handdator

Visa fullständig version : Är det Biceps eller Axel som spökar?


CrazyJoeDavola
2008-11-28, 16:33
Har ett problem med min högra arm eller axel som jag haft en väldigt lång tid nu. Smärtan är utav olika grad. Ibland gör det riktigt ont för att det sedan kan gå några veckor/någon månad innan det onda gör sig påmind igen. Jag känner dock av en viss smärta konstant. På morgonen när man vaknar och kanske sovit på armen kan det göra ont ibland också. Har under en period vilat och kört med zon och det hjälpte väl sådär. I måndags körde jag dock ett bröstpass där jag fick riktigt jävla ont.

Smärtan kommer dock bara i en övning och det är lutande bröstpressar såsom lutande bänkpress och lutande hantelpress. Pressar över huvud med skivstång eller hantlar går hur fint som hellst, likaså helt plana pressar med skivstång och hantlar.

Själva smärtan känns "djup" men inte i själva muskeln utan i fästet biceps/deltoid. Det gör inte ont om man trycker. Besvären har pågått läänge och i varierande grad. I själva utförandet (pressen) är smärtan skarp. Smärtan känns främst när skivstången ligger mot bröstet och man ska påbörja pressen.

Vid hantellyft åt sidan så känner jag en viss smärta likaså vid bicepscurl, men inte alls så farligt utan det är något jag kan "stå ut" med, men just sneda pressar är omöjliga vilket är lite synd med tanke på att jag vill göra dem :)

Så var sitter skadan egentligen är det i biceps eller axeln? Jag ttycker det känns mer på insidan av överarmen än på utsidan så det lutar väl mer åt biceps? Fast då borde jag ju inte kunna köra vanliga bicepscurl vilket jag kan.

På bilden om man ska försöka beskriva var det gör ont så är det fästet för long/short-biceps samt lite "under" Deltoid.
http://www.antidoping-center.narod.ru/nauka/myologia/shoulder_front.jpg

Arf Pingvin
2008-11-29, 20:44
Testa liggande tricepsextension, ta en lätt stång, kan göra fruktansvärt ont ;)

Det låter som det jag haft. Fästet för pectoralis minor. Precis bara vanlig bänkpress funkade, alla andra varianter gjorde mer eller mindre ont. Det var hanterbart men blev aldrig bra så jag har vilat från överkroppsträning flera månader och kan nu börja trappa upp lite igen.