handdator

Visa fullständig version : Hantlar - Hur tunga och hur ska övningarna se ut?


PK84
2008-11-28, 20:11
Jag är 23 år, har inga muskler att tala om.
Hur tung bör varje hantel vara? Just nu kör jag cirka 6,5kg och då kan jag göra cirka 10 reps innan det tar emot riktigt ordenligt. Är det ok eller ska jag ha tyngre?

Och hur gör man egentligen? Ska man köra 10 sen vänta en minut sen tio igen och vänta 1 minut och sen 10 igen?

Det är främst muskler för synens skull jag är intresserad av.

(jag har sökt men hittade inte så mycket information.)

Baan
2008-11-28, 20:17
Tränar du hemma?

PK84
2008-11-28, 20:18
Ja, tränar hemma. jag har köpt handlar där jag kan lasta på vikter.

Baan
2008-11-28, 20:23
Jag är 23 år, har inga muskler att tala om.
Hur tung bör varje hantel vara? Just nu kör jag cirka 6,5kg och då kan jag göra cirka 10 reps innan det tar emot riktigt ordenligt. Är det ok eller ska jag ha tyngre?

Och hur gör man egentligen? Ska man köra 10 sen vänta en minut sen tio igen och vänta 1 minut och sen 10 igen?

Det är främst muskler för synens skull jag är intresserad av.

(jag har sökt men hittade inte så mycket information.)

Ja, tränar hemma. jag har köpt handlar där jag kan lasta på vikter.

Ok, med det i åtanke kan jag säga att många av frågorna besvarar sig själva om du köper gymkort och bara tittar på hur mer erfarna gör och tränar. Vissa gym erbjuder ett intropass med kortet (förmodligen lite större). Kan ju vara en okej introduktion just i början.

Hur tungt begränsas av hur stark du är och givetvis vilken övning och vad du vill uppnå, t.ex. repsmässigt. När det gäller vila kan en minut vara en ungefärlig rikttid men det viktiga skulle jag säga är att man vilar så länge man behöver för att prestera det man vill.

MagnusG
2008-11-28, 20:24
Jag är 23 år, har inga muskler att tala om.
Hur tung bör varje hantel vara? Just nu kör jag cirka 6,5kg och då kan jag göra cirka 10 reps innan det tar emot riktigt ordenligt. Är det ok eller ska jag ha tyngre?

Och hur gör man egentligen? Ska man köra 10 sen vänta en minut sen tio igen och vänta 1 minut och sen 10 igen?

Det är främst muskler för synens skull jag är intresserad av.

(jag har sökt men hittade inte så mycket information.)

Jag skulle säga att 10 rep är ganska lagom för en nybörjare. Det låter som en lagom vikt.
Vad är det du kör med hantlarna? Bröst, armar?
Hur länge man skall vila mellan set-en är förstås väldigt individuellt. Men 2-3 min borde räcka.
Och vad du än kör för övning, vare sig det är ben, armar, mage, axlar eller bröst, så är runt 10 rep ganska lagom. Kör på de vikterna, tills du orkar 12+ rep. Då lägger du på mer tyngd så du klarar max 10 igen.

Så skulle iaf jag börja :) Good luck!

PK84
2008-11-28, 21:08
Tack så mycket för era svar! :)

PK84
2008-11-28, 21:28
Så jag kör alltså 10*3.
Ska man bara köra det och sen inte köra samma övning igen senare samma dag utan låta muskeln vila ~1-2 dagar efter de?

JoelSkoglund
2008-11-29, 00:32
Så jag kör alltså 10*3.
Ska man bara köra det och sen inte köra samma övning igen senare samma dag utan låta muskeln vila ~1-2 dagar efter de?


Varje muskelgrupp som man tränat behöver vila 48 timmar om jag inte minns helt knasigt ;)

Lycka till med träningen !

pellelelle
2008-11-29, 01:04
Ok, med det i åtanke kan jag säga att många av frågorna besvarar sig själva om du köper gymkort och bara tittar på hur mer erfarna gör och tränar. Vissa gym erbjuder ett intropass med kortet (förmodligen lite större). Kan ju vara en okej introduktion just i början.

Hur tungt begränsas av hur stark du är och givetvis vilken övning och vad du vill uppnå, t.ex. repsmässigt. När det gäller vila kan en minut vara en ungefärlig rikttid men det viktiga skulle jag säga är att man vilar så länge man behöver för att prestera det man vill.

Ett tips från mig är att INTE titta för mycket på de som SER mest erfarna ut. Det finns alltför många "erfarna" som tack vare bra anlag SER vältränade ut och har vad den oinvigde tycker är shyssta muskler, dock utan att han gör en enda rörelse rätt ur funktionell synvinkel. Det är inte särskilt svårt att bygga volym och se vältränad ut men en helt annan sak att vara vältränad och uppnå detta på ett för kroppen säkert och utvecklande sätt. Boka en eller helst ett par instruktioner och låt det ta den tid det behöver att lära dig träna. Hoppas du inte tar illa upp Baan, jag menar inte att kritisera ditt tips. Jag har bara sett lite för många nybörjare genom åren som slösar bort kvalitativ träningstid på att slarva och ha för bråttom.

Lycka till!

"Train the movement, not the muscle".
"All träning är en långsiktig, systematisk anpassningsprocess".

mjeuuu
2008-11-29, 01:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Där har du en tråd som listar bra övningar för hela kroppen. Du kan träna de flesta muskelgrupperna hemma med bara 2 hantlar och en pall (obs. jag menar inte att varenda övning ska involvera en pall och 2 hantlar ;)).