handdator

Visa fullständig version : Ni som trycker i er malto/dextro...


Lavorini
2008-11-30, 13:27
....varför gör ni det?

Mer än så skriver jag inte. Jag är intresserad att se vilka argument ni lägger fram som motiverar det användandet, så tar jag vid lämpligt tillfälle fram motorsågen :)

Kurash
2008-11-30, 13:29
Energi under passet, förbättra återhämtning, öka kaloriöverskottet.

Lavorini
2008-11-30, 13:32
Energi under passet, förbättra återhämtning, öka kaloriöverskottet.

Tränar du konditionsträning eller styrketräning?

Kurash
2008-11-30, 13:33
Tränar du konditionsträning eller styrketräning?

Båda.

King Grub
2008-11-30, 13:35
Har man kaloriplats, är det inte fel även om bara tränar styrketräning. Tvärtom, i sådana fall. Glykogeninlagring och återhämtning sker något snabbare, och det är inte negativt, så länge man inte behöver snåla in på näringsrika energigivare utan kan tillfredsställa dessa behov utan problem.

Maltodextrin har inte heller samma negativa metabola påverkan som socker.

Anders The Peak
2008-11-30, 13:36
En bra frågeställning Lavorini! Jag tror också att man under normala förhållanden förstör en stor del av träningsresultaten med att stänga ned fettförbränningen och det genuttryck man skapat med träningen.
Train Low - compete high är ett uttryck som får allt mer genomslag i idrottsvärlden...

z_bumbi
2008-11-30, 13:38
Eftersom trådskaparen redan har bestämt sig så kan han/hon kanske berätta exakt vad hon/han är ute efter?

Sen kan jag få gå fram med motorsågen..

Lavorini
2008-11-30, 13:40
Eftersom trådskaparen redan har bestämt sig så kan han/hon kanske berätta exakt vad hon/han är ute efter?

Har hon? Jag vill bara se hur debatten utvecklar sig. Det kanske är så att jag har redan bestämt mig, men jag har lärt mig under årens lopp att man ska inte vara trångsynt och hålla benhårt på sin sak - så därför ändrar jag mig gärna efter att ha blivit upplyst :)

Edit: jag är lite trött på BB-dogmas och folk som följer strömmen kan jag väl dock erkänna...

z_bumbi
2008-11-30, 13:48
Rubriken är inte direkt objektiv så berätta nu.

Ch4rles
2008-11-30, 14:45
Maltodextrin har inte heller samma negativa metabola påverkan som socker.

Vilka är dessa?

Cappachino
2008-11-30, 14:48
Jag tar också malto innan träning för energi under gympasset. Eftersom jag tar Esa pro har jag inte ätit på några timmar. Kanske inte behöver malto alltid men många gånger har det varit tufft på jobbet och blir då svårt att ta sig igenom passet utan den lilla extra energin.
Sen blir det alltid malto efter för återhämtningen av glykogenet

King Grub
2008-11-30, 14:53
Vilka är dessa?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1850330&postcount=10

Sverker
2008-11-30, 14:57
För att det fungerar.



Utnyttja näringsfönstert timmarna efter träningen när insulinkänsligheten är hög. Helt enkelt fylla musklerna som precis arbetat med ny energi. Tränar man som jag hyffsat hårt minst 4 träningspass i veckan är det inte helt fel att vara fylld med glykogen. Både i levern och i musklerna.

Eddie Vedder
2008-11-30, 15:04
Helt enkelt fylla musklerna som precis arbetat med ny energi. Tränar man som jag hyffsat hårt minst 4 träningspass i veckan är det inte helt fel att vara fylld med glykogen. Både i levern och i musklerna.

Frågan är ju hur pass viktigt det är att fylla på så snabbt när träningsdosen är så låg. Det är ju antagligen fördelaktigt men man kan ju fråga sig om den praktiska skillnaden på bara fyra träningspass i veckan som dessutom splittad styrketräning.

Jag ifrågasätter inte att du tränar stenhårt i gymmet Sverker (jag har sett det med egna ögon;)) men jag menar bara ur ett rent teoretiskt perspektiv. Det är ju inga problem att hinna fylla på med glykogen med så pass låg träningsfrekvens menar jag.

Kischen
2008-11-30, 15:04
Tar 25 gram malto + eaa direkt efter träningen sen äter jag mat inom 45 minuter. 25 gram är en struntsumma och jag ser inga fördelar med att inte ta den.

Yankeee
2008-11-30, 15:08
För att det fungerar.


Att det fungerar är det nog ingen som tvivlar på. Frågan är ju om det behövs överhuvudtaget.

Sverker
2008-11-30, 15:33
Upplägget kanske kan motiveras med näringstiming. King Grub hänvisar till studier med 7 - 10 gram kolhydrat/kg kroppsvikt för att återfylla depåerna på 24 timmar. Utnyttjar man näringsfönstet kanske man kan fylla motsvarande mängd glykogen med mindre mängd kolhydrat.

Lavorini
2008-11-30, 15:33
För att det fungerar.



Utnyttja näringsfönstert timmarna efter träningen när insulinkänsligheten är hög. Helt enkelt fylla musklerna som precis arbetat med ny energi. Tränar man som jag hyffsat hårt minst 4 träningspass i veckan är det inte helt fel att vara fylld med glykogen. Både i levern och i musklerna.

Varför inte använda t.ex. havregryn eller någon annan näringsrik kolhydratkälla?

Eddie Vedder
2008-11-30, 15:34
Upplägget kanske kan motiveras med näringstiming. King Grub hänvisar till studier med 7 - 10 gram kolhydrat/kg kroppsvikt för att återfylla depåerna på 24 timmar. Utnyttjar man näringsfönstet kanske man kan fylla motsvarande mängd glykogen med mindre mängd kolhydrat.

Gäller inte det efter ganska rejäla tömningar?

Inte efter ett bröst- och tricepspass direkt.

King Grub
2008-11-30, 15:49
Det gäller efter fullständig tömning genom flera timmar lång konditionsträning på hög intensitet.

Styrketräning tömmer glykogenet lokalt, och för någon som splittar programmet återkommer inte samma muskel i schemat på ett antal dagar. Det är skillnad för en löpare eller cyklist som skall använda samma muskel igen 24 eller kanske färre timmar senare.

Kräket
2008-11-30, 16:21
Tycker det är en bra frågeställning, som jag själv undrat över för egen del.

Jag tar för närvarande c.a 70 g maltodextrin tillsammans med 15 - 20 g vassleprotein direkt efter träning. Jag väger 93 kg så det är c.a. 0.8 g /kg KV.

Min anledning har varit att fylla ut min kaloribudget. Jag kunde absolut ha förlagt dessa 300 kcal (70g * 4,1 kcal) på pasta eller potatis eller annan kolhydratkälla.

Mitt nuvarande upplägg är istället detta: Dessa 300 kcal kolhydrat kommer från "näringslöst" maltodextrin. Till måltiden drygt 1 timme efter denna vassle & malto-drink så äter jag vanlig mat men utan en "naturlig" kolhydratkälla. Istället äter jag en broccoli/ grönabönor-blandning.

Anledningen till detta upplägg är att jag för det första har svårt att äta c.a. 100 g pasta tillsammans med både grönsaker och en proteinkälla. Blir för mycket. Dessutom är det väldigt enkelt när det är dags att minska i vikt att bara ta bort maltodextrinet. Slutligen så trivs jag ganska bra med att inte äta så stora volymer, något som gör mig däst och seg.

Är dock själv osäker på mitt eget upplägg. Någonstans känns det ju fel att låta "tillskott" ta platsen framför "vanlig mat" (märk nu, känns fel). I huvudsak tänkte jag att det stod mellan antingen pasta eller grönsaker. Tack vare maltot så får jag i mig näringen från grönsakerna, plus kolhydrater. Så ser mitt motiv ut.

King Grub
2008-11-30, 16:22
Som sagt, har man kaloriplats, är det inte fel. Och många idrottsmän tycker det är lättare att dricka energin efter hård ansträngning än att äta den.

Fatcan
2008-11-30, 16:59
....varför gör ni det?

Mer än så skriver jag inte. Jag är intresserad att se vilka argument ni lägger fram som motiverar det användandet, så tar jag vid lämpligt tillfälle fram motorsågen :)

För att det är lätt att få i sig en hel del extra kalorier, utan att bli mätt. Sen finns det väl inget negativt med en gainer efter träningen heller.

enzodiac
2008-11-30, 17:34
jag använder en del malto innan passet tillsammans med esapro, mestadels för att ha energi genom passet. Efter passet fyller jag på med en milkshake gjort på havregryn,banan,havremjölk och kasein. Har inga problem att återhämta mig mellan styrkepassen.

Fredrik_S
2008-11-30, 18:46
Jag tar alltid ca 30 gram malto direkt när passet börjar och sen 30 gram till efter 60 minuter. Det gör att min prestation och koncentration ökar rejält jämfört med pass där jag glömt ta med mig malto. Koncentrationen är extra viktig sista 30 minutrarna då det är då koreografin ska läras in.

Är det två klasser i rad så blir det ytterligare 30+30 vid samma tider och här är det helt enorm skillnad mot om jag glömt pulvret hemma.

Arf Pingvin
2008-11-30, 20:03
Jag vill hinna träna med de andra. Åker direkt från jobbet 16:00 till träningslokalen och tiden där brukar aldrig vara under två timmar inkl bastu, oftast närmare tre eller mer. Försöker hålla en stadig viktuppgång. Då blir det en gainer direkt innan och direkt efter passet. Har en rast vid 14:00 och middag brukar sällan bli före 20:00 träningsdagar. Det är ganska många timmar utan mat.

Kischen
2008-11-30, 20:11
Dessutom är väl havregryn aningen långsammare än malto, och blandar man då med eaa eller vassle efter passet vill man säkert inte göra det långsammare.

Silla mygg kanske men ialf.

Pepz
2008-11-30, 20:17
....varför gör ni det?

Mer än så skriver jag inte. Jag är intresserad att se vilka argument ni lägger fram som motiverar det användandet, så tar jag vid lämpligt tillfälle fram motorsågen :)

använder malto mest så att du ska få användning för din leksaksmotorsåg






jag kan inte få i mig fast föda efter träningen utan måste dricka det, då funkar malto, mjölk och protein utmärkt

Lavorini
2008-11-30, 20:59
Dessutom är väl havregryn aningen långsammare än malto


Jo, men snabbheten är irrelevant om man inte kör glykogentömmande träning 2 gånger per dag, typ.

z_bumbi
2008-11-30, 21:03
Jo, men snabbheten är irrelevant om man inte kör glykogentömmande träning 2 gånger per dag, typ.

Är den?

creperiet
2008-11-30, 21:05
Efter mjölksyrepass är flytande det enda jag kan få i mig utan att spy, och får jag inte i mig något blir det zombie-blodsocker-dipp. Efter styrketräning/mindre intensiva pass behövs det inte.

Anders The Peak
2008-11-30, 21:06
Tröttsamt hackande!! Försök istället att utveckla det så att det går att följa den röda tråden i det hela

Yankeee
2008-11-30, 21:10
Är den?

Tja, det går utmärkt för oss som faktiskt kör fler än ett pass om dagen och samma muskelgrupp flera gånger i veckan att använda betydligt långsammare kolhydrater. Då bör det rimligen gå hur bra som helst för byggare som kör biccar en gång i veckan också.

Men visst, snabbheten har säkert betydelse, frågan är hur mycket den påverkar.

King Grub
2008-11-30, 21:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16131699?ordinalpos=11&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/78/6/2187

jwzrd
2008-11-30, 21:16
Jag använder det ibland före/under första halvan av långa styrkepass. Det gör att jag är mer människa dagen efter och att jag är mer klar och fokuserad under andra timmen av passet. Särskilt viktigt är det när det är sen träning fredag och sedan ett till tungt pass lördag.

Jag ser inte varför 80kg spetbyggare på 18-split behöver det däremot.

Kischen
2008-11-30, 21:21
Jo, men snabbheten är irrelevant om man inte kör glykogentömmande träning 2 gånger per dag, typ.

Jag syftar på eaa:t och vasslen. Görs dom inte långsammare av havregrynen?

z_bumbi
2008-11-30, 21:27
Tja, det går utmärkt för oss som faktiskt kör fler än ett pass om dagen och samma muskelgrupp flera gånger i veckan att använda betydligt långsammare kolhydrater. Då bör det rimligen gå hur bra som helst för byggare som kör biccar en gång i veckan också.

Men visst, snabbheten har säkert betydelse, frågan är hur mycket den påverkar.

Det är ju inte bara frågan om hur snabbt den tas upp i musklerna, upptaget från mage och tarm har i många fall precis lika stor betydelse och det bör väl du som konditionsidrottare veta?

Det är inte ens frågan om motorsåg som det utlovades från trådskaparen utan lite reflextestning med ett trubbigt föremål.

Yankeee
2008-11-30, 21:30
Det är ju inte bara frågan om hur snabbt den tas upp i musklerna, upptaget från mage och tarm har i många fall precis lika stor betydelse och det bör väl du som konditionsidrottare veta?


Fast nu handlar diskussionen om återhämtning och styrketräning, inte intag av kolhydrater under konditionsträning i syfte att öka prestationsförmågan.

z_bumbi
2008-11-30, 21:37
Fast nu handlar diskussionen om återhämtning och styrketräning, inte intag av kolhydrater under konditionsträning i syfte att öka prestationsförmågan.

Ja?

Yankeee
2008-11-30, 21:42
Ja?

I och med att upptaget från magen inte är intressant i det aktuella fallet så förstår jag inte vars du vill komma.

z_bumbi
2008-11-30, 21:48
I och med att upptaget från magen inte är intressant i det aktuella fallet så förstår jag inte vars du vill komma.

Jag funderade på att skriva några av dina standardsvar som inte tillför så mycket men istället kan jag vara lite snäll och pedagogisk på samma gång.
Fundera på när du kan ta kolhydrater för att underlätta både prestation och återhämtning vid styrketräning. Räkna gärna upp alternativen i tråden och så kan du skriva upp när tömningshastigheten från magsäck och tarm har eller kan ha betydelse.

stevebc
2008-11-30, 21:54
Billigt, lätt, smidigt, gott.

Orkar inte mixa ner havregryn till fint mjöl och ta med mig till gymmet varje gång.

Har även problem att gå upp i vikt/ligga på energibalans så maltodextrin ger lättsmälta kolhydrater.

Men visst, har man viktproblem (t ex deffar) så är det enligt mig slöseri med energi.

Lavorini
2008-11-30, 21:56
Är den?

Ja har väl både King Grub och Eddie Vedder åtskilliga gånger skrivit. Dvs att det är mängden och inte GI:t som är det viktiga.

Och angående "tömningshastigheten":

Dietary guidelines for achieving optimal muscle glycogen storage after prolonged exercise have been given in terms of absolute carbohydrate (CHO) intake (8-10 g.kg-1.day-1). However, it is of further interest to determine whether the addition of fat and protein to carbohydrate feedings affects muscle glycogen storage. Eight well-trained triathletes [23.1 +/- 2.0 (SE) yr; 74.0 +/- 3.4 kg; peak O2 consumption = 4.7 +/- 0.4 l/min] undertook an exercise trial (2 h at 75% peak O2 consumption, followed by four 30-s sprints) on three occasions, each 1 wk apart. For 24 h after each trial, the subjects rested and were assigned to the following diets in randomized order: control (C) diet (high glycemic index CHO foods; CHO = 7 g.kg-1.day-1), added fat and protein (FP) diet (C diet + 1.6 g.kg-1.day-1 fat + 1.2 g.kg-1.day-1 protein), and matched-energy diet [C diet + 4.8 g.kg-1.day-1 additional CHO (Polycose) to match the additional energy in the FP diet]. Meals were eaten at t = 0, 4, 8, and 21 h of recovery. The total postprandial incremental plasma glucose area was significantly reduced after the FP diet (P < 0.05). Serum free fatty acid and plasma triglyceride responses were significantly elevated during the FP trial (P < 0.05). There were no differences between trials in muscle glycogen storage over 24 h (C, 85.8 +/- 2.7 mmol/kg wet wt; FP, 80.5 +/- 8.2 mmol/kg wet wt; matched-energy, 87.9 +/- 7.0 mmol/kg wet wt).

J Appl Physiol. 1995 Jun;78(6):2187-92.

A single session of exercise increases insulin sensitivity for hours and even days, and dietary carbohydrate ingested after exercise alters the magnitude and duration of this effect. Although increasing systemic fatty acid availability is associated with insulin resistance, it is uncertain whether increasing dietary fat availability after exercise alters the exercise-induced increase in insulin sensitivity. The purpose of this study was to determine whether adding fat calories to meals after exercise alters glucose tolerance the next day. Seven healthy men cycled 90 min at 66 +/- 2% peak oxygen uptake followed by a maximum of five high-intensity intervals. During the hours after exercise, subjects ingested three meals containing either low-fat (5% energy from fat) or high-fat (45% energy from fat) foods (Low-Fat and High-Fat groups, respectively). Each diet contained the same amount of carbohydrate and protein. An oral glucose tolerance test was performed the next morning. Muscle glycogen and intramuscular triglyceride (IMTG) concentrations were measured in muscle biopsy samples obtained immediately before exercise and the next morning. The day after exercise, muscle glycogen concentration was identical in High-Fat and Low-Fat (393 +/- 70 and 379 +/- 38 mmol/kg dry wt). At the same time, IMTG concentration was approximately 20% greater during High-Fat compared with Low-Fat (42.5 +/- 3.4 and 36.3 +/- 3.3 mmol/kg dry wt; P < 0.05). Despite the addition of approximately 165 g of fat to meals after exercise ( approximately 1,500 kcal) and a resultant elevation in IMTG concentration, glucose tolerance was identical in High-Fat and Low-Fat (composite index: 8.7 +/- 1.0 and 8.4 +/- 1.0). In summary, as long as meals ingested in the hours after exercise contain the same carbohydrate content, the addition of approximately 1500 kcal from fat to these meals did not alter muscle glycogen resynthesis or glucose tolerance the next day.

J Appl Physiol. 2004 Jul;97(1):11-6

jwzrd
2008-11-30, 21:56
Jag funderade på att skriva några av dina standardsvar som inte tillför så mycket men istället kan jag vara lite snäll och pedagogisk på samma gång.
Fundera på när du kan ta kolhydrater för att underlätta både prestation och återhämtning vid styrketräning. Räkna gärna upp alternativen i tråden och så kan du skriva upp när tömningshastigheten från magsäck och tarm har eller kan ha betydelse.

Kan inte du istället berätta istället för att gå som katten kring ljummen retorik? Kommer snabba kolhydrater att åstadkomma en snabbare eller bättre återhämtning av random byggarträningspass mätt vid början av nästa träningstillfälle, jämfört med en i övrigt vettigt komponerad kost? Det är nämligen det som är frågeställningen här.

z_bumbi
2008-11-30, 22:50
Kan inte du istället berätta istället för att gå som katten kring ljummen retorik? Kommer snabba kolhydrater att åstadkomma en snabbare eller bättre återhämtning av random byggarträningspass mätt vid början av nästa träningstillfälle, jämfört med en i övrigt vettigt komponerad kost? Det är nämligen det som är frågeställningen här.

Jag har lärt av de bästa på den fronten men jag svarade bara enstavig vid ett tillfällle och var inte ens särskilt dryg (det var upplagt för så mycket roligare svar)

Så vad vill du nu veta? Du antar att det handlar om random byggare även om ingen utom Sverker mig veterligen tillhör den kategorin (iofs inte random) och du är själv lyftare osv. Men vi köra på en random byggare.
Vad tränar en random byggare.
Säg 4-5 pass i veckan, ganska kort vila och reps runt 8-10. Längden på passen kan sägas vara 1,5 h och då blir effektiv tid ca hälften dvs cirkus 40 minuter.
Träningen är i stort sätt helt anarob vilket gör att en stor andel av den energi som går åt är glykogen till skillnad från kondtionsträning under samma tidsperiod (korta intervaller med hög intensitet undantaget).
Kort vila gör också att lakatet inte heller riktigt hinner med sitt kretslopp via levern så förråden töms snabbare än om det hade varit längre vila. Det blir självklart ingen större syreskuld men vi kan troligen räkna med att den finns där.
Spliten är (jag orkar inte skriva en riktig fyrsplit utan den är lite random, iofs har jag sett värre exempel på byggarsplitar..)
Rygg, triceps
Axlar, mage
Vila
Ben
Bröst, biceps, mage
Överlappningen mellan dagarna berör ett antal muskler, det går att minimera men många byggare har istället en egen dag för armar eller ben och rygg tätt ihop etc.

Utan att ta upp merparten av fakta bla har vi ingen dagsmeny eller kalorifördelning så tror jag att det är fullt möjligt att den här byggaren kommer att tjäna en del på att stoppa i sig snabba kolhydrater i samband med träningen.
Lägger man sen till sådant som många verkar sturnta i t ex
*Att en del spyr om de käkar vanlig mat senare än 3-4 h innan träningen
*En del mår illa av mat efter träningen
*En del tränar sent på kvällen vilket begränsat näringsfönster i tid
osv
så blir det inte lika enkelt att säga att snabba kolhydrater för återhämtningen är så onödiga och det oavsett vad ett antal studier säger.

Sen har jag väl nästan alltid sagt att om man tränar så mycket att en gainer etc kan vara motiverad så är det inga problem med att "få plats" med den i kosten då energiförbrukningen i alla fall är så pass hög så jag ser ingen anledning att utesluta den.

jwzrd
2008-11-30, 22:53
Hur många kcal vägt i kolhydrater går åt under det däringa 40-minuterspasset och varför svälter personen sig under de dygn som går åt till nästa träningspass med samma muskelgrupper?

Sverker
2008-12-01, 07:09
Varför inte använda t.ex. havregryn eller någon annan näringsrik kolhydratkälla?

Jag äter redan idag drygt 200 g havregryn. Räcker det som svar ?



Frågan är på inget sätt stor för mig. Därför ser jag ingen anledning till att ändra ett vinnande lag. Haka upp sig på detaljer när det alltid är helheten man måste se.

Har man problem med den övriga kosten. Att 200 - 400 kcal från stärkelse är avgörande, ifall man fungerar optimalt eller inte, så ligger man risigt till. Då är det helheten man måste se.

Jag ser inget unikt näringsämne som vi riskerar att få brist på ifall vi inte äter 50 - 100 g havregryn, ris, vete, majs, potatis inkl. frukt som banan, päron, druvor etc.


Annars tycker jag att z_bumbi redan har svarat mycket bra:thumbup:

Anders The Peak
2008-12-01, 09:05
Jag har lärt av de bästa på den fronten men jag svarade bara enstavig vid ett tillfällle och var inte ens särskilt dryg (det var upplagt för så mycket roligare svar)

Så vad vill du nu veta? Du antar att det handlar om random byggare även om ingen utom Sverker mig veterligen tillhör den kategorin (iofs inte random) och du är själv lyftare osv. Men vi köra på en random byggare.
Vad tränar en random byggare.
Säg 4-5 pass i veckan, ganska kort vila och reps runt 8-10. Längden på passen kan sägas vara 1,5 h och då blir effektiv tid ca hälften dvs cirkus 40 minuter.
Träningen är i stort sätt helt anarob vilket gör att en stor andel av den energi som går åt är glykogen till skillnad från kondtionsträning under samma tidsperiod (korta intervaller med hög intensitet undantaget).
Kort vila gör också att lakatet inte heller riktigt hinner med sitt kretslopp via levern så förråden töms snabbare än om det hade varit längre vila. Det blir självklart ingen större syreskuld men vi kan troligen räkna med att den finns där.
Spliten är (jag orkar inte skriva en riktig fyrsplit utan den är lite random, iofs har jag sett värre exempel på byggarsplitar..)
Rygg, triceps
Axlar, mage
Vila
Ben
Bröst, biceps, mage
Överlappningen mellan dagarna berör ett antal muskler, det går att minimera men många byggare har istället en egen dag för armar eller ben och rygg tätt ihop etc.

Utan att ta upp merparten av fakta bla har vi ingen dagsmeny eller kalorifördelning så tror jag att det är fullt möjligt att den här byggaren kommer att tjäna en del på att stoppa i sig snabba kolhydrater i samband med träningen.
Lägger man sen till sådant som många verkar sturnta i t ex
*Att en del spyr om de käkar vanlig mat senare än 3-4 h innan träningen
*En del mår illa av mat efter träningen
*En del tränar sent på kvällen vilket begränsat näringsfönster i tid
osv
så blir det inte lika enkelt att säga att snabba kolhydrater för återhämtningen är så onödiga och det oavsett vad ett antal studier säger.

Sen har jag väl nästan alltid sagt att om man tränar så mycket att en gainer etc kan vara motiverad så är det inga problem med att "få plats" med den i kosten då energiförbrukningen i alla fall är så pass hög så jag ser ingen anledning att utesluta den.

Energifördelningen vid styrketräning efter några månaders träning är ca <40% glukos och kan vara >60% fettsyror. Det är inga 200-400 meters lopp vi diskuterar här.

z_bumbi
2008-12-01, 10:21
Hur många kcal vägt i kolhydrater går åt under det däringa 40-minuterspasset och varför svälter personen sig under de dygn som går åt till nästa träningspass med samma muskelgrupper?

På a svarar jag "hur långt är ett snöre?" och b "har du helt tappat läsförståelsen?"

jabba the hut
2008-12-01, 10:28
Jag brukar dricka ca 50 g maltodextrin före, och 50 g malto efter en joggingrunda på 10 -15 km.
Detta gör jag för att få snabb energi, inte bli så matt i benen under rundan, och förstås för att fylla på med glykogen efter löpträningen (läs ultralöpning, långsam meditativ jogging alltså :)).
I mitt arbete belastar jag ganska regelbundet benen, jag upplever det inte alls så "tungt" på jobbet om jag har joggat på förmiddagen innan jobbet och avrundat med maltointag. Kanske inbillning, men det är en avsevärd skillnad alltså.

Jag styrketränar inte alls, men kommer väl att börja med det så småningom, och följer trådarna här på forumet med stort intresse. Kul debatter!

jwzrd
2008-12-01, 16:24
På a svarar jag "hur långt är ett snöre?" och b "har du helt tappat läsförståelsen?"

Nej bumbi, jag har inte tappat läsförståelsen. Jag ser bara inte en enda anledning till två saker här: 1) vinnarattityd på förlorad mark; 2) varför ett kort styrkepass behöver extraordinära återhämtningsknep eller vad en individ som utför dem tjänar på det.

Du inser att inte ens 40 minuter av cardio-träning med högsta möjliga intensitet kommer att kräva några 100+ gram av malto före och/eller efter för att personen i fråga ska kunna fortsätta göra samma sak lika ofta och på samma näringsbas som din genomsnittlige kroppsbyggare som tränar regelbundet. Från 40 minuter maximalt intensiv cardio är steget rätt så jävla långt till 4 övningar, 4 set, 8-12 reps per set mätt i energiförbrukning.

Det finns godare saker att äta helt enkelt och har man problem med att behöva tryck eller dåligt smakande drycker och tillskott för att ens våga öppna dörren till träningslokalen så är terapi antagligen bättre investerade pengar.

Anton Fräs
2008-12-01, 16:39
Personligen skulle jag aldrig intaga så mycket näringslösa kalorier, mestadels pågrund av att jag försöker gå ner i vikt. Jag ställer mig dock tveksam, liksom Jwzrd till att man behöver 100-200g dextro för ett styrkepass. Kan förstå det om man monsterbúlkar, har svårt med maten och liknande dock. Har en fråga: Om jag springer på morgonen och kör ben på kvällen, skulle då snabba kolisar direkt efter träning påverka mer än lite långsammare? Handlar ändå om 8-10 timmar efter löpningen då jag kör mitt benpass.

King Grub
2008-12-01, 16:43
Skall man aktivera samma muskel intensivt eller under lång tid flera gånger samma dag, är det en fördel med så snabb glykogeninlagring som möjligt mellan passen.

Då ser man även en skillnad mellan maltodextrin och kolhydrat som ger ännu snabbare glykogeninlagring, som Vitargo. Vitargo efter träning ger bättre prestation vid nästa ansträngning jämfört med maltodextrin.

The aim of the present study was to determine the effect of post-exercise ingestion of a unique, high molecular weight glucose polymer solution, known to augment gastric emptying and post-exercise muscle glycogen re-synthesis, on performance during a subsequent bout of intense exercise.

On three randomized visits, eight healthy men cycled to exhaustion at 73.0% (s = 1.3) maximal oxygen uptake (90 min, s = 15). Immediately after this, participants consumed a one-litre solution containing sugar-free flavoured water (control), 100 g of a low molecular weight glucose polymer or 100 g of a very high molecular weight glucose polymer, and rested on a bed for 2 h.

After recovery, a 15-min time-trial was performed on a cycle ergometer, during which work output was determined.

Post-exercise ingestion of the very high molecular weight glucose polymer solution resulted in faster and greater increases in blood glucose (P < 0.001) and serum insulin (P < 0.01) concentrations than the low molecular weight glucose polymer solution, and greater work output during the 15-min time-trial (164.1 kJ, s = 21.1) than both the sugar-free flavoured water (137.5 kJ, s = 24.2; P < 0.05) and the low molecular weight glucose polymer (149.4 kJ, s = 21.8; P < 0.05) solutions.

These findings could be of practical importance for athletes wishing to optimize performance by facilitating rapid re-synthesis of the muscle glycogen store during recovery following prolonged sub-maximal exercise.

J Sports Sci. 2007 Aug 27;:1-6

Lavorini
2008-12-01, 19:40
Haka upp sig på detaljer när det alltid är helheten man måste se.
Det är ju det vi älskar att göra på det här forumet :). Och ja, helheten i det här fallet är att näringstajming är en piss i havet jämfört med att fylla dagens makro- och mikronutrient-behov. Och det gäller för 90% av alla styrketränanden.

Har en fråga: Om jag springer på morgonen och kör ben på kvällen, skulle då snabba kolisar direkt efter träning påverka mer än lite långsammare? Handlar ändå om 8-10 timmar efter löpningen då jag kör mitt benpass.

Det beror på =). Om du kör stenhårda intervaller på morgonen och typisk byggträning på kvällen a'la hög volym så kan det nog göra skillnad. Enklaste för att ta reda på det är; prova! Om du presterar bättre när du tagit snabba kolhydrater så vet du svaret.

WHITEFOLKS
2008-12-01, 19:48
Vad skulle det negativa vara om du inte har problem att hålla din kalorigräns och du fyller dina näringsbehov med resten av maten?

C.E.J.
2008-12-01, 19:54
så tar jag vid lämpligt tillfälle fram motorsågen :)

När är det då, börjar bli nyfiken på hur skarp den är.

Lavorini
2008-12-01, 20:07
Vad skulle det negativa vara om du inte har problem att hålla din kalorigräns och du fyller dina näringsbehov med resten av maten?

Jag tror ingen har sagt att det är negativt, men heller inte att det är motiverat. Det jag ville lyfta fram tycker jag har kommit fram ganska bra i tråden. Jag trodde dock att någon skulle spela "insulinz is teh anabolicz"-kortet, men tråkigt nog så kom det aldrig.

Som vanligt så tror jag att ganska många drar i sig stora mängder näringslöst pulver, utan att egentligen veta varför de gör det - eftersom, det är ju så alla stora pojkar gör. Monkey see, monkey do.

När är det då, börjar bli nyfiken på hur skarp den är.

Om du fortsätter att skriva kanske jag får användning av den?

C.E.J.
2008-12-01, 20:10
Om du fortsätter att skriva kanske jag får användning av den?

Nej. Jag tror istället att ditt försök till korståg/allmän upplysning misslyckades.

Lavorini
2008-12-01, 20:15
Nej. Jag tror istället att ditt försök till korståg/allmän upplysning misslyckades.

Då har du problem med läsförståelsen min gode C.E.J.. Tråden har dessutom nästan 2000 "views" så det är nog ganska många som läst och kanske funderat lite angående ämnet.

Sverker
2008-12-01, 20:34
Du sågade aldrig mitt påstående:

Jag ser inget unikt näringsämne som vi riskerar att få brist på ifall vi inte äter 50 - 100 g havregryn, ris, vete, majs, potatis inkl. frukt som banan, päron, druvor etc.


Visst är maltodextrin lite dyrare än pasta men ibland kan man betala lite för enkelheten;)

Raggis
2008-12-01, 20:38
Då har du problem med läsförståelsen min gode C.E.J.. Tråden har dessutom nästan 2000 "views" så det är nog ganska många som läst och kanske funderat lite angående ämnet.

Seså, fram med den gigantiska motorsågen nu.

Det framgår rätt klart att de flesta använder sig utav maltodextrin pga. rent praktiska skäl.

Lavorini
2008-12-01, 20:39
Visst är maltodextrin lite dyrare än pasta men ibland kan man betala lite för enkelheten;)

Enkelheten köper jag, helt klart. Däremot tycker jag personligen att havregryn är minst lika enkelt. Eller varför inte en mix av båda.

WHITEFOLKS
2008-12-01, 20:42
Jag tycker havregryn är rätt meckigt att dricka under konditionsträning.

William
2008-12-01, 20:43
Det finns kanske andra aspekter förutom enkelhet och ren och skär återhämtning uttryckt i gram kolhydrater. Jag vill minnas att jag har läst studier där man sett en ökad prestation i intervall-arbete trots långt ifrån tömda glykogenlager, när man tillfört kolhydrater under arbete. Givetvis orkar jag inte leta upp ngn referens...

Anders The Peak
2008-12-01, 20:59
Det finns kanske andra aspekter förutom enkelhet och ren och skär återhämtning uttryckt i gram kolhydrater. Jag vill minnas att jag har läst studier där man sett en ökad prestation i intervall-arbete trots långt ifrån tömda glykogenlager, när man tillfört kolhydrater under arbete. Givetvis orkar jag inte leta upp ngn referens...

Var det inte Gatorade som har försökt bevisa det via egna betalda forskare? Vad jag vet så har de inte än kunnat bevisa att sportdryck höjer prestationens förmågan. Utan att sportdryck förstör genutrycket för fettanvändning i idrottsutövandet. "Men visst har en energidryck en effekt vid krävande och tidslånga prestationer"
Jag tror att det är Bengt Saltins forskningsrön i området som de försöker kullkasta.

William
2008-12-01, 21:07
Var det inte Gatorade som har försökt bevisa det via egna betalda forskare? Vad jag vet så har de inte än kunnat bevisa att sportdryck höjer prestationens förmågan. Utan att sportdryck förstör genutrycket för fettanvändning i idrottsutövandet. "Men visst har en energidryck en effekt vid krävande och tidslånga prestationer"
Jag tror att det är Bengt Saltins forskningsrön i området som de försöker kullkasta.

Det är vedertaget sedan länge att kolhydratstillförsel under långvarig konditionsträning förbättrar prestationsförmågan.

Även om Bengts Train Low Compete High låter väldigt spännande så finns det i dagsläget inte så mkt som stödjer konceptet så det finns ännu inte så mkt att "omkullkasta".

Anders The Peak
2008-12-01, 21:16
Det är vedertaget sedan länge att kolhydratstillförsel under långvarig konditionsträning förbättrar prestationsförmågan.

Även om Bengts Train Low Compete High låter väldigt spännande så finns det i dagsläget inte så mkt som stödjer konceptet så det finns ännu inte så mkt att "omkullkasta".
Jag tror att jag sa det mellan raderna också, men även om inte hans resultat är helt styrkta av sk studier tycker jag att man kan dra vissa slutsatser av det han har noterat.
När det gäller motionärer tror jag personligen att de förstör en rätt stor del av träningseffekten av att dricka snabba sockerlösningar. Det förstör det genuttryck som träningen orsakat. Gärna BCAA eller EAA men inte sockerlösningar som gör att fettförbränningen upphör.

WHITEFOLKS
2008-12-01, 21:18
Vad är det som förstörs? Förmågan att använda fett som bränsle?

Eddie Vedder
2008-12-01, 21:23
Vad är det som förstörs? Förmågan att använda fett som bränsle?

HAr kroppen ständigt god tillgång till kolhydrater under träning kommer det utnyttjas i högre grad. Således undertrycks fettförbränningen.

"Train low compete high" bygger på att man anpassar kroppen till att kunna prestera med låga kolhydratnivåer och då bli mer och mer effektiv på att förbränna fett som energisubstrat. Ju bättre fettförbränning desto mer sparas glykogenet och desto bättre kan man sannolikt prestera om kolhydraterna skulle ta slut.

Jag tror mycket på det konceptet och aldrig för mitt liv skulle jag fylla upp mitt energibehov med kolhydratpulver när jag kan fylla upp med mer fett istället.

creperiet
2008-12-01, 21:38
Jag tror mycket på det konceptet och aldrig för mitt liv skulle jag fylla upp mitt energibehov med kolhydratpulver när jag kan fylla upp med mer fett istället.

Det kontroversiella ligger väl i hur hårt du kan träna om du ska inrikta dig på att minska kolhydratoxidationen under träning. Har du eller någon annan koll på hur inställningen är skid-, cykel- eller löpningssverige?

Eddie Vedder
2008-12-01, 21:41
Det kontroversiella ligger väl i hur hårt du kan träna om du ska inrikta dig på att minska kolhydratoxidationen under träning. Har du eller någon annan koll på hur inställningen är skid-, cykel- eller löpningssverige?

Om kolhydratutnyttjandet motsvaras av lika effektivt fettutnyttjande finns inget negativt som jag ser det. Och det är ju den anpassningen som konceptet bygger på.

Jag vet inte hur pass etablerat detta är inom svensk idrott ännu, bara att Jonas Colting använder sig av det upplägget och han är ju antagligen den främsta atleten vi har i Sverige.

Men jag måste ju tillägga att det mest är en slump att jag tränar något liknande. Dels är det en praktisk grej då konditionsträning före frukosten funkar rent tidsmässigt och sedan älskar jag fet mat och ökar hellre energitätheten med majonnäs, fler ägg, fetare yoghurt och vispgrädde än maltodextrin.

William
2008-12-01, 21:43
Jag tror att jag sa det mellan raderna också, men även om inte hans resultat är helt styrkta av sk studier tycker jag att man kan dra vissa slutsatser av det han har noterat.
När det gäller motionärer tror jag personligen att de förstör en rätt stor del av träningseffekten av att dricka snabba sockerlösningar. Det förstör det genuttryck som träningen orsakat. Gärna BCAA eller EAA men inte sockerlösningar som gör att fettförbränningen upphör.

Det är det som är problemet, det går inte att dra några slutsatser från de undersökningar som är gjorda och applicera det på ngt som har med prestation att göra. Det är väldigt långt mellan indikationer på gennivå och bättre resultat i löpspåret.

Det finns väldigt lite som talar för att en ökad fettförbränningsförmåga faktiskt ökar prestationen och än mindre att kolhydratslösningar skulle förstöra ngn träningseffekt, oavsett vilken nivå man ligger på.

WHITEFOLKS
2008-12-01, 21:43
Vad menas med låga kolhydratsnivåer? LCHF?

SKära ner på kolhydrater i allmänhet?

William
2008-12-01, 21:46
Om kolhydratutnyttjandet motsvaras av lika effektivt fettutnyttjande finns inget negativt som jag ser det. Och det är ju den anpassningen som konceptet bygger på.



Det är där problemet ligger, som jag förtår det, att fettoxidationen inte klarar av att kompensera för minskningen i kolhydratoxidation. Skulle det visas att det faktiskt kan bli lika effektivt så är jag med på din linje.

Eddie Vedder
2008-12-01, 21:56
Det är där problemet ligger, som jag förtår det, att fettoxidationen inte klarar av att kompensera för minskningen i kolhydratoxidation. Skulle det visas att det faktiskt kan bli lika effektivt så är jag med på din linje.

Jag jag kan ju inte påstå att jag är 100% övertygad jag heller.;) Och därmed är det ju heller ingen direkt "satsning" heller som sagt, rent spontant har det bara blivit så att min träning mer har kommit att likna det konceptet av tidspraktiska orsaker samtidigt som jag lagt om kosten av diverse anledningar. Och sedan dess har träningen gått riktigt bra, självklart är jag inte så dum att jag tror detta är enskild faktor men jag mår å andra sidan bättre än på länge och känner inte för att ändra för ändrandets skull.:)


Någon rejäl omläggning och nitisk inriktning på en viss kost- och träningsregim är jag på tok för slö för.

William
2008-12-01, 22:00
Jag jag kan ju inte påstå att jag är 100% övertygad jag heller.;) Och därmed är det ju heller ingen direkt "satsning" heller som sagt, rent spontant har det bara blivit så att min träning mer har kommit att likna det konceptet av tidspraktiska orsaker samtidigt som jag lagt om kosten av diverse anledningar. Och sedan dess har träningen gått riktigt bra, självklart är jag inte så dum att jag tror detta är enskild faktor men jag mår å andra sidan bättre än på länge och känner inte för att ändra för ändrandets skull.:)


Någon rejäl omläggning och nitisk inriktning på en viss kost- och träningsregim är jag på tok för slö för.

Näe jag vet att du vet...:)

Så länge man upplever att ngt funkar och man mår bra av det så är det ju bara att köra på :).

Anders The Peak
2008-12-01, 22:02
Det är det som är problemet, det går inte att dra några slutsatser från de undersökningar som är gjorda och applicera det på ngt som har med prestation att göra. Det är väldigt långt mellan indikationer på gennivå och bättre resultat i löpspåret.

Det finns väldigt lite som talar för att en ökad fettförbränningsförmåga faktiskt ökar prestationen och än mindre att kolhydratslösningar skulle förstöra ngn träningseffekt, oavsett vilken nivå man ligger på.

Det är den ökade fettförbränningen jag pratar om samt att cellerna blir bättre på att utnyttja fett som energikälla.
Jag tycker att du spekulerar när du säger det här "fettoxidationen inte klarar av att kompensera för minskningen i kolhydratoxidation" Det är en ren teoretisk konstruktion som antagligen inte har mycket med verkligheten att göra. För hur verkligheten ser ut för det här vet vi inte idagsläget.

William
2008-12-01, 22:07
Det är den ökade fettförbränningen jag pratar om samt att cellerna blir bättre på att utnyttja fett som energikälla.
Jag tycker att du spekulerar när du säger det här "fettoxidationen inte klarar av att kompensera för minskningen i kolhydratoxidation" Det är en ren teoretisk konstruktion som antagligen inte har mycket med verkligheten att göra. För hur verkligheten ser ut för det här vet vi inte idagsläget.

Nja, jag vill hävda motsatsen, att det är avsevärt mer spekulation från din sida. Det finns rätt mkt stöd för att mängden ATP är högre från kolhydrater per minut än från fett och det är även visat att både intensitet och varaktighet på aerobt arbete är relaterat till kolhydratoxidation.

Anders The Peak
2008-12-02, 10:33
Nja, jag vill hävda motsatsen, att det är avsevärt mer spekulation från din sida. Det finns rätt mkt stöd för att mängden ATP är högre från kolhydrater per minut än från fett och det är även visat att både intensitet och varaktighet på aerobt arbete är relaterat till kolhydratoxidation.
Det är till att tillrättalägga situationen för att passa in i frågeställningen till din fördel. Men om du går tillbaks i tråden så är det redan saker jag har pekat på ...

William
2008-12-02, 13:20
Det är till att tillrättalägga situationen för att passa in i frågeställningen till din fördel. Men om du går tillbaks i tråden så är det redan saker jag har pekat på ...

Du får gärna peka igen för den enda jag ser i tråden från din sida med lite substans i är påstådda förstörda träningseffekter av sportdryck genom nedstängning av fettförbränningen.

Du får gärna utveckla kopplingen mellan kolhydratsdryck under aktivitet, hämmat genuttryck, sänkt fettförbränning och hämmad prestation.

Sniggel
2008-12-02, 13:31
Rent teoretiskt borde ju man kunna träna både med och utan kolhydratstillförsel. Låta kroppen anpassa sig till att använda fett som energikälla i stor utsträckning, och vid vissa (tränings)pass tillföra kolhydrat för att kunna köra på "ännu fler cylindrar" och få en högre intensitet och träningseffekt.
Fast man kanske kan anpassa kroppen till att bli ännu bättre på att använda kolhydrat som energikälla och det skulle isåfall tala för att tillföra kolhydrat så ofta som möjligt?

William
2008-12-02, 13:35
Rent teoretiskt borde ju man kunna träna både med och utan kolhydratstillförsel. Låta kroppen anpassa sig till att använda fett som energikälla i stor utsträckning, och vid vissa (tränings)pass tillföra kolhydrat för att kunna köra på "ännu fler cylindrar" och få en högre intensitet och träningseffekt.


Det låter väldigt tilltalande i teorin men tyvärr har man, så vitt jag vet, inte lyckats visa att det ovannämnda scenariot faktiskt leder till bättre prestation.

Eddie Vedder
2008-12-02, 13:41
Det låter väldigt tilltalande i teorin men tyvärr har man, så vitt jag vet, inte lyckats visa att det ovannämnda scenariot faktiskt leder till bättre prestation.

Däremot kan det leda till obehagliga avbrott i form av akuta toalettbehov om magen är känslig.:D

wwraver
2008-12-02, 14:03
Allt detta gör mig aningen konfunderad. Att "kroppen använder kolhydrater istället för fett som bränsle" om man ständigt fyller på, det kan förstå. Men då har jag ett gäng frågor...

a) Varje gång jag försökt konditionsträna utan kolhydrater så har jag fallit på halva sträckan av vad jag klarar av med en energidrink tillhands. Blir yr och känner mig totalt orkeslös. Vad betyder det? Att jag ska försöka nå längre utan energitillförsel istället? Pressa minuter tills det går bättre osv?

b) När jag styrketränar hårt så har jag mycket lättare att bli illamående med bara vatten än att jag tillför snabba kolhydrater under passet. Är det placebo?

c) Jag trodde det var intag/uttag som räknas. Vad tjänar man på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle?

edit: Jag sitter på jobbet och jag tror åsminstone att jag lyckats läsa det mesta, men jag ber om ursäkt om mina frågor redan framgår av andra poster.

Fredrik_S
2008-12-02, 15:09
c) Jag trodde det var intag/uttag som räknas. Vad tjänar man på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle?


För viktuppgång/nedgång ja.
Men det finns väl flera 100 000 kcal lagrade i fett hos en person medans mängden kolhydrater som är lagrade är mycket mer begränsade. Ska du träna medlehårt 8 timmar om dagen är det välan bra om man kan använda sitt stora energiföråd på ett effektivt sätt.
Obs! spekulerar bara..

Anders The Peak
2008-12-02, 15:16
Du får gärna peka igen för den enda jag ser i tråden från din sida med lite substans i är påstådda förstörda träningseffekter av sportdryck genom nedstängning av fettförbränningen.

Du får gärna utveckla kopplingen mellan kolhydratsdryck under aktivitet, hämmat genuttryck, sänkt fettförbränning och hämmad prestation.

Nu vill jag med eftertryck säga att jag inte skriver att man kan prestera bättre utan att man förlorar en del av träningens positiva egenskaper såsom ett ökat genuttryck för fettförbränning när man klunkar i sig snabba kolhydrater efter träningspasset. Under ordentliga tömningar så är det självklart av stort värde att fylla på snabbt men det är rätt elementärt.

"På senare år har dock intresset för kostens fettinnehåll ökat när det
visat sig att ett högt fett- och lågt kolhydratinnehåll i kosten troligen påverkar genuttryck av proteiner som reglerar transport
och oxidation av fettsyror"
( Hawley JA, Tipton KD & Millard-Stafford
ML. 2006. Promoting training adaptations
through nutritional interventions. J Sport Sci
24: 709-721.11).

Eddie Vedder
2008-12-02, 15:17
Vad tjänar man på att använda fett istället för kolhydrater som bränsle?

Läs diskussionen som jag, Willilam och Anders the Peak har haft här i tråden. Det är ju just det där vi diskuterar.

wwraver
2008-12-02, 15:46
Läs diskussionen som jag, Willilam och Anders the Peak har haft här i tråden. Det är ju just det där vi diskuterar.

Jag har skummat igenom, men jag ska läsa mer, absolut.
Dock är uttryck som "genuttryck", olika procentuella satser och andra intryck för de insatta ingenting som jag kan läsa flytande, som lekman.

Om du ignorerar den sista frågan då, har du något svar på de andra två? De är väl vagt relaterade förstår jag, men min skalle håller redan på att explodera av all denna vetenskap som kastas hit och dit inom träningsscenen.

För att svara på orginal-postaren ang. folk som följer strömmen...
Det är inte bara okunskap som skapar själlösa trender, utan också de kunnigas oförmåga att sänka sig till de okunnigas nivå när de ska förklara något. Jag använder aldrig avancerade IT-uttryck när jag talar med lekmän inom området.

King Grub
2008-12-02, 15:49
a). Det beror på att du har slut på bra bränsle. Kolhydrattillgång är A och O för konditionsidrottare. Även om diskussionen som förs här är intressant, är det som William säger, att det mesta är rena teorier, och gällande rekommendationer för konditionsidrottare är en kolhydratrik kost.

http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e02.jpg

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days


http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e03.jpg

Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days

Carbohydrates in human nutrition. (FAO Food and Nutrition Paper - 66), (188).

En kolhydratrik kost innebär bättre prestation.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1331

When performance was measured at high intensity after a longer period of adaptation, it was at best maintained, but in most cases attenuated, compared with consuming a carbohydrate-rich diet.

Sports Med. 2000 Nov;30(5):347-57.

When exercise intensity is increased, there is an increased need for carbohydrates. On the other hand, consumption of a fat-rich diet decreases the storage of glycogen in both muscle and liver. Therefore, training intensity may be compromised in individuals while consuming a fat-rich diet.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504.

a high carbohydrate diet and adequate fluid intake to avoid dehydration are the two most important elements in the formula for successful participation in sport.

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0n.htm

Anders The Peak
2008-12-02, 16:09
Med all respekt för dig Grub och dina och Williams kunskaper. Men jag tycker William vrider saken på fel sätt. För det första så handlade diskussionen om malto/vitargo osv från början och inte om att man har en lågkolhydratkost som grund. Vad Eddie pratar om är att man kan förbättra fettsyreoxidationen med att träna på relativt låga glykogennivåer men inte alls en lågkolhydratkost utan ett mer sansat kolhydratintag. De flesta forskare är överens om att train Low - Compete high ger stora fördelar för uthållighetsidrottaren. Läs lite internationella idrottstidningar så kan ni se att det har fått ett stort genomslag bland den breda massan av uthållighetsidrottare.
Jag är även säker på att styrketräning på relativt låga glykogennivåer med påföljande fyllning av snabba kolhydrater i kombination med BCAA ger stora fördelar för den styrketrände. Men att fylla på mer eller mindre fulla lager ger inget mervärde...

wwraver
2008-12-02, 16:16
Tack Grub.
Jag ska definitivt inte säga att jag gör rätt eftersom jag inte är kunnig nog, men jag kommer ivf fortsätta på det som känns bra. Hittills har jag fått bra resultat på byggfronten under bulk och viktminskningsbiten under deff.

Jag tror också att många poster borde taggas med vad de riktar sig mot så tidigt som möjligt. Ofta tar det långt om länge innan det framkommer att det i stort sett endast gäller en viss typ.

Nå, intressant är det ivf.

William
2008-12-02, 17:07
Med all respekt för dig Grub och dina och Williams kunskaper. Men jag tycker William vrider saken på fel sätt. För det första så handlade diskussionen om malto/vitargo osv från början och inte om att man har en lågkolhydratkost som grund. Vad Eddie pratar om är att man kan förbättra fettsyreoxidationen med att träna på relativt låga glykogennivåer men inte alls en lågkolhydratkost utan ett mer sansat kolhydratintag. De flesta forskare är överens om att train Low - Compete high ger stora fördelar för uthållighetsidrottaren. Läs lite internationella idrottstidningar så kan ni se att det har fått ett stort genomslag bland den breda massan av uthållighetsidrottare.
Jag är även säker på att styrketräning på relativt låga glykogennivåer med påföljande fyllning av snabba kolhydrater i kombination med BCAA ger stora fördelar för den styrketrände. Men att fylla på mer eller mindre fulla lager ger inget mervärde...


Men i all välmening kan jag dock ge dig några tips Anders som jag tror skulle gynna dig i framtiden.

1. Läs mer grundläggande litteratur om muskelmetabolism som behandlar muskelns biokemi under arbete. Jag kan rekommendera Exercise Metabolism av Hargreaves and Spriet från 2006, Exercise Biochemistry av Mougios från 2006 samt Clinical Sports Nutrition av Burke och Deakin från 2007.

2. Läs vetenskaplig litteratur som behandlar sakfrågan och inte bara populärvetenskapliga tidskrifter som Idrott och Kunskap. Du kan börja med referenserna som Grub postade i tråden.

När du har gjort det ovannämnda kommer du förhoppningsvis ha vidgat dina vyer lite och därmed insett bristerna i det du har sagt i tråden. För ärligt talat, så är dom många och det tar alldeles för lång tid att gå igenom dom.

William
2008-12-02, 17:11
För att svara på orginal-postaren ang. folk som följer strömmen...
Det är inte bara okunskap som skapar själlösa trender, utan också de kunnigas oförmåga att sänka sig till de okunnigas nivå när de ska förklara något. Jag använder aldrig avancerade IT-uttryck när jag talar med lekmän inom området.

Jag kan hålla med om det du säger men vill gärna göra ett tillägg och det är att det många gånger handlar om att folk som tror sig ha koll, men de facto inte har det, slänger med uttryck och kommer med påstående som är lösryckta ur ett mkt större sammanhang och försöker förklara ngt väldigt komplext på ett enkelt sätt.

Det är föga förvånande att man lätt går vilse när blinda leder de blinda.

Sverker
2008-12-02, 18:23
Jag är tveksam till att Train Low - Compete high är en bra väg för flertalet.
Hur länge räcker fylda glykogendepåer ? 60 - 90 minuter löpning vid 80 - 90 % av maxpulsen eller ?
Då blir det en bra kostmetod för alla som tävlar i halvmaror och längre distanser.
Men alla andra som löper en knapp timme eller så, lär knappast behöva spetsa enzymerna som sköter om fettförbränninen. Glykogenreserverna räcker.
Eftersom man är aktiv kommer adrenalinet hela tiden att skicka ut fettsyror från fettdepåerna till förbränning. Måste vara mer vettigt att ha kolhydrater framme för att bilda oxalacetat än att prioritera beta-oxidationen.

Jag ser en risk att man med Train Low - Compete high istället underpresterar på träning och kommer otränad till tävling:(

Eddie Vedder
2008-12-02, 19:27
Eftersom man är aktiv kommer adrenalinet hela tiden att skicka ut fettsyror från fettdepåerna till förbränning. Måste vara mer vettigt att ha kolhydrater framme för att bilda oxalacetat än att prioritera beta-oxidationen.

Vad i det här motsäger någonting med "Train low compete high"? Det är ju just det där du nämner som hela teorin bygger på att effektivisera.

Det handlar ju inte om någon lågkolhydratkost och det handlar heller inte om att kolhydrater som primär energikälla vid maximal ansträngning. Jag förstår inte vad som skulle kunna vara negativt med att ha en hög kolhydratoxidation kombinerat med en mer effektiviserad fettoxidation dessutom?

Nu vet jag som sagt att detta inte är någon sanning men jag teoretiserar kring OM det nu är så. Jag tror du missförstår grundtanken Sverker.

Sverker
2008-12-02, 19:43
Jag tror inte att jag missförstår frågan med Train Low - Compete high.

Bara det att jag vill få in kvalitet i träningen. Att ligga så nära tävlingstempo som det bara går. Ifall fett utgör 0 %, 5 %, 25 % eller 50 % är ointressant. Det är först när tävlingen blir längre än mina förmodade 60-90 minuter som det är intressant att toppa fettförbränningen. Toppa fettförbränningen bara för att ha kolhydrat kvar till att förbränna fettet timme 2 och timme 3.
Det gäller bara att hitta den perfekta kosten för tävlingstillfället.

BigBuck
2008-12-02, 20:33
En parentes:
Jag har på senaste tiden, efter trådar med EAA-rekommendationerna, väntat ca 3h efter måltid och sen tränat (med EAA då).
Har känt mig rätt mesig och klen (säkert pga omställningen i kosten...?), tills jag idag istället sörplade EAA + Malto (ca 0,75 dl) under träningens första 15 min... och kände mig betydligt mer alert och kraftfull under passet.

Fråga: kan Malto (och i den rel. lilla mängden) ha sån avgörande betydelse?
Eller är det bara bra resp. dåliga dagar det handlar om?

jaosef
2008-12-02, 20:38
En parentes:
Jag har på senaste tiden, efter trådar med EAA-rekommendationerna, väntat ca 3h efter måltid och sen tränat (med EAA då).
Har känt mig rätt mesig och klen (säkert pga omställningen i kosten...?), tills jag idag istället sörplade EAA + Malto (ca 0,75 dl) under träningens första 15 min... och kände mig betydligt mer alert och kraftfull under passet.

Fråga: kan Malto (och i den rel. lilla mängden) ha sån avgörande betydelse?
Eller är det bara bra resp. dåliga dagar det handlar om?

Som jag har förstått det ökar inte malto direkt innan ett styrketräningspass prestationsförmågan.
Att du känner att du presterar sämre, kan det bero på hunger kanske?

King Grub
2008-12-02, 20:45
Har du inte tillräckligt med muskelglykogen lagrat eller låga blodsockernivåer kan det säkert hjälpa.

jaosef
2008-12-02, 21:02
Hur lång dit tar det ungefär för kroppen att omvandla kolhydrater till glykogen som sedan kan användas vid arbete? Frågar av ren nyfikenhet.*popcorn*

King Grub
2008-12-02, 21:04
Beror på status; det går snabbare efter aktivitet. Det första steget är insulinoberoende och varar 30-60 minuter.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=14766061

Vid intag under aktivitet behöver kolhydraterna inte lagras som glykogen, utan kan användas direkt via exogen kolhydratoxidation.

Cerberus
2008-12-02, 21:23
minskar det inte muskelnedbrytning om man dricker det under träning iom insulinutsöndring? Iaf därför jag dricker det.

King Grub
2008-12-02, 21:30
Jo, men det är inte säkert att det är en fördel.

Minskar man nedbrytningen, minskar man mängden aminosyror tillgängliga för proteinsyntes. Dessutom innebär minskad kortisolfrisättning påverkan på CC2-expression som kanske inte är så gynnsam.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445

Jag tror inte man behöver oroa sig för akut kortisolfrisättning eller nedbrytning orsakad av fysiskt arbete. Det är kroniskt cirkulerande kortisolnivåer och kroniskt förhöjd nedbrytning som är dåligt på sikt.

Fredrik_S
2008-12-02, 21:35
Jag är även säker på att styrketräning på relativt låga glykogennivåer med påföljande fyllning av snabba kolhydrater i kombination med BCAA ger stora fördelar för den styrketrände. Men att fylla på mer eller mindre fulla lager ger inget mervärde...

Jag äter i dagsläget sedan 2-3 veckor, nästan bara massa kött och mycket fett(som experiment en månad eller två och för att kött och fett är så extremt gott) men tar ändå runt 120 gram maltodextrin per dag plus EAA kring träningarna. Jag tycker det fungerar bra och jag presterar/mår lika bra som vanligt, men jag mäter visserligen inte hur min maxstyrka också vidare påverkats.

Fredrik_S
2008-12-02, 21:46
En parentes:
Jag har på senaste tiden, efter trådar med EAA-rekommendationerna, väntat ca 3h efter måltid och sen tränat (med EAA då).
Har känt mig rätt mesig och klen (säkert pga omställningen i kosten...?), tills jag idag istället sörplade EAA + Malto (ca 0,75 dl) under träningens första 15 min... och kände mig betydligt mer alert och kraftfull under passet.

Fråga: kan Malto (och i den rel. lilla mängden) ha sån avgörande betydelse?
Eller är det bara bra resp. dåliga dagar det handlar om?

0,75 dl är inte så lite. Jag tränar på morgonen efter ca 10 timmars fasta och skillnaden mellan att inte dricka 0,5 dl malto precis när passet börjar och att göra det är enorm för hur bra jag klarar träningen... Ibland tränar jag dubbla 45 minuters pass och då räcker en till påfyllning av 0,5 dl malto för att det ska gå bra att köra styrka i 45 minuter till. Detta gäller/fungerar för mig, och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon placebo....

BigBuck
2008-12-02, 22:23
0,75 dl är inte så lite. Jag tränar på morgonen efter ca 10 timmars fasta och skillnaden mellan att inte dricka 0,5 dl malto precis när passet börjar och att göra det är enorm för hur bra jag klarar träningen... Ibland tränar jag dubbla 45 minuters pass och då räcker en till påfyllning av 0,5 dl malto för att det ska gå bra att köra styrka i 45 minuter till. Detta gäller/fungerar för mig, och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon placebo....

Alright.
Du som säkert har kläm; hur många g Malto är 1 dl ungefär?
(har tänkt att jag ska försöka klämma in en matvåg i julbudgeten).


Hur lång dit tar det ungefär för kroppen att omvandla kolhydrater till glykogen som sedan kan användas vid arbete? Frågar av ren nyfikenhet.*popcorn*

Ah! Frågan jag glömde att klämma in.
Bra att vi fick svar på den.

Men är detta upplägg att föredra?
Att vänta med Malto och EAA tills under träningens inledningsfas d v s.
Eller borde alltså malton tas ca 30 min innan för att hinna "kicka igång"....

Btw:
Under hur lång tid verkar EAA:n efter intaget?
Jag menar om jag tar det ibörjan av träningen - som kansk sen pågår 60 min - och sen tar vassle alt. måltid.... borde inte detta "förta" effekten av EAA:n aningen...?

Sorry om OT... men it´s a djungle..

Fredrik_S
2008-12-02, 23:04
Det står på burken 1 dl= ca 60g
Malton ska tas direkt innan träningen under uppvärmningen tex...ej 30 min innan
EAA frågorna får du nog helst ta i en annan tråd(kan själv inte svara).

Anton Fräs
2008-12-02, 23:19
Ta EAAt separat precis innan träningen, vänta 5-10 min och jag _tror_ det är lugnt med upptaget och hastigheten i upptaget.

Anders The Peak
2008-12-03, 13:08
Men i all välmening kan jag dock ge dig några tips Anders som jag tror skulle gynna dig i framtiden.

1. Läs mer grundläggande litteratur om muskelmetabolism som behandlar muskelns biokemi under arbete. Jag kan rekommendera Exercise Metabolism av Hargreaves and Spriet från 2006, Exercise Biochemistry av Mougios från 2006 samt Clinical Sports Nutrition av Burke och Deakin från 2007.

2. Läs vetenskaplig litteratur som behandlar sakfrågan och inte bara populärvetenskapliga tidskrifter som Idrott och Kunskap. Du kan börja med referenserna som Grub postade i tråden.

När du har gjort det ovannämnda kommer du förhoppningsvis ha vidgat dina vyer lite och därmed insett bristerna i det du har sagt i tråden. För ärligt talat, så är dom många och det tar alldeles för lång tid att gå igenom dom.
Mycket snack och ingen substans. Du hamnar i bland eliten nu dvs Rössners och Claude Marcus klass. Hävdar att ofullständig forskning är vederhäftig i verkligheten.
Källor:
1) Mourtzakis M, Saltin B, Graham T, Pilegaard H. Carbohydrate metabolism during prolonged exercise and recovery: interactions between pyruvate dehydrogenase, fatty acids, and amino acids. J Appl Physiol. 2006;100:1822-1830, 2006.

2) K. Tsintzas, C. Williams, D. ConstantinTeodosiu,E. Hultman, L. Boobis and P. Greenhaff. Carbohydrate ingestion prior to exercise augments the exercise induced activation of the pyruvate dehydrogenase complex in human skeletal muscle. Experimental Physiology 2000;85(5):581—6.

3) Stavros A. Kavouras, John P. Troup, and Jacqueline R. Berning. The Influence of Low Versus High Carbohydrate Diet on a 45-min Strenuous Cycling Exercise. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2004;14:62-72.

creperiet
2008-12-03, 15:03
Jag tror inte att jag missförstår frågan med Train Low - Compete high.

Bara det att jag vill få in kvalitet i träningen. Att ligga så nära tävlingstempo som det bara går. Ifall fett utgör 0 %, 5 %, 25 % eller 50 % är ointressant. Det är först när tävlingen blir längre än mina förmodade 60-90 minuter som det är intressant att toppa fettförbränningen. Toppa fettförbränningen bara för att ha kolhydrat kvar till att förbränna fettet timme 2 och timme 3.
Det gäller bara att hitta den perfekta kosten för tävlingstillfället.

Jag är helt på den här linjen.

Frågan jag ställer mig är om ett optimerande av fettoxidationen över huvud taget kan mäta sig med den exogena kolhydratoxidation man får av tillförsel under aktiviteten. Alltså om kolhydrater är den överlägsna bränslekällan, och finns att tillgå under hela aktiviteten, vad är då meningen med att försöka använda fett så bra som möjligt? Jag vet inte en enda konditionsidrottare som undviker energidryck eller liknande under träning/tävling längre än 90 minuter, när målet är att prestera.

Eddie Vedder
2008-12-03, 16:21
Jag vet inte en enda konditionsidrottare som undviker energidryck eller liknande under träning/tävling längre än 90 minuter, när målet är att prestera.

Nej och vem har någonsin propagerat för något annat vid maxprestation?

Både du och Sverker verkar glömmabort "Compete high"-delen som ju bygger på just kolhydratoxidation när man väl vill maxprestera.

Och att inte behöva tillförsel av energidryck ser i alla fall jag som en fördel personligen. Det både stör mig i löpningen att få ansikted nedkladdat med energidryck samt att min mage är lite känslig.

De två sistnämnda faktorerna är alltså HÖGST individuella för MIG som sagt men jag påpekar bara att det alltid finns individuela variationer till varför ett visst upplägg kan vara fördelaktigt (förutsatt att teorin stämmer överens med praktiken såklart).

Placeboeffekten av att tro på något får ju heller inte förringas.;)

William
2008-12-03, 17:45
Mycket snack och ingen substans. Du hamnar i bland eliten nu dvs Rössners och Claude Marcus klass. Hävdar att ofullständig forskning är vederhäftig i verkligheten.
Källor:
1) Mourtzakis M, Saltin B, Graham T, Pilegaard H. Carbohydrate metabolism during prolonged exercise and recovery: interactions between pyruvate dehydrogenase, fatty acids, and amino acids. J Appl Physiol. 2006;100:1822-1830, 2006.

2) K. Tsintzas, C. Williams, D. ConstantinTeodosiu,E. Hultman, L. Boobis and P. Greenhaff. Carbohydrate ingestion prior to exercise augments the exercise induced activation of the pyruvate dehydrogenase complex in human skeletal muscle. Experimental Physiology 2000;85(5):581—6.

3) Stavros A. Kavouras, John P. Troup, and Jacqueline R. Berning. The Influence of Low Versus High Carbohydrate Diet on a 45-min Strenuous Cycling Exercise. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2004;14:62-72.

Skojar du nu eller? Har du ens läst studierna du hänvisar till? Om inte så tycker jag verkligen att du ska göra det. De två första finns gratis att läsa på nätet. Därefter får du jättegärna förklara för en idiot som mig hur aktivering av pyruvat dehydrogenas komplexet på ngt sätt stöder det du sagt i tråden, dvs. att kolhydrater förstör den positivta träningseffekten hos motionärer.

Sen ber jag dig göra samma sak med artikel tre där abstraktet säger att det inte är ngn skillnad i ett fåtal blodparametrar när samma 45 minuters arbete utförs efter några dagars kost med antingen lite eller mkt kolhydrater.

Jag undrar verkligen vem det är som snackar utan substans. Du är verkligen ett skämt.

King Grub
2008-12-03, 17:51
Att kolhydratoxidatioen och fettsyraupptaget påverkades så dramatiskt med PDH-påverkan som följd i första studien är ju inte så konstigt när studien utfördes på fastande deltagare, vilket forskarna också påpekar.

Subjects were also studied following an overnight fast, which may have implications on protein degradation and carbohydrate metabolism.

Studierna du refererar till är intressanta, men stöder knappast några långtgående slutsatser åt det håll som dragits i den här tråden (och utger sig inte för att göra det heller).

hgus
2008-12-03, 18:14
Mycket snack och ingen substans. Du hamnar i bland eliten nu dvs Rössners och Claude Marcus klass. Hävdar att ofullständig forskning är vederhäftig i verkligheten.


Stora ord. Anser du att eliten dvs Rössners och Claude Marcus klass är korrumperade eller bara inkompetenta i att ta till sig forskning och omsätta den i praktiken?

creperiet
2008-12-03, 19:52
Både du och Sverker verkar glömmabort "Compete high"-delen som ju bygger på just kolhydratoxidation när man väl vill maxprestera.


Så du vill inte maxprestera på träning?

Jag förkastar inte på något sätt idén. Men om du under långa distansträningspass får ut mer av att tillföra kolhydrater under tiden, än då du försöker prestera så bra som möjligt med låda glykogendepåer, så är det ju inte så mycket att diskutera? Hur ska du kunna optimera ditt tävlande om du inte optimerar din träning?

Yankeee
2008-12-03, 20:00
Vad jag vet springer man i princip aldrig nära max om man löpartränar seriöst (om man inte kör intervaller då, men det är en annan femma). Det är antagligen därför det är onödigt att trycka sig full med kolhydrater, man behöver inte helt enkelt.

Sverker
2008-12-03, 20:18
Någon som har namnet på HAD-enzymet och CS-enzymet ?
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=323



Nu vet jag personer som kör max på löpträningen så det är därför jag är så nyfiken:em:

Eddie Vedder
2008-12-03, 20:27
Så du vill inte maxprestera på träning?

Finns väl ingen som tränart med sunt förnuft som maxar varenda pass? VArken konditionsidrottare eler styrkeidrottare.

Vissa pass är hårdare än andra, att jag per automatik presterar mycket bättre i distanslöpning med mer kolhydrater är jag långt ifrån övertygad om.

creperiet
2008-12-03, 20:53
Finns väl ingen som tränart med sunt förnuft som maxar varenda pass? VArken konditionsidrottare eler styrkeidrottare.

Vissa pass är hårdare än andra, att jag per automatik presterar mycket bättre i distanslöpning med mer kolhydrater är jag långt ifrån övertygad om.

Jag har aldrig pratat om att maxa vartenda pass. Men det faktum att många, för att inte säga den uteslutande majoriteten, kör med energi under aktiviteten då det skall presteras, borde ju betyda att med den faktorn inräknad höjs deras prestation. Varför inte då tillämpa det också på träning (där det är aktuellt vill säga, tillexempel distans runt 2 tim)? Naturligtvis kan din kropp eller Jonas Coltings kropp svara annorlunda och min mening är inte att döma dig för något du tycker funkar för dig.

machine gun
2008-12-03, 21:08
Jag använder malto till att blanda egen sportdryck. Brukar använda sportdryck under pass som är längre än 2 timmar (kondition). Vid nåt enstaka tillfälle kan jag även blanda nån återhämtningsdryck ifall det kommer att dröja innan jag kan få i mig mat efter passen.

Apropå Colting, så kör även han med kolhydrattillförsel under långa träningspass och efter "vanliga" (dock troligtvis både längre och hårdare än medelmotionärens) träningpass. Åtminstone enligt honom själv. Var på ett träningsläger som han arrangerade och då kom frågan upp om det var bättre att köra 4 timmars cykelpass med bara vatten för fettförbränningens skull och det tyckte han lät som vansinne. Däremot äter han nog betydligt mindre kolhydrater i de vanliga måltiderna än de flesta konditionsidrottare gör.

Eddie Vedder
2008-12-03, 21:16
Jag har aldrig pratat om att maxa vartenda pass. Men det faktum att många, för att inte säga den uteslutande majoriteten, kör med energi under aktiviteten då det skall presteras, borde ju betyda att med den faktorn inräknad höjs deras prestation. Varför inte då tillämpa det också på träning (där det är aktuellt vill säga, tillexempel distans runt 2 tim)?

Exakt det där frågade du tidigare också så jag hänvisar till samma svar som du uppenbarligen inte läste.

Inlägg #111

creperiet
2008-12-03, 22:16
Exakt det där frågade du tidigare också så jag hänvisar till samma svar som du uppenbarligen inte läste.

Inlägg #111

Du vill inte få ansiktet nerkletat och problem med magen, ja, jag läste det.

Precis som att du inte tror att du presterar bättre med mer kolhydrater behöver inte andra prestera bättre med mer fett. Själva grejen jag ställer mig frågande till är just att Train Low Compete High tas fram som ett vinnande koncept för att kroppen egentligen skulle vara "konstruerad" att prestera bäst med den kosten. Jag frågar liksom efter lite schysta argument för att stödja den hypotesen.

Eddie Vedder
2008-12-04, 05:58
Jag frågar liksom efter lite schysta argument för att stödja den hypotesen.

Argumenten som teorin bygger på har det redan skrivits om. Och jag har aldrig hävdat någon absolut övertygelse varken hit eller dit utan tycker konceptet är intressant i sig och tror att det mycket väl kan ligga en del i det.

för att kroppen egentligen skulle vara "konstruerad" att prestera bäst med den kosten.

Kan du beskriva "den kosten" mer detaljerat är du snäll? Du får det att låta som den skulle skilja sig något alldeles enormt från den idag rekommenderade kosten för uthållighetsidrott.

Alfred Nobel
2008-12-04, 06:33
Jag dricker 30-35g maltodextrin efter mina styrketräningspass. Smidigt och enkelt sett att få snabb återhämtning innan jag äter middag igen 30-40 min senare.
Dessutom äter jag helst 3-4 måltider och dagen och då inga monsterportioner. Därav enkla kalorier som knappt mättar och som ger effekt på min träning :)

creperiet
2008-12-04, 12:24
Kan du beskriva "den kosten" mer detaljerat är du snäll? Du får det att låta som den skulle skilja sig något alldeles enormt från den idag rekommenderade kosten för uthållighetsidrott.

Eftersom du nämnt Colting får jag väl återknyta till honom.

"Du har sagt att du med vanlig kolhydratuppladdning inte skulle komma ens halvvägs i en triathlontävling. Förklara!
– Många idrottsmän, inte minst skidåkare, äter en kost som innehåller alldeles för lite fett och protein och för mycket kolhydrater. I fråga om energiförbränning, vilket är A och O för idrottare på alla nivåer, är fett det bästa bränslet.

Vilka är då de rätta kolhydraterna?
– De som finns i frukt och grönt. De förädlade och näringsfattiga kolhydraterna i flingor, bröd, vitt ris och pasta kan man helt välja bort. De får insulinet i kroppen att åka berg-och-dalbana.

Hur skulle din bästa Vasaloppsuppladdning se ut?
– Precis som min normala kost. Det vill säga mat som innehåller ägg, kött, fisk, grönsaker, frukt, nötter, oljor, russin och magra mejeriprodukter. Konstigare än så är det inte."

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203104606_Icak776/20060203104606_Icak776.dbp.asp



Det tycker jag skiljer sig ganska radikalt från dagens rekommendationer. Inte att förespråka ägg, kött och fisk, utan att mer eller mindre förkasta pasta och bröd.

King Grub
2008-12-04, 12:53
Men Colting har ju fel. Kolhydrat är ett mycket bättre bränsle än fett vid högre intensiteter. Kolhydraterna i frukt är allt annat än bra. Det är socker. Frukt är nyttigt trots sockret, inte tack vare.

hgus
2008-12-04, 13:39
Vad man skall komma ihåg är att Colting sysslar med extrema uthållighetssporter. Att då kunna använda så mycket fett som möjligt vid en given ansträngning är ju ett stort plus.

William
2008-12-04, 14:03
Vad man skall komma ihåg är att Colting sysslar med extrema uthållighetssporter. Att då kunna använda så mycket fett som möjligt vid en given ansträngning är ju ett stort plus.

Absolut, men förutsatt att det leder till en ökad prestation. Annars kan inte jag se varför det skulle vara ett plus.

creperiet
2008-12-04, 15:09
Men Colting har ju fel. Kolhydrat är ett mycket bättre bränsle än fett vid högre intensiteter. Kolhydraterna i frukt är allt annat än bra. Det är socker. Frukt är nyttigt trots sockret, inte tack vare.

Det var precis dit jag ville komma. Lägger man fram ett koncept vars "grundteori" går tvärt emot det man hittills vet, vill man ju se konkreta argument varför just den teorin eventuellt skulle stämma. Jag har inga problem med att ändra min uppfattning men det känns som att det krävs lite mer än det Saltin har sagt och vad som presenterats i till exempel den här tråden.

BigBuck
2008-12-04, 20:14
Eftersom du nämnt Colting får jag väl återknyta till honom.


Vad man skall komma ihåg är att Colting sysslar med extrema uthållighetssporter. Att då kunna använda så mycket fett som möjligt vid en given ansträngning är ju ett stort plus.

Vad man också ska komma ihåg är väl att:
a) Ica kuriren är en illa klingande källa att referera till. Även om de så skulle intervjua Ronnie Coleman.

b) Folks högst subjektiva åsikter om vad som "funkar skitbra" för dom är ganska irrelevant i jämförelse med vetenskapliga belägg/artiklar.

machine gun
2008-12-04, 22:09
Eftersom du nämnt Colting får jag väl återknyta till honom.

"Du har sagt att du med vanlig kolhydratuppladdning inte skulle komma ens halvvägs i en triathlontävling. Förklara!
– Många idrottsmän, inte minst skidåkare, äter en kost som innehåller alldeles för lite fett och protein och för mycket kolhydrater. I fråga om energiförbränning, vilket är A och O för idrottare på alla nivåer, är fett det bästa bränslet.

Vilka är då de rätta kolhydraterna?
– De som finns i frukt och grönt. De förädlade och näringsfattiga kolhydraterna i flingor, bröd, vitt ris och pasta kan man helt välja bort. De får insulinet i kroppen att åka berg-och-dalbana.

Hur skulle din bästa Vasaloppsuppladdning se ut?
– Precis som min normala kost. Det vill säga mat som innehåller ägg, kött, fisk, grönsaker, frukt, nötter, oljor, russin och magra mejeriprodukter. Konstigare än så är det inte."

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203104606_Icak776/20060203104606_Icak776.dbp.asp



Det tycker jag skiljer sig ganska radikalt från dagens rekommendationer. Inte att förespråka ägg, kött och fisk, utan att mer eller mindre förkasta pasta och bröd.

Colting älskar att höra sin egen röst samt att skapa debatt. Han säger ju själv i andra sammanhang att han både använder sportdryck och återhämtningsdrycker plus att han äter bröd till frukost innan tävling. Dessutom äter han t.ex. quinoa. Plus att han har Red bull som huvudsponsor... Hans kost är inte speciellt extrem annat än vad gäller mängderna. Han kan t.ex. sätta i sig sådär 2 kg fruktsallad i en sittning. Det blir ganska mkt kolhydrater... Jag håller dock med om det mesta han säger angående kolhydratladdning.

hgus
2008-12-04, 22:28
Vad man också ska komma ihåg är väl att:
a) Ica kuriren är en illa klingande källa att referera till. Även om de så skulle intervjua Ronnie Coleman.

b) Folks högst subjektiva åsikter om vad som "funkar skitbra" för dom är ganska irrelevant i jämförelse med vetenskapliga belägg/artiklar.

På a) svarar jag varför då? Kan de inte återge vad Colting sagt i intervjun eller vad?

På b) svarar jag inte nödvändigtvis. Om någonting fungerar i praktiken sk*ter jag i om vetenskapen säger att det inte gör det. (Mig veterligen gör den inte det i detta fallet och jag delar inte Coltings åsikter) Jag har läst om kost i ca 20 år nu och en sak har jag lärt mig genom åren. Nästan alla skolor kan hitta vetenskapliga undersökningar som stödjer deras teorier, mer eller mindre seriösa kanske, men vetenskapliga undersökningar stödjer de sig nästan alla på.

Ibland känns det som om vetenskap om kost är lika mycket färskvara som datakunskap. Det som var sant för fem år sedan verkar nu vara falskt. Nya rön, nya sanningar. Ägg höjer kolestorolet max ett om dagen, nej ägg är ofarligt, nej man skall inte äta fler än ca 2-3 ägg om dagen osv. Jag hårddrar det vet jag, men jag tror att en hel del av människors okunskap kring kost beror just på att man hela tiden matas med nya rön och idéer. Till slut ger man upp, blir totalt förvirrad eller så blir man cynisk. *gah!*

End of rant. Sorry. :em:

machine gun
2008-12-04, 22:36
Ibland känns det som om vetenskap om kost är lika mycket färskvara som datakunskap. Det som var sant för fem år sedan verkar nu vara falskt. Nya rön, nya sanningar. Ägg höjer kolestorolet max ett om dagen, nej ägg är ofarligt, nej man skall inte äta fler än ca 2-3 ägg om dagen osv. Jag hårddrar det vet jag, men jag tror att en hel del av människors okunskap kring kost beror just på att man hela tiden matas med nya rön och idéer. Till slut ger man upp, blir totalt förvirrad eller så blir man cynisk. *gah!

På 70-talet rekommenderade Livsmedelsverket att man skulle äta mer socker :)

Anton Fräs
2008-12-05, 06:05
Ibland känns det som om vetenskap om kost är lika mycket färskvara som datakunskap. Det som var sant för fem år sedan verkar nu vara falskt. Nya rön, nya sanningar. Ägg höjer kolestorolet max ett om dagen, nej ägg är ofarligt, nej man skall inte äta fler än ca 2-3 ägg om dagen osv. Jag hårddrar det vet jag, men jag tror att en hel del av människors okunskap kring kost beror just på att man hela tiden matas med nya rön och idéer. Till slut ger man upp, blir totalt förvirrad eller så blir man cynisk. *gah!*


Vi vet egentligen väldigt lite definitiva sanningar kring kost, det kanske är något som människor borde ta till sig när de frågar, "vilken mat bygger muskler." :)

Sverker
2008-12-05, 07:08
På 70-talet rekommenderade Livsmedelsverket att man skulle äta mer socker :)

Vi som var med minns kampanjen 6 - 8 skivor bröd om dagen
http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=12
Jag var för ung för att minnas bakgrunden men troligen ville Socialstyrelsen att vi skulle äta mer fibrer och mindre fett då.

Scratch89
2008-12-05, 08:21
Vi som var med minns kampanjen 6 - 8 skivor bröd om dagen
http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=12
Jag var för ung för att minnas bakgrunden men troligen ville Socialstyrelsen att vi skulle äta mer fibrer och mindre fett då.

Det där kommer min far också ihåg. Han är också gammal. ;)

King Grub
2008-12-05, 09:21
Det är fortfarande gällande rekommendationer.

hgus
2008-12-05, 12:00
Vi som var med minns kampanjen 6 - 8 skivor bröd om dagen
http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=12
Jag var för ung för att minnas bakgrunden men troligen ville Socialstyrelsen att vi skulle äta mer fibrer och mindre fett då.

Det var väl aldrig socialstyrelsens rekomendationer att man skulle äta just 6-8 skivor bröd utan brödinstitutets tolkning av socialstyrelsens rekomendationer?

Scratch89
2008-12-05, 15:05
Det är fortfarande gällande rekommendationer.
Jag vet, men kampanjen var tydligen rätt så stor då. Ungefär som "Håll Sverige Rent" tidigt 90-tal, eller "Rör inte min kompis!"-grejen ett tiotal år tidigare.

Det var väl aldrig socialstyrelsens rekomendationer att man skulle äta just 6-8 skivor bröd utan brödinstitutets tolkning av socialstyrelsens rekomendationer?
Nope.