handdator

Visa fullständig version : frontböj med OL fattning


Spader
2008-11-28, 20:22
Denna övning lossnar inte för mig. Har någon några tips om vad man ska tänka på, eller nån länk? Frontböj med "byggarfattning" kan jag göra, men vill ändå lära mig OLfattningen.

C.E.J.
2008-11-28, 20:23
Denna övning lossnar inte för mig. Har någon några tips om vad man ska tänka på, eller nån länk? Frontböj med "byggarfattning" kan jag göra, men vill ändå lära mig OLfattningen.

Vad är det du har problem med då?

Spader
2008-11-28, 20:32
Vad är det du har problem med då?

själva fattningen, greppet.

Hemi
2008-11-28, 20:39
Mitt nästa program ser nog ut så, frontböj med OL fattning. Nu gör jag bara vändningarna.

Jag gör en vändning först, inga krokar ställningar eller liknande, sen böjarna. Det brukar bli så när jag bara har en stång och ett golv. Exakt hur det skall se ut får en tyngdlyftare svara på men eventuella obekvämheter brukar man vänja sig vid. Upp med armbågarna kan ju vara ett tips.

F.S
2008-11-28, 20:51
Håller du stången hårt när du har den uppe?
Om du gör det så prova att lätta på greppet och låt den ligga långt ner på fingrarna.

C.E.J.
2008-11-28, 21:06
själva fattningen, greppet.

Kan du specificera? Som Hemi säger så vad gäller ev. obekvämligheter är det bara att vänja sig. Du kan hålla i stången, eller låta den vila på fingertopparna - håll som det känns säkrast. Upp med armbågarna så pass att det känns säkert också.

XkK9-mnDAy4

Spader
2008-11-28, 22:29
tack för hjälpen alla

hittade en bra video på tuben också
http://www.youtube.com/watch?v=sN9P7wZwEGo

Lavorini
2008-11-28, 22:42
Du kommer säkert få lite ont i handlederna/underarmarna i början, men det beror bara på dålig rörlighet/stelhet. Så bit ihop så kommer det gå bättre och bättre för varje pass du orkar genomlida.

mini
2008-11-28, 23:07
Börja gärna med zombieböj, dvs armarna rakt ut framåt som en zombie, utan att hålla i stången. Du får börja på en låg vikt. På så vis hittar du var du ska lägga stången och var du har balans.