handdator

Visa fullständig version : Funderar på att börja väga min mat..


Jacke89
2008-11-30, 16:48
tjena.

jag hörde från en kompis, och har tidigare läst, att det ända sättet att veta hur mycket kalorier man får i sig är att väga mat och så.

Jag undrar hur ni som gör det får det att funka, om man t.ex. ska äta i skolan kan man ju inte sitta i matsalen med en våg direkt, och vart köper man sånhär våg? Är det stor omställning i livet att börja väga och så, känns nästan lite väl seriöst? Men verkar ju vara ända sättet *gah!*
Om man enbart kör halvkroppspass 4 ggr/vecka och iövrigt ingen fysiskaktivitet, vad ligger man på för aktivitetsnivå när man ska bestämma hur mycket kalorier man behöver per dag?

Har blivit så att jag enbart tänkt på att äta mycket som alla säger, och då har det nog blivit för mycket fett på magen vilket förmodligen borde vara jobbigare att deffa bort, ta längre tid och då förlora mer muskler under deffen (?).

Ch4rles
2008-11-30, 16:56
Har man svårt att mäta med ögat så är ju en våg mer pålitligt. Men behöver du veta exakt vad maten väger? Jag tycker det bästa vore om du "testväger" t.ex. en vanlig portion pasta eller potatis så du kan utgå från. Sedan vet du ungefär och behöver inte väga mer.

dannegavle
2008-11-30, 18:00
En köksvåg som klarar 1-3000 g finns att köpa lite överallt, t.ex. Clas Ohlson.

Att väga ALLT man äter är för de flesta orimligt, men att väga det mesta man äter under en vecka eller två och räkna på hur mycket kalorier det innehåller ger dig en bra bild över hur mycket du stoppar i dig (som du sen kan använda för att gissa kcal-innehåll i framtiden).

Jacke89
2008-11-30, 18:00
Har man svårt att mäta med ögat så är ju en våg mer pålitligt. Men behöver du veta exakt vad maten väger? Jag tycker det bästa vore om du "testväger" t.ex. en vanlig portion pasta eller potatis så du kan utgå från. Sedan vet du ungefär och behöver inte väga mer.

okej låter bra. tack så mycket ska använda mig av det tipset.

martikainen
2008-11-30, 19:20
Jag har vägt min mat i 1-2månader nu, och behöver inte göra det nu längre utan kan oftast göra rätt rimlia uppskattningar, näringsvärden och kcalmängd på den "vanliga" maten har fastnat i huvudet också så man behöver inte tänka på det längre. Blir per automatik.

Sniggel
2008-11-30, 22:14
okej låter bra. tack så mycket ska använda mig av det tipset.

Väg det du kan väga, efter ett tag kommer du kunna vissa saker utantill och därmed kunna uppskatta på ett ungefär vad skolmaten ligger på också.
Men du kommer även att inse vilka livsmedel som är energitäta och kanske onödiga livsmedel om man vill gå ner i vikt (och det brukar inte vara skolmaten som är boven) och det är oftast den viktigaste erfarenheten.