handdator

Visa fullständig version : Fråga om nyckelbenen!


Mushan
2008-11-28, 18:45
Tjena, där nyckelbenen fäster mot bröstet, kan ni "röra" den delen av nyckelbenet? Jag kan det.. är det något som är fel på mina nyckelben då? Alltså när jag tar bak eller ner axlarna "ploppar" dem upp. Knakar i dem ibland när jag gör för hårda vänster/högerkrokar. I skuggboxning då. Nån som kan svara på detta? Känner även av dem vid lutande bänkpress, ingen smärta, har kanske hänt någon gång, men mest att dem känns obehgaligt på något sätt.

Tack på förhand.

der_rickard
2008-11-28, 18:51
Du har en led mellan nyckelbenet och bröstbenet så ja, du ska kunna röra den delen (andra delen också) av nyckelbenet.

Mushan
2008-11-28, 18:57
Du har en led mellan nyckelbenet och bröstbenet så ja, du ska kunna röra den delen (andra delen också) av nyckelbenet.

Okej, men läste i en annan tråd att en kille inte kunde röra sina alls? Alltså, den delen är helt spetsig eller vad man ska säga på mig. Så mycket sticker dem ut. Mer på höger sida dock, vet ej varför :/

Martin Löwgren
2008-11-29, 14:25
Hade du inte haft någon rörlighet i sternoclavicularleden hade du haft stora problem att fungera som människa *flex*

Man kan få inskränkt rörlighet där som i alla andra kroppens leder men är väldigt ovanligt enligt min mening.

/Axon

Mushan
2008-11-29, 19:46
Hade du inte haft någon rörlighet i sternoclavicularleden hade du haft stora problem att fungera som människa *flex*

Man kan få inskränkt rörlighet där som i alla andra kroppens leder men är väldigt ovanligt enligt min mening.

/Axon

Okok, tack igen för svar Martin. :)

Mushan
2008-12-02, 23:45
bump. Känner en smärta/trötthet? i högra nyckelbenet nu när jag sitter eller står och slappar av i överkroppen, så axlarna lutar framåt lite. Fick det efter armhävningar. Har känt smärta vid lutande bänk, glömt nämna. Högra nyckelbenet sticker även ut mer än det andra, om jag fixerar axlen så det trycks in känns det ingenting, konstigt.. Är det nyckelbenfästet som gått av? Känner bara det vid bänk, lutande då. Kan man fortfarande köra axlar/rygg/triceps och skita i bröst ett tag så det läker? :(

Durre
2008-12-03, 14:10
Tjena, där nyckelbenen fäster mot bröstet, kan ni "röra" den delen av nyckelbenet? Jag kan det.. är det något som är fel på mina nyckelben då? Alltså när jag tar bak eller ner axlarna "ploppar" dem upp. Knakar i dem ibland när jag gör för hårda vänster/högerkrokar. I skuggboxning då. Nån som kan svara på detta? Känner även av dem vid lutande bänkpress, ingen smärta, har kanske hänt någon gång, men mest att dem känns obehgaligt på något sätt.

Tack på förhand.

Äntligen har jag funnit någon! Jag har exakt samma sak och jag tror inte de kommentarer du fått så har dem ej fattat vad du menar, när jag t.ex. räcker upp min hand ploppar nyckelbenet ut från bröstbenet, aldrig fattat varför.
Är som att dte är försvgata på något vis, vet inte heller om det är farligt, doktorn visste inget heller :S

Mushan
2008-12-03, 16:19
Äntligen har jag funnit någon! Jag har exakt samma sak och jag tror inte de kommentarer du fått så har dem ej fattat vad du menar, när jag t.ex. räcker upp min hand ploppar nyckelbenet ut från bröstbenet, aldrig fattat varför.
Är som att dte är försvgata på något vis, vet inte heller om det är farligt, doktorn visste inget heller :S

Okej, vi får leta svar :). Mitt "ploppar" också ut när jag sträcker upp armen. Knakar det i ditt när du kör lutande bänk också? eller smärtar?

erklars
2008-12-03, 18:16
Punkten mellan där nyckelbenen går ihop brukar haka upp sig för mig i mellan åt så att man inte kan sänka axlarna ordentligt utan att det smärtar. Pressar man ut bröstkorgen och pressar ner axlarna brukar den "poppa" tillbaks igen, men ibland sitter det i någon dag. Detta brukar hända efter en natts sömn i perioder med mindre träning.
Trycker jag på den punkten där nyckelbenen går ihop så kan jag känna stickningar i halsen och ända upp mot nacken men för det mesta känner jag ingenting alls, ett halvår sedan sist.
Många på mitt gym har hakningar i nyckelbenet, så jag tror det är rätt vanligt att ha problem med det. Men det skulle vara intressant att veta vad det beror på.

hai_mundas
2008-12-03, 21:36
Testa gå till en naprapat eller kiropraktor. Det låter som att du har problem med leden, typ att det hoppar ur led eller liknande. Folk som ser problemet kan lättare ställa diagnos.

Mushan
2008-12-04, 21:07
Testa gå till en naprapat eller kiropraktor. Det låter som att du har problem med leden, typ att det hoppar ur led eller liknande. Folk som ser problemet kan lättare ställa diagnos.

Ja, jag vill det, men svårt när man inte har någon bra inkomst. :(. Men det är nog inget allvarligt, vilat nu ett par dagar, känns bra nu.

nyrjoh
2008-12-04, 22:02
Eller så går du till en sjukgymnast, kostar oftast 80-100kr om de har avtal.

Mushan
2008-12-05, 19:15
Eller så går du till en sjukgymnast, kostar oftast 80-100kr om de har avtal.

Mm, ska göra det, men inte pga av detta :D. Känner av en bristning i vänstra trapsen som gick upp till nacken också, om du kommer ihåg den tråden jag gjorde. Samt en smärta i bröstet idag när jag bytte däck, när jag reste mig upp kände jag en konstigt känsla i bröstet, samt hade en smärta när jag lutade mig åt höger i ryggen nånstans, men den är borta nu. Känns som det är en låsning i bröstryggen eller? Vill ha slut på detta helvetet..

Durre
2008-12-08, 17:31
Okej, vi får leta svar :). Mitt "ploppar" också ut när jag sträcker upp armen. Knakar det i ditt när du kör lutande bänk också? eller smärtar?

Knakar aldrig och märker det aldrig, jag bara vet att det händer jämt när jag har handen emot och känner. Men jag kan inte köra dips, kan bero på det dära.