handdator

Visa fullständig version : Hur bygger man muskler nuförtiden?

Trytter
2008-11-29, 18:52
Tänkte ställa den mest elementära av frågor igen då jag blivit ganska förvirrad av div trådar och inlägg jag läst på sistonde.
Enligt min uppfattning har frågan tidigare varit en av de mera "lättdiskuterade" i träningsvärlden.
"Ät mer!", "går vågen upp kommer även en del vara muskler".
Bulk/Deff har så länge jag minns varit den rådande rekommendationen om man vill bygga muskler.
Hursomhelst, nu har jag på senare tid snubblat över trådar och studier som visar på att om man en gång haft en högre fettprocent kommer kroppen sträva efter att nå dit igen?
Läste även en tråd var det länkas till en studie som visar att om man förlorat fett efter en diet kommer även viktuppgången efter dieten att bestå mest av fett.
Allt detta gör att bulk/deff metoden mest börjar låta som jojo bantning i mina öron.
Ju mer jag grubblar på saken ju mer börjar ett scenario dyka upp i huvudet var man bulkar/deffar och bulkar/deffar och ändå aldrig kommer längre än plus/minus noll i slutändan.
Nu är det mycket möjligt att jag övertolkar, men jag tänkte ändå passa på att ställa frågan.
Är bulk/deff förlegat eller är det fortfarande en gammal beprövad metod som funkar?
Kan vara värt att tillägga att jag inte menar grisbulk utan en mera moderat uppgång på runt 0.8kg i månaden.
Jag ska försöka gräva upp trådarna som rört till det i huvudet på mig även om jag har en känsla av att en hel del på forumet också läst dem och vet vad jag syftar på.
Men som sagt, lite klarhet i min fråga hade varit ytterst uppskattat:
Hur bygger man muskler på bästa sätt 2008?:D

C.E.J.
2008-11-29, 20:13
Kalori- och carbcyklande? Vad vet jag :P

King Grub lyckas ju bygga muskler utan att gå över 10% i bf, kanske är så man gör? Som han påpekade i nån tråd som blev bumpad nyligen i träningssektionen, fokuserar man på att lägga på sig muskler samtidigt som man håller sig i form går man upp mindre i muskelmassa, å andra sidan är deffperioderna, där muskeltillväxt är noll eller t o m negativ, kortare.

Jacksatan
2008-11-30, 20:35
Kalori- och carbcyklande? Vad vet jag :P

King Grub lyckas ju bygga muskler utan att gå över 10% i bf, kanske är så man gör? Som han påpekade i nån tråd som blev bumpad nyligen i träningssektionen, fokuserar man på att lägga på sig muskler samtidigt som man håller sig i form går man upp mindre i muskelmassa, å andra sidan är deffperioderna, där muskeltillväxt är noll eller t o m negativ, kortare.

Tro mig, det är inte optimalt att ligga på hans fett % och försöka bygga muskler. Självklart måste man inte äta sig smällfet för att bygga muskler, men det underlättar väldigt om man inte är besatt av att se ådrorna på magen året om.

Anders The Peak
2008-11-30, 21:01
Vad är det Lyle skriver om det här?
Jo, att det är att man ska först deffa ned sig till 10-12% fettnivå om man är fet från början och när man nått nivån skall man äta upp sig så att man går upp till ca 15% på relativ kort tid. När man når 15% så ska man ned till 10-12% igen och när man nått dit så kör man igång en överätning igen så att man når ca 15% fett igen osv...

tigerofsweden
2008-11-30, 21:13
Vad är det Lyle skriver om det här?
Jo, att det är att man ska först deffa ned sig till 10-12% fettnivå om man är fet från början och när man nått nivån skall man äta upp sig så att man går upp till ca 15% på relativ kort tid. När man når 15% så ska man ned till 10-12% igen och när man nått dit så kör man igång en överätning igen så att man når ca 15% fett igen osv...

Att Lyle förespråkar att man ska pendla i fettnivå har jag också läst men jag kan inte minnas att han skriver att man ska öka i kroppsvikt på relativt kort tid :confused: Stämmer verkligen det?

Anders The Peak
2008-11-30, 21:17
Att Lyle förespråkar att man ska pendla i fettnivå har jag också läst men jag kan inte minnas att han skriver att man ska öka i kroppsvikt på relativt kort tid :confused: Stämmer verkligen det?

Relativt kort tid. Ja, det är rätt otydligt formulerat. Samtidigt antar jag att effekten av överätning är rätt kortvarig. ABCDE dieten hade 12 dgr om jag minns rätt.

tigerofsweden
2008-11-30, 21:34
Relativt kort tid. Ja, det är rätt otydligt formulerat. Samtidigt antar jag att effekten av överätning är rätt kortvarig. ABCDE dieten hade 12 dgr om jag minns rätt.

Minns du att han skriver något om kroppstyper också? För hans resonemang är ju i direkt motsats till vad som skrivits i trådarna kring detta ämne på denna brädan.

z_bumbi
2008-11-30, 21:36

Troligen skulle han svara "it depends" (eller något barnförbjudet). Nybörjare kortare (inte kort) tid och sen de som tränat längre får ta det lugnare i tempo, 20% mer energi eller typ 500 kcal är vanliga riktlinjer (mer av det förra). Sen har han inte heller lämnat iden med en övergångsperiod mellan de två olika stadierna.

Så abcde-dieten är fortfarande stendöd och kommer antagligen fortsätta att vara det.

thatkrillesshow
2008-11-30, 22:40
Han skriver att man ska gå upp 1 pounds/0,5 kg per vecka när man har nått 10% bf: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html