande.

Fredrik_S
2008-11-30, 19:01
Fast om man ska göra en helt rättvis jämförelse bör nog kcal från eventuell mjölk även läggas till havregrynsgröten. Det är ju trots allt väldigt sällan den äts utan mjölk eller liknande.

Lika sällan som risgrynsgröt äts utan extra mjölk, så det går jämt upp.

Eddie Vedder
2008-11-30, 19:07
Lika sällan som risgrynsgröt äts utan extra mjölk, så det går jämt upp.

Då har jag missat något.:D Har aldrig någonsin tillsatt extra mjölk till risgrynsgröt hehe.

Fredrik_S
2008-11-30, 19:10
Då har jag missat något.:D Har aldrig någonsin tillsatt extra mjölk till risgrynsgröt hehe.

Testa det! Det är gott.
Jag bukar nog ha samma mängd socker kanel och mjölk till båda grötsorterna.

Men du har nog rätt i att om man ska välja någon att äta utan mjölk så är risgrynsgröten att föredra, även om jag testat havregrynsgröt med vatten på och fått ner det(mjölken slut).

omnibus
2008-11-30, 19:11
Då har jag missat något.:D Har aldrig någonsin tillsatt extra mjölk till risgrynsgröt hehe.

Usch nä, ingen extra mjölk, bara kanel och socker, så ska den inte vara varm utan ljummen, mums :)
Äter själv en "korv" risgrynsgröt varje morgon.

1684_
2008-11-30, 19:34
åååh, risgryngsgröt kokt med russin och så på med saftsoppa ^^

Rimmon
2008-11-30, 20:20
Risgrynsgröt funkar ju helt klart utan mjölk, men sen vad man föredrar är ju helt individuellt. Man ska ju också räkna med div. tillbehör och om man använder mer/mindre av något till de olika grötsorterna. Att jämföra de två exakt är ju ett helt jäkla projekt om man ska räkna in allting.

OT:
Men du har nog rätt i att om man ska välja någon att äta utan mjölk så är risgrynsgröten att föredra, även om jag testat havregrynsgröt med vatten på och fått ner det(mjölken slut).

Lyckades med bravaden att koka gröt och ägg till frukost för att sen inse att jag inte hade något margarin till äggmackorna, ingen mjölk till gröten och ingen juice eller mjölk att dricka till, blev en något tråkig frukost.

Fredrik_S
2008-12-01, 01:40
Lyckades med bravaden att koka gröt och ägg till frukost för att sen inse att jag inte hade något margarin till äggmackorna, ingen mjölk till gröten och ingen juice eller mjölk att dricka till, blev en något tråkig frukost.


Haha oj. Ja det är då man önskar att man hade haft i äggen i gröten innan man tillagade de båda separat.

capture
2008-12-01, 07:35
saftsoppa är kalas till risgrynsgröten. Om det ej finns tillgängligt så är gröt ett måste för min del.

Eddie Vedder
2008-12-01, 08:31
saftsoppa är kalas till risgrynsgröten. Om det ej finns tillgängligt så är gröt ett måste för min del.

Vi fick då och då saftsoppa och sispudding i skolan. Det var allmänt ansett som "det billiga skräpet" som man någon gång fick men jag älskade det. Dessutom serverades alltid kokt medwurst som pålägg den dagen. Härliga minnen från underbara skolmåltider som ständigt kommer tillbaka.*drool**drool*

Fredrik_S
2008-12-01, 11:10
Vi fick då och då saftsoppa och sispudding i skolan. Det var allmänt ansett som "det billiga skräpet" som man någon gång fick men jag älskade det. Dessutom serverades alltid kokt medwurst som pålägg den dagen. Härliga minnen från underbara skolmåltider som ständigt kommer tillbaka.*drool**drool*

Fy fan vad skolmaten rockade alltså! Vem kan glömma den panerade fisken, potatisen och filsåsen, mmmmmmm!! Samt den perfekta blodpuddingen som är helt omöjlig att imitera hemma. (ej ironisk) mjölkautomater med obegränsad mjölk*cupid*

punsch
2008-12-01, 11:14
Tjena, det är så att jag bantar just nu och har käkar havregryns gröt och har tänkt på att byta havregrynsgröten mot risgrynsgröt. Innehåller havregrynsgröt mer kcal än risgrynsgröt? Har sökt runt lite på google men hittar dock inget. Hur många DL risgrynsgröt tycker ni att jag ska käka till frukost?


Jag har själv gått över från havregrynsgröt till risgrynsgröt, mest för smakens men också för mättnadskänslans skull. Med havregröt blir jag så tung i magen och även bubblig och så blir jag hungrig igen på 45 min. Risgrynsgröt ger en jämn vikt i magen och håller mig mätt lite längre. Hemmalagad, såklart :).

Slimfit
2008-12-01, 11:16
Klart man måste ha extra mjölk till risgrynsgröten, trodde det var legio. Man tar skeden och skapar en liten krater mitt i gröten, sedan strör man på socker och en massa kanel innan man fyller den lilla kratern med mjölk - då får man den perfekta blandningen av tomtegröt, Resten är ren njutning :)