handdator

Visa fullständig version : Armhävningar på knogar


manipulerade_mongon
2008-11-28, 20:43
Jag undrar helt enkelt om det är någon som kan beskriva skillnaden mellan "vanliga" armhävningar och arhävningar ståendes på knogarna? Varför de (åtminstone för mig) känns jobbigare, vilken del av bröstet de tar på osv.

Om det är någon skillnad vill säga.

Pungis
2008-11-28, 20:48
Du kommer djupare när du står på knogarna

MrMac
2008-11-28, 20:49
Jag undrar helt enkelt om det är någon som kan beskriva skillnaden mellan "vanliga" armhävningar och arhävningar ståendes på knogarna? Varför de (åtminstone för mig) känns jobbigare, vilken del av bröstet de tar på osv.

Om det är någon skillnad vill säga.

Jag är ingen anatomi kung men den största skillnaden ligger i att du kommer ner djupare då du står på knogarna. Står du på fingertopparna blir det ännu jäkligare ;)

Äsch.. var ju redan svarat... :P

Hemi
2008-11-28, 20:53
Jag undrar helt enkelt om det är någon som kan beskriva skillnaden mellan "vanliga" armhävningar och arhävningar ståendes på knogarna? Varför de (åtminstone för mig) känns jobbigare, vilken del av bröstet de tar på osv.

Om det är någon skillnad vill säga.

Om du som jag gör dem med armbågarna längs midjan så tar det ju mer i förhållandelsevis på armarna, samt att handlederna får stabilisera det lite mer uppräta läget för underarmen. Hur bröstets läge förändras vet jag ej. För mig känns det nog mer i axlarna dessutom. Jag brukar dessutom göra dem på tegelstenar så man även där kan gå ned lite djupare. Vet inte om det är så himla bra, faktiskt. men men..

ARMSTARK
2008-11-28, 23:20
På knogarna känns bra mycket naturligare, fast det kan ha att göra med att man har gjort en miljon reps bänkpressar genom åren.

Olof
2008-11-28, 23:22
Armhävningar på knogarna är väldigt bra för att sträka handlederna.

Matsa
2008-11-28, 23:50
När ni gör armhävningar på knogarna, tänk på att lägga så mycket av tyngden som möjligt på pekfingrets och långfingrets knogar. Om ni känner på dem så är de ganska solida, ringfingrets och lillgingrets knogar däremot går att vicka på, de är ömtåligare.

Det är i alla fall så jag har fått lära mig övningen en gång i tiden av min gamle kung fu tränare, men jag ger mig fan på att det finns olika åsikter om det med. Jag tycker dock att det verkar vettigt. Om någon tycker att det är fel så får ni gärna berätta varför. Själv har jag inte gjort armhävningar på knogarna på många år. Brukade dock vara hyggligt härdad i nävarna på min tid, vi lade mycket tid på sådant i min klubb.
:devil:

Skiter i att kolla efter stavfel och dylikt för en gångs skull. Kom precis hem från ett julbord och är en pytteliten aning glader i hatten, så råkar något slinka med så bjur jag på det.
;)

MangeByggarn
2008-11-29, 00:31
Vad jag har hört är att armhävningar på knogar är bättre då du gör med flatorna så skadar du handlederna?

EkarN
2008-11-29, 02:10
Armhävningar på knogarna är bra mycket manligare än vanliga, bara det är en anlednign till att köra dem.

Arf Pingvin
2008-11-29, 06:35
På knogarna känns bra mycket naturligare, fast det kan ha att göra med att man har gjort en miljon reps bänkpressar genom åren.

Eh va?

Vad jag har hört är att armhävningar på knogar är bättre då du gör med flatorna så skadar du handlederna?

I bänkpress liksom i armhävningar på marken är handleden dorsalflexerad och belastningen går ner i underarmsbenet. Det är inte farligt för handleden.

Bevis:

http://www.dkimages.com/discover/previews/813/35083252.JPG

bertbert
2008-11-29, 09:18
På knogarna känns bra mycket naturligare, fast det kan ha att göra med att man har gjort en miljon reps bänkpressar genom åren.

Då har du gjort dina en miljon reps fel.

mjeuuu
2008-11-29, 11:17
Haha, jag läste titeln som "Armhävningar på krogar" och klickade på den och hoppades på att det skulle handla om någon som desperat ville bränna kalorierna från all alkohol han drack så snabbt som möjligt eller något åt det hållet.

Aja...

Just med armhävningar borde det väl inte vara någon fara att köra som vanligt, dvs med handflatorna mot golvet. Då ligger de ju ändå i 90 grader, samt att tyngden är utspridd. Däremot har jag hört att om man tränar med stång/hantlar (bänkpress och liknande övningar) så ska man försöka att inte lägga stången för "långt ut" på handen, dvs att stången ska ligga så nära botten av handflatan som möjligt så att tyngden inte trycker ner händerna så att det blir någon onaturlig belastning för handlederna, vilket kan vara skadligt. Stämmer detta?

För övrigt så är väl armhävningar på knogar bra träning för handlederna och det känns ju åtminstone väldigt bra när man gör det. Om en övning är skadlig så brukar det ju kännas fel ganska snabbt när man gör den.

pellepedal
2008-11-29, 11:53
Jag undrar helt enkelt om det är någon som kan beskriva skillnaden mellan "vanliga" armhävningar och arhävningar ståendes på knogarna? Varför de (åtminstone för mig) känns jobbigare, vilken del av bröstet de tar på osv.

Om det är någon skillnad vill säga.

Meningen med att köra på knogarna är väl att man ska stärka handlederna.
Det är mer eller mindre en machoövning som utövas i kampsportskretsar.

Om de ger mer än vanliga kan man diskutera.

Hemi
2008-11-29, 12:22
För att undvika missfärstånd så brukar man vanligtvis göra dem på den första delen av fingrarna med handleden rak. Altså inte på själva knogspetsarna. Men det kanske finns sådana som gör det med. Som jag beskrev tidigare har man vanligen även armbågarna glidande mot midjan.

Jag vet inte vad som är macho eller inte men killar och tjejer som tränar kampsport har som sagt nytta av den stärkande verkan av handlederna övningen har. Att få någonting mot träffytan på handen i det här fallet golvet med kroppsvikten som motstånd är också bra träning. Inom kampsporten finns 100-tals olika armhävningsliknande övningar och det här är en av dem.

Hemi
2008-11-29, 12:46
Tillägg:
Näven är knuten förstås och tummen/pekgfinger fram, som i hammarfattning eller vad man skall säga.

pony
2008-11-29, 21:40
Meningen med att köra på knogarna är väl att man ska stärka handlederna.
Det är mer eller mindre en machoövning som utövas i kampsportskretsar.

Delvis är väl avsikten den, men jag har även hört uttalanden (och personligen upplevt att de har stämt) att knogarna i sig blir hårdare och i princip större av den typen av armhävningar. Vilket kan vara en fördel när man ska slå folk utan handskar, ja.
Den eventuella vävnadsförtjockning eller vätskesamling eller svullnad eller vad fasen det var som denna eminenta övning hjälpte till att bygga försvann dock successivt när övningen försvann ur mitt träningsschema.

Hemi
2008-11-29, 22:42
Delvis är väl avsikten den, men jag har även hört uttalanden (och personligen upplevt att de har stämt) att knogarna i sig blir hårdare och i princip större av den typen av armhävningar. Vilket kan vara en fördel när man ska slå folk utan handskar, ja.
Den eventuella vävnadsförtjockning eller vätskesamling eller svullnad eller vad fasen det var som denna eminenta övning hjälpte till att bygga försvann dock successivt när övningen försvann ur mitt träningsschema.

Nej det blir de inte direkt och det ar inte meningenmed ovningen. Jag ar ledsen for att du missforstatt den. Inget av det du beskrivar ar avsikten med den. Man gor en massa olika fystraning inom kampsport och denna for att starka handlederna och navarna, mest i alla fall. Om vi pratar om dina vavnadsfortjocknader har jag i kampsportsammanhang bland annat hort talas om kubanerna som t ex slar "sandsackar" bestaande av bildack och de ar varldsledande inom boxning sa de borde beta vad de haller pa med men aven det ar av delvis andra orsaker for man anvander handskar vet du. Men aven deras bildack ar en lite annan diskussion an denna ovning.

Hemi
2008-11-29, 23:03
Fast om du nu fick vavnadsfortjockningar av den sa visst, da ger den val det. Men jag har sallan utovat nogon slagkamp utan handskar med regler och pa tavling :/

Matsa
2008-11-30, 19:27
Jo, knogarna i sig blir starkare om man gör armhävningar på dem förutsatt att de utförs på ett hårt underlag. Där jag tränade hade vi mattor i mitten av lokalen och runtom var det trägolv. Fast är man ute efter att härda knogarna så finns det bättre metoder. Att slå på en planka funkar utmärkt, föreslagsvis så kan man linda man lite snöre runt slagytan så blir det behagligare att slå på (ni har kanske sett detta i nån hong kong rulle någon gång). Man ska helst inte heller slå mot något stumt för mycket, det blir mycket stötar som kan slita på leder och dylikt. Därför är det bra med en planka som det är lite flex i.

Jag vet inte exakt vad det är som gör knogarna starkare, men jag antar att det byggs upp brosk. Jag vet däremot att det funkar, det var en oerhörd skillnad på vad både mina händer, underarmar och skenben tålde efter ett par års träning. Jag vet även att verkan inte är bestående, numera är jag bräcklig igen.
;)

Kan dock hålla med Hemi om att det största utbytet av armhävningar på knogarna är att stärka handlederna för de allra flesta.

z_bumbi
2008-11-30, 19:54
Att belasta bedövar nervvävnaden och när man då slår på något så blir smärtsignalen svagare och man kan slå igen utan att tveka för att det gör (för) ont. Smalben är ett annat område där bedövningsmetoder används. Vid långvarig och "offensiv" belastning så kan man t o m döda nervsignalerna helt och det kan ha sina fördelar vid kamp men också ganska stor nackdel vid andra aktiviteter. Risken är också ganska stor att det börjar bildas brosk och en del äldre kampsportare verkar få mer problem än "normalpersonen" med värk.
Att bara göra armhävningarna på knogarna gör troligen inte så att några nerver dör men en bedövning kan man nog lugnt räkna med och självklart blir huden tåligare än om man inte skulle belasta den på det sättet.

Edit: Pucktvåa.

tntballe
2008-11-30, 20:16
Jag vet inte exakt vad det är som gör knogarna starkare, men jag antar att det byggs upp brosk. Jag vet däremot att det funkar, det var en oerhörd skillnad på vad både mina händer, underarmar och skenben tålde efter ett par års träning. Jag vet även att verkan inte är bestående, numera är jag bräcklig igen.
;)

Kan dock hålla med Hemi om att det största utbytet av armhävningar på knogarna är att stärka handlederna för de allra flesta.

Wolff´s lag brukar det kallas, att skelettet förstärks av påfrestningarna. Samma sak händer när man styrketränar.

Ghusten
2008-12-12, 14:06
Precis. Cellerna som bygger upp och bryter ner ben tar hela tiden ställning till belastningen. Det gör att man inte slösar och bygger ben som bara tynger ned individen, samtidigt som man förhoppningsvis har tillräckligt starka ben för att de ska hålla.

Angående handlederna, så är det som jag har förstått det vanligt med instabila handleder hos personer som har tränat mycket. Armhävningar på klassiskt vis anses vara det främsta problemet, men om det finns någon bra forskning som stöder det påståendet vet jag inte. Om ni frågar en handkirurg kommer de garanterat att förorda armhävningar på knogarna... Sen betyder inte det att man ska köra bara sådana, handkirurger är nog bättre på att undvika sjukdom än på att bli så vältränad som möjligt. Mitt tips är att, precis som med allting annat, gör aldrig bara på ett sätt, utan blanda.

Hemi
2008-12-12, 15:24
Stallde mig just pa handerna pa knogarna en stund. Mina ar antagligen ganska mosade och broskade efter alla missar, halvmissar, snuddar mot sackar nar jag slagit utan handskar (varfor undrar man) och annat. Ena handens knogar ser helt annorlunda ut an den andra. Som nyborjande kampsportare kan jag tanka mig att det kanns lite.