Visa fullständig version : Enformig kost
KaptenKnäsvag
2008-11-28, 22:26
Funderar på att skära ned på hur mkt pengar jag lägger på mat, blir det för enformigt att käka enbart följande?:
Protein: Kvarg, Whey pulver, ägg, lax
Carbs: Havregryn, grovt bröd
Fett: (från lax och ägg), olivolja
Mikronutrienter: Proviva, bananer
Finns det något annat jag bör tänka på, eller kan jag leva på enbart detta ett tag framöver?
Tack på förhand
creperiet
2008-11-28, 22:30
Jag skulle lagt till någon grönsaksblandning och kanske någon billig kolhydratkälla utan för mycket fibrer (om du tränar hårt vill säga). Annars är väl frågan hur fort du tröttnar.
KaptenKnäsvag
2008-11-28, 22:31
Jag skulle lagt till någon grönsaksblandning och kanske någon billig kolhydratkälla utan för mycket fibrer (om du tränar hårt vill säga). Annars är väl frågan hur fort du tröttnar.
Kanske lite ris?
Tröttnar kommer jag nog inte göra, planerar att käka ute någon/några gånger i veckan precis som vanligt. Pizza, Mcdonalds osv...
Men jag lär halvera mina matkostnader ändå, genom att leva på detta
edit: har för övrigt käkat såhär i en vecka nu, det funkar iaf :P
Fredrik_S
2008-11-29, 00:40
Kanske lite ris?
Tröttnar kommer jag nog inte göra, planerar att käka ute någon/några gånger i veckan precis som vanligt. Pizza, Mcdonalds osv...
Men jag lär halvera mina matkostnader ändå, genom att leva på detta
edit: har för övrigt käkat såhär i en vecka nu, det funkar iaf :P
Jag undrar verkligen vad du åt innan om du räknar med att halvera dina matkostnader. Om det är oxfilé som bytts ut mot kvarg förstår jag men inte annars.
Alltså Fett och kolhydrater är ju i prinsip gratis jämfört med vad protein kostar.
Ris pasta bröd och potatis är ju alla väldigt billiga (bröd är dyrast men det skulle du behålla)
Lax är sällan billigare än andra köttsorter som kyckling tonfisk fläskkotlett...
Kvarg och whey80 är billiga.
KaptenKnäsvag
2008-11-29, 01:17
Jag undrar verkligen vad du åt innan om du räknar med att halvera dina matkostnader. Om det är oxfilé som bytts ut mot kvarg förstår jag men inte annars.
Alltså Fett och kolhydrater är ju i prinsip gratis jämfört med vad protein kostar.
Ris pasta bröd och potatis är ju alla väldigt billiga (bröd är dyrast men det skulle du behålla)
Lax är sällan billigare än andra köttsorter som kyckling tonfisk fläskkotlett...
Kvarg och whey80 är billiga.
Drar ned på kvantiteten lite, samt massa småplock (smörgåsskinkor, salami, gaynomax, stek, såna där findus-påsar (pasta carbonara osv))
Upptaget
2008-11-29, 01:20
Enligt mig så är det helt fel, mat är en utav de viktigaste delarna i livet (anser jag)! jag värderar mat otroligt högt!
Greven_2008
2008-11-29, 01:23
Enligt mig så är det helt fel, mat är en utav de viktigaste delarna i livet (anser jag)! jag värderar mat otroligt högt!
same same.
KaptenKnäsvag
2008-11-29, 01:24
En typisk dag ser ut således ungefär som idag
3 dl havregryn, 8 dl proviva, 500g kvarg, 5 skopor whey
PF-proteinshake
Dubbel cheeseburgare
140g lax, 4 ägg, 3 skivor skinka, 4 skedar olivolja
Provivan är dyr, ostburgaren är dyr, ifall du köper den ute.
Bara genom att plocka bort det dyraste vinner du mycket.
Eddie Vedder
2008-11-29, 07:03
Vad menar du med "Mikronutrienter: Proviva, bananer"? Just dom två är väl sanolikt de mest mikronutrientfattiga livsmedlen av alla du räknar upp samtidigt som ägg är rena mikronutrientbomben, lax och havregryn är mycket näringsrikt även det. Däremot är det ju kolhydratkällor.
Greven_2008
2008-11-29, 08:26
går ju o leva superbilligt men ändå skapligt nyttigt på t.ex (billig) pasta t.ex såna 3 kilos påsar och (billig) tonfisk t.ex... lägg till nån billig grönsak t.ex lök o krossade tomater som heller inte kostar ett skit... gjorde så förr i tiden.. . även me köttbullar+pasta som ja åt flera år i sträck varje dag! *flex*
NuclearWinter
2008-11-29, 08:50
Även om du täcker in de större näringsämnesgrupper genom kosten, är det alltid skadligt att äta så ensidigt i längden. Det handlar ju mycket om förhållanden mellan olika näringsämnen också. Spontant tänker jag att du får i dig för mycket protein och för lite fibrer enligt din "typiska dag". Ska du klunka olja tycker jag du ska byta oliv mot raps.
Lite mer grönsaker och frukt (proviva är Inte detsamma som färska grönsaker) och lite frön och nötter skulle göra kosten hållbarare i längden.
Eddie Vedder
2008-11-29, 08:53
Spontant tänker jag att du får i dig för mycket protein och för lite fibrer enligt din "typiska dag".
Äter man både havregryn och grovt bröd lär inte fibermängden vara några problem.
Angående grönsakerna håller jag med helt, in med broccoli, spenat, lök och paprika m.m.:thumbup:
NuclearWinter
2008-11-29, 09:02
Äter man både havregryn och grovt bröd lär inte fibermängden vara några problem.
Angående grönsakerna håller jag med helt, in med broccoli, spenat, lök och paprika m.m.:thumbup:
Nej, naturligtvis inte, men hans "typiska dag" innehöll ett cheeseburgerbröd. Förhoppningsvis var den inte helt typisk, isåfall blir det gallstensoperation nästa :p
Eddie Vedder
2008-11-29, 09:14
Nej, naturligtvis inte, men hans "typiska dag" innehöll ett cheeseburgerbröd. Förhoppningsvis var den inte helt typisk, isåfall blir det gallstensoperation nästa :p
Ja och 3dl havregryn.;)
Käkar man 3dl havregryn är antagligen ett vitt bröd snarare fördelaktigt framför ett grovt.
Enformig kost under en längre period ökar risken för att utveckla födoämnesallergier typ 3. Lär dig variera kosten och koncentrera dig på att köpa storpack av bra basvaror som du roterar.
KaptenKnäsvag
2008-11-29, 11:20
Vad menar du med "Mikronutrienter: Proviva, bananer"? Just dom två är väl sanolikt de mest mikronutrientfattiga livsmedlen av alla du räknar upp samtidigt som ägg är rena mikronutrientbomben, lax och havregryn är mycket näringsrikt även det. Däremot är det ju kolhydratkällor.
Tänkte mest på Vitamin C :)
Eddie Vedder
2008-11-29, 12:28
Tänkte mest på Vitamin C :)
Nu vet jag inte C-vitaminhalten i ProViva men sämre fruktval än banan är nog svårt att göra ur C-vitaminsynpunkt. Pprika, apelsin, jordgubbar, brysselkål, broccoli och spenat är exempel på finfina källor dock.
NuclearWinter
2008-11-29, 14:05
Däremot är bananer i övrigt en av de mest näringsrika frukterna.
Och det är Inte så att man kan koncentrera sig på att få i sig 1-2 vitaminer som man hört är viktiga. Det sker ett samspel hela tiden och alla vitaminer och mineraler behövs, dock i olika mängd.
Dessutom får du i sig mycket annat me frukt och grönsaker som är svårt att få i sig via juicer och tillskott :) Som flavonoler och växtsteroler (och växtsteroler är extra viktigt om du äter mycket fett och protein och lite fibrer).
Köp någon wokmix!
NuclearWinter
2008-11-29, 14:06
Ja och 3dl havregryn.;)
Käkar man 3dl havregryn är antagligen ett vitt bröd snarare fördelaktigt framför ett grovt.
Fast 3 dl havregryn är typ 10 gram fibrer. Det saknas åtminstone 20 ;P
Aand besides, grovt bröd innehåller mycket annat han behöver om han inte äter grönsaker
KaptenKnäsvag
2008-11-30, 01:22
Däremot är bananer i övrigt en av de mest näringsrika frukterna.
Och det är Inte så att man kan koncentrera sig på att få i sig 1-2 vitaminer som man hört är viktiga. Det sker ett samspel hela tiden och alla vitaminer och mineraler behövs, dock i olika mängd.
Dessutom får du i sig mycket annat me frukt och grönsaker som är svårt att få i sig via juicer och tillskott :) Som flavonoler och växtsteroler (och växtsteroler är extra viktigt om du äter mycket fett och protein och lite fibrer).
Köp någon wokmix!
Okaj! Tack
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.