handdator

Visa fullständig version : "Knöl" på smalbenet.


rAjj
2008-11-29, 16:28
Igår, efter ett brutalt benpass va de dax för lite vader.. Jag har lagt märke till det tidigare men inte direkt brytt mig. Men nu skulle jag nog gärna vilja veta vad det är eller iaf få lite ideér på vad det kan vara.

När jag gör själva presset i en vad-övning så dyker en "knöl" eller bättre sagt, en "knuta" upp på höger sida om smalbenet. Är det någon som har en aning om vad detta är/kan vara?

Thank you, thank you very much!

King Grub
2008-11-29, 16:33
Är det en mjuk, rund utbuktning? Det låter som ett muskelbråck, dvs hinnan, fascian, som omger muskeln, har spruckit pga tryck inifrån och själva muskeln buktar ut. Det är inte farligt, men kan vara ett tecken på att det intrakompartmentala trycket i muskeln är högt.

rAjj
2008-11-29, 16:39
Precis.. den är givetvis ganska hård om jag känner medans jag gör övningen. Kan dock inte få fram den om jag enbart använder min egen kroppsvikt. Vad som bör nämnas är att min träningspolare har en precis likadan på sitt smalben.. Är detta vanligt? Vad kan det leda till om det intrakompartmentala trycket i muskeln är högt?

Tack för snabbt svar Kingen!

King Grub
2008-11-29, 16:42
Det är inte ovanligt i alla fall.

Det måste inte bero på tryck i muskeln, utan kan också vara ett resultat av yttre våld någon gång, som gjort att muskelhinnan spruckit och ett bråck har uppstått i muskulaturen.

Det är ett av symptomen man vanligtvis ser vid kroniskt kompartmentsyndrom, och det är när trycket i muskellogen blir för högt under aktivitet med smärta och stelhet som följd. Det är vanligt bland löpare.

Har du inga problem i övrigt behöver du inte oroa dig för muskelbråcket. Det är ofarligt, som sagt.

-Englund
2008-11-29, 16:50
"Symptomen" du beskriver låter precis som en sak jag hade förut. Läkarna trodde att det var väldigt mycket, om man säger så... (ovanligt) hur som helst så skaffade jag inlägg (profilerade inlägg, du vet när man gipsar av foten) i inneskorna som jag använder vid handboll, "knölen/utbuckningen" försvann fort och allt har varit bra sen dess.

rAjj
2008-11-29, 16:53
Ok.. är det något som kan leda till någon form av blodpropp eller liknande? Jag menar trycket kan väl bli så pass högt att det i sin tur skulle göra skada på själva knutan och leda till något annat, som i min fantasi en blodpropp eller liknande? Eller skadan är redan skedd så att säga? Det kan inte hända något mer med den?

King Grub
2008-11-29, 16:57
Kroniskt kompartmentsyndrom är inte farligt, "bara" smärtsamt och omöjliggör effektiv träning.

Akut kompartmentsyndrom är synnerligen farligt, men det beror på trauma eller liknande, och det är inget man går och har utan att veta om det. Det utvecklas inte av muskelbråck.

Det finns inget som säger att du har kompartmentsyndrom heller. Muskelbråck är ett symptom på kompartmentsyndrom, men kan bero på annat. Så länge du inte känner några smärtor eller har andra problem, behöver du inte fundera på själva bråcket. Det är oskadligt.

Muscle hernias in the legs are not uncommon. They can be traumatic or constitutional. Constitutional hernias are caused by chronic stress on the fascia from the underlying muscle. It has been suggested that the fenestrations through which perforating veins enter enlarge and eventually muscle hernias bulge through these openings in the fascia.

Traumatic muscle hernias are either direct following an open injury to the leg, or indirect following a blow to a contracted muscle causing rupture of the fascia and consequent herniation of the muscle.

Injury Extra. Volume 39, Issue 1, January 2008, Pages 4-6

rAjj
2008-11-29, 17:00
Kroniskt kompartmentsyndrom är inte farligt, "bara" smärtsamt och omöjliggör effektiv träning.

Akut kompartmentsyndrom är synnerligen farligt, men det beror på trauma eller liknande, och det är inget man går och har utan att veta om det. Det utvecklas inte av muskelbråck.

Det finns inget som säger att du har kompartmentsyndrom heller. Muskelbråck är ett symptom på kompartmentsyndrom, men kan bero på annat. Så länge du inte känner några smärtor eller har andra problem, behöver du inte fundera på själva bråcket. Det är oskadligt.



Injury Extra. Volume 39, Issue 1, January 2008, Pages 4-6

You nailed it, again!

Tack för hjälpen!!