handdator

Visa fullständig version : Krampliknade känsla i smalbenet


BengtBurk
2008-11-29, 20:12
De senaste veckorna har jag börjat få en krampliknande känsla i muskeln som sitter på smalbenets utsida. Muskeln drar ihop sig och det gör så ont att det är fullkomligt omöjligt att fortsätta träna.
Nu är jag intreserad av att veta vad det skulle kunna bero på, kan det vara att muskeln är för kort och bara behöver stretchas?

Tacksam för all hjälp!

hai_mundas
2008-12-11, 18:35
Det är rätt svårt att stretcha fibulares. Magnesium brukar funka mot kramp i musklerna också. Du kan även massera eller använda muskelavslappnande kräm där det krampar. Men vila några dagar om du fortfarande har problem och inte gjort det än.

ceejay
2008-12-11, 21:38
Sätt dig på knäna och vinkla ovansidan av fötterna mot marken, brukar kunna stretcha framsida underben väldigt bra!

Jurgs
2008-12-11, 21:41
Flertalet studier pekar på att det inte finns något samband mellan salt- eller magnesiumkoncentrationer i kroppen och muskelkramp.
Det är mig veteligen fortfarande ganska oklart vad som faktiskt leder till kramp även om teorier finns.

Jag är lite osäker på vart på smalbenet du får kramp, om det är precis på utsidan/bredvid skenbenet ( http://www.rad.washington.edu/academics/academic-sections/msk/muscle-atlas/lower-body/tibialis-anterior ) eller om det om det är på utsidan av underbenet.
Vill du prova att stretcha denna muskel och se om det hjälper gör du det enkelt genom att sitta på smalbenen med fotryggen mot backen och tårna pekande bakåt.

obesogen
2008-12-11, 22:14
Bengtburk, vad är det du tränar? Har du gjort några ändringar i träningsdos? Hur är det med återhämtningen?

Annars får jag hålla med Jurgs. Det finns inga bevis för att magnesiumbrist kan orsaka kramp när man anstränger sig.
Guddi har skrivit mer om detta här: http://traningslara.se/blogg/varfor-far-man-kramp-del-i/

Tolkia
2008-12-11, 23:05
En liten varning till den som eventuellt vill börja supplementera med magnesium: Överdoser har rätt obehagliga biverkningar (räserbajs), så man vill gärna vara säker på att det är fråga om magnesiumbrist innan man börjar äta det (att magnesiumbrist kan ge kramper är inte samma sak som att alla kramper beror på magnesiumbrist).

Jurgs
2008-12-12, 11:34
Det finns alltså inget vetenskapligt stöd för att magnesium skulle vara kopplat till kramp. Jag läste just inlägg i länken Obesogen lade upp. Mycket läsvärt. Där tas det bland annat upp en studie som tom visar på högre magnesiumkoncentration hos en "krampgrupp" jämfört med en kontrollgrupp bland långdistanslöpare.