handdator

Visa fullständig version : Kolisar efter träning...


Lalla (jobb)
2003-07-09, 16:47
Undrar ifall nån vet några bra riktvärden för hur mycket kolisar (maltodextrine) man bör få i sig efter ngr olika typer av pass för maximal återhämtning? eller skiljer sig kravet på mängden kolisar inte så mycket åt mellan olika typer av pass?
Intensitetsnivån får man räkna med är hög på alla pass...

Typ av pass:
Ishockeyträning 1,5h
Ishockeymatch ca. 2,5h (60min effektivt, här tillför man dock mellan perioderna oxå....)
Styrkepass på ca.45min
Styrkepass på ca. 1h15min
Cykelpass 70%maxhr 1h resp. 2h
Intervaller max, tot. pass längd ca. 1h

Skulle man kunna säga typ 1g/kg/h eller nått liknande?
ca. 90g efter en hockeyträning t.ex.
(väger ca62kg)

Skulle detta resonemang kunna gälla vassleprotein oxå?

King Grub
2003-07-09, 17:03
Är intensiteten likartad tror jag det spelar mindre roll vilken själva aktiviteten är. Men ett axelpass kräver t ex inte lika mycket som ett benpass, även om båda klassas som styrketräning och varar lika länge.

1 gram per kilo kroppsvikt brukar vara ett bra utgångsläge, sedan får du prova dig fram. Känner du att du återhämtar dig till fullo så snabbt som möjligt på 70 gram, eller krävs det 80 gram? Prova och se.

När det gäller vassleproteinet efter träningen tror jag 30 gram är ett absolut minimum, men gärna mer. Jag trycker lätt i mig uppemot 80 gram efter ett pass. Eller varför inte dela upp intaget i flera omgångar?

Lalla (jobb)
2003-07-10, 08:26
I dagsläget ligger jag på ca. 48g :) rent protein (60g 80% pulver) och ca. 30g kolisar efter styrkepass och ca. 30g/50g efter cykel/hockey....
Funkar iof. bra för mig, känner väldig skillnad om jag slarvar med o ta det vad gäller återhämtningen....:smash:

Men mina funderingar var kanske mer av allmän teoretisk karaktär....:notme:

z_bumbi
2003-07-10, 08:56
Originally posted by Lalla (jobb)
I dagsläget ligger jag på ca. 48g :) rent protein (60g 80% pulver) och ca. 30g kolisar efter styrkepass och ca. 30g/50g efter cykel/hockey....
Funkar iof. bra för mig, känner väldig skillnad om jag slarvar med o ta det vad gäller återhämtningen....

Men mina funderingar var kanske mer av allmän teoretisk karaktär....

Det är skillnad på hur länge, när och vad man tränar.

Glykogenet i en muskel kan inte frigöras och användas av en annan muskel så har man inte använt muskler så mycket så har de fulla förråd redan och behöver inte fyllas på.
Något som belastar på hela kroppen som hockey tömmer alltså fler muskler på glykogen än att bara köra axlar på gymet och kräver då mer kolhydrater för att fylla på igen.

I ditt fall skulle jag nog testa att köra mer kolhydrater efter ishockey/cykel i alla fall, att även testa en lite högre dos efter styrkan en period skulle nog inte skada.
Det sista skulle nog inte vara så viktigt om du bara styrketränade men ju oftare man tränar desto viktigare är det att fylla på kolhydrater direkt efter träningen så att man hinner fylla på till nästa gång.