handdator

Visa fullständig version : Pepparkakshusmakarnas bästa tips


LadyG
2008-11-30, 12:28
Jag har blivit lite sugen på att försöka ge mig på att göra ett pepparkakshus, inspirerad av julbakstråden förståss.

Det finns dock ett stort Men.

Vad är viktigt att tänka på? Hur gör man ett bra klister?

Berätta hur ni gör och dela med er av era bästa pepparkakshusmakartricks!

Luttis
2008-11-30, 12:43
Mina hus är inte några superextrema byggen utan vanliga pepparkakshus och till det funkar smält socker hur bra som helst som lim.

LadyG
2008-11-30, 12:44
Tar det inte tid för socker att svalna så mycket att det limmar?

Luttis
2008-11-30, 13:15
Tar det inte tid för socker att svalna så mycket att det limmar?

Nejdå, problemet (för mig) är att det ofta stelnar lite för fort..:) De delar man limmar ihop får man stå o hålla i ett par minuter, sedan är det stenhårt.

LadyG
2008-11-30, 13:37
Nejdå, problemet (för mig) är att det ofta stelnar lite för fort..:) De delar man limmar ihop får man stå o hålla i ett par minuter, sedan är det stenhårt.

Det låter som ett jobb för två - en håller och en kletar på lim :)

Då gäller det bara att lyckas komma på en bra mall att följa också, för skära på frihand tror jag inte fungerar så bra om man när rookie på sånt här.

z_bumbi
2008-11-30, 13:43
Jag skulle fråga någon (jag tror du listar ut vem :) ) i julbakstråden, på mindre byggen funkar vanlig kristyr.

Saery
2008-11-30, 14:24
Ok ok, lite tips:
Baka delarna två dagar innan så dom hinner stelna ordentligt.

Rita delarna på papper först, sen skär ni ut dom. När man gräddar dom flyter dom ut lite, så det kan vara en bra ide att renskära dom när dom stelnat. Lättast är att använda en tandad kniv och såga.

Om man vill ha "vridna" delar, gör en form att lägga dom på. Grädda dom platt, men låt dom stelna på formen.

Vi har alltid limmat med en mix av florsocker, äggvita och pressad citron. Kommer inte ihåg hur mycket av varje man ska ta, men det ska inte rinna iaf. Det går säkert ett helt paket florsocker per bygge.

Vi har alltid byggt i "moduler". Limma ihop modulerna för sig, och sätt ihop modulerna med varandra nästa dag.

"Limmet" blir riktigt hårt när det har härdad. Vi testade att lägga våran mattebok (Calculus, ca 2.2kg) + ett mjölkpaket, på bron vi byggde, och det höll :D

(bron-> http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/pkh/pkh06_1.jpg )



Det viktigaste är: ha gott om tid och ät inte upp all deg.

z_bumbi
2008-11-30, 15:00
Det viktigaste är: ha gott om tid och ät inte upp all deg.

En far som inte äter upp en taksektion är också en bra idé.

Saery
2008-11-30, 15:40
En far som inte äter upp en taksektion är också en bra idé.

Nä nu börjar det bli överkurs.

Cilia
2008-11-30, 19:10
Vi har alltid limmat med socker och det funkar fint, sen dekorerar vi med kristyr.
Tricket med socker är att inte bränna sig

Cohen
2008-11-30, 22:18
Ok ok, lite tips:
Baka delarna två dagar innan så dom hinner stelna ordentligt.

Rita delarna på papper först, sen skär ni ut dom. När man gräddar dom flyter dom ut lite, så det kan vara en bra ide att renskära dom när dom stelnat. Lättast är att använda en tandad kniv och såga.

Om man vill ha "vridna" delar, gör en form att lägga dom på. Grädda dom platt, men låt dom stelna på formen.

Vi har alltid limmat med en mix av florsocker, äggvita och pressad citron. Kommer inte ihåg hur mycket av varje man ska ta, men det ska inte rinna iaf. Det går säkert ett helt paket florsocker per bygge.

Vi har alltid byggt i "moduler". Limma ihop modulerna för sig, och sätt ihop modulerna med varandra nästa dag.

"Limmet" blir riktigt hårt när det har härdad. Vi testade att lägga våran mattebok (Calculus, ca 2.2kg) + ett mjölkpaket, på bron vi byggde, och det höll :D

(bron-> http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/pkh/pkh06_1.jpg )



Det viktigaste är: ha gott om tid och ät inte upp all deg.

Imponerande bygge!

Och tack för bra tips. Känner mig inspirerad.

LadyG
2008-11-30, 22:24
Imponerande bygge!

Och tack för bra tips. Känner mig inspirerad.

+1

Det får bli nästa helgprojekt, lagom till 2:a advent.

Synd att jag inte har någon lämplig LED-lampa att installera, annars hade jag försökt få till ljus i huset också. Fönster kan man säkert åstadkomma så att lyset syns. Kanske finns att köpa lämpliga LED-belysningar på Chlaes Ohlson, måste kolla det.

Tolkia
2008-11-30, 22:40
Gelatinblad blir fint fönsterglas.

LadyG
2008-11-30, 23:07
Åh, jag har hittat den perfekta inredningen också!

http://www.hikmet.se/images/productImages/606034LU_1-jpg_480x400_100.jpg

Det bara måste gå att lösa elen på någotvis, hur fan gör dom i dockskåp!? En sån transformator måste ju gå att använda!

Cilia
2008-12-01, 10:38
Mitt ex hjälpte mig sätta in ljus i ett hus jag byggde ett år.
Han konstruerade ngt med batterier och små ledningar så jag kunde ha ljus i det.
Riktigt fint men batterierna räckte inte så länge. LED är nog en bra idé då

lectris
2008-12-01, 11:11
ohh nu blev jag också jättesugen på att göra pepparkakshus... *cupid* vet inte om jag ska göra det i helgen eller om det får vänta ett par veckor.. hmm...

LadyG
2008-12-01, 18:42
Funderade på om man ska kavla ut delarna lika tunnt som tunna pepparkakor eller om man ska låta degen vara lite tjockare, fast det kanske bara blir konstigt då.

Cilia
2008-12-01, 20:29
Degen måste vara tjockare för att det ska bli bra hus.
Jag brukar göra dom kanske 1,5 ggr tjockare men det beror på hur stort hus du ska göra.

LadyG
2008-12-01, 21:06
Oj, så pass? Jag tänkte mig nästan att kavla lika tunnt som vanliga pepparkakor, men det låter jag bli mao.

Jag har mycket att lära mig!

Madame
2008-12-05, 22:59
"pan"-pepparkakor måste gräddas ordentligt så att de blir ordentligt torra rakt igenom. Jag har gjort hus där degen inte var hundra procent färdiggräddad i mitten och huset segnade ihop efter ett tag :(

Tips för belysning är att knyckla ihop en liten julgtansbelysning inuti huset. Vill man inte ha sladdar ut så finns det bla på åhléns små belysningar som går på batteri, med kanske tio lampor som sitter fast på böjbara spröt från batteridosan. Det kanske kan vara nåt?!

Om man limmar med socker så är det en bra idé att smälta det i en stekpanna/traktörpanna istället för kastrull. Då kan man bara doppa kanten som ska limmas, snabbt och smidigt utan att man bränner sig och man slipper stå o kleta med en slev på ena kanten medan det stelnar på andra kanten där man just kletade...

LadyG
2008-12-05, 23:05
Smarta tips Madame, tack!

z_bumbi
2008-12-05, 23:11
Det finns massor av sätt att få ljus men se till att välja välja en metod som är säker, det finns mycket brandfarligt i och runt ett pepparkakshus och så viktigt är det inte med belysning.

LadyG
2008-12-05, 23:13
Sant, det har du ju rätt i.

Kanske dockskåpsbelysningen är bättre ändå, de utvecklar ju ingen värme att tala om och är gjorda för att vara säkra.

Madame
2008-12-05, 23:20
Det finns massor av sätt att få ljus men se till att välja välja en metod som är säker, det finns mycket brandfarligt i och runt ett pepparkakshus och så viktigt är det inte med belysning.

Sant, det har du ju rätt i.

Kanske dockskåpsbelysningen är bättre ändå, de utvecklar ju ingen värme att tala om och är gjorda för att vara säkra.

Fast mer eller mindre alla butiker som säljer julgransbelysning brukar ju visa några exemplar där de knökat ner dem i flaskor och glascylindrar mm. Visst nu tar väl inte glas eld direkt, men jag tror inte det är några problem att ha en liten slinga (jag menar såna med små minilampor, inte de där stora som man vrider på) i ett pk-hus. Har haft det själv, det blev inte nån värme att tala om, bara lite fisljummet så att pepparkaksdoften förstärktes :)
Naturligtvis släcker man belysningen som med all annan pyntbelysning (och vanlig med för den delen) när man går hemifrån.