handdator

Visa fullständig version : frågor


mangemani
2003-07-09, 15:42
efter ett cykel pass,måste man då få i sej kolisar?jag tränar motion på kvällen och vill helst inte få i mej nå kolisar då.

är kaffe bra för fettförbräningen?

har slut på gainer och körde idag "grub metoden" dvs at käka 100gr vingummi efter träningspasset,är det dåligt under deff?

finns det nått annat man kan göra för att fettförbränningen ska bli bättre?

King Grub
2003-07-09, 15:47
efter ett cykel pass,måste man då få i sej kolisar?jag tränar motion på kvällen och vill helst inte få i mej nå kolisar då.

Bara om du vill återhämta dig och få resultat. :rolleyes:

är kaffe bra för fettförbräningen?

Koffein frisätter fettsyror från fettcellerna så de kan förbrännas som energi.

har slut på gainer och körde idag "grub metoden" dvs at käka 100gr vingummi efter träningspasset,är det dåligt under deff?

På vilket sätt skulle det vara dåligt? Det är rena sockerarter, precis som i gainer. Bara du får i dig protein till också.

finns det nått annat man kan göra för att fettförbränningen ska bli bättre?

Det gamla vanliga - hålla koll på GI och II. Äta ofta men mindre portioner. Drick mycket vatten. Ut och rör på dig så mycket du kan. Träna intensivt.


__________________

mangemani
2003-07-09, 15:54
ok,så det räcker inte bar med 1 dl protec+ efter ett cykel pass då?

äta ofta i små portioner....räker det inte med att man äter 3 stora portioner var 4:e timme(alltså klisar och protein)och sen äta 2 med proteiner och fett?

King Grub
2003-07-09, 16:18
ok,så det räcker inte bar med 1 dl protec+ efter ett cykel pass då?

Varför är du så rädd för kolhydrater? Det är inte kolhydraterna i sig som blir till kroppsfett. Kolhydraterna skjuter upp insulinnivåerna, vilket gör det lättare för all överskottsenergi att hamna i fettdepåerna. Men efter ansträngning är både blodsocker och insulin under normala nivåer, och det gäller att återställa balansen och bryta katabolismen. Kolhydrater efter ansträngning leder inte till fettinlagring, och det gäller både styrke- och konditionsträning. Såvida du inte trycker ett halvt kilo löst efter varje pass, förstås. :D

äta ofta i små portioner....räker det inte med att man äter 3 stora portioner var 4:e timme(alltså klisar och protein)och sen äta 2 med proteiner och fett?

Ju större portionerna är, desto större är också risken att du inte hinner förbruka energin mellan måltiderna, och ett eventuellt överskott kommer att hamna... gissa var? Personligen tycker jag det fungerar bäst att dela upp det dagliga energiintaget på ett antal lika stora mål.

supremo
2003-07-09, 17:40
Originally posted by mangemani

har slut på gainer och körde idag "grub metoden" dvs at käka 100gr vingummi efter träningspasset,är det dåligt under deff?


Frågan är hur många gånger denna fråga ställts ;)

King Grub
2003-07-09, 17:56
Originally posted by supremo


Frågan är hur många gånger denna fråga ställts ;)

Minst en för mycket. :whipped:

mangemani
2003-07-09, 18:13
Originally posted by King Grub
ok,så det räcker inte bar med 1 dl protec+ efter ett cykel pass då?

Varför är du så rädd för kolhydrater? Det är inte kolhydraterna i sig som blir till kroppsfett. Kolhydraterna skjuter upp insulinnivåerna, vilket gör det lättare för all överskottsenergi att hamna i fettdepåerna. Men efter ansträngning är både blodsocker och insulin under normala nivåer, och det gäller att återställa balansen och bryta katabolismen. Kolhydrater efter ansträngning leder inte till fettinlagring, och det gäller både styrke- och konditionsträning. Såvida du inte trycker ett halvt kilo löst efter varje pass, förstås. :D

äta ofta i små portioner....räker det inte med att man äter 3 stora portioner var 4:e timme(alltså klisar och protein)och sen äta 2 med proteiner och fett?

Ju större portionerna är, desto större är också risken att du inte hinner förbruka energin mellan måltiderna, och ett eventuellt överskott kommer att hamna... gissa var? Personligen tycker jag det fungerar bäst att dela upp det dagliga energiintaget på ett antal lika stora mål.

ok,förstår.

men är tex 3 dl havregryn eller 100 gr pasta tillsammans med 3 dl mjölk eller 1 burk tonfisk,för stora portioner?hur skulle du göra grub om tar tex gröten,skulle du dra ner till 2 dl iställe fär 3 osv?

King Grub
2003-07-09, 18:16
Originally posted by mangemani


ok,förstår.

men är tex 3 dl havregryn eller 100 gr pasta tillsammans med 3 dl mjölk eller 1 burk tonfisk,för stora portioner?hur skulle du göra grub om tar tex gröten,skulle du dra ner till 2 dl iställe fär 3 osv?

Det tycker inte jag är en stor portion - 350 kcal från pasta + 150 eller så från en burk tonfisk (om det är i vatten). Absolut inte för mycket. Snarare tvärtom. Däremot är 3 dl mjölk för lite som proteinkälla. Möjligen mjölk och tonfisk, plus gröt. Då börjar det likna något.

supremo
2003-07-09, 19:10
Storleken på portioner beror ju mkt på det dagliga intaget, och de olika ingrediensernas energitäthet. Svårt att säga generellt...
Jag tycker det bästa är som grub sa, att köra lika stora mål över dagen...möjligtvis lite mindre mellanmål kanske (till förmån fört mer mat på de andra målen :eating: ) , men ändå... ;)

mangemani
2003-07-09, 20:05
Originally posted by King Grub


Det tycker inte jag är en stor portion - 350 kcal från pasta + 150 eller så från en burk tonfisk (om det är i vatten). Absolut inte för mycket. Snarare tvärtom. Däremot är 3 dl mjölk för lite som proteinkälla. Möjligen mjölk och tonfisk, plus gröt. Då börjar det likna något.


kör med protec + till gröten(30 gr protein från protec + 3 dl mjölk=40 gr protein)...men om jag får i mej pasta oc tonfisk skippar jag protecen.

lika stora mål,hmm,mina mål brukar vara lika stora,förutom när jag äter gröt,då skiljer det ungefär 150 kcal från dom andra.

ps:tonfisk och gröt är väl ingen höjdare:)

King Grub
2003-07-09, 20:15
kör med protec + till gröten(30 gr protein från protec + 3 dl mjölk=40 gr protein)...men om jag får i mej pasta oc tonfisk skippar jag protecen.

Då låter det vettigare. :)


ps:tonfisk och gröt är väl ingen höjdare:)

Det var du som skrev det. :booty: Även om du inte menade det så formulerade du det så att det kunde tolkas så. :D

mangemani
2003-07-09, 20:23
Originally posted by King Grub
kör med protec + till gröten(30 gr protein från protec + 3 dl mjölk=40 gr protein)...men om jag får i mej pasta oc tonfisk skippar jag protecen.

Då låter det vettigare. :)


ps:tonfisk och gröt är väl ingen höjdare:)

Det var du som skrev det. :booty: Även om du inte menade det så formulerade du det så att det kunde tolkas så. :D


tänkte pass på att tacka för tipset om att ag skule börja äta pasta,tonfisk och 1 glas mjölk i några måltider,nu kommer jag lugnt över 220 proteiner per dag:D

+ att jag vill tacka för rådet om vingummit efter träningspasset,har fan aldrig varit så gott med godis som det var efter ett träningen,kommer fan att fortsätta med det från och med nu,inget slår det.

ps:blev lite fel på meningen,det kunde misstolkas som du skrev

supremo
2003-07-09, 20:26
Originally posted by mangemani
+ att jag vill tacka för rådet om vingummit efter träningspasset,har fan aldrig varit så gott med godis som det var efter ett träningen,kommer fan att fortsätta med det från och med nu,inget slår det.


Prova skumbananer ska du se :smokin: :hbang: :eating: ;)

mangemani
2003-07-16, 10:21
har nu deffat i 1½ månad eller nästan 2 månader snart....enligt vågen har kilona gått ner,men jg har inte fått nåra som helst synliga resultat,fettet är fortfarande lika hängigt och sladdrigt som förut.....så min fråga är,vad kan vara felet?är 1½ månad en för kort tid för at man ska kunna få se nå resultat?

King Grub
2003-07-16, 11:51
Originally posted by mangemani
har nu deffat i 1½ månad eller nästan 2 månader snart....enligt vågen har kilona gått ner,men jg har inte fått nåra som helst synliga resultat,fettet är fortfarande lika hängigt och sladdrigt som förut.....så min fråga är,vad kan vara felet?är 1½ månad en för kort tid för at man ska kunna få se nå resultat?

Hur mycket har du gått ner? Och hur stor övervikt har du? Om du har gått ner t ex 2 kilo men har en övervikt på 20 kilo så lär det inte synas något speciellt.

Har du mätt fettprocenten? Då är det lättare att se att det verkligen är fett som försvinner, och hur mycket.

mangemani
2003-07-16, 14:16
Originally posted by King Grub


Hur mycket har du gått ner? Och hur stor övervikt har du? Om du har gått ner t ex 2 kilo men har en övervikt på 20 kilo så lär det inte synas något speciellt.

Har du mätt fettprocenten? Då är det lättare att se att det verkligen är fett som försvinner, och hur mycket.


har gått ner 4,5 kilo.
har väl nu med den vikt jag är på just nu,17 kilo i övervikt.

hur mäter man fettprocenten???

King Grub
2003-07-16, 15:42
Originally posted by mangemani



har gått ner 4,5 kilo.
har väl nu med den vikt jag är på just nu,17 kilo i övervikt.

hur mäter man fettprocenten???

Det finns en hel del sätt, från undervattensvägning till bioimpedans till magnetresonanskamera till kaliper. Kaliper eller bioimpedans är nog de enklaste metoderna för "hemmabruk".

Och 17 kilo fett tar jättestor plats. Då kan du nog räkna med ett tag till innan det syns några riktigt märkbara skillnader.

mangemani
2003-07-16, 16:16
Originally posted by King Grub


Det finns en hel del sätt, från undervattensvägning till bioimpedans till magnetresonanskamera till kaliper. Kaliper eller bioimpedans är nog de enklaste metoderna för "hemmabruk".

Och 17 kilo fett tar jättestor plats. Då kan du nog räkna med ett tag till innan det syns några riktigt märkbara skillnader.


hmm,förklara lite närmare om bioimpedans och kaliper,du fångade mitt intresse nu.går det att köpa?för hur mycket isf?

ok,så när man börjar närma sej 10 kilo i övervikt,kan man börja jubla då eller?

King Grub
2003-07-16, 16:22
Originally posted by mangemani



hmm,förklara lite närmare om bioimpedans och kaliper,du fångade mitt intresse nu.går det att köpa?för hur mycket isf?

ok,så när man börjar närma sej 10 kilo i övervikt,kan man börja jubla då eller?

Bioimpedansmätare är en apparat liknande:


http://www.bodytrends.com/products/fat_measure/images/fada5_200x.jpg

Kaliper är en:

http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/bilder/skinfold-kaliper.jpg

Här är ett ställe man kan köpa bägge:

http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/browse&category_id=6834dda8e3e6e5aa18bafc63a57fd04a&ps_session=ab7fdd9dc237b9d2bba08584491c26a7

Om du har 10 kg kroppsfett på en kropp som väger 100 kan du nog säkert jubla. Dock tror jag du har mer än så om det inte syns ett dugg nu. Det är alltid mer än man tror. Man hamnar alltid lägre i kroppsvikt när man är färdigdeffad än vad man gissade på innan.

Diana
2003-07-16, 18:04
på mitt gym hade dom ett par såndär elektroniska bioimpedansmätare,bara skit, dom visade olika hela tiden ,vet iförsej inte om alla märken e av den kvaliteen men harför mej att dessa va rätt dyra oxå. läste sen n¨ånstans att sånna mätare funkar bäst på helt otränande individer eftersom muskelvolym och vattenvolym kan skruva till mätresultaten ganska rejält.ja tror mest på nyp-kaliperna men då bör man ha någon kunnig som hjälper o mäta annars blir de nog lätt fel?och mäta på många ställen

mangemani
2003-07-16, 18:04
hmm,en där kalipern såg skumm ut,såg ut som ett gammalt skjutmått eller liknande.
den andra såg modernare ut.

hmm,ok,ska ha det i minnet.

tack grub:thumbup: