handdator

Visa fullständig version : Träna mage hur mycket som helst?


Soulrivers
2008-11-28, 18:10
http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/fritid/traening/hur_maanga_situps/sida_3.php#post_1238656

Diskuterade nyligen med den här killen om man kan träna mage hur mycket som helst (dvs 7 dagar i veckan) utan att det ger någon negativ effekt. Är det verkligen så? Jag är helt övertygad om att magen är precis som vilken muskel som helst: den behöver vila minst 48h (helst 72h) mellan träningspassen. Kan ni som vet vad ni pratar om säga hur det ligger till?

CiCoro
2008-11-28, 18:13
jag vet inte vad jag pratar om men ja, magen behöver också vila. Hur länge vet jag inte, men köra mage varje dag kommer troligtvis itne sluta bra..

Commando1980
2008-11-28, 18:16
http://www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/fritid/traening/hur_maanga_situps/sida_3.php#post_1238656

Diskuterade nyligen med den här killen om man kan träna mage hur mycket som helst (dvs 7 dagar i veckan) utan att det ger någon negativ effekt. Är det verkligen så? Jag är helt övertygad om att magen är precis som vilken muskel som helst: den behöver vila minst 48h (helst 72h) mellan träningspassen. Kan ni som vet vad ni pratar om säga hur det ligger till?

klart du KAN träna dem varje dag, frågan är dock om du BÖR göra det.

beror ju på hur magpassen ser ut, vad målet med dem är etc...

om du vill ha större magrutor så är det def overkill, i så fall är 2-3 ggr i veckan lagom + att man satsar på att bli starkare i magövningarna man kör.

100-tals situps 7 dagar i veckan är ur byggarsynpunkt bara en massa onödigt arbete.

r3mpuh
2008-11-28, 18:36
Crunches + Cablecrunches 2-3ggr/veck funkar prima för mig :)

Sniggel
2008-11-28, 20:51
Crunches med vikt 2ggr i veckan lågreppare har funkat extremt bra för mig. (höj vikt när det går, dvs träna magen som vilken annan muskel som helst).

Existence
2008-11-28, 22:34
Precis som du säger är magmuskulaturen som vilka muskler som helst. De är inga supermuskler och behöver alltså vila. Inget konstigt med det :)

Factory
2008-11-28, 23:13
Magmusklen är exakt som vilken annan muskel som helst!

Griip
2008-11-28, 23:51
Magmusklerna är inte alls som vilken annan muskel som helst. Det är snarare så att alla muskler är olika, mer eller mindre(De flesta mindre olika).

Soulrivers
2008-11-28, 23:53
Magmusklerna är inte alls som vilken annan muskel som helst. Det är snarare så att alla muskler är olika, mer eller mindre(De flesta mindre olika).

Snälla... Jag tror att du förstår vad jag menar. Att magmusklerna är som vilken muskel som helst i den bemärkelse att den behöver vila för att utvecklas.

Factory
2008-11-28, 23:53
Magmusklerna är inte alls som vilken annan muskel som helst. Det är snarare så att alla muskler är olika, mer eller mindre(De flesta mindre olika).

jo det har du rätt i, men det jag menar är att alla muskler måste vila, ingen mer elr mindre. Rätta mig om jag har fel *:smash:

Griip
2008-11-28, 23:59
Jo det är ju klart att alla muskler behöver vila, men alla behöver vila olika mycket, det var det som var min poäng. Hur mycket de behöver vila beror hur man tränar osv osv, så det är ju också svårt att svara på. Som regel brukar man väl säga att efter 1-2 dygn efter att träningsvärken lagt sig så är man good to go, men samtidigt behöver man ju inte vänta så länge.