handdator

Visa fullständig version : Rock-genre...


MangeByggarn
2008-11-29, 15:55
Dålig titel but W/E..

Jag undrar under vilk rock-genre som Breaking Benjamin och dylika band ligger i?

Nimille
2008-11-29, 16:03
Postgrunge
Alternative metal
Hårdrock

.. enligt wiki

hahavaffan
2008-11-29, 16:04
Just Breaking Benjamin faller under genren bajs har jag för mig.

Chaan
2008-11-29, 16:07
Det kanske inte går att säga än? Collegerock och FM-rock är väl de gamla begreppen du kan välja på men ofta tar det några år innan man vet exakt var en band hamnar på kartan eftersom den ritas om hela tiden med nya grenar. Egentligen kommer hela den amerikanska rockvågen som kör för fullt nu ur metalcore/nu metal som man lite förenklat kan säga är det amerikanska svaret på heavy metal fast typ 18 år senare. Dvs hård musik för massorna.

Ibland får en genre ett namn direkt av ett band, som death metal (en skiva) men oftast är det nog dividerande fram och tillbaks mellan hundratals journalister och hit och dit i artiklar osv. Ibland lanseras dock en genre direkt tillsamanns med ett band som Metallica med thrash metal.

Jag har inte stenkoll på den amerikanska rocken eftersom den är övervägande trist, dock har jag fått 300 nätverksförfrågningar från just amerikanska rockband (eg metalcoreband) över de senaste två åren (ingen överdrift) och de brukar säga sig spela rock/metal helt enkelt. Finns säkert någon som vet mer men det var lite grunder iaf.

Mass-Tech
2008-11-29, 16:16
Jag säger att de spelar modern hårdrock.

MrBoris
2008-11-29, 17:07
Jag säger att de spelar modern hårdrock.

+1, när jag säger till folk att jag älskar hårdrock så tror alla att jag menar de gamla klassiska banden, när jag i själva verket menar all ny modern hårdrock.

Tycker inte alls om gammal klassisk hårdrock, kan inte ens lyssna på det faktiskt*grr*.

Tricce
2008-11-29, 17:27
Just Breaking Benjamin faller under genren bajs har jag för mig.

*troll*

Hur gammal va du nu igen?

hahavaffan
2008-11-29, 17:44
*troll*

Hur gammal va du nu igen?Men dom är ju jättedåliga. :(


Det där med genrer är rätt svårt alltså... För det första finns det på tok för många, och för det andra så har folk noll koll (jag bland annat). Metallica t.ex. är för mig heavy metal, vad blir det på svenska? Hårdrock? En grupp som Volbeat känns ju nästan som om man behöver iaf 5 olika genrer för att beskriva deras musikstil?

Chaan
2008-11-29, 17:50
Metallica är ju inga problem att definiera från scratch iaf eftersom media (och säkert managers) backade up deras egen genre från början i princip. Däremot har de ju tagit in andra influenser efter det, inget konstigt i det. Världens största band mannen, lite reschpect bitte sehr.

Sedan finns det band som inte har någon direkt genre, Bel Canto som spelar en slags pop/folkmusik fast med så mycket egen twitch att det faller utanför allt, precis som en del andra ganska små norska band. Sedan har vi Göteborgs-metalcore. Jag har försökt införa det begreppet (även Gothenburg metalcore) med en viss framgång faktiskt. Där hamnar In Flames och Sonic Syndicate. Men även stockholmsbandet från Täby kyrkby vad det nu heter.

MrBoris
2008-11-29, 17:52
Sedan har vi Göteborgs-metalcore. Jag har försökt införa det begreppet med en viss framgång faktiskt. Där hamnar In Flames och Sonic Syndicate. Men även stockholmsbandet från Täby kyrkby vad det nu heter.

vad heter det bandet?? nu blev jag intresserad, gillar både In flames o Sonic syndicate rätt rejält :)

Chaan
2008-11-29, 18:01
Eventide (jag var tvungen att fråga en av mina groupies). Sedan har du Göteborgsbandet Pathos om jag inte minns fel på stavningen, det här är alltså inte Stockholmsbandet Paathos (de ligger inom progressive metal istället).

Kross
2008-11-29, 18:04
Dålig titel but W/E..

Jag undrar under vilk rock-genre som Breaking Benjamin och dylika band ligger i?

Fjantrock.

hahavaffan
2008-11-29, 18:39
Fjantrock.Inget tramsande i tråden! Hur gammal är du?
/Tricce från hahavaffans konto

MrBoris
2008-11-29, 18:43
Fjantrock.

sluta skriva i tråden om du inte kan tillföra något, tack, åter till topic

hahavaffan
2008-11-29, 19:02
Vad kallas "Children of Bodom-genren" för?

Tricce
2008-11-29, 19:03
Inget tramsande i tråden! Hur gammal är du?
/Tricce från hahavaffans konto

:D

På tal om volbeat som förövrigt är så jäkla bra!!
Försöker jag beskriva som Elvis möter Metallica :hbang:

Chaan
2008-11-29, 19:17
Vad kallas "Children of Bodom-genren" för?

Same shit different name. Metalcore. Har dock för mig att de spelade någon risig form av death metal innan de märkte att man tjänar mer pengar på att låta som amerikanska collegerockband.

MrBoris
2008-11-29, 19:26
Same shit different name. Metalcore. Har dock för mig att de spelade någon risig form av death metal innan de märkte att man tjänar mer pengar på att låta som amerikanska collegerockband.

tills de släppte senaste albumet som återgick till deras gamla stil... tyvärr

shut teh face
2008-11-29, 20:08
Jag har fått den frågan ett par gånger av vänner, jag säger emo. Inte för det är emo, men för alla emos lyssnar på dem.

MrBoris
2008-11-29, 20:28
Jag har fått den frågan ett par gånger av vänner, jag säger emo. Inte för det är emo, men för alla emos lyssnar på dem.
jag är inte emo o jag lyssnar på dem, kiss that *kissass*

hahavaffan
2008-11-30, 04:16
:D

På tal om volbeat som förövrigt är så jäkla bra!!
Försöker jag beskriva som Elvis möter Metallica :hbang:Ja dom är fan bäst. Deras live-DVD är riktigt nice. Älskar de danska bitarna av låtarna :hbang:

shut teh face
2008-11-30, 08:11
jag är inte emo o jag lyssnar på dem, kiss that *kissass*
Det säger väl ingenting om huruvida emos lyssnar på dem?

MrBoris
2008-11-30, 13:01
Det säger väl ingenting om huruvida emos lyssnar på dem?

men det motsäger att det borde kallas emo*grr27*

shut teh face
2008-11-30, 13:04
men det motsäger att det borde kallas emo*grr27*
Ja det är sant, det är bara min tolkning som är lite annorlunda.

MangeByggarn
2008-11-30, 13:06
Jag har typ världens roligaste musik-smak..

Rock-HipHop/RnB-Trance

Scratch89
2008-11-30, 13:07
Breaking Benjamin låter ju som Disturbed, fast lite lugnare. Kolla upp vad som sägs om dem.

shut teh face
2008-11-30, 13:08
Breaking Benjamin låter ju som Disturbed, fast lite lugnare. Kolla upp vad som sägs om dem.
Men emos lyssnar på Breaking Benjamin, emos lyssnar inte på Disturbed.



:D

z_bumbi
2008-11-30, 13:27
Det för finns för många olika stilar för att i alla fall jag ska orka skilja på dem. Lägger man sen till att folk får för sig att kalla popmusik för punk och säga att all punk inte är kängpunk (wtf?) eller att kalla något som snyftar till långsamma fioler för RnB så blir det ännu mer komplicerat.
Bra vs dålig musik och band som låter som "insert bandname" funkar ganska bra om man ska hitta något nytt att lyssna på.

En repris
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Metal_Genealogy.jpg

Scratch89
2008-11-30, 13:38
Men emos lyssnar på Breaking Benjamin, emos lyssnar inte på Disturbed.

You gotta be frikkin' kidding me?

Det för finns för många olika stilar för att i alla fall jag ska orka skilja på dem. Lägger man sen till att folk får för sig att kalla popmusik för punk och säga att all punk inte är kängpunk (wtf?) eller att kalla något som snyftar till långsamma fioler för RnB så blir det ännu mer komplicerat.
Bra vs dålig musik och band som låter som "insert bandname" funkar ganska bra om man ska hitta något nytt att lyssna på.

En repris


Shiiiet! Bra träd! Du har ingen som täcker punkrockgenren också?

Pudzianovski
2008-11-30, 13:41
Det för finns för många olika stilar för att i alla fall jag ska orka skilja på dem. Lägger man sen till att folk får för sig att kalla popmusik för punk och säga att all punk inte är kängpunk (wtf?) eller att kalla något som snyftar till långsamma fioler för RnB så blir det ännu mer komplicerat.
Bra vs dålig musik och band som låter som "insert bandname" funkar ganska bra om man ska hitta något nytt att lyssna på.

En repris


Klassiker som fått mycket kritik. Cradle of filth "Norwegian black metal"...the list goes on... :thumbup:

Nordenator
2008-11-30, 13:52
Metallica är ju inga problem att definiera från scratch iaf eftersom media (och säkert managers) backade up deras egen genre från början i princip. Däremot har de ju tagit in andra influenser efter det, inget konstigt i det. Världens största band mannen, lite reschpect bitte sehr.

Sedan finns det band som inte har någon direkt genre, Bel Canto som spelar en slags pop/folkmusik fast med så mycket egen twitch att det faller utanför allt, precis som en del andra ganska små norska band. Sedan har vi Göteborgs-metalcore. Jag har försökt införa det begreppet (även Gothenburg metalcore) med en viss framgång faktiskt. Där hamnar In Flames och Sonic Syndicate. Men även stockholmsbandet från Täby kyrkby vad det nu heter.

What..? Core?

IF lirade ursprungligen göteborgsdöds med band som Dark Tranquillity och At the Gates. Deras nuvarande musikstil påminner marginellt om deras första släpp, men vafan har hardcore med något att göra? Metalcore härstammar ju från något annat. Möjligtvis att man kan löst kalla deras nya typ heavy metal. Vad du vill ha in hardcore i smeten för förstår jag inte riktigt. Post-hardcoren som finns idag låter ju möjligtvis mer snarlik IF än vad deras rötter gör, men det är ju fortfarande en annan sak än Hardcore.

z_bumbi
2008-11-30, 13:53
Klassiker som fått mycket kritik. Cradle of filth "Norwegian black metal"...the list goes on... :thumbup:

Ja och det understryker ju bara det löjliga att försöka göra en sådan specifik indelning, vissa band vaxlar enlig den där listan säkert även genre inom en specifik skiva osv.

Scratch89: Nej men jag kan skrivar ner den.
Punk

Nordenator
2008-11-30, 13:55
Same shit different name. Metalcore. Har dock för mig att de spelade någon risig form av death metal innan de märkte att man tjänar mer pengar på att låta som amerikanska collegerockband.

CoB kan väl beskrivas som melodeath eller någon halvlustig mix av power och thrash. Än en gång.. metalcore?

Pudzianovski
2008-11-30, 13:59
Ja och det understryker ju bara det löjliga att försöka göra en sådan specifik indelning, vissa band vaxlar enlig den där listan säkert även genre inom en specifik skiva osv.



Den indelning som Metal Archives använder sig av är rätt bra. Ett band tillhör oftast inte bara EN genre.
Exempel nedan.

Metallica: Thrash Metal (early) Modern Rock/Metal (now)
Megadeth: Thrash Metal (1983-1992), Heavy Metal (1994-present)
Candlemass: Epic Heavy/Doom Metal