handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni?


definition
2003-07-09, 19:10
Det finns MASSOR med trådar om deff,dieter osv osv osv.
Men jag har inte hittat någon bra tråd med info om vad ni äter året runt.

INTE under en diet,deff för då är det självplågeri utan vad ni äter alla andra dagar om året.
Några riktlinjer att gå efter:

*Hur ser ungefär er dag ut i matväg?
*Tänker ni på vad ni stoppar i er alltid? är ni noga med att inte äta ex vitt bröd(menar inte efter träning), och andra sådana exemplariska "deff,diet" saker
*Är ni noga med intaget av Protein,kolhydrater,fett?(Mängden)
*På dieter,deff har man ofta morgonprommenader/hiit, har ni det även i schemat andra dagarna om året?


Jag kan svara ungefär hur det är för mig:
Matvägen bestäms oftast av vad mor lagar för något
Ibland tänker jag på vad jag stoppar i mig, men ibland är det svårt att hålla undan läsken,godiset. (Nyligen börjat försöka ändra min kost lite, året runt kosten menar jag då.
Jag tänker oftast inte om jag ex äter vitt bröd(älskar bullar)..
Mängden av intaget är jag inte alls noga med att räkna..
Jag försöker ha som mål att ha minst 5 st morgonprommenader året runt för det är bra.

King Grub
2003-07-09, 19:13
I den här tråden beskriver jag en normal dag:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10013&highlight=normal+dag

Niclaaas
2003-07-09, 19:36
jag äter ganska lite och har alltid gjort det...har lite svårt för mat men jag ökar bra som jag gör nu iaf. äter såhär:

FRUKOST
yoghurt & allbran
mörkt bröd, ost, skinka, kokt ägg
äpple
stort glas mjölk & 20g vassle
multivitamindryck

MELLANMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja

MIDDAG
äter mycket av maten som görs och dricker ungefär en liter mjölk till. brukar bli nån efterrätt också

KVÄLLSMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja


inte så mycket som sagt men jag ökar på det. 173cm, 78-81kg. varken bulk eller deff och jag vill kunna äta hyfsat normalt. tycker att matbiten är det jobbigaste med träningen så det är viktigt för mig att jag trivs med upplägget

edit: efter träning (varannan dag just nu) blir det 2st sesamkakor på 40g var och en vassledrink med mjölk också

GhostFace
2003-07-09, 20:12
*Hur ser ungefär er dag ut i matväg?
Vet själv att jag äter egentligen alldeles för konstigt eventuellt för lite- för lite av det ena (kolhydrater) och det andra (protein) för att egentligen kunna bygga på mig den muskelmassan jag eftersträvar. Så det är bara till att försöka förbättra. Fett har aldrig o kommer aldrig bli nå´t problem att äta, det vet ni såväl som jag. :D
Men problemet ligger även i att man ska få "lust" att äta det man bör äta. Visserligen är det väldigt gott med kycklingfilé (men ack så dyrt i längden) & fisk för att båda går det att göra mkt variationer på, men man ska ha lusten att äta maten man gör också. Vilken inte alltid infaller.


*Tänker ni på vad ni stoppar i er alltid? är ni noga med att inte äta ex vitt bröd(menar inte efter träning), och andra sådana exemplariska "deff,diet" saker
Nej, jag tänker inte alltid på vad jag äter. Men, erkänner att varje gång King Grub skriver något får han det att låta så väldigt enkelt. Och det kanske är som Johan Oldenmark brukar säga "att det enkla har blivit det svåra".
Vitt bröd är förkastligt men j-ligt gott i de rätta sammanhangen/ de passande maträtterna.
Deff o diet har man aldrig provat på och det kommer dröja ett tag till innan det blir nån jävla beachform på midjan, det kan jag lova. Här ska det byggas !


*Är ni noga med intaget av Protein,kolhydrater,fett?(Mängden)
Som svar på första frågan äter jag, personligen för lite av kolhydrater och protein. Men skulle gärna vilja vara nogrannare. Visserligen prövade man att föra en matdagbok vilket medförde att jag tröttnade på att hålla stenkoll på vad som åts o dracks i vilka mängder. Men samtidigt var det enda sättet att få en inblick i hur man åt och vad man åt. Och drack.

definition
2003-07-09, 20:13
Originally posted by Niclaaas
MELLANMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja

KVÄLLSMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja


Om man ska äta tonfisk då ska det vara i vatten va?
Vad gör ni igentligen med oljan till ett sådant? tonfisk och olja? =hum?
Så du äter med andra ord inte två "varma" mål om dagen då alltså?

Niclaaas
2003-07-09, 20:16
Originally posted by definition


Om man ska äta tonfisk då ska det vara i vatten va?
Vad gör ni igentligen med oljan till ett sådant? tonfisk och olja? =hum?
Så du äter med andra ord inte två "varma" mål om dagen då alltså?

jag äter tonfisk i vatten



nej jag äter bara en "riktig" måltid om dagen, men då äter jag mycket. ser verkligen fram emot middagen och vräker i mig nu. förut vart det att jag åt halvdant två gånger. nu går jag upp i mer vikt, lägger inte på mig lika mycket fett och blir starkare. än så länge bara fördelar :bpump:

King Grub
2003-07-09, 20:17
Om man ska äta tonfisk då ska det vara i vatten va?

Ja, helst. Det är inte världens bästa olja i burkarna.

Vad gör ni igentligen med oljan till ett sådant? tonfisk och olja? =hum?

Det får andra svara på. Jag äter aldrig tonfisk "rent", utan blandar ner det i pasta eller liknande.

Så du äter med andra ord inte två "varma" mål om dagen då alltså?

Personligen äter jag minst 2-3 lagade mål per dag.

Nate
2003-07-09, 20:45
Nates vanligaste dagsmeny --->

Frukost:
Havregrynsgröt med kruskakli
linfrön
2 dl minimjölk

Mellanmål:
sojaprotein
1.5 dl minimjölk

Lunch:
1dl kornris
150g kycklingfile
sallad med linfröolja + olivolja
alt.
200g potatis
200g torsk
broccoli i massor
sallad med linfröolja + olivolja

Mål efter träning:
Bröd
messmör/lätt kesella/keso/skinka
3 dl minimjölk
sojaprotein

Brukar hamna kring 55 E% kolhydrat, 30 E% protein, 15 E% fett. Blir oftast någon frukt eller kanske en extra sojaprotein-milkshake med mixade bär och diverse därimellan eller kanske en burk kesella med vitalinea yoghurt... varierar mellan 4-7 mattillfällen per dag beroende på hur tidigt jag måste upp till jobbet.

Robban
2003-07-10, 08:15
Jag äter mycket jordnötter och dricker ännu mer minimjölk. Det är min bas. I övrigt blir det en del kyckling, köttfärs, tonfisk, pasta, ris, havregryn, keso samt ägg och vassleprotein...
Inga konstigheter egentligen, man vet att man äter rätt om det går bättre på gymet samtidigt som man blir hårdare. :thumbup:

Herkulez
2003-07-10, 10:18
Då jag vill lägga på mig massa så äter jag typ det mesta, det som finns tillgängligt, den enda riktlinjen jag har då är att få i mig minst 40 gram protein under varje mål..........är inte heller rädd att bli fet då....................vilket jag blir ;)

Niclaaas
2003-07-10, 18:46
Originally posted by Niclaaas
jag äter ganska lite och har alltid gjort det...har lite svårt för mat men jag ökar bra som jag gör nu iaf. äter såhär:

FRUKOST
yoghurt & allbran
mörkt bröd, ost, skinka, kokt ägg
äpple
stort glas mjölk & 20g vassle
multivitamindryck

MELLANMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja

MIDDAG
äter mycket av maten som görs och dricker ungefär en liter mjölk till. brukar bli nån efterrätt också

KVÄLLSMÅL
burk tonfisk
1-2msk rapsolja


inte så mycket som sagt men jag ökar på det. 173cm, 78-81kg. varken bulk eller deff och jag vill kunna äta hyfsat normalt. tycker att matbiten är det jobbigaste med träningen så det är viktigt för mig att jag trivs med upplägget

edit: efter träning (varannan dag just nu) blir det 2st sesamkakor på 40g var och en vassledrink med mjölk också


kom på att jag borde tillägga att jag går upp runt 12-13 och går o lägger mig runt 01-02 nuförtiden också. så dagarna är inte så väldigt långa

vänt på dygnet :nono:

FUn-tex SSwinger
2003-07-10, 20:07
Ja varför inte
typisk dag

Frukost - 7 dl minimjölk 100 havregryn 30 gram hydro

lunch - varierar varje dag men aldrig under 1000kcal eller 50 g protein, hamnar oftas på 1400 kcal

efter träningen - 70 gram hydro + nått torrt gammalt bröd

snack - 70gram sötmandlar 1 burk makrill 1 liter mjölk

sen middag - oftas plättar 1 liter vanlig mjölk 3 ägg vetemjöl etc hamnar väl på runt 1400kcal

ínnan sova - 200 gram kött/kyckling + 1 stort glas mjölk

pallar inte räknar kollisar o fett längre så kör enbart på att försöka få upp protein halten till 250+ per dag

Callek
2003-07-10, 20:31
Under sommaren blir det lite slarvigare...

Frukost: Havregrynsgröt på 2dl havre, minimjölk, grovt bröd med keso och ett halvt glas apelsinjuice.

Lunch: Pasta ~ 100gram, en burk tonfisk och grönsaker.

Mellanmål: Grovt bröd med keso och mjölk.

Middag: Spagetti och köttfärssås, mängderna vet jag inte men rätt mycket iaf ;)

Efter träning: Halv dos Dahlblad gainer (ca: 45g kolhydrater och runt 20g protein), Exell Vassle Choklad Protein 20g (kanske 15g rent protein?) och kreatin. Blanda och svep ;)

På kvällen: Gröt på 2dl havre och idag revbensspjäll också...

Brukar käka en halv burk kesella också precis innan jag lägger mig.

~65kg, 174cm, 18år.